Samenstelling
Aanwezig
Maya Detiège, voorzitter districtsraad;
Marco Laenens, districtsraadslid;
Samuel Markowitz, districtsschepen;
Nadine Peeters, districtsraadslid;
Marita Wuyts, districtsraadslid;
Paul Cordy, districtsburgemeester;
Charlien Van Leuffel, districtsschepen;
Femke Meeusen, districtsraadslid;
Annemie Demeyer, districtsraadslid;
Marie Vrelust, districtsraadslid;
Sah Gulhan, districtsraadslid;
Bart Steyaert, districtsraadslid;
Vincent Gysels, districtsschepen;
Sim Dereymaeker, districtsraadslid;
Manuëla Van Werde, districtsraadslid;
Rani De Leeneer, districtsraadslid;
Ludo Van Campenhout, districtsschepen;
Peter De Roover, districtsraadslid;
Luk Lemmens, districtsraadslid;
Kristof Luypaert, districtsraadslid;
Janneke Ronse, districtsraadslid;
Rawail Ali, districtsraadslid;
An De Cleyn, districtsraadslid;
Eline De Wachter, districtsraadslid;
Fatima Ezzarhouni, districtsschepen;
Laura Grieten, districtsraadslid;
Matthias Verstraeten, districtsraadslid;
Magalie Verstraelen, districtsraadslid;
Alexandra Dirckx, districtsraadslid;
David Rosenberg, districtsraadslid;
Anna Touré, districtsraadslid;
Sadiqullah Akbari, districtsraadslid;
Herald Claeys, districtssecretaris
Verontschuldigd
Simon Verreet, districtsraadslid
Secretaris
Herald Claeys, districtssecretaris
Voorzitter
Maya Detiège, voorzitter districtsraad
2025_DRAN_00010 - District Antwerpen. Eendrachtstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring
Motivering
Gekoppelde besluiten
2020_CBS_05618 - Beperkt eenrichtingsverkeer speed pedelec. Aanpassing onderborden - Aanvullend verkeersreglement met gebiedsdekkende maatregelen - Goedkeuring
District Antwerpen. Eendrachtstraat. Aanpassing verkeerssignalisatie. Goedkeuring.
Aanleiding en context
De Eendrachtstraat in district Antwerpen:
- behoort tot het beheer van stad Antwerpen;
- heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad op 25 mei 2010 (jaarnummer 806);
- maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Omgeving L. Lobroekstraat";
- maakt deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd "Binnen de Singel en 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.
Op vraag van de buurt werd een onderzoek opgestart naar het gebruik van de laad-en loszone ter hoogte van nummer 25.
Juridische grond
- Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
- Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
- Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
- Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
- Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
- Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.
Regelgeving: bevoegdheid
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
Argumentatie
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
- bestuurders van speed pedelecs worden toegelaten om in beide richtingen te rijden (artikel 1);
- verwijderen van een laad-en loszone ter hoogte van nummer 25.
Onderzoek heeft uitgewezen dat deze laad-en loszone niet langer in gebruik is.
De parkeerbalans neemt van maandag tot vrijdag tussen 9 en 17 uur toe met één plaats.
Algemene financiële opmerkingen
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
Beleidsdoelstellingen
9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0107 - Adviesbevoegdheid
2ANT010704 - Mobiliteit
Besluit
De districtsraad Antwerpen keurt het volgende besluit eenparig goed.
De districtsraad antwerpen beslist:
Artikel 1
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Eendrachtstraat in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad op 25 mei 2010 (jaarnummer 806).
Artikel 2
Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.