Het college keurde op 17 juli 2020 (jaarnummer 6227) het parkingplan in het kader van de heraanleg van de Scheldekaaien goed. Hierin gaf het college opdracht aan Mobiliteit en Parkeren Antwerpen (hierna MPA) en AG Vespa voor de doorstart van het onderzoek naar de technische, financiële en juridische haalbaarheid van parking Loodswezen voor circa 600 à 700 parkeerplaatsen, in afstemming met de ontwikkeling van de Loodswezensite.
Het college nam op 27 april 2023 (jaarnummer 2803) kennis van de resultaten van de technische studie en het synthese ontwerp van de parking Loodswezen en gaf de opdracht aan MPA voor de doorstart van het finale ontwerp in functie van de aanvraag omgevingsvergunning.
Het college nam op 18 oktober 2024 (jaarnummer 8194) kennis van de resultaten van de financiële haalbaarheidsanalyse en keurde de opname van een voorstel tot kapitaalbijdrage aan MPA bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan voor een bedrag van 34 miljoen euro (2026-2028) goed.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgelegd. De Tavernierkaai is een bovenlokale straat.
Met het oog op de heraanleg van de Scheldekaaien ter hoogte van de Loodswezensite lopen er momenteel verschillende projectonderdelen: de studie tot realisatie van de ondergrondse parking, het ontwerp en de heraanleg van het volledige openbaar domein (inclusief Namenmonument voor de slachtoffers van WO II), de restauratie en herbestemming van het als monument beschermde Loodswezengebouw en de Boeienloods en de geplande aanleg van de “Kaaienbackbone B” als onderdeel van de goedgekeurde “Roadmap 2030 – Stadsbreed Warmtenet Antwerpen”.
Deze projectonderdelen worden maximaal op elkaar afgestemd, zowel ruimtelijk als qua timing. De heraanleg van het openbaar domein (AG Vespa) en de herbestemming van de beschermde gebouwen (Toerisme Vlaanderen) zijn lopende. Het traject van de ondergrondse parking wordt door MPA opgenomen. De werken aan de parking maken de heraanleg van de Tavernierkaai noodzakelijk.
Ontwerp
Het toegangscomplex (in- en uitrit) van de ondergrondse parking bevindt zich aan weerszijden van de Tavernierkaai (ondergrondse en veilige kruising), en wordt verder ontsloten van en naar de Scheldekaaien Noord. De Tavernierkaai wordt na de bouw van de parking heraangelegd en het dwarsprofiel inclusief trambedding verschuift een viertal meter richting Scheldekaaien. Het fietspad wordt verbreed om aan te sluiten op het nieuwe profiel van de heraangelegde Scheldekaaien.
Het voorontwerp van de heraanleg van de Tavernierkaai zal verder uitgewerkt worden in afstemming met de andere onderdelen van het project. Eventuele opmerkingen worden verwerkt bij de opmaak van de omgevingsvergunningsaanvraag.
De wegeniswerken maken onlosmakelijk deel uit van het ontwerp van de ondergrondse parking en worden mee opgenomen in de omgevingsvergunningsaanvraag en aanbestedingsprocedure voor parking Loodswezen, mits verwerking van de opmerkingen van brandweer en Commissie Openbaar Domein (COD).
Mobiliteitsvoorwaarden
De Sint-Aldegondiskaai en Adriaan Brouwersstraat veranderen van rijrichting om de verkeersveiligheid van de parkinguitrit te garanderen.
Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien door MPA. Het betreft een totaalbudget voor het project van de ondergrondse parking. Het aandeel van de wegeniswerken zal in de volgende fase opgesplitst worden.
Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op het voorontwerp op voorwaarde dat:
Het districtscollege neemt kennis van het voorontwerp voor wegeniswerken in de Tavernierkaai (bovenlokale wegenis), district Antwerpen, ten gevolge van de realisatie van een ondergrondse parking ter hoogte van het Loodswezen.
Het districtscollege neemt kennis van de mobiliteitsvoorwaarden.