Terug
Gepubliceerd op 28/01/2025

2025_DCAN_00031 - District Antwerpen. Tavernierkaai. Wegeniswerken. SWOU12917 - Voorontwerp. Mobiliteitsvoorwaarden - Kennisneming

districtscollege Antwerpen
ma 27/01/2025 - 13:30 Districtshuis Antwerpen - Zaal Christy
Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig

Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Vincent Gysels, districtsschepen; Ludo Van Campenhout, districtsschepen; Fatima Ezzarhouni, districtsschepen; Herald Claeys, districtssecretaris

Afwezig

Samuel Markowitz, districtsschepen

Secretaris

Herald Claeys, districtssecretaris

Voorzitter

Paul Cordy, voorzitter districtscollege
2025_DCAN_00031 - District Antwerpen. Tavernierkaai. Wegeniswerken. SWOU12917 - Voorontwerp. Mobiliteitsvoorwaarden - Kennisneming 2025_DCAN_00031 - District Antwerpen. Tavernierkaai. Wegeniswerken. SWOU12917 - Voorontwerp. Mobiliteitsvoorwaarden - Kennisneming

Motivering

Aanleiding en context

Het college keurde op 17 juli 2020 (jaarnummer 6227) het parkingplan in het kader van de heraanleg van de Scheldekaaien goed. Hierin gaf het college opdracht aan Mobiliteit en Parkeren Antwerpen (hierna MPA) en AG Vespa voor de doorstart van het onderzoek naar de technische, financiële en juridische haalbaarheid van parking Loodswezen voor circa 600 à 700 parkeerplaatsen, in afstemming met de ontwikkeling van de Loodswezensite.

Het college nam op 27 april 2023 (jaarnummer 2803) kennis van de resultaten van de technische studie en het synthese ontwerp van de parking Loodswezen en gaf de opdracht aan MPA voor de doorstart van het finale ontwerp in functie van de aanvraag omgevingsvergunning.

Het college nam op 18 oktober 2024 (jaarnummer 8194) kennis van de resultaten van de financiële haalbaarheidsanalyse en keurde de opname van een voorstel tot kapitaalbijdrage aan MPA bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan voor een bedrag van 34 miljoen euro (2026-2028) goed.

Regelgeving: bevoegdheid

In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgelegd. De Tavernierkaai is een bovenlokale straat.

Argumentatie

Met het oog op de heraanleg van de Scheldekaaien ter hoogte van de Loodswezensite lopen er momenteel verschillende projectonderdelen: de studie tot realisatie van de ondergrondse parking, het ontwerp en de heraanleg van het volledige openbaar domein (inclusief Namenmonument voor de slachtoffers van WO II), de restauratie en herbestemming van het als monument beschermde Loodswezengebouw en de Boeienloods en de geplande aanleg van de “Kaaienbackbone B” als onderdeel van de goedgekeurde “Roadmap 2030 – Stadsbreed Warmtenet Antwerpen”.
Deze projectonderdelen worden maximaal op elkaar afgestemd, zowel ruimtelijk als qua timing. De heraanleg van het openbaar domein (AG Vespa) en de herbestemming van de beschermde gebouwen (Toerisme Vlaanderen) zijn lopende. Het traject van de ondergrondse parking wordt door MPA opgenomen. De werken aan de parking maken de heraanleg van de Tavernierkaai noodzakelijk.

Ontwerp
Het toegangscomplex (in- en uitrit) van de ondergrondse parking bevindt zich aan weerszijden van de Tavernierkaai (ondergrondse en veilige kruising), en wordt verder ontsloten van en naar de Scheldekaaien Noord. De Tavernierkaai wordt na de bouw van de parking heraangelegd en het dwarsprofiel inclusief trambedding verschuift een viertal meter richting Scheldekaaien. Het fietspad wordt verbreed om aan te sluiten op het nieuwe profiel van de heraangelegde Scheldekaaien.

Het voorontwerp van de heraanleg van de Tavernierkaai zal verder uitgewerkt worden in afstemming met de andere onderdelen van het project. Eventuele opmerkingen worden verwerkt bij de opmaak van de omgevingsvergunningsaanvraag. 

De wegeniswerken maken onlosmakelijk deel uit van het ontwerp van de ondergrondse parking en worden mee opgenomen in de omgevingsvergunningsaanvraag en aanbestedingsprocedure voor parking Loodswezen, mits verwerking van de opmerkingen van brandweer en Commissie Openbaar Domein (COD).

Mobiliteitsvoorwaarden
De Sint-Aldegondiskaai en Adriaan Brouwersstraat veranderen van rijrichting om de verkeersveiligheid van de parkinguitrit te garanderen.

Algemene financiƫle opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien door MPA. Het betreft een totaalbudget voor het project van de ondergrondse parking. Het aandeel van de wegeniswerken zal in de volgende fase opgesplitst worden.

Adviezen

COD, advies van 19 september 2024 Gunstig onder voorwaarden

Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op het voorontwerp op voorwaarde dat:

  • het ontwerp verder afgestemd wordt op het definitieve ontwerp van de Scheldekaaien (o.a. de materialisatie, het mogelijke conflict tussen de tramhalte en de toegang voor de brandweer moet  onderzocht en opgelost worden, …);
  • onderzocht wordt of de in- en uitrit van de ondergrondse parking kan verschoven worden in functie van de zichtbaarheid ter hoogte van de oversteekplaatsen en de detaillering ervan (o.a. de  balustrade) in overleg met SW/Publieke ruimte verder uitgewerkt wordt in functie van beeldkwaliteit en veiligheid;
  • in overleg met SW/MOB de bereikbaarheid van de Adriaan Brouwersstraat verder onderzocht wordt;
  • in functie van veiligheid van voetgangers, fietsers en gemotoriseerd verkeer de oversteekplaatsen (o.a. de fietspadaansluitingen, -breedte en opstelruimte, markeringen, …), t.h.v. kruispunt Brouwersvliet en Sint-Aldegondiskaai, verder geoptimaliseerd worden, conform de inrichtingsprincipes van het draaiboek Openbaar Domein. En dit in afstemming met SW/Mobiliteit;
  • de inrichting van de tramhaltes en de aansluiting ervan op het openbaar domein waar nodig herbekeken wordt (o.a. hekwerk, aansluiting oversteekplaatsen, …);
  • de materialisatie verder verfijnd wordt in afstemming met SW/Publieke Ruimte;
  • de traminfrastructuur, verlichtingspalen en verkeerslichten op plan worden gezet;
  • onderzocht wordt of de zone tussen rijweg en trambedding maximaal structureel vergroend kan worden en ter hoogte van voetgangersoversteek aan de Sint-Aldegondiskaai onderzocht wordt of een bajonet-principe voorzien kan worden tussen fietspad en trambedding;
  • de blindengeleiding wordt voorzien en de integrale toegankelijkheid wordt afgestemd met o.a. Inter;
  • de huidige VRI aangepast wordt in functie van het nieuw ontwerp, een aangepaste lichtenregeling wordt opgemaakt en de nodige infrastructuur (o.a. wachtbuizen, nutskasten, ...) worden voorzien of verplaatst in functie van het kruispuntontwerp.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0107 - Adviesbevoegdheid
2ANT010704 - Mobiliteit
2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid
2LMS010403M02089 - SWOU12917 Tavernierkaai (Parking Loodswezen)

Besluit

Het districtscollege antwerpen beslist:

Artikel 1

Het districtscollege neemt kennis van het voorontwerp voor wegeniswerken in de Tavernierkaai (bovenlokale wegenis), district Antwerpen, ten gevolge van de realisatie van een ondergrondse parking ter hoogte van het Loodswezen.

Artikel 2

Het districtscollege neemt kennis van de mobiliteitsvoorwaarden.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen

  • 20240916_COD_Verslag_Tavenierskaai_VO.pdf
  • Snede wegprofiel_IN70001_20240830.pdf
  • VO wegenis_IN40201-WithTopo_20240830.pdf