Op 6 januari 2025 vond de installatievergadering van de districtsraad plaats.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur
Conform artikel 9 van het Huishoudelijk Reglement District Ekeren kan de districtsraad volgende raadscommissies oprichten: districtsraadscommissies, themacommissies en gezamenlijke themacommissies. Daarnaast verduidelijkt dit reglement in hoofdstuk 2.7 de procedures en de werking van de raadscommissiezittingen.
Met het collegebesluit van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) en het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districten bepaald.
De bestendige districtsraadscommissie bestaat uit de voltallige districtsraad.
De districtsraadsleden ontvangen presentiegeld bij aanwezigheid in een districtsraadscommissie.
In een apart besluit worden de data voor deze bestendige districtsraadscommissie vastgelegd.
Het budget voorziet de nodige kredieten voor de uitbetaling van de presentiegelden. Dit gebeurt per kwartaal en aan de hand van de aanwezigheidslijsten die de raadsleden ondertekenen bij aanvang van de vergadering.
Een lid van het uitvoerend bestuur ontvangt geen presentiegeld voor aanwezigheid in een raadscommissie.
Budgetperiode | Omschrijving | Bestelbon |
2025-2030 | Presentiegelden | Uitbetaling via payroll |
De districtsraad Ekeren keurt artikel 2 goed met 16 stemmen voor en 4 stemmen tegen.
Stemden voor:
Stemden tegen:
De districtsraad beslist om een bestendige districtsraadscommissie op te richten. Deze bestendige districtsraadscommissie bestaat uit de voltallige districtsraad.
De districtsraad beslist dat de verkiezing van de voorzitter van de bestendige districtsraadscommissie gebeurt door middel van de een voordrachtakte, en verloopt naar analogie met de verkiezing van de voorzitter van de districtsraad.
Tot de voorzitter van de bestendige districtsraadscommissie wordt verkozen, zit de voorzitter van de districtsraad de commissie voor.