De districtsraad vergaderde op 13 maart 2025.
Artikel 278 van het Decreet Lokaal Bestuur stelt dat de notulen alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat werd gegeven aan de punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen, vermelden in chronologische volgorde.
Artikelen 32, 277 en 132 van het Decreet Lokaal Bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen.
De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen. De originelen van de notulen van de districtsraad worden, na goedkeuring, door de voorzitter van de districtsraad en de districtssecretaris ondertekend.
De districtsraad keurt de notulen van 13 maart 2025 goed.
Het Berkenveldplein in het district Wilrijk:
Op 27 december 2024 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van het Berkenveldplein om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap te verwijderen.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor het Berkenveldplein in het district Wilrijk, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de collegezitting van 10 november 2021 (jaarnummer 9069).
De Rederijkersstraat in het district Wilrijk:
Op 13 januari 2025 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de Rederijkersstraat om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap te verwijderen.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Rederijkersstraat in het district Wilrijk, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de collegezitting van 20 oktober 2023 (jaarnummer 7369).
Het Pastoor Pauwelsplein in het district Wilrijk:
Het college keurde op 17 december 2021 (jaarnummer 10219) de definitieve invoering van de schoolstraat 'Pastoor Pauwelsplein' goed.
Het college keurde op 22 januari 2021 (jaarnummer 608) de definitieve invoering van de schoolstraat 'Boekstraat' goed.
Aangezien de schoolstraten aan het Pastoor Pauwelsplein en in de Boekstraat definitief zijn, kan er een vaste schoolstraatafsluiting komen.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor het Pastoor Pauwelsplein in het district Wilrijk, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de collegezitting van 17 december 2021 (jaarnummer 10219).
De Moerelei in de districten Wilrijk en Hoboken:
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt voor om ter hoogte van de Legerstraat de Moerelei als voorrangsweg te signaleren.
De Moerelei is hoger gecategoriseerd in het wegennet dan de Legerstraat. De Moerelei heeft een regime van 50 km/u en voorrang op de zijstraten die 30 km/u zijn. Om eenduidig te zijn en de leesbaarheid te verhogen wordt de voorrangsregeling ter hoogte van de Legerstraat aangepast. Deze zal dan ondergeschikt zijn aan de Moerelei. Als gevolg daarvan wordt ook de fietsoversteek vlak voor de Legerstraat aangepast. Fietsers die hier oversteken moeten voorrang verlenen, dit zal worden verduidelijkt.
De Groen-Vooruit-fractie en de PVDA-fractie onthouden zich. Het besluit wordt goedgekeurd door de fracties N-VA, CD&V, Open Vld en Vlaams Belang.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Moerelei in de districten Wilrijk en Hoboken, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 20 oktober 2023 (jaarnummer 7368).
Fase | Actie | Datum | Jaarnummer |
Definitief ontwerp | Goedkeuring districtscollege Wilrijk | 8 januari 2024 | 2 |
Op 8 januari 2024 (jaarnummer 2) keurde het districtscollege het definitief ontwerp voor wegeniswerken in de Pieter Van Passenstraat, district Wilrijk, goed.
Water-link, in samenwerking met Aquafin nv, bezorgde de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling het bestek 'RI3W068 'Riolerings- en wegeniswerken : 'Pieter Van Passenstraat'.
17 juni 2016 – wet inzake overheidsopdrachten:
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.
Pieter Van Passenstraat is een lokale straat.
Artikel 41, tweede lid, 10° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat de gemeenteraad bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten.
Met de gemeenteraadsbeslissing van 24 juni 2019 (jaarnummer 458) werden de bevoegdheden van de gemeenteraad voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van de overheidsopdrachten gedelegeerd aan de districtsraden, in het kader van de uitoefening van de aan de districten overgedragen bevoegdheden.
De werken omvatten in hoofdzaak:
De uitvoeringstermijn bedraagt 120 werkdagen.
De werken worden uitgevoerd in 2 fasen:
Gunningscriteria
De opdracht wordt gegund aan de inschrijver met de economisch meest voordelige offerte, dit is de offerte met de laagste prijs.
De kostenverdeling voor het project wordt als volgt opgesplitst:
Aandeel | Percentage |
Water-link | 82% |
District Wilrijk | 18% |
Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op SUB_NR/INTERN/5082500000/224/2WIL010701M01426/2WI090200/2025.
De districtsraad keurt het bestek 'RI3W068 'Riolerings- en wegeniswerken Wilrijk – Pieter Van Passenstraat', goed.
De districtsraad machtigt Water-link (in samenwerking met Aquafin nv) om in haar naam op te treden bij de plaatsing van de overheidsopdracht.
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Pieter Van Passenstraat district Wilrijk Bestek RI3W068 (SWOU12156C) Wegeniswerken | budgetplaats:5082500000 budgetpositie:224 functiegebied:2WIL010701M01426 subsidie:SUB_NR fonds:INTERN begrotingsprogramma:2WI090200 budgetperiode:2025 | volgt later |
Geachte ,
Na de heraanleg van van het Valkenveld ,is er duidelijk een vermindering aan parkeerplaatsen gekomen .
De buurtbewoners en burgers kunnen hun wagen nog met moeite kwijt op het Valkenveld .Door deze nieuwe situatie
zouden ze kunnen parkeren onder het viaduct .Maar sinds lange tijd parkeren vrachtwagenchauffeurs hun grote mastodonten op plekken die eigenlijk zijn voorbehouden voor personenwagens .De politie komt dan wel af en toe controleren maar daar lijken de betrokken chauffeurs zich bitter weinig van aan te trekken ! Dit probleem sleept reeds jaren aan en ondanks meerdere meldingen verandert er niets .
Daarom deze vragen .
Wanneer gaat men eindelijk ingrijpen en de parkeerplaatsen die voorzien zijn voor personenwagens terug geven aan de bewoners van het Valkenveld en Boomsesteenweg .
Ook nieuwe veiligheidsmaatregelen dringen zich op onder het viaduct .
Hopelijk mogen de bewoners van het Valkenveld en Boomsesteenweg zelf ondervinden dat het District - bestuur hier de juiste maatregelen gaat nemen .
Met Dank hopend op een positief resultaat.
Districtsraadslid Werner De Gres (Vlaams Belang) licht de interpellatie toe.
Districtsraadsleden Els Vanderelst (N-VA), Magda Biesemans (N-VA), Hicham El Mzairh (Groen-Vooruit), Marleen Verbruggen en Peggy Deckx (Groen-Vooruit) houden een tussenkomst.
Districtsschepen Alexandra D'Archambeau (Open Vld) geeft een antwoord over de heraanleg van Valkenveld.
Districtsburgemeester Kristof Bossuyt (N-VA) geeft een antwoord over de parkeerproblematiek.
Districtsraadslid Werner De Gres (Vlaams Belang) houdt een wederwoord.
ma 07/04/2025 - 17:02Er bestaat een potentieel gevaarlijke verkeerssituatie aan het kruispunt van de Kruishofstraat, Berkenlaan en
Populierenlaan, ter hoogte van de grens tussen district Antwerpen en district Wilrijk.
Aan de oversteekplaats tegenover apotheek Godelaine werden recent fietsbeugels geplaatst recht in de looplijn
van het zebrapad. Deze beugels hinderen voetgangers — waaronder ook ouderen, ouders met kinderwagens en
personen met beperkte mobiliteit — en vormen een groot risico op ongevallen, temeer daar dit een kruispunt
betreft met voorrang voor trams. De fietsbeugels die onzorgvuldig zijn geplaatst staan overduidelijk te dicht
gepositioneerd tegen de rijbaan, waardoor, indien de fietsenstalling in gebruik wordt genomen, voetgangers
gedwongen worden tegen of op de rijbaan te staan wachten. In de straat passeert
frequent een tram langs die oversteekplaats voor voetgangers. Het is in eenieders belang dat deze onveilige
situatie zo spoedig mogelijk wordt aangepakt en dat voorlopige maatregelen worden genomen, zoals een verbod
op ingebruikname van deze fietsbeugels in afwachting van een definitieve oplossing.
Die definitieve oplossing moet het verwijderen zijn van de recent geplaatste fietsbeugels. Ze kunnen elders in de straat worden geplaatst.
Ik kijk uit naar uw antwoord.
Geert Brouwers
Deze interpellatie wordt samen behandeld met de mondelinge vragen over dit onderwerp.
Districtsraadslid Geert Brouwers (Vlaams Belang) en districtsraadslid Hicham El Mzairh (Groen-Vooruit) lichten hun initiatief toe.
Districtsraadslid Barbara Franck (PVDA) houdt een tussenkomst.
Districtsschepen Alexandra D'Archambeau (Open Vld) geeft antwoord.
Districtsburgemeester Kristof Bossuyt (N_VA) vult nog aan.
Districtsraadslid Geert Brouwers (Vlaams Belang) houdt een wederwoord.
Districtsraadslid Hicham El Mzairh (Groen-Vooruit) houdt een wederwoord.
ma 07/04/2025 - 17:03De laatste dagen is de situatie ter plaatse grondig gewijzigd:
- woensdag werd het oude zebrapad verwijderd
- donderdagnacht werd het nieuwe zebrapad aangebracht
ik heb een bijkomende vraag over de timing van de werken: logischerwijs had men eerst het nieuwe zebrapad moeten aanleggen en het oude verwijderende daarna de fietsbeugels installeren. Waarom werden de werken in de omgekeerde volgorde uitgevoerd?
Is het gebruikelijk dat dergelijke werken ’s nachts worden uitgevoerd? Brengt dit nachtwerk een extra kost mee voor de stad of voor het district?
Mvg
Geert Brouwers
Deze mondelinge vraag wordt samen behandeld met de interpellatie en de andere mondelinge vraag over dit onderwerp.
Districtsraadslid Geert Brouwers (Vlaams Belang) en districtsraadslid Hicham El Mzairh (Groen-Vooruit) lichten hun initiatief toe.
Districtsraadslid Barbara Franck (PVDA) houdt een tussenkomst.
Districtsschepen Alexandra D'Archambeau (Open Vld) geeft antwoord.
Districtsburgemeester Kristof Bossuyt (N-VA) vult nog aan.
Districtsraadslid Geert Brouwers (Vlaams Belang) houdt een wederwoord.
Districtsraadslid Hicham El Mzairh (Groen-Vooruit) houdt een wederwoord.
ma 07/04/2025 - 17:09Geachte districtsburgemeester,
De herinrichting van het kruispunt Kruishofstraat – Varenlaan had als doel de verkeersveiligheid te verbeteren, maar we stellen vast dat een vreemde en potentieel gevaarlijke situatie is ontstaan. Het zebrapad op dit kruispunt wordt momenteel belemmerd door een nieuw fietsstation, waardoor voetgangers zigzaggend tussen de beugels moeten manoeuvreren, net op een punt waar trams voorrang hebben. Dit zorgt niet alleen voor verwarring, maar verhoogt ook het risico op ongevallen.
Hoewel u aangeeft in de krant dat de werken nog niet volledig afgerond zijn en de markeringen achterlopen, is er nog steeds geen duidelijkheid over wanneer deze situatie zal worden rechtgezet. Daarom heb ik de volgende vragen:
1. Kan u concreet aangeven welke stappen nog moeten worden ondernomen om deze situatie op te lossen en binnen welke termijn dit zal gebeuren?
2. Waarom werd het fietsstation op deze locatie geplaatst, en werd vooraf voldoende overlegd en onderzocht of dit geen veiligheidsproblemen zou veroorzaken voor voetgangers?
3. Kan er op korte termijn een tijdelijke oplossing komen om de veiligheid voor voetgangers te garanderen zolang de werken niet volledig afgerond zijn?
4. Hoe zal het districtsbestuur in de toekomst vermijden dat dergelijke misplaatste infrastructuurwerken plaatsvinden, zodat verkeersveiligheid steeds voorop blijft staan?
Wij hopen op een snelle en doeltreffende aanpak van deze problematiek, zodat de veiligheid van de voetgangers op dit kruispunt niet langer in het gedrang komt.
Omwille van het huishoudelijke reglement wordt deze samen behandeld met de andere interpellatie en de andere mondelinge vraag over dit onderwerp. Om deze te kunnen behandelen werd de informatieve vraag omgezet naar een mondelinge vraag, dit heeft een louter administratief-technische reden.
Districtsraadslid Geert Brouwers (Vlaams Belang) en districtsraadslid Hicham El Mzairh (Groen-Vooruit) lichten hun initiatief toe.
Districtsraadslid Barbara Franck (PVDA) houdt een tussenkomst.
Districtsschepen Alexandra D'Archambeau (Open Vld) geeft antwoord.
Districtsburgemeester Kristof Bossuyt (N_VA) vult nog aan.
Districtsraadslid Geert Brouwers (Vlaams Belang) houdt een wederwoord.
Districtsraadslid Hicham El Mzairh (Groen-Vooruit) houdt een wederwoord.
ma 07/04/2025 - 17:10Geachte districtsburgemeester,
De afgelopen periode hebben er verschillende werken plaatsgevonden aan de Kleinsteenweg, maar wij stellen vast dat het voetpad en het fietspad, met name ter hoogte van het postkantoor, nog steeds niet heraangelegd zijn. De asfaltering van het fietspad en de tegels van het voetpad zijn opengebroken, wat bij regenval leidt tot grote plassen water en modder. Dit creëert een gevaarlijke en onaangename situatie voor zowel fietsers als voetgangers.
Daarnaast merken we dat de straatverlichting na middernacht uitgaat, waardoor de gehele lengte van de Kleinsteenweg onveilig aanvoelt, vooral op het traject tussen de Boomsesteenweg en de Bist. Hier staan bovendien wagens geparkeerd die soms tot in de helft van het fietspad reiken, en in sommige gevallen zelfs met een uitgestoken trekhaak. Dit vormt een ernstig risico voor fietsers, zeker in het donker.
Een ander punt van zorg is dat het fietspad na de werken niet correct werd heraangelegd. Op bepaalde plaatsen, zoals richting de Bist, werden grijze tegels gebruikt voor fietsers en rode tegels voor voetgangers. Dit zorgt voor verwarring, aangezien de rode kleur traditioneel geassocieerd wordt met fietspaden. Hierdoor weten fietsers vaak niet of het hier daadwerkelijk om een fietspad gaat.
Verder stellen we vast dat aan het zebrapad op de Kleinsteenweg, ter hoogte van de Koning Albertstraat, een hoop aarde en puin werd geplaatst. Dit maakt het oversteken voor voetgangers en fietsers niet evident en is vooral problematisch voor ouderen en mensen met een beperking. Dit roept vragen op over de controle en opvolging van de werken in de Kleinsteenweg.
Daarom heb ik volgende vragen aan u:
1. Kan u toelichten waarom de heraanleg van het fietspad en voetpad ter hoogte van het postkantoor nog steeds niet is afgerond en binnen welke termijn dit zal gebeuren?
2. Bent u bereid om de straatverlichting na middernacht terug aan te schakelen om de veiligheid op de Kleinsteenweg te verbeteren?
3. Welke maatregelen zal u nemen om het probleem van foutief geparkeerde voertuigen op het fietspad, inclusief die met een uitgestoken trekhaak, aan te pakken?
4. Kan er een duidelijke markering of signalisatie komen om de verwarring over het fietspad (grijze tegels) en het voetpad (rode tegels) op te lossen?
5. Welke acties zal het districtsbestuur ondernemen om de controle en opvolging van werven in de Kleinsteenweg te verbeteren, zodat gevaarlijke situaties zoals de obstructie aan het zebrapad bij de Koning Albertstraat in de toekomst vermeden worden?
Bedankt voor uw antwoorden.
Deze interpellatie wordt samen behandeld met de interpellatie van Wim Walschaerts (Vlaams Belang), over hetzelfde onderwerp.
Districtsraadslid Hicham El Mzairh (Groen-Vooruit) licht de interpellatie toe en benadrukt dat het gaat om een initiatiefrecht vanuit de hele Groen-Vooruit-fractie.
Districtsraadslid Wim Walschaerts (Vlaams Belang) licht de interpellatie toe.
Districtsraadslid Robert Moens (N-VA) houdt een tussenkomst.
Districtsschepen Alexandra D'Archambeau (Open Vld) geeft antwoord.
Districtsburgemeester Kristof Bossuyt (N-VA) vult nog aan.
Districtsraadslid Hicham El Mzairh (Groen-Vooruit) houdt een wederwoord.
Districtsraadslid Wim Walschaerts (Vlaams Belang) houdt een wederwoord.
ma 07/04/2025 - 17:04Het voetpad , van huisnummer 32 tot 20, ter hoogte van B-Post, is nog steeds niet heraangelegd. Dit terwijl het fietspad al enige tijd wel is aangelegd.
Is dit het gevolg van het feit dat de werken nog niet volledig voltooid zijn? Of heeft dit een andere reden? De stenen voor het aanleggen van het voetpad zijn nochtans reeds geleverd.
Dit brengt onveilige toestanden met zich mee voor zowel voetgangers als fietsers.
Voetgangers zijn op dit moment geneigd het fietspad te gebruiken, wat een conflict met fietsers kan veroorzaken.
Wanneer wordt het voetpad heraangelegd?
Deze interpellatie wordt samen behandeld met de interpellatie van de fractie Groen-Vooruit, over hetzelfde onderwerp.
Districtsraadslid Hicham El Mzairh (Groen-Vooruit) licht de interpellatie toe en benadrukt dat het gaat om een initiatiefrecht vanuit de hele Groen-Vooruit-fractie.
Districtsraadslid Wim Walschaerts (Vlaams Belang) licht de interpellatie toe.
Districtsraadslid Robert Moens (N-VA) houdt een tussenkomst.
Districtsschepen Alexandra D'Archambeau (Open Vld) geeft antwoord.
Districtsburgemeester Kristof Bossuyt (N_VA) vult nog aan.
Districtsraadslid Hicham El Mzairh (Groen-Vooruit) houdt een wederwoord.
Districtsraadslid Wim Walschaerts (Vlaams Belang) houdt een wederwoord.
ma 07/04/2025 - 17:05Geachte districtsburgemeester, geachte leden van het districtscollege,
Het viaduct van de A12-Boomsesteenweg is niet alleen een van de drukste verkeersassen in onze regio, maar ook een van de grootste bronnen van overlast en bezorgdheid. Dit viaduct veroorzaakt de meeste geluidsoverlast van alle gewestwegen in Vlaanderen, met decibelwaarden die de drempel voor gehoorschade overschrijden. Daarnaast verkeert het viaduct in een zorgwekkende staat, met zichtbare betonrot en afbrokkelende stukken beton. Ondanks het feit dat grootschalige herstellingswerken pas in 2027 gepland zijn, vallen er nu al brokstukken naar beneden, wat een ernstig veiligheidsrisico vormt voor weggebruikers, voetgangers en geparkeerde voertuigen onder het viaduct.
De Vlaamse overheid heeft aangekondigd om via een elektrochemisch proces, kathodische bescherming, het roesten van de wapening te vertragen en zo de levensduur van het viaduct te verlengen. Tegelijk wordt een studie opgestart om een langetermijnoplossing voor de A12 te onderzoeken, waarbij de optie van ondertunneling op tafel ligt.
In dit kader wil ik het districtsbestuur enkele gerichte vragen stellen:
1. Veiligheid op en onder het viaduct:
• Kan het districtsbestuur garanderen dat de veiligheid van voetgangers en automobilisten in de komende jaren gewaarborgd blijft?
• Welke stappen heeft het districtsbestuur reeds ondernomen of zal het ondernemen om bij de Vlaamse overheid en het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) versneld actie te eisen?
• Zijn er tijdelijke veiligheidsmaatregelen voorzien om het risico op vallende brokstukken te beperken, zoals netten of afschermingen?
2. Lawaaihinder en luchtkwaliteit:
• Uit metingen blijkt dat het viaduct extreme geluidsniveaus veroorzaakt, vergelijkbaar met een kettingzaag of een rumoerige klas. Welke initiatieven kan het districtsbestuur nemen om op korte termijn de geluidsoverlast te verminderen?
• Is er recent onderzoek gedaan naar de impact van de luchtkwaliteit onder en rondom het viaduct? Indien niet, zal het districtsbestuur aandringen op een nieuwe meting?
3. Langetermijnvisie voor de A12:
• De stad en het district pleitten eerder voor een afbraak van het viaduct en een overkapping of ondertunneling van de A12, in lijn met de tunnelprojecten aan de noord- en zuidzijde. Is dit nog steeds de voorkeur van het districtsbestuur?
• Heeft het districtsbestuur inspraak in de geplande studie van AWV naar de toekomst van het viaduct?
• Zal het districtsbestuur de optie van ondertunneling actief blijven verdedigen bij de Vlaamse overheid?
De toekomst van het viaduct op de A12 heeft een enorme impact op de leefbaarheid en veiligheid in Wilrijk, vooral in de omliggende wijken. Daarom verwacht ik van het districtsbestuur een krachtig standpunt en concrete acties om zowel op korte als lange termijn de belangen van onze inwoners te verdedigen.
Ik kijk uit naar uw antwoord en de stappen die het districtsbestuur zal zetten.
Districtsraadslid Hicham El Mzairh (Groen-Vooruit) licht de interpellatie toe.
Districtsraadsleden Werner De Gres (Vlaams Belang), Jan Franssen (PVDA), Sandy Smet (N-VA) en Seger Swinnen (N-VA) houden een tussenkomst.
Districtsburgemeester Kristof Bossuyt (N-VA) geeft een antwoord.
Districtsschepen Xeno Wauters (N-VA) vult aan.
Districtsschepen Hans Ides (CD&V) vult aan.
Districtsraadslid Hicham El Mzairh (Groen-Vooruit) houdt een wederwoord.
ma 07/04/2025 - 17:06Geachte districtsburgemeester,
Op donderdag 27 maart 2025 vond er opnieuw een ernstig ongeval plaats op het kruispunt van de R11 en de Heistraat. Een 80-jarige voetganger werd hierbij levensgevaarlijk gewond toen hij op het zebrapad werd aangereden door een rechtsafslaande auto. Dit incident onderstreept wederom de gevaarlijke situatie op dit kruispunt, dat al jarenlang bekendstaat als een zwart punt binnen ons district.
De geschiedenis van dit kruispunt is helaas rijk aan ernstige ongevallen:
• September 2016: Drie zwaargewonden bij een botsing op het kruispunt R11 en Heistraat.
• Januari 2016: De 22-jarige fietser Kenneth Van Hoovels kwam om het leven bij een dodehoekongeval op dit kruispunt. Zijn familie pleitte destijds voor dringende aanpassingen om dergelijke tragedies in de toekomst te voorkomen.
• April 2016: Een 65-jarige buschauffeur verloor de controle over zijn voertuig op het natte wegdek en reed twee voertuigen total loss op het kruispunt R11 en Heistraat.
• Augustus 2018: Een 53-jarige fietsster raakte zwaargewond na een aanrijding op het kruispunt van de R11 en de Heistraat.
• Mei 2018: Twee gewonden bij een botsing tussen een auto en een bestelwagen op het kruispunt R11 en Heistraat.
Deze incidenten vormen slechts een greep uit de vele ongevallen die hier hebben plaatsgevonden. Het is duidelijk dat het kruispunt R11-Heistraat een gevaarlijke locatie is voor zowel voor automobilisten als voetgangers en fietsers.
Ondanks eerdere beloftes en plannen om de verkeersveiligheid op dit kruispunt te verbeteren, blijven ernstige ongevallen zich voordoen. Het recente ongeval van 27 maart 2025 roept de dringende vraag op: hoeveel slachtoffers moeten er nog vallen voordat er effectieve maatregelen worden genomen?
Vandaar mijn volgende vragen:
1. Wat is de huidige status van de geplande herinrichtingsplannen voor het kruispunt R11-Heistraat? Zijn er concrete stappen ondernomen sinds de laatste aangekondigde plannen?
2. Gezien de frequentie en ernst van de ongevallen, is het cruciaal om te weten wanneer de herinrichting daadwerkelijk zal plaatsvinden. Kan het district aandringen op een versnelde uitvoering van de geplande maatregelen?
3. In afwachting van structurele aanpassingen, welke tijdelijke maatregelen kunnen onmiddellijk worden geïmplementeerd om de veiligheid van voetgangers en fietsers te waarborgen? Denk hierbij aan verbeterde verlichting, wegdek, duidelijkere signalisatie of aanpassing van de verkeerslichten.
De veiligheid van onze inwoners staat op het spel. Het is van essentieel belang dat er nu daadkrachtig wordt opgetreden om verdere tragedies te voorkomen.
Ik zie uw reactie en de te nemen stappen met grote belangstelling tegemoet.
Deze interpellatie wordt samen behandeld met de interpellatie van districtsraadslid Jan Franssen (PVDA), over hetzelfde onderwerp.
Districtsraadslid Hicham El Mzairh (Groen-Vooruit) licht de interpellatie toe.
Districtsraadslid Jan Franssen (PVDA) licht de interpellatie toe.
Districtsraadsleden Geert Brouwers (Vlaams Belang), Werner De Gres (Vlaams Belang) en Robert Moens (N-VA) houden een tussenkomst.
Districtsburgemeester Kristof Bossuyt (N-VA) geeft een antwoord.
Districtsraadslid Jan Franssen (PVDA) houdt een wederwoord.
Districtsraadslid Hicham El Mzairh (Groen-Vooruit) houdt een wederwoord.
ma 07/04/2025 - 17:07Geachte schepen,
Op donderdag 27 maart gebeurde nogmaals hetgeen menig Wilrijkenaar voorspelde: nogmaals een zwaar ongeval met zwakke weggebruiker op het kruispunt van de Heistraat met de R11. Een voetganger werd aangereden op het voetpad door een personenwagen en werd in levensgevaar overgebracht naar het UZA. In 2016 overleed op dezelfde plek Kenneth (22 jaar). Hij kwam met zijn fiets onder een vrachtwagen terecht bij een dodehoekongeval.
Reeds jaren werd dit kruispunt aangeduid als een zwart kruispunt. Het werd zelfs in Vlaams Parlement besproken op vraag van Liesbeth Homans en beantwoord door minister Crevits. Er werden toen tellingen uitgevoerd door de Provinciale Commissie voor Verkeersveiligheid (PCV). En de politie verrichtte anonieme observaties naar roodlicht-negatie.
Collega schepen Hans Ides schreef recent op zijn verkiezingswebsite dat dit kruispunt conflictvrij gemaakt worden.
Iedereen hier in de raad - alle fracties - zijn het er overeen: het kruispunt is ronduit gevaarlijk. Het kruispunt staat nog steeds op de lijst met 264 gevaarlijkste punten van Vlaams departement mobiliteit.
Recent werd het kruispunt van de R11 met het einde van de Jules Moretuslei aangepakt. Ik neem als fietser meermaals per week dit kruispunt en was blij verrast met de verbeteringen. Het is dus mogelijk om zwarte kruispunten in Wilrijk aan te pakken.
Daarom mijn vragen:
Deze interpellatie wordt samen behandeld met de interpellatie van Hicham El Mzairh (Groen-Vooruit), over hetzelfde onderwerp.
Districtsraadslid Hicham El Mzairh (Groen-Vooruit) licht de interpellatie toe.
Districtsraadslid Jan Franssen (PVDA) licht de interpellatie toe.
Districtsraadsleden Geert Brouwers (Vlaams Belang), Werner De Gres (Vlaams Belang) en Robert Moens (N-VA) houden een tussenkomst.
Districtsburgemeester Kristof Bossuyt (N-VA) geeft een antwoord.
Districtsraadslid Jan Franssen (PVDA) houdt een wederwoord.
Districtsraadslid Hicham El Mzairh (Groen-Vooruit) houdt een wederwoord.
ma 07/04/2025 - 17:08