De districtsraad keurt de notulen van 27 januari 2025 goed.
Op 6 januari 2025 werd het nieuw districtsbestuur voor het district Borgerhout geïnstalleerd. Op dezelfde zitting keurde de districtsraad de oprichting van een bestendige raadscommissie goed (2025_DRBO_00004). In hetzelfde besluit keurde de districtsraad goed dat de procedure voor de verkiezing van de voorzitter van de bestendige districtsraadscommissie zou verlopen naar analogie met de procedure voor de verkiezing van de voorzitter van de districtsraad.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur:
- de districtsraad commissies kan oprichten die zijn samengesteld uit districtsraadsleden. De commissies hebben als taak de besprekingen in de districtsraadszittingen voor te bereiden, advies te verlenen en voorstellen te formuleren over de wijze waarop vorm wordt gegeven aan de inspraak van de bevolking telkens als dat voor de beleidsvoering wenselijk wordt geacht. De commissies kunnen altijd
deskundigen en belanghebbenden horen.
- ...
- de districtsraad bepaalt per districtsraadscommissie het aantal leden;
- de districtsburgemeester of districtsschepenen kunnen geen voorzitter zijn van een districtsraadscommissie;
- ...
Conform het besluit van 28 januari 2019 gebeurt de verkiezing van de voorzitter van de bestendige districtsraadscommissie naar analogie met de verkiezing van de voorzitter van de districtsraad. Deze procedure wordt geregeld in art. 7 van het Decreet lokaal bestuur: ...De voorzitter wordt verkozen op basis van een akte van voordracht van de kandidaat-voorzitter, ondertekend door meer dan de helft van de verkozenen op de lijsten die aan de verkiezingen deelnamen. Om ontvankelijk te zijn moet de akte van voordracht ook ondertekend zijn door de meerderheid van de personen die op dezelfde lijst als de voorgedragen kandidaat werden verkozen. Als de lijst waarop de naam van de kandidaat-voorzitter voorkomt maar twee verkozenen telt, volstaat de handtekening van een van hen.
Er werd slechts 1 voordrachtakte ontvangen op 31 januari 2025. De geldige voordrachtakte werd ingediend op naam van Kato Wouters (GROEN). De akte van voordracht vermeldt 31/12/2026 als einddatum van het mandaat van Kato Wouters (GROEN) en vermeldt Veerle Matthijs (GROEN) als kandidaat-opvolger.
.
De districtsraad neemt kennis van het volgende:
De districtssecretaris overhandigt de akte van voordracht voor een kandidaat-voorzitter van de bestendige raadscommissie op naam van mevrouw Kato Wouters aan de voorzitter van de districtsraad.
De leden van de bestendige raadscommissie worden ervan in kennis gesteld dat één akte van voordracht voor een kandidaat-voorzitter van de bestendige raadscommissie werd ingediend op 31 januari 2025 op naam van mevrouw Kato Wouters.
De voorzitter van de districtsraad stelt vast dat de akte van voordracht op naam van mevrouw Kato Wouters voldoet aan de voorwaarden en verklaart de akte ontvankelijk.
De districtsraad neemt er kennis van dat de voorgedragen kandidaat-voorzitter, Kato Wouters, verkozen verklaard is als voorzitter van de bestendige raadscommissie.
De akte van voordracht vermeldt 31 december 2026 als einddatum van het mandaat van Kato Wouters (GROEN) en vermeldt Veerle Matthijs (GROEN) als kandidaat-opvolger.
Op de installatievergadering van 6 januari 2025 werd mevrouw Mariam El Osri aangesteld als districtsburgemeester.
Op 6 januari 2019 werden tijdens de installatievergadering van de districtsraad, de districtsschepenen verkozen verklaard aan de hand van een gezamenlijke voordrachtakte.
Tijdens het districtscollege van 6 januari 2025 werd een interne taakverdeling afgesproken.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur:
- Artikel 279:
§ 2. De reglementen, verordeningen, beslissingen en akten van de burgemeester en van het college van burgemeester en schepenen worden ondertekend door de burgemeester en medeondertekend door de algemeen directeur. (…)
§ 5. Met behoud van de toepassing van paragraaf 1, eerste lid, en paragraaf 3 wordt de briefwisseling van de gemeente ondertekend door de burgemeester en medeondertekend door de algemeen directeur.
- Artikel 280:
De burgemeester kan zijn bevoegdheid tot ondertekening opdragen aan een of meer leden van het college van burgemeester en schepenen, tenzij de bevoegdheid betrekking heeft op de ondertekening van de notulen, vermeld in artikel 277. Hij doet dat schriftelijk via een informatiedrager naar keuze. Die opdracht kan op elk moment worden herroepen.
De schepen aan wie de opdracht is gegeven, vermeldt die opdracht bij zijn handtekening.
- Artikel 132:
Artikel 276 tot en met 290 zijn van toepassing op de akten, reglementen en verordeningen van het district, (…) met dien verstande dat "gemeente" wordt gelezen als "district", "het gemeentehuis" wordt gelezen als "het districtshuis", "de gemeenteraad" wordt gelezen als "de districtsraad", "de voorzitter van de gemeenteraad" wordt gelezen als "de voorzitter van de districtsraad", "het college van burgemeester en schepenen" wordt gelezen als "het districtscollege", "de schepen" wordt gelezen als "districtsschepen", "de burgemeester" wordt gelezen als "de districtsburgemeester" en "de algemeen directeur" wordt gelezen als "de districtssecretaris".
Om een vlotte werking mogelijk te maken, is het aangewezen dat de bevoegdheid tot ondertekening van bepaalde documenten kan worden opgedragen aan de districtsschepenen volgens de interne taakverdeling.
.
De districtsraad neem kennis van de beslissing van de districtsburgemeester om de districtsschepenen volgens de interne taakverdeling te machtigen tot ondertekening van:
Op de installatievergadering van 6 januari 2025 werd Joeri Tielemans aangesteld als voorzitter van de districtsraad.
Op 6 januari 2025 werden tijdens de installatievergadering van de districtsraad, de districtsschepenen verkozen verklaard aan de hand van een gezamenlijke voordrachtakte.
Tijdens het districtscollege van 6 januari 2025 werd een interne taakverdeling afgesproken.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur:
- Artikel 279:
§ 1. De reglementen, verordeningen, beslissingen en akten van de gemeenteraad, en alle andere stukken of briefwisseling die specifiek betrekking hebben op de gemeenteraad worden ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en medeondertekend door de algemeen directeur. (…)
- Artikel 281:
De voorzitter van de gemeenteraad kan zijn bevoegdheid tot ondertekening opdragen aan een of meer leden van de gemeenteraad, tenzij die bevoegdheid betrekking heeft op de ondertekening van de notulen en het zittingsverslag, vermeld in artikel 277. Hij doet dat schriftelijk via een informatiedrager naar keuze. Die opdracht kan op elk moment worden herroepen.
Het gemeenteraadslid aan wie de opdracht is gegeven, vermeldt die opdracht bij zijn handtekening.
- Artikel 132:
Artikel 276 tot en met 290 zijn van toepassing op de akten, reglementen en verordeningen van het district, (…) met dien verstande dat "gemeente" wordt gelezen als "district", "het gemeentehuis" wordt gelezen als "het districtshuis", "de gemeenteraad" wordt gelezen als "de districtsraad", "de voorzitter van de gemeenteraad" wordt gelezen als "de voorzitter van de districtsraad", "het college van burgemeester en schepenen" wordt gelezen als "het districtscollege", "de schepen" wordt gelezen als "districtsschepen", "de burgemeester" wordt gelezen als "de districtsburgemeester" en "de algemeen directeur" wordt gelezen als "de districtssecretaris".
Om een vlotte werking mogelijk te maken, is het aangewezen dat de bevoegdheid tot ondertekening van bepaalde documenten kan worden opgedragen aan de districtsschepenen volgens de interne taakverdeling.
.
De districtsraad neemt kennis van de beslissing van de voorzitter van de districtsraad om de districtsschepenen in hun hoedanigheid van districtsraadslid volgens de interne taakverdeling te machtigen tot ondertekening van volgende stukken die specifiek betrekking hebben op de districtsraad:
Op 6 januari 2025 werd tijdens de installatievergadering van de districtsraad, de heer Joeri Tielemans door de districtsraad tot voorzitter van de districtsraad verkozen.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur
De voorzitter van de districtsraad kan zijn bevoegdheid als voorzitter schriftelijk opdragen aan een ander raadslid. Het is opportuun om dit te formaliseren, gelet op het feit dat het niet uit te sluiten valt dat omwille van ziekte of overmacht, dit probleem zich kan stellen.
.
De districtsraad neemt kennis van de beslissing van de voorzitter van de districtsraad dat bij zijn tijdelijke afwezigheid het voorzitterschap van de districtsraad wordt waargenomen door districtsraadslid Alain Herremans.
Op 6 januari 2025 werd tijdens de installatievergadering van de districtsraad, mevrouw Mariam El Osri aangesteld als districtsburgemeester.
Artikel 124, derde lid van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de voorzitter, die om een andere reden dan de redenen, vermeld in het eerste lid, tijdelijk afwezig is, vervangen wordt door een districtsschepen in volgorde van hun rang, tenzij de districts-burgemeester zijn bevoegdheid aan een andere districtsschepen heeft opgedragen.
De districtsburgemeester kan zijn bevoegdheid als voorzitter van het districtscollege schriftelijk opdragen aan een andere districtsschepen. Het is opportuun om dit te formaliseren, gelet op het feit dat het niet uit te sluiten valt dat omwille van ziekte of overmacht, dit probleem zich kan stellen.
.
De districtsraad neemt kennis van de beslissing van de districtsburgemeester dat bij haar tijdelijke afwezigheid het voorzitterschap van het districtscollege wordt waargenomen door districtsschepen Luc Moerkerke.
De Zonstraat in het district Borgerhout:
Om de verkeersveiligheid in de Zonstraat te verbeteren, werd de straat heringedeeld. Ter hoogte van de school werd een voetpaduitstulping voorzien. Teven werd er een asverschuiving aangebracht ter hoogte van de huisnummers 41/50 en 73/86. Dit heeft tot gevolg dat de parkeerstroken enigszins anders werden ingedeeld.
Op vraag van een bewoner en in samenspraak met district Borgerhout zal er voor huisnummer 51 een verdrijvingsvlak voorzien worden. Hierdoor kan een bewoner met een handicap vlot de woonst bereiken.
Een aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans neemt af met zes plaatsen.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Zonstraat in het district Borgerhout, ter vervanging van het aanvullend reglement dat goedgekeurd werd door het college op 16 juni 2023 (jaarnummer 4218).
Zoals we allemaal weten, is er in ons district veel te weinig groen. Het Spoorpark is één van de projecten die hierin op korte termijn een beetje verandering moet brengen. Het project is ondertussen al jaren geleden aangekondigd, en we hopen dan ook dat dit er in de komende jaren komt. Op de website van de stad staat dat het definitieve ontwerp voor het Spoorpark is goedgekeurd in september 2024. In het najaar van 2024 zou de vergunningsaanvraag en het aanbestedingsdossier worden voorbereid. En als alles vlot verloopt en Infrabel begin 2025 het terrein heeft verlaten, zou de aanbestedingsprocedure begin 2025 worden opgestart. Zodat de uitvoering kan starten na de zomer van 2025.
We zijn ondertussen begin 2025 en mijn vragen zijn dan ook de volgende:
1.Ligt de planning van het spoorpark nog steeds op schema?
2.En kunnen we dus verwachten dat de werken na de zomer eindelijk starten? En het park er tegen 2027 eindelijk is?
.
Op 4 november vorig jaar gingen de werken aan het kruispunt van de Turnhoutsebaan en den Drink van start. Deze zouden normaal eind 2024 klaar moeten zijn geweest, maar zijn nog altijd bezig. Ook de nutswerken aan de Verlindenstraat en de Koolstraat blijven aanslepen.
Het kruispunt Drink/Turnhoutsebaan is duidelijk nog niet afgewerkt. Verlichtingspalen staan erbij met draden tegenaan gebonden en het tramperron aan de kant van de Eliaertsstraat is ingekort. Er is daar tot nu toe geen oversteekplaats of zebrapad voorzien voor mensen die van het voetpad op de Turnhoutsebaan het perron wil bereiken of omgekeerd.
Aan de andere kant, de kant van het Ecohuis, zou het tramperron verlengd worden om automobilisten die foutief de Turnhoutsebaan oversteken richting de Eliaertsstraat tegen te houden. Deze verlenging van het perron is echter veel te kort om dat doel te bereiken, wat betekent dat automobilisten hier nog steeds de Turnhoutsebaan kunnen en zullen oversteken.
Daarnaast geven de bewoners aan dat de tijd om de Turnhoutsebaan over te steken aan de lichten van den Drink en de Jaak de Braeckeleerstraat korter zou zijn dan voorheen. Mensen met beperkte mobiliteit hebben hierdoor niet altijd voldoende tijd om de volledige oversteek met een groen licht te kunnen maken.
Vragen:
.
De buurtbewoners van de Kistemaeckersstraat en de Schapenstraat hebben vragen over de heraanleg van het kruispunt en het voorziene verkeersplateau, werken die volgens de geplaatste borden zouden plaatsvinden van 6 februari tot 26 februari.
In een eerdere bewonersbrief werd melding gemaakt van werken aan de hoek van de Helmstraat en Schapenstraat. Echter, op 6 februari zijn de werken onverwacht gestart met het openbreken van het voetpad en de rijweg ter hoogte van het kruispunt Kistemaeckersstraat en Schapenstraat. De volgende dagen werd alles opnieuw hersteld, wat de indruk wekte dat er sprake was van een vergissing.
De buurtbewoners blijven echter met onduidelijkheid achter. Om die reden hebben we volgende vragen voor de bevoegde schepen.
1. Zal het aangekondigde verkeersplateau alsnog worden aangelegd? Zo ja, wanneer? En waar?
2. Wat was de reden voor de plotselinge stopzetting van de werken?
3. Welke communicatie is voorzien naar de buurtbewoners om hen correct te informeren over de verdere planning?
.
Geachte college en bevoegde schepen
Laatst sprak ik een buurtbewoner, een fervente fietser die zijn kinderen elke dag naar school brengt met de fiets. Toen hij thuiskwam, merkte hij dat er opnieuw geen enkele fietsbeugel in de straat vrij was. Dan maar vastmaken op het voetpad aan de gevel terwijl hij zich afvraagt of hij ze de volgende nog terug zou vinden. Dit is geen alleenstaand geval. Overal in Borgerhout zien we fietsen die aan bomen, paaltjes en hekken vastgemaakt worden bij gebrek aan voldoende fietsbeugels.
De nood aan degelijke en veilige fietsparkeerplaatsen is groot. Steeds meer mensen kiezen voor de fiets als vervoermiddel, wat we alleen maar kunnen aanmoedigen. Maar als we die modal shift willen ondersteunen, moeten we ervoor zorgen dat fietsers ook voldoende plaats hebben om hun fiets veilig te stallen.
Daarom heb ik volgende vragen:
1. Is er een overzicht beschikbaar van de huidige locaties van fietsbeugels in Borgerhout? Zoniet, kan deze tegen de volgende raad opgemaakt en bezorgd worden?
2. Is er een analyse gemaakt van waar er tekorten zijn? Zo ja, op basis waarvan?
3. Hoeveel aanvragen voor extra fietsbeugels worden er jaarlijks ingediend?
.