Geachte districtsburgemeester,
Op donderdag 27 maart 2025 vond er opnieuw een ernstig ongeval plaats op het kruispunt van de R11 en de Heistraat. Een 80-jarige voetganger werd hierbij levensgevaarlijk gewond toen hij op het zebrapad werd aangereden door een rechtsafslaande auto. Dit incident onderstreept wederom de gevaarlijke situatie op dit kruispunt, dat al jarenlang bekendstaat als een zwart punt binnen ons district.
De geschiedenis van dit kruispunt is helaas rijk aan ernstige ongevallen:
• September 2016: Drie zwaargewonden bij een botsing op het kruispunt R11 en Heistraat.
• Januari 2016: De 22-jarige fietser Kenneth Van Hoovels kwam om het leven bij een dodehoekongeval op dit kruispunt. Zijn familie pleitte destijds voor dringende aanpassingen om dergelijke tragedies in de toekomst te voorkomen.
• April 2016: Een 65-jarige buschauffeur verloor de controle over zijn voertuig op het natte wegdek en reed twee voertuigen total loss op het kruispunt R11 en Heistraat.
• Augustus 2018: Een 53-jarige fietsster raakte zwaargewond na een aanrijding op het kruispunt van de R11 en de Heistraat.
• Mei 2018: Twee gewonden bij een botsing tussen een auto en een bestelwagen op het kruispunt R11 en Heistraat.
Deze incidenten vormen slechts een greep uit de vele ongevallen die hier hebben plaatsgevonden. Het is duidelijk dat het kruispunt R11-Heistraat een gevaarlijke locatie is voor zowel voor automobilisten als voetgangers en fietsers.
Ondanks eerdere beloftes en plannen om de verkeersveiligheid op dit kruispunt te verbeteren, blijven ernstige ongevallen zich voordoen. Het recente ongeval van 27 maart 2025 roept de dringende vraag op: hoeveel slachtoffers moeten er nog vallen voordat er effectieve maatregelen worden genomen?
Vandaar mijn volgende vragen:
1. Wat is de huidige status van de geplande herinrichtingsplannen voor het kruispunt R11-Heistraat? Zijn er concrete stappen ondernomen sinds de laatste aangekondigde plannen?
2. Gezien de frequentie en ernst van de ongevallen, is het cruciaal om te weten wanneer de herinrichting daadwerkelijk zal plaatsvinden. Kan het district aandringen op een versnelde uitvoering van de geplande maatregelen?
3. In afwachting van structurele aanpassingen, welke tijdelijke maatregelen kunnen onmiddellijk worden geïmplementeerd om de veiligheid van voetgangers en fietsers te waarborgen? Denk hierbij aan verbeterde verlichting, wegdek, duidelijkere signalisatie of aanpassing van de verkeerslichten.
De veiligheid van onze inwoners staat op het spel. Het is van essentieel belang dat er nu daadkrachtig wordt opgetreden om verdere tragedies te voorkomen.
Ik zie uw reactie en de te nemen stappen met grote belangstelling tegemoet.
Deze interpellatie wordt samen behandeld met de interpellatie van districtsraadslid Jan Franssen (PVDA), over hetzelfde onderwerp.
Districtsraadslid Hicham El Mzairh (Groen-Vooruit) licht de interpellatie toe.
Districtsraadslid Jan Franssen (PVDA) licht de interpellatie toe.
Districtsraadsleden Geert Brouwers (Vlaams Belang), Werner De Gres (Vlaams Belang) en Robert Moens (N-VA) houden een tussenkomst.
Districtsburgemeester Kristof Bossuyt (N-VA) geeft een antwoord.
Districtsraadslid Jan Franssen (PVDA) houdt een wederwoord.
Districtsraadslid Hicham El Mzairh (Groen-Vooruit) houdt een wederwoord.
ma 07/04/2025 - 17:07