Samenstelling
Aanwezig
Maya Detiège, voorzitter districtsraad;
Marco Laenens, districtsraadslid;
Samuel Markowitz, districtsschepen;
Nadine Peeters, districtsraadslid;
Marita Wuyts, districtsraadslid;
Paul Cordy, districtsburgemeester;
Charlien Van Leuffel, districtsschepen;
Femke Meeusen, districtsraadslid;
Annemie Demeyer, districtsraadslid;
Marie Vrelust, districtsraadslid;
Sah Gulhan, districtsraadslid;
Bart Steyaert, districtsraadslid;
Vincent Gysels, districtsschepen;
Sim Dereymaeker, districtsraadslid;
Manuëla Van Werde, districtsraadslid;
Rani De Leeneer, districtsraadslid;
Ludo Van Campenhout, districtsschepen;
Peter De Roover, districtsraadslid;
Luk Lemmens, districtsraadslid;
Kristof Luypaert, districtsraadslid;
Janneke Ronse, districtsraadslid;
Rawail Ali, districtsraadslid;
An De Cleyn, districtsraadslid;
Eline De Wachter, districtsraadslid;
Fatima Ezzarhouni, districtsschepen;
Laura Grieten, districtsraadslid;
Matthias Verstraeten, districtsraadslid;
Magalie Verstraelen, districtsraadslid;
Alexandra Dirckx, districtsraadslid;
David Rosenberg, districtsraadslid;
Anna Touré, districtsraadslid;
Sadiqullah Akbari, districtsraadslid;
Herald Claeys, districtssecretaris
Verontschuldigd
Simon Verreet, districtsraadslid
Secretaris
Herald Claeys, districtssecretaris
Voorzitter
Maya Detiège, voorzitter districtsraad
2025_DRAN_00018 - District Antwerpen. Haringrodestraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring
Motivering
Gekoppelde besluiten
2020_CBS_05618 - Beperkt eenrichtingsverkeer speed pedelec. Aanpassing onderborden - Aanvullend verkeersreglement met gebiedsdekkende maatregelen - Goedkeuring
2020_CBS_03182 - Hinderlijk parkeren aan inritten - Beleidslijn. Stopzetting - Goedkeuring
2013_CBS_02518 - Aanpassing verkeersreglement - District Antwerpen. Haringrodestraat - Goedkeuring
Aanleiding en context
De Haringrodestraat in district Antwerpen:
- behoort tot het beheer van stad Antwerpen;
- heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 15 maart 2013 (jaarnummer 2518);
- maakt deel uit van twee goedgekeurde zones 30, gekend als "Omgeving Boomgaardstraat" en "Omgeving Nerviërsstraat";
- bevat een zone 30 schoolomgeving;
- maakt deel uit van het reglement "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.
Het college keurde op 26 juni 2020 (jaarnummer 5618) het overkoepelend aanvullend verkeersreglement 'beperkt eenrichtingsverkeer voor speed pedelecs, aanpassing onderborden' goed. Dit wordt nu uitgevoerd.
Stad Antwerpen krijgt regelmatig aanvragen van bewoners om markeringen aan te brengen ter hoogte van hun in- of uitrit omdat geparkeerde voertuigen net niet vóór hun in- of uitrit staan geparkeerd. Deze situatie bemoeilijkt het in- en uitrijden zodat dit het manoeuvreren dikwijls onmogelijk maakt. Op 5 december 2014 (jaarnummer 12435) keurde het college de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ goed.
Op 9 oktober 2015 (jaarnummer 8410) keurde het college de aanpassing van de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ goed.
Op 3 april 2020 (jaarnummer 3182) besliste het college om de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ met onmiddellijke ingang stop te zetten. Uit de analyse van de aanvragen en meldingen voor de periode 2018 - 2019 (tot en met september) bleek dat de oorspronkelijke doelstellingen van de maatregel 'de bereikbaarheid van deze garages en inritten bevorderen en de parkeerdruk verminderen’ niet langer bereikt werden. Ad-hoc aanvragen rond extra inrichting bij hinderlijk parkeren aan inritten blijven evenwel mogelijk. Inkomende dossiers worden nu apart bekeken. De Haringrodestraat 71 is één van de inkomende dossiers.
Op 1 juli 2024 werd een aanvraag met betrekking tot hinderlijk parkeren ingediend voor markeringen aan een inrit in de Haringrodestraat ter hoogte van huisnummer 71. Naar aanleiding van deze aanvraag heeft Mobiliteit en Parkeren Antwerpen (MPA) de situatie onderzocht. MPA stelt voor markeringen aan te brengen bij de inrit van de aanvrager. Links en rechts van de inrit ter hoogte van huisnummer 71 worden volwaardige verdrijvingsvlakken aangebracht.
Tijdens het onderzoek ter plaatse werd vastgesteld dat de situatie in deze straat niet meer overeenstemt met het aanvullende verkeersreglement. Het reglement wordt daarom nu geactualiseerd.
Juridische grond
- Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
- Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
- Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
- Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2024 (jaarnummer 701
waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
- Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
- Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarbij de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg van openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werd goedgekeurd.
Regelgeving: bevoegdheid
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
Argumentatie
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
- speed pedelecs worden toegelaten om in beide richtingen te rijden (artikel 1);
- links en rechts van de inrit ter hoogte van huisnummer 71 worden volwaardige verdrijvingsvlakken aangebracht (artikel 9);
- parkeervakken worden gemarkeerd door middel van witte markeringen (artikel 10).
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
Algemene financiële opmerkingen
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
Adviezen
Verkeerspolitie, advies van 18 december 2024
Gunstig advies
Beleidsdoelstellingen
9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0107 - Adviesbevoegdheid
2ANT010704 - Mobiliteit
Besluit
De districtsraad Antwerpen keurt het volgende besluit eenparig goed.
De districtsraad antwerpen beslist:
Artikel 1
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Haringrodestraat in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 15 maart 2013 (jaarnummer 2518).
Artikel 2
Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.