De bestendige districtsraadscommissie is het forum bij uitstek waar de raadsleden zich kunnen informeren, adviezen verlenen, voorstellen formuleren, quasi ongeremd aan externen vragen kunnen stellen, dossiers beoordelen, en dit meestal wars van reglementeringen en ideologische overwegingen.
Alhoewel de Ekerse districtsraad slechts over een raadscommissie beschikt kan toch naar analogie met de steden en gemeenten die over meerdere raadscommissies beschikken, het voorzitterschap van de Ekerse raadscommissie bij beurtrol worden toegewezen aan de politieke fracties van de districtsraad.
Het wisselende voorzitterschap kan een stimulans betekenen voor alle raadsleden om actief aan de besprekingen in de raadscommissie deel te nemen, nieuwe inzichten te verwerven in de besluitvorming, opdrachten aan derden voor te stellen en de communicatie met burgemeester en schepenen te bevorderen. Op deze wijze kan de democratische legitimiteit en diversiteit in ons district worden bevorderd.
Zodanig wordt voorgesteld om artikel 2 van het document 2025_DREK_00015 Oprichting bestendige districtsraadscommissie als volgt aan te passen.
Artikel 2
De districtsraad beslist dat het voorzitterschap van de bestendige districtsraadscommissie wordt verzekerd door middel van een beurtrol zodat alle fracties, voor zover zij dat wensen, aan bod kunnen komen om dit voorzitterschap waar te nemen. De districtsraad geeft opdracht aan een fractieoverleg om de voornoemde beurtrol op te stellen.
Toelichting door Freddy Geens (Vlaams Belang).
Antwoord van Ann Koekhoven (N-VA).
Toevoeging door Freddy Geens (N-VA).
De districtsraad Ekeren weerhoudt het amendement niet met 15 stemmen tegen, 4 stemmen voor en 1 onthouding.Stemden tegen:
Stemden voor:
Onthouding:
Op 6 januari 2025 vond de installatievergadering van de districtsraad plaats.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur
Conform artikel 9 van het Huishoudelijk Reglement District Ekeren kan de districtsraad volgende raadscommissies oprichten: districtsraadscommissies, themacommissies en gezamenlijke themacommissies. Daarnaast verduidelijkt dit reglement in hoofdstuk 2.7 de procedures en de werking van de raadscommissiezittingen.
Met het collegebesluit van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) en het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districten bepaald.
De bestendige districtsraadscommissie bestaat uit de voltallige districtsraad.
De districtsraadsleden ontvangen presentiegeld bij aanwezigheid in een districtsraadscommissie.
In een apart besluit worden de data voor deze bestendige districtsraadscommissie vastgelegd.
Het budget voorziet de nodige kredieten voor de uitbetaling van de presentiegelden. Dit gebeurt per kwartaal en aan de hand van de aanwezigheidslijsten die de raadsleden ondertekenen bij aanvang van de vergadering.
Een lid van het uitvoerend bestuur ontvangt geen presentiegeld voor aanwezigheid in een raadscommissie.
Budgetperiode | Omschrijving | Bestelbon |
2025-2030 | Presentiegelden | Uitbetaling via payroll |
De districtsraad Ekeren keurt artikel 2 goed met 16 stemmen voor en 4 stemmen tegen.
Stemden voor:
Stemden tegen:
De districtsraad beslist om een bestendige districtsraadscommissie op te richten. Deze bestendige districtsraadscommissie bestaat uit de voltallige districtsraad.
De districtsraad beslist dat de verkiezing van de voorzitter van de bestendige districtsraadscommissie gebeurt door middel van de een voordrachtakte, en verloopt naar analogie met de verkiezing van de voorzitter van de districtsraad.
Tot de voorzitter van de bestendige districtsraadscommissie wordt verkozen, zit de voorzitter van de districtsraad de commissie voor.
Het politiek akkoord dat de meerderheidspartijen bereikten na de districtraadsverkiezingen van 13 oktober 2024 werd vertaald naar een bestuursakkoord. Dit bestuursakkoord verduidelijkt de doelstellingen die de nieuwe bestuursploeg voor ogen heeft tijdens de legislatuur 2025-2030.
De financiële gevolgen van de uitvoering van het bestuursakkoord 2025-2030 zullen later vertaald worden in de jaarlijkse budgetten en in de specifieke besluiten die uitvoering geven aan het bestuursakkoord.
Toelichting door: Koen Palinckx (N-VA), Annemie Plompen (N-VA), Fabienne Van Damme (Vooruit), Marc Elseviers (N-VA), Maja Lopez Hartmann (N-VA).
Tussenkomsten van: Laura De Feyter (PVDA), Kurt Van Noten (Vlaams Belang), Fabienne Toussein (Groen), Ilse De Schutter (Groen).
Reactie van: Koen Palinckx (N-VA), Annemie Plompen (N-VA), Fabienne Van Damme (Vooruit), Marc Elseviers (N-VA), Brecht Mertens (N-VA), Nik Kruyniers (Vooruit).
Antwoorden van: Ann Koekhoven (N-VA), Koen Palinckx (N-VA).
De districtsraad Ekeren keurt het volgende besluit goed met 12 stemmen voor, 7 stemmen tegen en 1 onthouding.Stemden voor:
Stemden tegen:
Onthouding:
De districtsraad keurt het bestuursakkoord voor district Ekeren 2025-2030 goed.
Op 6 januari 2025 werden tijdens de installatievergadering van de districtsraad, de districtsschepenen verkozen verklaard aan de hand van een gezamenlijke voordrachtakte (jaarnummer 8) en werd de heer Koen Palinckx aangesteld in het mandaat van districtsburgemeester (jaarnummer 9).
Op de zitting van 7 januari 2025 keurde het districtscollege een interne taakverdeling goed (jaarnummer 1).
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur:
Met het collegebesluit van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) en het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districten bepaald.
Een interne werkverdeling is noodzakelijk om een efficiënte uitoefening van de bevoegdheden die aan het districtscollege werden toegekend, mogelijk te maken.
Deze taakverdeling houdt geen overdracht van bevoegdheden in die aan het districtscollege werden toegekend, noch verleent zij de betrokken districtsschepen enige persoonlijke beslissingsbevoegdheid over de aangelegenheden die hem/haar werden toevertrouwd. Alle beslissingen van het districtscollege worden steeds collegiaal genomen.
Het districtsraad neemt kennis van de interne taakverdeling van het districtscollege:
Koen Palinckx, districtsburgemeester:
Annemie Plompen, districtsschepen voor Sport, Senioren, Communicatie en Begraafplaatsen:
Fabienne Van Damme, districtsschepen voor Jeugd en Groenbeleid:
Marc Elseviers, districtsschepen voor Cultuur, Dorpsmakers en Lokale Economie en Toerisme:
Maja Lopez Hartmann, districtsschepen voor Financiën, Mobiliteit, Participatie, Markten en Foren en Verzustering:
Op 23 februari 2015 (jaarnummer 29) is het district Ekeren toegetreden tot de vzw Regionaal Landschap de Voorkempen, zodat de opportuniteiten en noden die Ekeren als groen district heeft in samenwerking met de vzw verder kunnen gedetecteerd, ondersteund en ontwikkeld worden. Op 25 september 2017 (jaarnummer 463) bekrachtigde de gemeenteraad de toetreding van onder meer het district Ekeren tot de vzw Regionaal Landschap de Voorkempen.
Met het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districtsraad vastgelegd.
Artikel 12 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor lokaal groenbeleid.
Ekeren is een district met verschillende parken, natuurlijk groen en landbouw. Door toe te treden tot de vzw Regionaal landschap de Voorkempen wenst het district een samenwerking op te zetten waarbij de specifieke noden en opportuniteiten rond groen, natuur en landschap worden opgenomen in projecten die bijdragen tot de uitstraling van Ekeren als groen district.
De districtsraad Ekeren keurt goed om mevrouw Fabienne Van Damme aan te duiden als effectieve vertegenwoordiger voor het district Ekeren bij de vzw Regionaal Landschap de Voorkempen en de heer Koen Palinckx als plaatsvervanger.
In de zitting van 10 december 2024 (jaarnummer 302) keurde het districtscollege de notulen van de zitting van 3 december 2024 goed;
In de zitting van 17 december 2024 (jaarnummer 309) keurde het districtscollege de notulen van de zitting van 10 december 2024 goed;
In de zitting van 7 januari 2025 (jaarnummer 4) keurde het districtscollege de notulen van de zitting van 17 december 2024 goed.
Artikelen 97 en 182 van het Decreet over het Lokaal Bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen van het districtscollege.
Artikelen 52 en 181 van het Decreet over het Lokaal Bestuur bepalen dat de notulen worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van het districtscollege. De originelen van de notulen van het districtscollege worden, na goedkeuring, door de voorzitter van het districtscollege ondertekend. De goedgekeurde notulen worden onverwijld bezorgd aan de districtsraad.
Artikel 19 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de voorzitter van de gemeenteraad beslist tot bijeenroeping van de gemeenteraad en stelt de agenda van de vergadering op. De agenda bevat in ieder geval de punten die door het college van burgemeester en schepenen aan de voorzitter worden meegedeeld. Ingevolge artikel 126 van het Decreet Lokaal Bestuur, is dit artikel ook van toepassing op de districten.
De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen. De goedgekeurde notulen worden ter kennisneming voorgelegd aan de districtsraad.
De districtsraad neemt kennis van de notulen van het districtscollege van 3, 10 en 17 december 2024.
De districtsraad vergaderde op 6 januari 2025. Iedereen was aanwezig.
Artikel 278 van het Decreet Lokaal Bestuur stelt dat de notulen alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat werd gegeven aan de punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen, vermelden in chronologische volgorde.
Artikelen 32, 132 en 277 van het Decreet Lokaal Bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen.
De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen. De originelen van de notulen van de districtsraad worden, na goedkeuring, door de voorzitter van de districtsraad en de districtssecretaris ondertekend.
De districtsraad keurt de notulen van 6 januari 2025 goed.