fase | actie | datum | jaarnummer |
Projectdefinitie en concept | Goedkeuring districtcollege Borgerhout | 20 februari 2024 | 31 |
Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden | Goedkeuring college | 8 maart 2024 | 2072 |
inspraakmoment bewoners | 11 juni 2024 | ||
Coördinatieoverleg Openbaar Domein | 9 december 2024 |
Het districtscollege keurde in zitting van 20 februari 2024 (jaarnummer 31) de projectdefinitie en concept voor wegeniswerken in de Terlostraat, district Borgerhout goed en nam kennis van de mobiliteitsvoorwaarden.
Het college keurde in zitting van 8 maart 2024 (jaarnummer 2072) de mobiliteitsvoorwaarden goed.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling heeft het concept vertaald in een definitief ontwerp.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.
Terlostraat is een lokale straat.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een definitief ontwerp op. Er werden ten opzichte van de projectdefinitie en concept volgende wijzigingen aangebracht.
Optimalisatie rijweg / behouden buurtboom:
In het stuk tussen de Borsbeekstraat en de Florastraat wisselt het parkeren van kant. Op die manier kan de boom ter hoogte van huisnummer 1 behouden blijven.
Gevarieerde groenstructuur en zichtbaar water:
Er zijn grote plantvakken met gevarieerde beplanting voorzien. Langs de parkeerstrook wordt een uitstapstrook in intensief gemaaid gras van 0.70m ingericht.
Huppelpalissaden met maximale valhoogte 0.60m zorgen voor een speels accent in de straat.
Twee infiltratiekommen (0.20m diep) brengen zichtbaar water in het projectgebied.
Hier en daar worden de plantvakken beschermd met grote zwerfkeien.
Er wordt maximaal ingezet op geveltuintjes. Hiervoor werd een typedetail uitgewerkt met een metalen profiel. De wijze van aanleg maakt het bovendien mogelijk om relatief eenvoudig om te schakelen van ‘geen geveltuin’ naar ‘wel geveltuin”.
Mindervalideplaats / dropzone bakfiets
Er is geen vraag meer om de mindervalide parkeerplaats (op aanvraag burger) te behouden.
De dropzone voor een bakfiets is verwijderd, gezien de bakfiets elders staat en er niet meteen een opportuniteit is voor een nieuwe dropzone.
Verlichting:
De bestaande armaturen zijn vernieuwd volgens lichtplan: gevelarmatuur op de scheidingen van gebouwen, geschrankt, 3000K, CE4, Type Luma, 6.3 m hoog, om de +/- 25-30 m.
Parkeerbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een parkeerbalans van 26 plaatsen in de bestaande toestand naar 25 plaatsen in de nieuwe toestand.
In de nieuwe toestand is er één parkeerplaats minder omwille van de verkeersveiligheid.
Bomenbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een positieve bomenbalans.
Het definitief ontwerp heeft een sterk positieve invloed op de bomenbalans. Zowel het aantal bomen als het toekomstig kruinvolume nemen toe. Er worden in het concept 13 nieuwe bomen voorzien (10 small, 2 medium, 1 large). Drie bomen blijven behouden, twee bomen worden gerooid en 1 boom wordt verplant. Alle bomen krijgen ondergronds meer wortelruimte.
Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.
Omgevingsvergunning
Voor deze werken is geen omgevingsvergunning vereist.
Het infomoment voor de bewoners ging door op 11 juni 2024.
Het nodige budget is voorzien op 50325000/2BOR010301M01254/SUB_NR /INTERN /2BO090200/224/2025-2026.
In functie van de voortgang van dit project adviseert het COD om de gewenste rijwegbreedte in overleg met SW/MOB en SB/SR verder op te nemen, en uit te klaren of de mobiliteitsvoorwaarden aangepast moeten worden in functie van mogelijke aanrijroutes voor de lediging van de glascontainer.
SW/Mobiliteit heeft reeds contact gehad met de dienst voor afvalophaling, het standpunt vanuit mobiliteit is daarover momenteel als volgt.
Het verbreden van de rijweg is niet aangewezen aangezien dit ertoe kan leiden dat automobilisten sneller gaan rijden. Dit is een risico dat we niet wensen te nemen. Op de kruispunten is er in de meeste gevallen wel ruimte om grotere voertuigen elkaar te laten kruisen, enkel in straten waar er over een zeer grote afstand geen zijstraten zijn kan er overwogen worden om over een beperkte lengte de rijbaan te verbreden zodat grotere voertuigen elkaar daar kunnen kruisen. Voor de Terlostraat is dat niet het geval.
Indien de voorgestelde rijwegbreedte behouden blijft geeft het coördinatieoverleg openbaar domein gunstig advies op het voorliggend DO van de Terlostraat op voorwaarde dat:
In de bredere omgeving is reeds een andere locatie voorzien als dropzone voor de bakfiets.
De doorsteek is verbreed naar 1.80m aan de zijde van de parkeerstrook en in de mate van het mogelijke is er rekening gehouden met de kroonprojectie van de bestaande boom.
De technische uitwerking van een wortelstraat wordt verder onderzocht in de volgende fase.
De speelaanleiding is geagendeerd op de speelruimtevergadering van januari (2025), waar verder advies zal worden ingewonnen bij o.a. Sport & Jeugd.
Advies voor een technische oplossing zal ingewonnen worden op de speelruimtevergadering.
Het aantal objecten (zwerfkeien) is gereduceerd in de groenzones. De heesters worden voorzien in gescheiden patches van de graszones. De graszones en boomvakken worden ingezaaid met een “nectar onder het mes” -mengsel. De ingetekende heesters zijn richtinggevend, de exacte locatie en inplanting zal verder gedetailleerd worden in het uitvoeringsdossier met SB/groen.
De mogelijkheid tot het voorzien van een zitbank zal verder onderzocht worden in samenwerking met Sport & Jeugd.
In het uitvoeringsdossier zal opgenomen worden dat de stapstenen gelijkgronds aangelegd moeten worden.
Het districtscollege keurt het definitief ontwerp 28 januari 2025 voor de wegeniswerken in de Terlostraat, district Borgerhout, goed.
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/PR | Opdrachtdocumenten opmaken |
SW/Mobiliteit | definitief signalisatieplan opmaken |