Terug
Gepubliceerd op 13/02/2025

2025_DCBO_00029 - Terlostraat. SWOU12206 - Definitief ontwerp - Goedkeuring

districtscollege Borgerhout
di 11/02/2025 - 12:00 Districtshuis Borgerhout
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Mariam El Osri, districtsburgemeester; Luc Moerkerke, districtsraadslid; Omar Al Jattari, districtsschepen; Aïssatou Cissé, districtsschepen; Jan van der Vloet; Katleen Vanderstappen, plaatsvervangend districtssecretaris; Linda Snoeys, districtssecretaris

Secretaris

Katleen Vanderstappen, plaatsvervangend districtssecretaris

Voorzitter

Mariam El Osri, districtsburgemeester
2025_DCBO_00029 - Terlostraat. SWOU12206 - Definitief ontwerp - Goedkeuring 2025_DCBO_00029 - Terlostraat. SWOU12206 - Definitief ontwerp - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

faseactiedatumjaarnummer
Projectdefinitie en concept
Goedkeuring districtcollege Borgerhout20 februari 202431
Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden
Goedkeuring college8 maart 20242072
inspraakmoment bewoners
11 juni 2024
Coördinatieoverleg Openbaar Domein
9 december 2024

Het districtscollege keurde in zitting van 20 februari 2024 (jaarnummer 31) de projectdefinitie en concept voor wegeniswerken in de Terlostraat, district Borgerhout goed en nam kennis van de mobiliteitsvoorwaarden.

Het college keurde in zitting van 8 maart 2024 (jaarnummer 2072) de mobiliteitsvoorwaarden goed.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling heeft het concept vertaald in een definitief ontwerp.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.
Terlostraat is een lokale straat.

Argumentatie

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een definitief ontwerp op. Er werden ten opzichte van de projectdefinitie en concept volgende wijzigingen aangebracht.

Optimalisatie rijweg / behouden buurtboom:

In het stuk tussen de Borsbeekstraat en de Florastraat wisselt het parkeren van kant. Op die manier kan de boom ter hoogte van huisnummer 1 behouden blijven. 

Gevarieerde groenstructuur en zichtbaar water:

Er zijn grote plantvakken met gevarieerde beplanting voorzien. Langs de parkeerstrook wordt een uitstapstrook in intensief gemaaid gras van 0.70m ingericht. 

Huppelpalissaden met maximale valhoogte 0.60m zorgen voor een speels accent in de straat. 

Twee infiltratiekommen (0.20m diep) brengen zichtbaar water in het projectgebied.

Hier en daar worden de plantvakken beschermd met grote zwerfkeien. 

Er wordt maximaal ingezet op geveltuintjes. Hiervoor werd een typedetail uitgewerkt met een metalen profiel. De wijze van aanleg maakt het bovendien mogelijk om relatief eenvoudig om te schakelen van ‘geen geveltuin’ naar ‘wel geveltuin”.

Mindervalideplaats / dropzone bakfiets

Er is geen vraag meer om de mindervalide parkeerplaats (op aanvraag burger) te behouden.

De dropzone voor een bakfiets is verwijderd, gezien de bakfiets elders staat en er niet meteen een opportuniteit is voor een nieuwe dropzone.

Verlichting:

De bestaande armaturen zijn vernieuwd volgens lichtplan: gevelarmatuur op de scheidingen van gebouwen, geschrankt, 3000K, CE4, Type Luma, 6.3 m hoog, om de +/- 25-30 m.

Parkeerbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een parkeerbalans van 26 plaatsen in de bestaande toestand naar 25 plaatsen in de nieuwe toestand. 

In de nieuwe toestand is er één parkeerplaats minder omwille van de verkeersveiligheid.

Bomenbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een positieve bomenbalans.

Het definitief ontwerp heeft een sterk positieve invloed op de bomenbalans. Zowel het aantal bomen als het toekomstig kruinvolume nemen toe. Er worden in het concept 13 nieuwe bomen voorzien (10 small, 2 medium, 1 large). Drie bomen blijven behouden, twee bomen worden gerooid en 1 boom wordt verplant. Alle bomen krijgen ondergronds meer wortelruimte. 

Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

Omgevingsvergunning
Voor deze werken is geen omgevingsvergunning vereist.

Inspraak

Het infomoment voor de bewoners ging door op 11 juni 2024.

Algemene financiële opmerkingen

Het nodige budget is voorzien op 50325000/2BOR010301M01254/SUB_NR /INTERN /2BO090200/224/2025-2026.

Adviezen

Coördinatieoverleg Openbaar Domein 9 december 2024 Gunstig onder voorwaarden

In functie van de voortgang van dit project adviseert het COD om de gewenste rijwegbreedte in overleg met SW/MOB en SB/SR verder op te nemen, en uit te klaren of de mobiliteitsvoorwaarden aangepast moeten worden in functie van mogelijke aanrijroutes voor de lediging van de glascontainer. 

SW/Mobiliteit heeft reeds contact gehad met de dienst voor afvalophaling, het standpunt vanuit mobiliteit is daarover momenteel als volgt.

Het verbreden van de rijweg is niet aangewezen aangezien dit ertoe kan leiden dat automobilisten sneller gaan rijden. Dit is een risico dat we niet wensen te nemen. Op de kruispunten is er in de meeste gevallen wel ruimte om grotere voertuigen elkaar te laten kruisen, enkel in straten waar er over een zeer grote afstand geen zijstraten zijn kan er overwogen worden om over een beperkte lengte de rijbaan te verbreden zodat grotere voertuigen elkaar daar kunnen kruisen. Voor de Terlostraat is dat niet het geval.

Indien de voorgestelde rijwegbreedte behouden blijft geeft het coördinatieoverleg openbaar domein gunstig advies op het voorliggend DO van de Terlostraat op voorwaarde dat:

  • in de bredere omgeving wordt gezocht naar een geschikte locatie voor de dropzone van de bakfietsen;

In de bredere omgeving is reeds een andere locatie voorzien als dropzone voor de bakfiets. 

  • de voetgangersdoorsteek (thv huisnr. 40) opgeschoven wordt tot buiten de kroonprojectie van de bestaande boom en verbreed wordt naar 1.80m aan de kant van de parkeerstrook, rekening houdend met voldoende afstand tot de parkeerstrook in functie van de zichtbaarheid en verkeersveiligheid;

De doorsteek is verbreed naar 1.80m aan de zijde van de parkeerstrook en in de mate van het mogelijke is er rekening gehouden met de kroonprojectie van de bestaande boom. 

  • Onderzocht wordt of een ondergrondse wortelstraat haalbaar is (thv de doorsteek aan huisnr. 40) in functie van extra doorwortelbare ruimte van de bestaande lindeboom;

De technische uitwerking van een wortelstraat wordt verder onderzocht in de volgende fase. 

  • de speelaanleiding verder uitgewerkt wordt in overleg met Sport & Jeugd.

De speelaanleiding is geagendeerd op de speelruimtevergadering van januari (2025), waar verder advies zal worden  ingewonnen bij o.a. Sport & Jeugd. 

  • een technische oplossing onderzocht wordt voor de speelaanleiding in de infiltratiezone waarbij de infiltratiecapaciteit van de bodem niet verhinderd wordt;

Advies voor een technische oplossing zal ingewonnen worden op de speelruimtevergadering.

  • in functie van het toekomstig beheer de aanplanting van de beplantings- en boomvakken (keuze gras of heesters, inzaaien met “nectar onder het mes” -mengsel, …) in overleg met SB/groen verder gedetailleerd worden naar het uitvoeringsdossier en het aantal objecten (stapstenen, speelaanleidingen, …)  in de groenzones beperkt worden;

Het aantal objecten (zwerfkeien) is gereduceerd in de groenzones. De heesters worden voorzien in gescheiden patches van de graszones. De graszones en boomvakken worden ingezaaid met een “nectar onder het mes” -mengsel. De ingetekende heesters zijn richtinggevend, de exacte locatie en inplanting zal verder gedetailleerd worden in het uitvoeringsdossier met SB/groen. 

  • onderzocht wordt of een zitbank voorzien kan worden aan het plantvak (ter hoogte van Vooruitzichtstraat huisnr. 30-45).

De mogelijkheid tot het voorzien van een zitbank zal verder onderzocht worden in samenwerking met Sport & Jeugd. 

  • in functie van het toekomstig beheer de stapstenen in de groenzone gelijkgronds aangelegd worden;

In het uitvoeringsdossier zal opgenomen worden dat de stapstenen gelijkgronds aangelegd moeten worden.

 

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2BOR01 - Samen maken we Borgerhout!
2BOR0103 - Elke bezoeker en bewoner vindt Borgerhout duurzaam, groen en proper
2BOR010301 - We zorgen voor de (her)inrichting van straten en pleinen, en voor voldoende veilige en toegankelijke voet- en fietspaden en oversteekplaatsen.
2BOR010301M01254 - SWOU12206 Terlostraat (Heraanleg straat met extra groen)

Besluit

Het districtscollege borgerhout beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt het definitief ontwerp 28 januari 2025 voor de wegeniswerken in de Terlostraat, district Borgerhout, goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 3

Het districtscollege geeft opdracht aan:

DienstTaak
SW/PR

Opdrachtdocumenten opmaken

SW/Mobiliteitdefinitief signalisatieplan opmaken

Bijlagen

  • 20240611_verslag_bewonersmoment_v2.pdf
  • 20250128_12206_DO_BT_OT_CB.pdf
  • circulatieplan_Terlostraat.pdf