Terug
Gepubliceerd op 07/04/2025

2025_DREK_00022 - Huishoudelijk reglement District Ekeren - Opheffing en nieuwe versie - District Ekeren - Goedkeuring

raadscommissie Ekeren
ma 17/02/2025 - 20:00 Raadzaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Freddy Geens, Districtsraadslid; Koen Palinckx, Districtsraadslid ; Kurt Van Noten, Districtsraadslid; Ann Koekhoven, Voorzitter Raadscommissie; Annemie Plompen, Districtsraadslid ; Marc Elseviers, Districtsraadslid ; Brecht Mertens, Districtsraadslid; Martine Voets, Districtsraadslid; Fabienne Van Damme, Districtsraadslid ; Jeroen Van den Bergh, Districtsraadslid; Fabienne Toussein, Districtsraadslid; Alec Claessens, Districtsraadslid; Bob Muyllaert, Districtsraadslid; Wendy Mendonck, Districtsraadslid; Steven Naeyaert, Districtsraadslid; Nik Kruyniers, Districtsraadslid; Laura De Feyter, Districtsraadslid; Ilse De Schutter, Districtsraadslid; Serge Huybrechts, Districtsraadslid; Maja Lopez Hartmann; Muhabatullah Laiq; Wies Meeusen, Districtssecretaris

Secretaris

Wies Meeusen, Districtssecretaris
2025_DREK_00022 - Huishoudelijk reglement District Ekeren - Opheffing en nieuwe versie - District Ekeren - Goedkeuring 2025_DREK_00022 - Huishoudelijk reglement District Ekeren - Opheffing en nieuwe versie - District Ekeren - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De districtsraad keurde goed voor de bepalingen die op de districtsraad van toepassing zijn:

• op 25 maart 2019 (jaarnummer 93) het Huishoudelijk Reglement district Ekeren;

• op 22 november 2021 (jaarnummer 82) het addendum bij het Huishoudelijk Reglement district Ekeren 'Organisatie van raads- en commissievergaderingen in een digitale en hybride omgeving'.

Het college keurde op 11 februari januari 2025 (jaarnummer 34) het Huishoudelijk Reglement district Ekeren goed voor de bepalingen die op het college van toepassing zijn en besliste om het Huishoudelijk Reglement District Ekeren ter goedkeuring aan de districtsraad voor te leggen voor de bepalingen die op de districtsraad van toepassing zijn.

Juridische grond

  • Overeenkomstig artikel 38 van het Decreet over het lokaal bestuur (DLB) stelt de gemeenteraad bij het begin van de zittingsperiode een huishoudelijk reglement vast waarin aanvullende maatregelen worden opgenomen voor de werking van de raad en waarin minstens bepalingen worden opgenomen over:

1° de vergaderingen waarvoor presentiegeld wordt verleend, het bedrag van het presentiegeld en de nadere regels voor de eventuele terugbetaling van specifieke kosten die verband houden met de uitoefening van het mandaat van gemeenteraadslid of lid van het college van burgemeester en schepenen;

2° de wijze van verzending van de oproeping en de terbeschikkingstelling van het dossier aan de gemeenteraadsleden, alsook de wijze waarop de algemeen directeur of de door hem aangewezen personeelsleden, aan de raadsleden die erom verzoeken, technische inlichtingen verstrekken over die stukken;

3° de wijze waarop de plaats, de dag, het tijdstip en de agenda van de vergaderingen van de gemeenteraad openbaar worden gemaakt;

4° de voorwaarden voor het inzagerecht en het recht van afschrift voor gemeenteraadsleden en de voorwaarden voor het bezoekrecht aan de instellingen en diensten die de gemeente opricht en beheert;

5° de voorwaarden waaronder de gemeenteraadsleden hun recht uitoefenen om aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen;

6° de wijze van notulering en de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ter beschikking worden gesteld van de gemeenteraadsleden; 2 / 3 Grote Markt 1 - 2000 Antwerpen info@antwerpen.be

7° de nadere regels voor de samenstelling en de werking van de commissies en de fracties;

8° de wijze waarop en de persoon door wie de stukken van de gemeente, vermeld in artikel 279, worden ondertekend;

10° de wijze van het ter kennis brengen van de beslissingen, vermeld in artikel 50, vijfde lid;

11° de keuze om digitaal of hybride te vergaderen en de wijze waarop; 12° de uitzonderlijke omstandigheden waaronder de gemeenteraad digitaal kan vergaderen, als het huishoudelijk reglement de mogelijkheid van digitaal vergaderen opneemt; 13° de uitzonderlijke omstandigheden waaronder de gemeenteraad hybride kan vergaderen, als het huishoudelijk reglement de mogelijkheid van hybride vergaderen opneemt.

  • Ook in andere (over het DLB verspreide) artikelen wordt opgelegd om bepaalde zaken uitdrukkelijk in het huishoudelijk reglement op te nemen.
  • Het Besluit van de Vlaamse Regering houdende het statuut van de lokale mandataris van 6 juli 2018.

Argumentatie

Er wordt gekozen om in één reglement een omvattende regeling uit te werken voor de bestuurlijke organisatie van het district Ekeren (districtscollege en districtsraad). Het bevat de bepalingen die worden opgelegd voor artikel 38 DLB. 

  • de stad Antwerpen: gemeenteraad en college van burgemeester en schepenen;
  • het OCMW Antwerpen: raad voor maatschappelijk welzijn en vast bureau.

Elk van de voornoemde organen zal het reglement – voor de bepalingen die op hen van toepassing zijn – dienen goed te keuren.

De organisatie van zittingen in een digitale en hybride omgeving werd voorheen opgenomen in een addendum. Dit wordt voortaan ook geïntegreerd in het reglement. 

Het huishoudelijk reglement vormt een aanvulling op het DLB. Het is beperkt tot zaken die niet geregeld worden door het DLB en waarvoor het bestuur zelf autonomie (of een verplichting) heeft om een regeling uit te werken in het huishoudelijk reglement. Voor een volledig begrip van het regelgevend kader dient het reglement dan ook samen gelezen te worden met het DLB (en de eventueel toepasselijke uitvoeringsbesluiten). Bij de artikels in het reglement wordt verwezen naar de toepasselijke artikels uit het DLB.

Beleidsdoelstellingen

7 - Sterk bestuurde stad
1TEK04 - Het beleid is gevoerd met veel verantwoordelijkheidszin, budgettair realisme en respect voor de Ekerenaar
1TEK0401 - Het districtsbeleid is realistisch gevoerd en wordt gekenmerkt door goed en efficiënt bestuur
1TEK040102 - De bestuurlijke werking van het district verloopt op een efficiënte en effectieve manier

Besluit

Artikel 1

De districtsraad heft vorige versies van het Huishoudelijk reglement district Ekeren integraal op, voor de bepalingen die op de districtsraad van toepassing zijn:

 • laatste versie van het Huishoudelijk reglement district Ekeren : besluit van 25 maart 2019 (jaarnummer 93); 

• het addendum 'Organisatie van raads- en commissievergaderingen in een digitale en hybride omgeving' bij het Huishoudelijk reglement district Ekeren: besluit van 22 november 2021 (jaarnummer 82).

Artikel 2

De districtsraad keurt het Huishoudelijk Reglement district Ekeren goed voor de bepalingen in het reglement die op de districtsraad van toepassing zijn.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20250205_Huishoudelijk_reglement_ekeren.pdf