De Vereniging der Belgische Foornijveraars, afdeling Antwerpen, verzocht op 4 november 2024 formeel om in 2025 volgende lokale kermissen in te richten in het district Ekeren:
De kermis Keizerrijden gaat door in het district dat vorig jaar het evenement Keizerrijden heeft gewonnen. Deze kermis vindt in 2025 plaats in Ekeren. Voor deze locatie dient dan ook een kermisplan opgesteld te worden.
Wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten, zoals tot op heden gewijzigd.
Koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten, zoals tot op heden gewijzigd.
Koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en de organisatie van kermisactiviteiten en ambulante activiteiten in kermisgastronomie, zoals tot op heden gewijzigd.
Op 12 april 2024 werd door de gemeenteraad (jaarnummer 264) het politiereglement op "openbare kermissen en kermisactiviteiten" goedgekeurd.
Artikel 9 van het besluit over de binnengemeentelijke decentralisatie en de delegatie van bevoegdheden, goedgekeurd op 12 mei 2017 (jaarnummer 4463), vermeldt dat de bevoegdheden over lokale markten en foren worden overgedragen aan de districtscolleges.
Volgens artikel 4 van het politiereglement op openbare kermissen en kermisactiviteiten goedgekeurd op 12 april 2024 door de gemeenteraad (jaarnummer 264), bepaalt het districtscollege jaarlijks de exacte begin- en einddatum van de lokale kermissen.
De lokale en bovenlokale kermissen worden jaarlijks georganiseerd. De abonnementen van de foornijveraars worden verder gezet conform artikel 11 van het politiereglement op openbare kermissen en kermisactiviteiten.
Met dit besluit wenst het district de data van de jaarlijks weerkerende kermissen vast te leggen zodat de kermisnijveraars hun planning kunnen opmaken voor hun rondgang langs de verschillende kermissen in de stad Antwerpen en omstreken.
De kermissen Carnavalfoor, Jaarmarktfoor en Septemberfoor worden georganiseerd volgens de reeds goedgekeurde kermisplannen:
De dienst Stadsbeheer/ Evenementen, Film, Markten en Foren/ Markten, Foren en Ambulante Handel zal de kermisplannen evalueren en indien nodig aanpassen of vernieuwen. Na het ontvangen van een gunstig advies van brandweer zullen de kermisplannen ter goedkeuring worden voorgelegd bij het districtscollege.
De kermis Keizerrijden hangt samen met het evenement Keizerrijden. Dit evenement wordt telkens georganiseerd in het district van de winnaar van het voorgaande jaar. In 2025 zal de kermis Keizerrijden plaatsvinden in Ekeren. Om het evenement en de kermis goed te kunnen organiseren zal een kermisplan worden opgesteld. Na het ontvangen van een gunstig advies van brandweer zal het kermisplan ter goedkeuring worden voorgelegd bij het districtscollege.
Het districtscollege keurt de data van de volgende kermissen goed:
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SB/EFMF/MF | om de verdere coördinatie en organisatie van de lokale kermissen op zich te nemen; |
EK/wijkoverleg | om de buurtbewoners te informeren omtrent de kermissen indien gewenst; |
SB/BOF |
|
SB/SR |
|
SW/B&O/VDC | om waar nodig tijdelijke signalisatie te voorzien; |
PZA | om waar nodig verkeers- en parkeervrij te voorzien en indien nodig De Lijn te informeren. |
De Moretuslei in het district Ekeren:
Stad Antwerpen krijgt regelmatig aanvragen van bewoners om markeringen aan te brengen ter hoogte van hun in- of uitrit omdat geparkeerde voertuigen net niet vóór hun in- of uitrit staan geparkeerd. Deze situatie bemoeilijkt het in- en uitrijden zodat dit het manoeuvreren dikwijls onmogelijk maakt.
Op 5 december 2014 (jaarnummer 12435) keurde het college de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ goed.
Op 9 oktober 2015 (jaarnummer 8410) keurde het college de aanpassing van de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ goed.
Op 3 april 2020 (jaarnummer 3182) besliste het college om de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ met onmiddellijke ingang stop te zetten. Uit de analyse van de aanvragen en meldingen voor de periode 2018 - 2019 (tot en met september) bleek dat de oorspronkelijke doelstellingen van de maatregel 'de bereikbaarheid van deze garages en inritten bevorderen en de parkeerdruk verminderen’ niet langer bereikt werden. Ad-hoc aanvragen rond extra inrichting bij hinderlijk parkeren aan inritten blijven evenwel mogelijk. Inkomende dossiers worden nu apart bekeken. De Moretuslei
is een van de inkomende dossiers.
Op 12 juni 2024 werd een aanvraag over hinderlijk parkeren ingediend voor markeringen aan een inrit in de Moretuslei ter hoogte van nummer 67.
Naar aanleiding van deze aanvraag heeft Mobiliteit en Parkeren Antwerpen (MPA) de situatie onderzocht. MPA stelt voor om te opteren voor markeringen aan de inrit van de aanvrager.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
Het districtscollege geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Moretuslei in het district Ekeren, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de collegezitting van 3 december 2021 (jaarnummer 9674).
Met besluit van 22 oktober 2007 (jaarnummer 1580) besliste de districtsraad dat het districtscollege op kwartaalbasis kennis geeft van:
Met het gemeenteraadsbesluit van 24 juni 2019 (jaarnummer 458) werd, een definitie gegeven aan het begrip 'Dagelijks bestuur'.
In de artikels 6 en 7 van het gemeenteraadsbesluit van 24 juni 2019 (jaarnummer 458) verplicht de gemeenteraad het college om per kwartaal kennis te geven aan de gemeenteraad van alle opdrachten op het investeringsbudget waarvoor het geraamde bedrag (exclusief btw) de drempel voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking overschrijdt. De gemeenteraad beslist om aan de districtsraden te suggereren dat zij een gelijkaardige kennisgevingsplicht per kwartaal voorzien van districtscollege aan districtsraad, naar analogie met de kennisgevingsplicht van college aan gemeenteraad.
Volgens artikel 134 §1 1° van het Decreet Lokaal Bestuur kan de gemeenteraad de bevoegdheden van gemeentelijk belang waarover hij beschikt en die hij nader bepaalt, overdragen aan de districtsraden.
Volgens artikel 134 §2 1° van het Decreet Lokaal Bestuur kan het college de bevoegdheden van gemeentelijk belang waarover het beschikt en die het nader bepaalt, overdragen aan de districtscolleges.
De artikelen 41 en 56 van het Decreet Lokaal Bestuur bepalen de bevoegdheidsverdeling tussen gemeenteraad en college, onder meer inzake overheidsopdrachten.
In het eerste kwartaal van 2024 nam het districtscollege beslissingen die voldoen aan de voorwaarden om ter kennisgeving voorgelegd te worden aan de districtsraad.
De districtsraad neemt kennis van volgende tabel van districtscollegebeslissingen: tabel derde kwartaal 2024 over opdrachten dagelijks bestuur met betrekking tot het investeringsbudget die het bedrag van 10.000,00 euro (exclusief btw) overschrijden:
Omschrijving | Jaarnummer | Bedrag | Bestelbon | Budgetplaats | Functiegebied |
Herautenlaan, Gravenlaan. Wegeniswerken - Opdracht SWPR14324A - Goedkeuring | 2024_DCEK_00238 | 17.726,55 euro | 4005634602 | 5052500000 | 2EKE010102M03676
|
Moerenhoutlaan. Wegeniswerken - Opdracht SWPR14323A - Goedkeuring | 2024_DCEK_00239 | 15.363,75 euro | 4005634597
| 5052500000
| 2EKE010102M03675
|
Boerendijk. Wegeniswerken - Opdracht SWPR14319A - Goedkeuring | 2024_DCEK_00242 | 14.183,72 euro | 4005634571
| 5052500000
| 2EKE010102M03671
|
Leo Vermandellei, Van De Weyngaertplein. Wegeniswerken. Woonstraat - Antwerpen Breekt Uit - SWOU12367G - Wijziging opdracht 1 - Goedkeuring | 2024_DCEK_00247 | 26.522,70 euro | 4005575115
| 5052500000
| 2EKE010102M01401
|
Oude Landen, Laar. Bodemonderzoek - SWOU12385B. Vastlegging krediet - Goedkeuring | 2024_DCEK_00251 | 10.827,20 euro | 4005630089
| 5052500000
| 2EKE010102M01414
|
Het districtscollege vergaderde op 7 januari 2025. Iedereen was aanwezig.
Artikelen 132, 277 en 278§2 1ste lid van het Decreet Lokaal Bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen van het districtscollege. De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen.
Artikelen 50 en 129 van het Decreet Lokaal Bestuur bepalen dat de notulen worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van het districtscollege. De goedgekeurde notulen worden voor de volgende vergadering van het districtscollege na het districtscollege waarop de notulen werden goedgekeurd aan de districtsraadsleden bezorgd.
Het districtscollege dient de notulen van de zitting goed te keuren in de eerstvolgende gewone zitting.
Het districtscollege keurt de notulen van 7 januari 2025 goed.
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
Districtssecretaris | De notulen binnen de wettelijk voorgeschreven termijn te bezorgen aan de districtsraadsleden. |
Het districtscollege neemt kennis van onderstaande oplijsting met collegebeslissingen:
Datum |
Jaarnummer |
Titel |
---|---|---|
20 december 2024 | 2024_CBS_09907 | Stedelijk patrimonium. Ferdinand Verbieststraat 1, 2180 Ekeren - Herbestemming deel bouwperceel voor aanleg park. Principebeslissing - Goedkeuring |
20 december 2024 | 2024_CBS_10021 | District Ekeren. Handboogstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring |
20 december 2024 | 2024_CBS_10022 | District Ekeren. Kruisboogstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring |
20 december 2024 | 2024_CBS_10023 | District Ekeren. Maria-Theresialei - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring |
20 december 2024 | 2024_CBS_10024 | District Ekeren. Prinshoeveweg (Gewest) - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring |
Op 11 december 2018 (jaarnummer 318) werd een nieuw delegatiebesluit budgethouderschap aan de districtssecretaris goedgekeurd.
In zitting van 25 juni 2007 (jaarnummer 1521) bepaalde de gemeenteraad dat alle handelingen met betrekking tot de gewone dienst onder dagelijks bestuur vallen. Sinds de invoering van de beleids- en beheerscyclus in 2011 dient gewone dienst te worden gelezen als exploitatiebudget.
Het gemeenteraadsbesluit van 24 juni 2019 (jaarnummer 458), inzake definitie dagelijks bestuur, is van toepassing met ingang van 1 oktober 2019.
Artikel 143 van het Decreet Lokaal Bestuur: de bepalingen betreffende de planning en het financieel beheer van de gemeenten zijn van toepassing op de planning en het financieel beheer van de districten met dien verstande dat:
De bepalingen van titel 4 zijn van toepassing op de districten, met uitzondering van artikel 249, §3, artikel 256 en 264, tweede lid en met dien verstande dat de volgende woorden worden gelezen als volgt:
De Vlaamse Regering bepaalt de nadere voorwaarden voor de toepassing van de bepalingen van het eerste en het tweede lid op de districten.
Om het districtscollege een transparant beeld te geven van alle bestellingen die worden goedgekeurd onder budgethouderschap, wordt maandelijks een lijst ter kennisgeving voorgelegd.
Het districtscollege neemt kennis van de bestelbonnen, goedgekeurd onder budgethouderschap, voor de periode december 2024.