Samenstelling
Aanwezig
Kathelijne Toen, districtsburgemeester, voorzitter van de districtsraad;
Tom De Boeck, districtsraadslid;
Carine Leys, districtsschepen;
Elke Heylen, districtsraadslid;
Christel Schepers, districtsraadslid;
Carolyn Krekels, districtsraadslid;
Abderrahim Badri, districtsraadslid;
Tineke Elst, districtsraadslid;
Sibel Gyuler, districtsraadslid;
Tim Joye, districtsraadslid;
Guido Verveckken, districtsraadslid;
Elisabeth Van Dyck, districtsschepen;
Yasmia Setta, districtsraadslid;
Katleen Bellens, districtsraadslid;
Nadia Bouhannouch, districtsraadslid;
Robby Cardinas, districtsschepen;
Ronny Claessens, districtsraadslid;
Sandra Geeraert, districtsschepen;
Roeland Hoes, districtsraadslid;
Meryem Tosun, districtsraadslid;
Kirsten Umans, districtsraadslid;
Martine Aerenhouts, districtsraadslid;
Kitty Hensmans, districtsraadslid;
Thirsa Verspreet, districtsraadslid;
Jasmina Dries, districtsraadslid;
Ineke Pycke, Districtssecretaris
Secretaris
Ineke Pycke, Districtssecretaris
Voorzitter
Kathelijne Toen, districtsburgemeester, voorzitter van de districtsraad
2025_DRHO_00016 - District Hoboken. Jozef Cardijnstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring
Motivering
Aanleiding en context
De Jozef Cardijnstraat in het district Hoboken:
- behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
- heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 8 april 2022 (jaarnummer 2912);
- maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Kern Hoboken".
Naar aanleiding van een melding over hinderlijk parkeren stelt bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) voor om een bijkomend parkeerverbod aan te brengen om de toegang tot de garages te vrijwaren.
Het bestaande aanvullend verkeersreglement wordt tevens geactualiseerd.
Stad Antwerpen krijgt regelmatig aanvragen van bewoners om markeringen aan te brengen ter hoogte van hun in- of uitrit omdat geparkeerde voertuigen net niet vóór hun in- of uitrit staan geparkeerd. Deze situatie bemoeilijkt het in- en uitrijden zodat dit het manoeuvreren dikwijls onmogelijk maakt.
Op 5 december 2014 (jaarnummer 12435) keurde het college de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ goed.
Op 9 oktober 2015 (jaarnummer 8410) keurde het college de aanpassing van de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ goed.
Op 3 april 2020 (jaarnummer 3182) besliste het college om de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ met onmiddellijke ingang stop te zetten. Uit de analyse van de aanvragen en meldingen voor de periode 2018 - 2019 (tot en met september) bleek dat de oorspronkelijke doelstellingen van de maatregel 'de bereikbaarheid van deze garages en inritten bevorderen en de parkeerdruk verminderen’ niet langer bereikt werden. Inkomende dossiers worden nu apart bekeken. De Jozef Cardijnstraat 9 is een van de inkomende dossiers.
Op 11 september 2024 werd een aanvraag over hinderlijk parkeren ingediend voor markeringen aan een inrit in de Jozef Cardijnstraat ter hoogte van huisnummer 9. Naar aanleiding van deze aanvraag heeft Mobiliteit en Parkeren Antwerpen (MPA) de situatie onderzocht. MPA stelt voor om te opteren voor markeringen aan de inrit van de aanvrager. Rechts van de inrit ter hoogte van huisnummer 9 wordt een volwaardig verdrijvingsvlak aangebracht.
Juridische grond
- Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
- Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
- Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
- Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2024 (jaarnummer 701)
waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
- Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
- Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.
Regelgeving: bevoegdheid
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
Argumentatie
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
- het parkeren wordt verboden, links van het schoolgebouw, tegenover de garages (artikel 1);
- het stilstaan en parkeren wordt verboden naast nummer 6, over de ganse lengte van het plein (artikel 2);
- rechts van de inrit ter hoogte van huisnummer 9 wordt er een volwaardig verdrijvingsvlak aangebracht (artikel 5).
De parkeerbalans blijft ongewijzigd, aangezien parkeren niet toegelaten is als de toegang tot de garages of een inrit verhinderd wordt.
Algemene financiële opmerkingen
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
Adviezen
Verkeerspolitie, advies van 20 december 2024
Gunstig advies
Beleidsdoelstellingen
9 - Decentralisatie
2HOB01 - Hoboken speelt zijn troeven uit
2HOB0106 - Adviesbevoegdheid
2HOB010602 - Mobiliteit
Besluit
De districtsraad Hoboken keurt eenparig het volgende besluit goed.
De districtsraad hoboken beslist:
Artikel 1
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Jozef Cardijnstraat in het district Hoboken, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 8 april 2022 (jaarnummer 2912).
Artikel 2
Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.