Terug
Gepubliceerd op 27/02/2025

Notulen  districtscollege Ekeren

di 14/01/2025 - 15:00 Raadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Koen Palinckx, Districtsburgemeester; Annemie Plompen, Districtsschepen; Marc Elseviers, Districtsschepen; Fabienne Van Damme, Districtsschepen; Maja Lopez Hartmann, Districtsschepen; Wies Meeusen, Districtssecretaris

Secretaris

Wies Meeusen, Districtssecretaris

Voorzitter

Koen Palinckx, Districtsburgemeester

Agendapunten

1.

2025_DCEK_00006 - Kermissen - Exploitatiedata 2025 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Koen Palinckx, Districtsburgemeester; Annemie Plompen, Districtsschepen; Marc Elseviers, Districtsschepen; Fabienne Van Damme, Districtsschepen; Maja Lopez Hartmann, Districtsschepen; Wies Meeusen, Districtssecretaris
Secretaris
Wies Meeusen, Districtssecretaris
Voorzitter
Koen Palinckx, Districtsburgemeester
1.

2025_DCEK_00006 - Kermissen - Exploitatiedata 2025 - Goedkeuring

2025_DCEK_00006 - Kermissen - Exploitatiedata 2025 - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Aanleiding en context

De Vereniging der Belgische Foornijveraars, afdeling Antwerpen, verzocht op 4 november 2024 formeel om in 2025 volgende lokale kermissen in te richten in het district Ekeren:

  • Kristus-Koningplein - Carnavalfoor: 1 maart 2025 tot en met 3 maart 2025 - oprijden 26 februari 2025 om 15.00 uur;
  • Kristus-Koningplein - Keizerrijden: 6 april 2025 - oprijden 5 april 2025 uur nog niet gekend;
  • Kristus-Koningplein - Jaarmarktfoor: 25 april 2025 tot en met 29 april 2025 - oprijden 23 april 2025 om 15.00 uur;
  • Kristus-Koningplein - Septemberfoor: 20 september 2025 tot en met 23 september 2025 - oprijden 17 september 2025 om 15.00 uur.

De kermis Keizerrijden gaat door in het district dat vorig jaar het evenement Keizerrijden heeft gewonnen. Deze kermis vindt in 2025 plaats in Ekeren. Voor deze locatie dient dan ook een kermisplan opgesteld te worden.

Juridische grond

Wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten, zoals tot op heden gewijzigd.

Koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten, zoals tot op heden gewijzigd.

Koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en de organisatie van kermisactiviteiten en ambulante activiteiten in kermisgastronomie, zoals tot op heden gewijzigd.

Op 12 april 2024 werd door de gemeenteraad (jaarnummer 264) het politiereglement op "openbare kermissen en kermisactiviteiten" goedgekeurd.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 9 van het besluit over de binnengemeentelijke decentralisatie en de delegatie van bevoegdheden, goedgekeurd op 12 mei 2017 (jaarnummer 4463), vermeldt dat de bevoegdheden over lokale markten en foren worden overgedragen aan de districtscolleges.

Volgens artikel 4 van het politiereglement op openbare kermissen en kermisactiviteiten goedgekeurd op 12 april 2024 door de gemeenteraad (jaarnummer 264), bepaalt het districtscollege jaarlijks de exacte begin- en einddatum van de lokale kermissen.

Argumentatie

De lokale en bovenlokale kermissen worden jaarlijks georganiseerd. De abonnementen van de foornijveraars worden verder gezet conform artikel 11 van het politiereglement op openbare kermissen en kermisactiviteiten.

Met dit besluit wenst het district de data van de jaarlijks weerkerende kermissen vast te leggen zodat de kermisnijveraars hun planning kunnen opmaken voor hun rondgang langs de verschillende kermissen in de stad Antwerpen en omstreken.

De kermissen Carnavalfoor, Jaarmarktfoor en Septemberfoor  worden georganiseerd volgens de reeds goedgekeurde kermisplannen:

  • Het districtscollege keurde op 16 februari 2016 (jaarnummer 37) het kermisplan voor de Carnavalfoor goed.
  • Het districtscollege keurde op 13 september 2016 (jaarnummer 340) het kermisplan voor de Septemberfoor goed.
  • Het districtscollege keurde op 19 april 2022 (jaarnummer 97) het kermisplan voor de Jaarmarktfoor goed.

De dienst Stadsbeheer/ Evenementen, Film, Markten en Foren/ Markten, Foren en Ambulante Handel zal de kermisplannen evalueren en indien nodig aanpassen of vernieuwen. Na het ontvangen van een gunstig advies van brandweer zullen de kermisplannen ter goedkeuring worden voorgelegd bij het districtscollege.

De kermis Keizerrijden hangt samen met het evenement Keizerrijden. Dit evenement wordt telkens georganiseerd in het district van de winnaar van het voorgaande jaar. In 2025 zal de kermis Keizerrijden plaatsvinden in Ekeren. Om het evenement en de kermis goed te kunnen organiseren zal een kermisplan worden opgesteld. Na het ontvangen van een gunstig advies van brandweer zal het kermisplan ter goedkeuring worden voorgelegd bij het districtscollege.

Beleidsdoelstellingen

6 - Lerende en werkende stad
2LWS08 - Markten en foren
2LWS0801 - Uitbouw markten en foren
2LWS080102 - Het marktaanbod is afgestemd op de behoeften van de klant

Besluit

Het districtscollege Ekeren keurt eenparig het volgende besluit goed.
Het districtscollege ekeren beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt de data van de volgende kermissen goed:

  • Kristus-Koningplein - Carnavalfoor: 1 maart 2025 tot en met 3 maart 2025 - oprijden 26 februari 2025 om 15.00 uur;
  • Kristus-Koningplein - Keizerrijden: 6 april 2025 - oprijden 5 april 2025 uur nog niet gekend;
  • Kristus-Koningplein - Jaarmarktfoor: 25 april 2025 tot en met 29 april 2025- oprijden 23 april 2025 om 15.00 uur;
  • Kristus-Koningplein - Septemberfoor: 20 september 2025 tot en met 23 september 2025 - oprijden 17 september 2025 om 15.00 uur.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 3

Het districtscollege geeft opdracht aan:

DienstTaak
SB/EFMF/MFom de verdere coördinatie en organisatie van de lokale kermissen op zich te nemen;
EK/wijkoverlegom de buurtbewoners te informeren omtrent de kermissen indien gewenst;
SB/BOF
  • om elektriciteitsaansluitingen beschikbaar te stellen en foorkasten te plaatsen;
  • om bijkomend materiaal (nadarhekken en afvalcontainers) te voorzien;
SB/SR
  • om de nodige acties in te plannen en om de kermisterreinen vrij te maken;
  • om bij afloop van de kermissen de terreinen te reinigen;
SW/B&O/VDCom waar nodig tijdelijke signalisatie te voorzien;
PZAom waar nodig verkeers- en parkeervrij te voorzien en indien nodig De Lijn te informeren.
2.

2025_DCEK_00007 - Districtsraad. Toekenning en uitbetaling presentiegelden - vierde kwartaal 2024 - Goedkeuring

Goedgekeurd
2.

2025_DCEK_00007 - Districtsraad. Toekenning en uitbetaling presentiegelden - vierde kwartaal 2024 - Goedkeuring

2025_DCEK_00007 - Districtsraad. Toekenning en uitbetaling presentiegelden - vierde kwartaal 2024 - Goedkeuring
3.

2025_DCEK_00008 - Legislatuur 2025-2030 - Districtscollege. Machtiging handtekening - Kennisneming

Verdaagd
4.

2025_DCEK_00009 - District Ekeren. Transcontinentaalweg - Aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Verdaagd
5.

2025_DCEK_00010 - District Ekeren. Moretuslei - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Koen Palinckx, Districtsburgemeester; Annemie Plompen, Districtsschepen; Marc Elseviers, Districtsschepen; Fabienne Van Damme, Districtsschepen; Maja Lopez Hartmann, Districtsschepen; Wies Meeusen, Districtssecretaris
Secretaris
Wies Meeusen, Districtssecretaris
Voorzitter
Koen Palinckx, Districtsburgemeester
5.

2025_DCEK_00010 - District Ekeren. Moretuslei - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

2025_DCEK_00010 - District Ekeren. Moretuslei - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Aanleiding en context

De Moretuslei in het district Ekeren:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 3 december 2021 (jaarnummer 9674);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als 'Kern Ekeren';
  • maakt deel uit van de zone 'Kristus Koning'.

Stad Antwerpen krijgt regelmatig aanvragen van bewoners om markeringen aan te brengen ter hoogte van hun in- of uitrit omdat geparkeerde voertuigen net niet vóór hun in- of uitrit staan geparkeerd. Deze situatie bemoeilijkt het in- en uitrijden zodat dit het manoeuvreren dikwijls onmogelijk maakt.
Op 5 december 2014 (jaarnummer 12435) keurde het college de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ goed.
Op 9 oktober 2015 (jaarnummer 8410) keurde het college de aanpassing van de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ goed.
Op 3 april 2020 (jaarnummer 3182) besliste het college om de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ met onmiddellijke ingang stop te zetten. Uit de analyse van de aanvragen en meldingen voor de periode 2018 - 2019 (tot en met september) bleek dat de oorspronkelijke doelstellingen van de maatregel 'de bereikbaarheid van deze garages en inritten bevorderen en de parkeerdruk verminderen’ niet langer bereikt werden. Ad-hoc aanvragen rond extra inrichting bij hinderlijk parkeren aan inritten blijven evenwel mogelijk. Inkomende dossiers worden nu apart bekeken. De Moretuslei is een van de inkomende dossiers.
Op 12 juni 2024 werd een aanvraag over hinderlijk parkeren ingediend voor markeringen aan een inrit in de Moretuslei ter hoogte van nummer 67.
Naar aanleiding van deze aanvraag heeft Mobiliteit en Parkeren Antwerpen (MPA) de situatie onderzocht. MPA stelt voor om te opteren voor markeringen aan de inrit van de aanvrager.

Juridische grond
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2024 (jaarnummer 701) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.
Regelgeving: bevoegdheid
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:

  • links en rechts van de inrit ter hoogte van nummer 67 worden volwaardige verdrijvingsvlakken aangebracht (artikel 5).

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Algemene financiële opmerkingen
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
Adviezen
Verkeerspolitie, advies van 7 januari 2025 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2EKE01 - We verzekeren de toekomst van Ekeren door samen te bouwen aan een meerkernig groen district waar een gevarieerd en kwaliteitsvol publiek aanbod aanwezig is
2EKE0104 - We volgen via de adviesbevoegdheid van het district de Ekerse belangen in bovenlokale bevoegdheden kort en consequent op.
2EKE010401 - Ekeren zet in op een optimale verkeerscirculatie voor alle verkeersmodi

Besluit

Het districtscollege Ekeren keurt eenparig het volgende besluit goed.
Het districtscollege ekeren beslist:

Artikel 1

Het  districtscollege geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Moretuslei in het district Ekeren, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de collegezitting van 3 december 2021 (jaarnummer 9674).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
6.

2025_DCEK_00011 - Dagelijks bestuur. Tabel overheidsopdrachten - Opdrachten investeringen vierde kwartaal 2024 - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Koen Palinckx, Districtsburgemeester; Annemie Plompen, Districtsschepen; Marc Elseviers, Districtsschepen; Fabienne Van Damme, Districtsschepen; Maja Lopez Hartmann, Districtsschepen; Wies Meeusen, Districtssecretaris
Secretaris
Wies Meeusen, Districtssecretaris
Voorzitter
Koen Palinckx, Districtsburgemeester
6.

2025_DCEK_00011 - Dagelijks bestuur. Tabel overheidsopdrachten - Opdrachten investeringen vierde kwartaal 2024 - Kennisneming

2025_DCEK_00011 - Dagelijks bestuur. Tabel overheidsopdrachten - Opdrachten investeringen vierde kwartaal 2024 - Kennisneming

Motivering

Gekoppelde besluiten
Aanleiding en context

Met besluit van 22 oktober 2007 (jaarnummer 1580) besliste de districtsraad dat het districtscollege op kwartaalbasis kennis geeft van:

  • alle opdrachten van dagelijks bestuur die betrekking hebben op de buitengewone dienst en het bedrag van 10.000,00 euro (exclusief btw) overschrijden;
  • alle opdrachten van dagelijks bestuur die betrekking hebben op de buitengewone dienst die een meerkost genereren van meer dan 10%.

Met het gemeenteraadsbesluit van 24 juni 2019 (jaarnummer 458) werd, een definitie gegeven aan het begrip 'Dagelijks bestuur'.

Juridische grond

In de artikels 6 en 7 van het gemeenteraadsbesluit van 24 juni 2019 (jaarnummer 458) verplicht de gemeenteraad het college om per kwartaal kennis te geven aan de gemeenteraad van alle opdrachten op het investeringsbudget waarvoor het geraamde bedrag (exclusief btw) de drempel voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking overschrijdt. De gemeenteraad beslist om aan de districtsraden te suggereren dat zij een gelijkaardige kennisgevingsplicht per kwartaal voorzien van districtscollege aan districtsraad, naar analogie met de kennisgevingsplicht van college aan gemeenteraad.

Volgens artikel 134 §1 1° van het Decreet Lokaal Bestuur kan de gemeenteraad de bevoegdheden van gemeentelijk belang waarover hij beschikt en die hij nader bepaalt, overdragen aan de districtsraden.

Volgens artikel 134 §2 1° van het Decreet Lokaal Bestuur kan het college de bevoegdheden van gemeentelijk belang waarover het beschikt en die het nader bepaalt, overdragen aan de districtscolleges.

Regelgeving: bevoegdheid

De artikelen 41 en 56 van het Decreet Lokaal Bestuur bepalen de bevoegdheidsverdeling tussen gemeenteraad en college, onder meer inzake overheidsopdrachten.

Argumentatie

In het eerste kwartaal van 2024 nam het districtscollege beslissingen die voldoen aan de voorwaarden om ter kennisgeving voorgelegd te worden aan de districtsraad.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2EKE01 - We verzekeren de toekomst van Ekeren door samen te bouwen aan een meerkernig groen district waar een gevarieerd en kwaliteitsvol publiek aanbod aanwezig is
2EKE0103 - We voeren een kostenbewust beleid dat rekening houdt met de realiteit en dat wordt gekenmerkt door efficiënt en effectief beheer.
2EKE010301 - Het district Ekeren bestuurt op een sterke en efficiënte manier

Besluit

Het districtscollege ekeren legt het volgende voor aan de districtsraad ekeren:

Artikel 1

De districtsraad neemt kennis van volgende tabel van districtscollegebeslissingen: tabel derde kwartaal 2024 over opdrachten dagelijks bestuur met betrekking tot het investeringsbudget die het bedrag van 10.000,00 euro (exclusief btw) overschrijden:

Omschrijving
Jaarnummer
Bedrag
Bestelbon
Budgetplaats
Functiegebied
Herautenlaan, Gravenlaan. Wegeniswerken - Opdracht SWPR14324A - Goedkeuring2024_DCEK_0023817.726,55 euro400563460250525000002EKE010102M03676
Moerenhoutlaan. Wegeniswerken - Opdracht SWPR14323A - Goedkeuring2024_DCEK_0023915.363,75 euro4005634597
5052500000
2EKE010102M03675
Boerendijk. Wegeniswerken - Opdracht SWPR14319A - Goedkeuring2024_DCEK_0024214.183,72 euro4005634571
5052500000
2EKE010102M03671
Leo Vermandellei, Van De Weyngaertplein. Wegeniswerken. Woonstraat - Antwerpen Breekt Uit - SWOU12367G - Wijziging opdracht 1 - Goedkeuring2024_DCEK_0024726.522,70 euro4005575115
5052500000
2EKE010102M01401
Oude Landen, Laar. Bodemonderzoek - SWOU12385B. Vastlegging krediet - Goedkeuring2024_DCEK_0025110.827,20 euro4005630089
5052500000
2EKE010102M01414

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
7.

2025_DCEK_00012 - Districtscollege Ekeren - Notulen 7 januari 2025 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Koen Palinckx, Districtsburgemeester; Annemie Plompen, Districtsschepen; Marc Elseviers, Districtsschepen; Fabienne Van Damme, Districtsschepen; Maja Lopez Hartmann, Districtsschepen; Wies Meeusen, Districtssecretaris
Secretaris
Wies Meeusen, Districtssecretaris
Voorzitter
Koen Palinckx, Districtsburgemeester
7.

2025_DCEK_00012 - Districtscollege Ekeren - Notulen 7 januari 2025 - Goedkeuring

2025_DCEK_00012 - Districtscollege Ekeren - Notulen 7 januari 2025 - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Aanleiding en context

Het districtscollege vergaderde op 7 januari 2025. Iedereen was aanwezig.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikelen 132, 277 en 278§2 1ste lid van het Decreet Lokaal Bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen van het districtscollege. De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen.

Artikelen 50 en 129 van het Decreet Lokaal Bestuur bepalen dat de notulen worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van het districtscollege. De goedgekeurde notulen worden voor de volgende vergadering van het districtscollege na het districtscollege waarop de notulen werden goedgekeurd aan de districtsraadsleden bezorgd.

Argumentatie

Het districtscollege dient de notulen van de zitting goed te keuren in de eerstvolgende gewone zitting.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2EKE01 - We verzekeren de toekomst van Ekeren door samen te bouwen aan een meerkernig groen district waar een gevarieerd en kwaliteitsvol publiek aanbod aanwezig is
2EKE0103 - We voeren een kostenbewust beleid dat rekening houdt met de realiteit en dat wordt gekenmerkt door efficiënt en effectief beheer.
2EKE010301 - Het district Ekeren bestuurt op een sterke en efficiënte manier

Besluit

Het districtscollege Ekeren keurt eenparig het volgende besluit goed.
Het districtscollege ekeren beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt de notulen van 7 januari 2025 goed. 

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 3

Het districtscollege geeft opdracht aan:

Dienst Taak
Districtssecretaris De notulen binnen de wettelijk voorgeschreven termijn te bezorgen aan de districtsraadsleden.
8.

2025_DCEK_00013 - Mededelingen - Collegepunten stad Antwerpen met betrekking tot district Ekeren - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Koen Palinckx, Districtsburgemeester; Annemie Plompen, Districtsschepen; Marc Elseviers, Districtsschepen; Fabienne Van Damme, Districtsschepen; Maja Lopez Hartmann, Districtsschepen; Wies Meeusen, Districtssecretaris
Secretaris
Wies Meeusen, Districtssecretaris
Voorzitter
Koen Palinckx, Districtsburgemeester
8.

2025_DCEK_00013 - Mededelingen - Collegepunten stad Antwerpen met betrekking tot district Ekeren - Kennisneming

2025_DCEK_00013 - Mededelingen - Collegepunten stad Antwerpen met betrekking tot district Ekeren - Kennisneming

Motivering

Aanleiding en context
Op het college van burgemeester en schepenen worden agendapunten over het district Ekeren besproken waarover het districtsbestuur geen beslissingsbevoegdheid heeft. Deze beslissingen kunnen van belang zijn voor inhoudelijke dossiers op districtsniveau.
Argumentatie
Om het districtscollege op de hoogte te houden van beslissingen die het college nam met betrekking tot het district Ekeren, wordt een lijst ter kennisneming voorgelegd.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2EKE01 - We verzekeren de toekomst van Ekeren door samen te bouwen aan een meerkernig groen district waar een gevarieerd en kwaliteitsvol publiek aanbod aanwezig is
2EKE0103 - We voeren een kostenbewust beleid dat rekening houdt met de realiteit en dat wordt gekenmerkt door efficiënt en effectief beheer.
2EKE010301 - Het district Ekeren bestuurt op een sterke en efficiënte manier

Besluit

Het districtscollege Ekeren neemt kennis van  het volgende besluit.
Het districtscollege ekeren beslist:

Artikel 1

Het districtscollege neemt kennis van onderstaande oplijsting met collegebeslissingen:

 Datum

 Jaarnummer

 Titel

20 december 2024 2024_CBS_09907Stedelijk patrimonium. Ferdinand Verbieststraat 1, 2180 Ekeren - Herbestemming deel bouwperceel voor aanleg park. Principebeslissing - Goedkeuring
20 december 20242024_CBS_10021District Ekeren. Handboogstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring
20 december 20242024_CBS_10022District Ekeren. Kruisboogstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring
20 december 20242024_CBS_10023District Ekeren. Maria-Theresialei - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring
20 december 20242024_CBS_10024District Ekeren. Prinshoeveweg (Gewest) - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

 

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
9.

2025_DCEK_00014 - District Ekeren - Bestelbonnen goedgekeurd onder budgethouderschap. Periode december 2024 - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Koen Palinckx, Districtsburgemeester; Annemie Plompen, Districtsschepen; Marc Elseviers, Districtsschepen; Fabienne Van Damme, Districtsschepen; Maja Lopez Hartmann, Districtsschepen; Wies Meeusen, Districtssecretaris
Secretaris
Wies Meeusen, Districtssecretaris
Voorzitter
Koen Palinckx, Districtsburgemeester
9.

2025_DCEK_00014 - District Ekeren - Bestelbonnen goedgekeurd onder budgethouderschap. Periode december 2024 - Kennisneming

2025_DCEK_00014 - District Ekeren - Bestelbonnen goedgekeurd onder budgethouderschap. Periode december 2024 - Kennisneming

Motivering

Gekoppelde besluiten
Aanleiding en context

Op 11 december 2018 (jaarnummer 318) werd een nieuw delegatiebesluit budgethouderschap aan de districtssecretaris goedgekeurd.

Juridische grond

In zitting van 25 juni 2007 (jaarnummer 1521) bepaalde de gemeenteraad dat alle handelingen met betrekking tot de gewone dienst onder dagelijks bestuur vallen. Sinds de invoering van de beleids- en beheerscyclus in 2011 dient gewone dienst te worden gelezen als exploitatiebudget.

Het gemeenteraadsbesluit van 24 juni 2019 (jaarnummer 458), inzake definitie dagelijks bestuur, is van toepassing met ingang van 1 oktober 2019.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 143 van het Decreet Lokaal Bestuur: de bepalingen betreffende de planning en het financieel beheer van de gemeenten zijn van toepassing op de planning en het financieel beheer van de districten met dien verstande dat:

De bepalingen van titel 4 zijn van toepassing op de districten, met uitzondering van artikel 249, §3, artikel 256 en 264, tweede lid en met dien verstande dat de volgende woorden worden gelezen als volgt:

  1. "de gemeente" als "het district";
  2. "de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn" als "het district";
  3. "elke gemeente en elk openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn" als "alle districten";
  4. "de gemeenteraad","de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn" en "de gemeenteraad of de raad voor maatschappelijk welzijn" als "de districtsraad";
  5. "raadsleden" als "leden van de districtsraad";
  6. "het college van burgemeester en schepenen" als "het districtscollege".

De Vlaamse Regering bepaalt de nadere voorwaarden voor de toepassing van de bepalingen van het eerste en het tweede lid op de districten.

Argumentatie

Om het districtscollege een transparant beeld te geven van alle bestellingen die worden goedgekeurd onder budgethouderschap, wordt maandelijks een lijst ter kennisgeving voorgelegd.

Besluit

Het districtscollege Ekeren neemt kennis van  het volgende besluit.
Het districtscollege ekeren beslist:

Artikel 1

Het districtscollege neemt kennis van de bestelbonnen, goedgekeurd onder budgethouderschap, voor de periode december 2024.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.