Geachte districtsburgemeester, geachte leden van het districtscollege,
Het viaduct van de A12-Boomsesteenweg is niet alleen een van de drukste verkeersassen in onze regio, maar ook een van de grootste bronnen van overlast en bezorgdheid. Dit viaduct veroorzaakt de meeste geluidsoverlast van alle gewestwegen in Vlaanderen, met decibelwaarden die de drempel voor gehoorschade overschrijden. Daarnaast verkeert het viaduct in een zorgwekkende staat, met zichtbare betonrot en afbrokkelende stukken beton. Ondanks het feit dat grootschalige herstellingswerken pas in 2027 gepland zijn, vallen er nu al brokstukken naar beneden, wat een ernstig veiligheidsrisico vormt voor weggebruikers, voetgangers en geparkeerde voertuigen onder het viaduct.
De Vlaamse overheid heeft aangekondigd om via een elektrochemisch proces, kathodische bescherming, het roesten van de wapening te vertragen en zo de levensduur van het viaduct te verlengen. Tegelijk wordt een studie opgestart om een langetermijnoplossing voor de A12 te onderzoeken, waarbij de optie van ondertunneling op tafel ligt.
In dit kader wil ik het districtsbestuur enkele gerichte vragen stellen:
1. Veiligheid op en onder het viaduct:
• Kan het districtsbestuur garanderen dat de veiligheid van voetgangers en automobilisten in de komende jaren gewaarborgd blijft?
• Welke stappen heeft het districtsbestuur reeds ondernomen of zal het ondernemen om bij de Vlaamse overheid en het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) versneld actie te eisen?
• Zijn er tijdelijke veiligheidsmaatregelen voorzien om het risico op vallende brokstukken te beperken, zoals netten of afschermingen?
2. Lawaaihinder en luchtkwaliteit:
• Uit metingen blijkt dat het viaduct extreme geluidsniveaus veroorzaakt, vergelijkbaar met een kettingzaag of een rumoerige klas. Welke initiatieven kan het districtsbestuur nemen om op korte termijn de geluidsoverlast te verminderen?
• Is er recent onderzoek gedaan naar de impact van de luchtkwaliteit onder en rondom het viaduct? Indien niet, zal het districtsbestuur aandringen op een nieuwe meting?
3. Langetermijnvisie voor de A12:
• De stad en het district pleitten eerder voor een afbraak van het viaduct en een overkapping of ondertunneling van de A12, in lijn met de tunnelprojecten aan de noord- en zuidzijde. Is dit nog steeds de voorkeur van het districtsbestuur?
• Heeft het districtsbestuur inspraak in de geplande studie van AWV naar de toekomst van het viaduct?
• Zal het districtsbestuur de optie van ondertunneling actief blijven verdedigen bij de Vlaamse overheid?
De toekomst van het viaduct op de A12 heeft een enorme impact op de leefbaarheid en veiligheid in Wilrijk, vooral in de omliggende wijken. Daarom verwacht ik van het districtsbestuur een krachtig standpunt en concrete acties om zowel op korte als lange termijn de belangen van onze inwoners te verdedigen.
Ik kijk uit naar uw antwoord en de stappen die het districtsbestuur zal zetten.
Districtsraadslid Hicham El Mzairh (Groen-Vooruit) licht de interpellatie toe.
Districtsraadsleden Werner De Gres (Vlaams Belang), Jan Franssen (PVDA), Sandy Smet (N-VA) en Seger Swinnen (N-VA) houden een tussenkomst.
Districtsburgemeester Kristof Bossuyt (N-VA) geeft een antwoord.
Districtsschepen Xeno Wauters (N-VA) vult aan.
Districtsschepen Hans Ides (CD&V) vult aan.
Districtsraadslid Hicham El Mzairh (Groen-Vooruit) houdt een wederwoord.
ma 07/04/2025 - 17:06