Terug
Gepubliceerd op 25/03/2025

Notulen  districtsraad Borsbeek

ma 24/02/2025 - 20:00 districtsraadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Liselotte Leenaerts, voorzitter; Walter Kiebooms, burgemeester; Kristof Van de Velde, districtsschepen; Linda Bresseleers, districtsschepen; Ann Coemans, districtsschepen; Anita Van den Bulck; Luc Couillier; Peter Van Hoof; Hassana Errazzouki; Joseph Spaepen; Alfi Vervloet; Yannick Sysmans; Tom Verboven; Christel Truyts; Peter De Koning; Kathleen Sebreghts, districtssecretaris wnd

Secretaris

Kathleen Sebreghts, districtssecretaris wnd

Voorzitter

Liselotte Leenaerts, voorzitter

Agendapunten

1.

2025_DRBBK_00014 - Districtsraad - Notulen districtsraad 27 januari 2025. - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Liselotte Leenaerts, voorzitter; Walter Kiebooms, burgemeester; Kristof Van de Velde, districtsschepen; Linda Bresseleers, districtsschepen; Ann Coemans, districtsschepen; Anita Van den Bulck; Luc Couillier; Peter Van Hoof; Hassana Errazzouki; Joseph Spaepen; Alfi Vervloet; Yannick Sysmans; Tom Verboven; Christel Truyts; Peter De Koning; Kathleen Sebreghts, districtssecretaris wnd
Secretaris
Kathleen Sebreghts, districtssecretaris wnd
Voorzitter
Liselotte Leenaerts, voorzitter
1.

2025_DRBBK_00014 - Districtsraad - Notulen districtsraad 27 januari 2025. - Goedkeuring

2025_DRBBK_00014 - Districtsraad - Notulen districtsraad 27 januari 2025. - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context
De districtsraad vergaderde op27 januari 2025.
Juridische grond
Artikel 278 van het Decreet lokaal bestuur stelt dat de notulen alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat werd gegeven aan de punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen, vermelden in chronologische volgorde.
Regelgeving: bevoegdheid
Artikelen 32, 132 en 277 van het Decreet lokaal bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen.
Argumentatie
De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen. De originelen van de notulen van de districtsraad worden, na goedkeuring, door de voorzitter van de districtsraad en de districtssecretaris ondertekend.

Besluit

Met 14 stemmen voor en 1 onthouding:

Voor: Walter Kiebooms, Kristof Van de Velde, Linda Bresseleers, Anita Van de Bulck, Peter Van Hoof, Luc Couillier, Ann Coemans, Hassana Errazzouki, Liselotte Leenaerts, Jos Spaepen, Alfi Vervloet, Yannick Sysmans, Tom Verboven, Christel Truyts

Onthouding: Peter De Koning

De districtsraad borsbeek beslist:

Artikel 1

De districtsraad keurt de notulen van 27 januari 2025 goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
2.

2025_DRBBK_00016 - Legislatuur 2025-2030 - Bestuursakkoord district Borsbeek - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Liselotte Leenaerts, voorzitter; Walter Kiebooms, burgemeester; Kristof Van de Velde, districtsschepen; Linda Bresseleers, districtsschepen; Ann Coemans, districtsschepen; Anita Van den Bulck; Luc Couillier; Peter Van Hoof; Hassana Errazzouki; Joseph Spaepen; Alfi Vervloet; Yannick Sysmans; Tom Verboven; Christel Truyts; Peter De Koning; Kathleen Sebreghts, districtssecretaris wnd
Secretaris
Kathleen Sebreghts, districtssecretaris wnd
Voorzitter
Liselotte Leenaerts, voorzitter
2.

2025_DRBBK_00016 - Legislatuur 2025-2030 - Bestuursakkoord district Borsbeek - Goedkeuring

2025_DRBBK_00016 - Legislatuur 2025-2030 - Bestuursakkoord district Borsbeek - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context
Op 6 januari 2025 werden tijdens de installatievergadering van de districtsraad, de districtsschepenen verkozen verklaard aan de hand van een gezamenlijke voordrachtakte (jaarnummer 00008) en werd Walter Kiebooms aangesteld in het mandaat van districtsburgemeester (jaarnummer 00007).
Argumentatie

Het politiek akkoord dat de meerderheidspartijen bereikten na de districtraadsverkiezingen van 13 oktober 2024 werd vertaald naar een bestuursakkoord. Dit bestuursakkoord verduidelijkt de doelstellingen die de nieuwe bestuursploeg voor ogen heeft tijdens de legislatuur 2025-2030.

Algemene financiële opmerkingen

De financiële gevolgen van de uitvoering van het bestuursakkoord 2025-2030 zullen later vertaald worden in de jaarlijkse budgetten en in de specifieke besluiten die uitvoering geven aan het bestuursakkoord.

Besluit

Met 11 stemmen voor, 3 stemmen tegen en 1 onthouding

Voor: Walter Kiebooms, Kristof Van de Velde, Linda Bresseleers, Anita Van de Bulck, Peter Van Hoof, Luc Couillier, Ann Coemans, Hassana Errazzouki, Liselotte Leenaerts, Alfi Vervloet, Yannick Sysmans

Tegen: Tom Verboven, Christel Truyts, Peter De Koning

Onthouding: Jos Spaepen
De districtsraad borsbeek beslist:

Artikel 1

De districtsraad keurt het bestuursakkoord district Borsbeek 2025-2030 goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
3.

2025_DRBBK_00022 - District Borsbeek, bestuurlijke organisatie - huishoudelijk reglement legislatuur 2025-2030 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Notulen

Samenstelling

Aanwezig
Liselotte Leenaerts, voorzitter; Walter Kiebooms, burgemeester; Kristof Van de Velde, districtsschepen; Linda Bresseleers, districtsschepen; Ann Coemans, districtsschepen; Anita Van den Bulck; Luc Couillier; Peter Van Hoof; Hassana Errazzouki; Joseph Spaepen; Alfi Vervloet; Yannick Sysmans; Tom Verboven; Christel Truyts; Peter De Koning; Kathleen Sebreghts, districtssecretaris wnd
Secretaris
Kathleen Sebreghts, districtssecretaris wnd
Voorzitter
Liselotte Leenaerts, voorzitter
3.

2025_DRBBK_00022 - District Borsbeek, bestuurlijke organisatie - huishoudelijk reglement legislatuur 2025-2030 - Goedkeuring

2025_DRBBK_00022 - District Borsbeek, bestuurlijke organisatie - huishoudelijk reglement legislatuur 2025-2030 - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Aanleiding en context

Naar aanleiding van de vrijwillige fusie tussen gemeente Borsbeek en stad Antwerpen, is Borsbeek met ingang van 1 januari 2025 het tiende district van Antwerpen.

Er dient een nieuw huishoudelijk reglement te worden opgesteld voor de organen van het district Borsbeek.

Op 22 december 2017 werd de tekst van het Decreet lokaal bestuur (DLB) goedgekeurd.

Het districtscollege keurde op 10 februari 2025 (jaarnummer 2025_DCBBK_00012) het nieuwe huishoudelijk reglement goed voor de bepalingen die op het districtscollege van toepassing zijn en besliste om het huishoudelijk reglement ter goedkeuring aan de districtsraad voor te leggen.

Juridische grond

Overeenkomstig art. 38 en art. 119 van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 (DLB) stelt de districtsraad bij het begin van de zittingsperiode een huishoudelijk reglement vast waarin aanvullende maatregelen worden opgenomen voor de werking van de districtsraad en waarin minstens bepalingen worden opgenomen over:

  1. de vergaderingen waarvoor presentiegeld wordt verleend, het bedrag van het presentiegeld en de nadere regels voor de eventuele terugbetaling van specifieke kosten die verband houden met de uitoefening van het mandaat van districtsraadslid of lid van het districtscollege;
  2. de wijze van verzending van de oproeping en de terbeschikkingstelling van het dossier aan de districtsraadsleden, alsook de wijze waarop de districtssecretaris of de door hem aangewezen personeelsleden, aan de raadsleden die erom verzoeken, technische inlichtingen verstrekken over die stukken;
  3. de wijze waarop de plaats, de dag, het tijdstip en de agenda van de vergaderingen van de districtsraad openbaar worden gemaakt;
  4. de voorwaarden voor het inzagerecht en het recht van afschrift voor districtsraadsleden en de voorwaarden voor het bezoekrecht aan de instellingen en diensten die het district opricht en beheert; 2 / 3 Grote Markt 1 - 2000 Antwerpen info@antwerpen.be
  5. de voorwaarden waaronder de districtsraadsleden hun recht uitoefenen om aan de districtsburgemeester en het districtscollege mondelinge en schriftelijke vragen te stellen;
  6. de wijze van notulering en de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ter beschikking worden gesteld van de districtsraadsleden;
  7. de nadere regels voor de samenstelling en de werking van de commissies en de fracties;
  8. de wijze waarop en de persoon door wie de stukken van het district, vermeld in artikel 279, worden ondertekend;
  9. de nadere voorwaarden waaronder het recht om verzoekschriften in te dienen, wordt uitgeoefend, en de wijze waarop de verzoekschriften worden behandeld;
  10. de wijze van het ter kennis brengen van de beslissingen, vermeld in artikel 50, vijfde lid.

De districtsraad kan het huishoudelijk reglement op elk moment wijzigen.

Ook in andere (over het DLB verspreide) artikels wordt opgelegd om bepaalde zaken uitdrukkelijk in het huishoudelijk reglement op te nemen.

Overeenkomstig art. 54 en 129 DLB neemt het districtscollege bij de aanvang van de zittingsperiode een huishoudelijk reglement aan waarin het nadere regels vaststelt over zijn werking.

Artikel 133 DLB bepaalt onder andere dat de handelingen en de beslissingen van de districtsraad niet in strijd mogen zijn met de besluiten van de gemeenteraad.

Het Besluit van de Vlaamse Regering houdende het statuut van de lokale mandataris van 6 juli 2018

Regelgeving: bevoegdheid

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

Argumentatie

Dit reglement regelt de interne werking van de bestuursorganen van het district Borsbeek. Het bevat de bepalingen die worden opgelegd door artikel 38 DLB. Het huishoudelijk reglement vormt een aanvulling op het DLB. Het is beperkt tot zaken die niet geregeld worden door het DLB en waarvoor het bestuur zelf autonomie (of een verplichting) heeft om een regeling uit te werken in het huishoudelijk reglement. Voor een volledig begrip van het regelgevend kader dient het reglement dan ook samen gelezen te worden met het DLB (en de eventueel toepasselijke uitvoeringsbesluiten). Bij de artikels in het reglement wordt verwezen naar de toepasselijke artikels uit het DLB/de uitvoeringsbesluiten.

Artikel 133 DLB bepaalt onder andere dat de handelingen en de beslissingen van de districtsraad niet in strijd mogen zijn met de besluiten van de gemeenteraad. Elke ogenschijnlijke tegenstrijdigheid tussen de bepalingen van het huishoudelijk reglement en deze van het BOSA moet dan ook aldus worden uitgelegd.

Besluit

De districtsraad Borsbeek keurt eenparig het volgende besluit goed.
De districtsraad borsbeek beslist:

Artikel 1

De districtsraad keurt het huishoudelijk reglement district Borsbeek goed voor de bepalingen in het reglement die op de districtsraad van toepassing zijn.

Artikel 2

Het huishoudelijk reglement zal eind 2025 geëvalueerd worden.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
4.

2025_DRBBK_00017 - District Borsbeek, bestuurlijke organisatie - vaststellen bedrag presentiegelden mandatarissen - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Liselotte Leenaerts, voorzitter; Walter Kiebooms, burgemeester; Kristof Van de Velde, districtsschepen; Linda Bresseleers, districtsschepen; Ann Coemans, districtsschepen; Anita Van den Bulck; Luc Couillier; Peter Van Hoof; Hassana Errazzouki; Joseph Spaepen; Alfi Vervloet; Yannick Sysmans; Tom Verboven; Christel Truyts; Peter De Koning; Kathleen Sebreghts, districtssecretaris wnd
Secretaris
Kathleen Sebreghts, districtssecretaris wnd
Voorzitter
Liselotte Leenaerts, voorzitter
4.

2025_DRBBK_00017 - District Borsbeek, bestuurlijke organisatie - vaststellen bedrag presentiegelden mandatarissen - Goedkeuring

2025_DRBBK_00017 - District Borsbeek, bestuurlijke organisatie - vaststellen bedrag presentiegelden mandatarissen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

In zitting van 6 januari 2025 werd de nieuwe districtsraad Borsbeek geïnstalleerd.

Het besluit van de Vlaamse Regering van 6 juli 2018 betreffende het statuut van de lokale mandataris bepaalt de grenzen waarbinnen het bedrag van het presentiegeld zich moet bevinden. Deze grenzen werden vastgelegd op minimaal 28,57 euro en maximaal 124,98 euro, niet-geïndexeerd. Gekoppeld aan de spilindex komen deze bedragen sinds 1 juni 2024 neer op minimaal 59,45  euro en maximaal 260,05 euro.

Op 19 februari 2001 (jaarnummer 342) keurde de gemeenteraad het huidige bedrag van het presentiegeld goed. Het presentiegeld voor districtsraadsleden, voor deelname aan raads- en commissievergaderingen, werd vastgesteld op 3.036,00 Belgische frank (75,16 euro).

Juridische grond
  • Artikel 17 §1 en artikel 119 van het Decreet Lokaal Bestuur stellen dat districtsraadsleden presentiegeld ontvangen voor hun aanwezigheid op de vergaderingen van de  districtsraad.
  • Artikel 15 van het besluit van de Vlaamse Regering van 6 juli 2018 betreffende het statuut van de lokale mandataris bevat een lijst van vergaderingen die voortvloeien uit de mandaatverplichting van  districtsraadsleden, waarvoor de districtsraad bij reglement kan bepalen dat er presentiegeld wordt verleend.
  • Het huishoudelijk reglement van het district Borsbeek, goedgekeurd door de districtsraad in deze zitting, 24 februari 2025, regelt de bepalingen hieromtrent.
Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 17 §2 en artikel 119 van het Decreet Lokaal Bestuur: de districtsraad bepaalt het bedrag van de presentiegelden binnen de grenzen die vastgelegd zijn door de Vlaamse Regering.  

Argumentatie

Het districtscollege opteert ervoor om het bedrag van de presentiegelden als volgt toe te kennen:

Districtsraad:

voorzitter: 100% van het wettelijk toegestane maximumbedrag

raadsleden: 70% van het wettelijk toegestane maximumbedrag

Commissievergaderingen

voorzitter: 50% van het wettelijk toegestane maximumbedrag

raadsleden: 70% van wat de voorzitter van de commissievergadering krijgt als presentiegeld

Themacommissies

Het college beslist per themacommissie, afhankelijk van het onderwerp, of er voor deze bepaalde themacommissie al dan niet een presentiegeld wordt uitbetaald aan de raadsleden. Het presentiegeld is gelijk aan bedrag voor de commissievergaderingen.


Het bedrag van het presentiegeld voor de districtsraden en de districtsraadscommissies wordt vastgelegd door de districtsraad. Het kan niet hoger liggen dan dat van de gemeenteraad.
Bij de organisatie van de commissies (stad-districten) staat iedere raad in voor de betaling van de presentiegelden van de voor deze raad aanwezige raadsleden.

Algemene financiële opmerkingen

Het budget voor het presentiegeld werd opgenomen in het éénjarig meerjarenplan 2025, dat werd goedgekeurd in zitting van de districtsraad van  27 januari 2025.

Besluit

Met 13 stemmen voor en 2 stemmen tegen

Voor: Walter Kiebooms, Kristof Van de Velde, Linda Bresseleers, Anita Van de Bulck, Peter Van Hoof, Luc Couillier, Ann Coemans, Hassana Errazzouki, Liselotte Leenaerts, Jos Spaenpen, Alfi Vervloet, Yannick Sysmans, Peter De Koning

Tegen: Tom Verboven, Christel Truyts

De districtsraad borsbeek beslist:

Artikel 1

De districtsraad keurt de presentiegelden voor de districtsraadsleden als volgt goed:

Districtsraad:

voorzitter: 100% van het wettelijk toegestane maximumbedrag

raadsleden: 70% van het wettelijk toegestane maximumbedrag

Commissievergaderingen:

voorzitter: 50% van het wettelijk toegestane maximumbedrag

raadsleden: 70% van wat de voorzitter van de commissievergadering krijgt als presentiegeld

Themacommissies

Per themacommissie zal het college afzonderlijk beslissen, afhankelijk van het onderwerp, of er voor deze bepaalde themacommissie al dan niet een presentiegeld wordt uitbetaald aan de raadsleden. Het presentiegeld is gelijk aan het bedrag van de commissievergaderingen.


De bedragen worden automatische geïndexeerd.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
5.

2025_DRBBK_00018 - Organisatiebeheersingssysteem - Principes en voorwaarden van interne kredietaanpassingen light (IKAlight) - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Liselotte Leenaerts, voorzitter; Walter Kiebooms, burgemeester; Kristof Van de Velde, districtsschepen; Linda Bresseleers, districtsschepen; Ann Coemans, districtsschepen; Anita Van den Bulck; Luc Couillier; Peter Van Hoof; Hassana Errazzouki; Joseph Spaepen; Alfi Vervloet; Yannick Sysmans; Tom Verboven; Christel Truyts; Peter De Koning; Kathleen Sebreghts, districtssecretaris wnd
Secretaris
Kathleen Sebreghts, districtssecretaris wnd
Voorzitter
Liselotte Leenaerts, voorzitter
5.

2025_DRBBK_00018 - Organisatiebeheersingssysteem - Principes en voorwaarden van interne kredietaanpassingen light (IKAlight) - Goedkeuring

2025_DRBBK_00018 - Organisatiebeheersingssysteem - Principes en voorwaarden van interne kredietaanpassingen light (IKAlight) - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Volgens het Decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur (hierna DLB) bepaalt het bestuur zelf in het organisatiebeheersingssysteem welke beperkingen/limieten het hanteert voor de kredietbewaking, dit binnen de maximale grenzen van artikel 13 van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen (BVR BBC 2020).

Het district Borsbeek dient goed te keuren onder welke voorwaarden kredieten verschoven kunnen worden en hanteert daarvoor dezelfde richtlijnen als de andere districten.

Juridische grond
Artikelen 256 en 275 van het Decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur (DLB).
Artikel 13 van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen (BVR BBC 2020).
Regelgeving: bevoegdheid
Artikel 143 van het Decreet Lokaal Bestuur stelt dat de bepalingen betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen van toepassing zijn op de districten met dien verstande dat de volgende woorden worden gelezen als volgt:
1° "de gemeente" als "het district";
2° "de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn" als "het district";
3° "elke gemeente en elk openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn" als "alle districten";
4° "de gemeenteraad", "de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn" en "de gemeenteraad of de raad voor maatschappelijk welzijn" als "districtsraad";
5° "raadsleden" als "leden van de districtsraad";
6° "het college van burgemeester en schepenen" als "het districtscollege".
Argumentatie
Artikel 13 BVR BBC 2020 bepaalt de maximale grenzen die een bestuur mag hanteren in de uitwerking van de kredietbewaking binnen het organisatiebeheersingssysteem, namelijk: "de uitgavenkredieten zijn limitatief op het niveau van het totaal van de exploitatie en het totaal van de investeringen. Voor de financiering zijn de ontvangstenkredieten limitatief op het niveau van de rubriek voor de leningen en leasings en de uitgavenkredieten limitatief op het niveau van de rubrieken voor de toegestane leningen en betalingsuitstel."

Dit besluit betreft enerzijds een aanpassing van de goedkeuringsflow voor verschuivingen tussen investeringsrubrieken, met uitzondering van investeringstoelagen. Anderzijds wordt de aparte goedkeuringsflow voor verschuivingen tussen beleidsdomeinen geschrapt aangezien deze in praktijk vervat zijn onder de verschuivingen tussen beleidsdoelstellingen. Verschuivingen van en naar het energiebudget zijn in praktijk vervat onder verschuivingen tussen beleidsdoelstellingen en volgen dezelfde goedkeuringsflow. Dit wordt gespecifieerd in dit besluit.

Algemene voorwaarden voor verschuivingen met IKAlight:
1. binnen budgettype (exploitatie, investeringen);
2. binnen hetzelfde boekjaar;
3. binnen dezelfde juridische entiteit.
 
Verschuiving Hoogste goedkeurder Voorwaarde
tussen beleidsdoelstellingen districtscollege  
tussen actieplannen districtscollege  
tussen acties bestuurscoördinator  
tussen projecten financieel verantwoordelijke(n)  
van/naar IVA districtscollege  
tussen budgetplaatsen financieel verantwoordelijke(n)  
tussen budgetposities > exploitatie > buiten beschikbaarheidscontrole bestuurscoördinator  
tussen budgetposities > exploitatie > binnen beschikbaarheidscontrole financieel verantwoordelijke(n)  
tussen budgetposities > investeringen >van en naar rubriek investeringstoelagen
districtscollege  
tussen budgetposities > investeringen > binnen en tussen rubriek met uitzondering van rubriek investeringstoelagen
bestuurscoördinator  
tussen budgetposities > investeringen > binnen beschikbaarheidscontrole financieel verantwoordelijke(n)  
gekoppeld aan subsidiefiche financieel verantwoordelijke(n) na advies dienst Financiën/Subsidies
 
IKA lights worden goedgekeurd volgens onderstaande goedkeuringsflow tot en met de hoogste goedkeurder uit bovenstaande tabel, bij combinaties van verschuivingen telt steeds de hoogste goedkeurder.
 
Goedkeuringsflow gerangschikt van hoog naar laag:
1. districtscollege;
2. bevoegde schepen;
3. bestuurscoördinator;
4. financieel verantwoordelijke.
 
Deze principes en voorwaarden gaan in vanaf 25 februari 2025.

Besluit

De districtsraad Borsbeek keurt eenparig het volgende besluit goed.
De districtsraad borsbeek beslist:

Artikel 1

De districtsraad keurt goed dat een interne kredietaanpassing light vanaf 25 februari 2025 mogelijk is volgens onderstaande tabel:

Verschuiving Hoogste goedkeurder Voorwaarde
tussen beleidsdoelstellingen districtscollege  
tussen actieplannen districtscollege  
tussen acties bestuurscoördinator  
tussen projecten financieel verantwoordelijke(n)  
van/naar IVA districtscollege  
tussen budgetplaatsen financieel verantwoordelijke(n)  
tussen budgetposities > exploitatie > buiten beschikbaarheidscontrole bestuurscoördinator  
tussen budgetposities > exploitatie > binnen beschikbaarheidscontrole financieel verantwoordelijke(n)  
tussen budgetposities > investeringen > van en naar rubriek investeringstoelagen
districtscollege  
tussen budgetposities > investeringen > binnen en tussen rubriek met uitzondering van rubriek investeringstoelagen bestuurscoördinator  
tussen budgetposities > investeringen > binnen beschikbaarheidscontrole financieel verantwoordelijke(n)  
gekoppeld aan subsidiefiche financieel verantwoordelijke(n) na advies dienst Financiën/Subsidies
 

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
6.

2025_DRBBK_00019 - Aanvullende verkeersreglementen speelstraten - Delegatie en vereenvoudiging adviesprocedure - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Liselotte Leenaerts, voorzitter; Walter Kiebooms, burgemeester; Kristof Van de Velde, districtsschepen; Linda Bresseleers, districtsschepen; Ann Coemans, districtsschepen; Anita Van den Bulck; Luc Couillier; Peter Van Hoof; Hassana Errazzouki; Joseph Spaepen; Alfi Vervloet; Yannick Sysmans; Tom Verboven; Christel Truyts; Peter De Koning; Kathleen Sebreghts, districtssecretaris wnd
Secretaris
Kathleen Sebreghts, districtssecretaris wnd
Voorzitter
Liselotte Leenaerts, voorzitter
6.

2025_DRBBK_00019 - Aanvullende verkeersreglementen speelstraten - Delegatie en vereenvoudiging adviesprocedure - Goedkeuring

2025_DRBBK_00019 - Aanvullende verkeersreglementen speelstraten - Delegatie en vereenvoudiging adviesprocedure - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Aanleiding en context

Op 27 januari 2025 (jaarnummer 75)  besliste de gemeenteraad haar bevoegdheid om aanvullende verkeersreglementen vast te stellen opnieuw aan het college over te dragen. Daardoor geldt ze ook voor de gemeentewegen die op het grondgebied van de oude gemeente Borsbeek liggen.

De delegatie aan het college doet geen afbreuk aan de afspraak met de districten om vooraf over aanvullende verkeersreglementen verplicht advies te vragen aan de districten.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 138 van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat de districtsraad zijn algemene adviesbevoegdheid voor alle aangelegenheden die betrekking hebben op het district geheel of gedeeltelijk kan overdragen aan het districtscollege.

Argumentatie

Het begrip speelstraat komt uit het Koninklijk Besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg van 11 december 1975 (artikel 22 septies 1). Om een speelstraat in te richten moet een gemeente een aanvullend verkeersreglement goedkeuren. 

Op basis van artikel 5 van het Decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer, delegeerde de gemeenteraad de bevoegdheid om aanvullende reglementen op het wegverkeer goed te keuren, aan het college. Dit Decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer voorziet niet in een machtiging aan de gemeentelijke overheid om deze bevoegdheid te delegeren aan de districten.

Om die reden wordt de bevoegdheid om speelstraten toe te staan en te ondersteunen verdeeld over de stad en de districten.  Het college keurt op basis van het reglement 'Toelating tijdelijk gebruik van een straat als speelstraat' het inrichten van speelstraten goed.

De districten kunnen vanuit hun bevoegdheid tot ondersteuning van wijkactiviteiten en projecten in de wijk het organiseren van speelstraten ondersteunen. Districten ontvangen de aanvragen, vragen de adviezen op en bezorgen deze samen met hun eigen advies aan het college voor de goedkeuring van het aanvullend verkeersreglement. Het advies van het district wordt op basis van artikel 138 van het Decreet lokaal bestuur door de districtsraad gegeven. Dit betekent dat de doorlooptijd van de aanvraagprocedure lang is en dit heeft impact op het tijdstip voor het aanvragen van speelstraten door bewoners. Vooral voor ‘korte’ speelstraten (duur 1 tot 2 dagen) kan dat een probleem opleveren omdat bewoners dit het hele jaar door kunnen aanvragen.

Om tot een redelijke doorlooptijd van een aanvraag te komen, is het aangewezen dat de districtsraad zijn algemene adviesbevoegdheid over de aanvullende verkeersreglementen voor speelstraten, overdraagt aan het districtscollege.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie

Besluit

De districtsraad Borsbeek keurt eenparig het volgende besluit goed.
De districtsraad borsbeek beslist:

Artikel 1

De districtsraad beslist om de algemene adviesbevoegdheid over de aanvullende verkeersreglementen voor speelstraten met onmiddellijke ingang te delegeren aan het districtscollege, dat zich er toe verbindt om eenmaal per jaar een overzicht te geven van de goedgekeurde en geweigerde speelstraten.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
7.

2025_DRBBK_00020 - Ondersteuning - Wijkwerking - Reglement Buurtinitiatieven - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Liselotte Leenaerts, voorzitter; Walter Kiebooms, burgemeester; Kristof Van de Velde, districtsschepen; Linda Bresseleers, districtsschepen; Ann Coemans, districtsschepen; Anita Van den Bulck; Luc Couillier; Peter Van Hoof; Hassana Errazzouki; Joseph Spaepen; Alfi Vervloet; Yannick Sysmans; Tom Verboven; Christel Truyts; Peter De Koning; Kathleen Sebreghts, districtssecretaris wnd
Secretaris
Kathleen Sebreghts, districtssecretaris wnd
Voorzitter
Liselotte Leenaerts, voorzitter
7.

2025_DRBBK_00020 - Ondersteuning - Wijkwerking - Reglement Buurtinitiatieven - Goedkeuring

2025_DRBBK_00020 - Ondersteuning - Wijkwerking - Reglement Buurtinitiatieven - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Aanleiding en context

Op 26 oktober 2020 (jaarnummer 595) keurde de gemeenteraad het Kaderbesluit Basisprincipes Ondersteuningsbeleid goed. 

Juridische grond

De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.

Het Kaderbesluit basisprincipes ondersteuningsbeleid zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 26 oktober 2020 (jaarnummer 595) en zoals integraal van toepassing verklaard voor de nieuwe gemeente door de gemeenteraad op 27 januari 2025 (jaarnummer 71).

Regelgeving: bevoegdheid

Binnengemeentelijke decentralisatie

In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districtsraden vastgelegd. Artikel 6 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor

  • het reglement voor het aanwenden van districtsbudgetten specifiek voor wijk-of burgerinitiatieven;
  • het reglement voor het ondersteunen van wijkactiviteiten en projecten in de wijk;
  • het reglement voor het ondersteunen van socio-culturele verenigingen en wijkverenigingen.

Argumentatie

Het district Borsbeek wil straat- en buurtinitiatieven ondersteunen die actief mee vorm geven aan de Borsbeekse samenleving. Het betreft initiatieven op niveau van een straat of buurt in Borsbeek, waarbij zowel initiatiefnemers als deelnemers aangespoord worden in hun deelname aan een harmonieuze samenleving. 

Er wordt een nieuw reglement opgesteld voor de ondersteuning van buurtinitiatieven in Borsbeek.
Dit reglement loopt van 1 maart 2025 tot 31 december 2025.

Algemene financiële opmerkingen

De middelen bevinden zich op onderstaande boekingsadres(sen) in het meerjarenplan:

Budgetplaats: 5095000000 / budgetpositie: 6496500 / functiegebied: 2BBK010401A00000 / subsidie: SUB_NR / fonds: intern / begrotingsprogramma: 2BB090171 / budgetperiode: 2500.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie

Besluit

De districtsraad Borsbeek keurt eenparig het volgende besluit goed.
De districtsraad borsbeek beslist:

Artikel 1

De districtsraad keurt het reglement Buurtinitiatieven goed, met een looptijd van 1 maart 2025 tot en met 31 december 2025.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
8.

2025_DRBBK_00021 - Ondersteuning - Wijkwerking - Reglement Speelstraten - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Liselotte Leenaerts, voorzitter; Walter Kiebooms, burgemeester; Kristof Van de Velde, districtsschepen; Linda Bresseleers, districtsschepen; Ann Coemans, districtsschepen; Anita Van den Bulck; Luc Couillier; Peter Van Hoof; Hassana Errazzouki; Joseph Spaepen; Alfi Vervloet; Yannick Sysmans; Tom Verboven; Christel Truyts; Peter De Koning; Kathleen Sebreghts, districtssecretaris wnd
Secretaris
Kathleen Sebreghts, districtssecretaris wnd
Voorzitter
Liselotte Leenaerts, voorzitter
8.

2025_DRBBK_00021 - Ondersteuning - Wijkwerking - Reglement Speelstraten - Goedkeuring

2025_DRBBK_00021 - Ondersteuning - Wijkwerking - Reglement Speelstraten - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Aanleiding en context

Op 26 oktober 2020 (jaarnummer 595) keurde de gemeenteraad het Kaderbesluit Basisprincipes Ondersteuningsbeleid goed.

Juridische grond

De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.

Het Kaderbesluit basisprincipes ondersteuningsbeleid zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 26 oktober 2020 (jaarnummer 595) en zoals integraal van toepassing verklaard voor de nieuwe gemeente door de gemeenteraad op 27 januari 2025 (jaarnummer 71).

Regelgeving: bevoegdheid

Binnengemeentelijke decentralisatie

In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districtsraden vastgelegd. Artikel 6 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor:

  • het reglement voor het aanwenden van districtsbudgetten specifiek voor wijk-of burgerinitiatieven;
  • het reglement voor het ondersteunen van wijkactiviteiten en projecten in de wijk;
  • het reglement voor het ondersteunen van socio-culturele verenigingen en wijkverenigingen.

Argumentatie

Het district Borsbeek wil straat- en buurtinitiatieven ondersteunen die actief mee vorm geven aan de Borsbeekse samenleving. Het betreft initiatieven op niveau van een straat of buurt in Borsbeek, waarbij zowel initiatiefnemers als deelnemers aangespoord worden bij te dragen aan een harmonieuze samenleving. 

Er wordt een nieuw reglement opgesteld voor de ondersteuning van speelstraten in Borsbeek. Dit reglement loopt van 1 maart 2025 tot 31 december 2025, met een tussentijdse evaluatie na het eerste jaar.

Besluit

Met 14 stemmen voor en 1 onthouding

Voor: Walter Kiebooms, Kristof Van de Velde, Linda Bresseleers, Anita Van de Bulck, Peter Van Hoof, Luc Couillier, Ann Coemans, Hassana Errazzouki, Liselotte Leenaerts, Jos Spaenpen, Alfi Vervloet, Yannick Sysmans, Christel Truyts, Peter De Koning

Onthouding: Tom Verboven

De districtsraad borsbeek beslist:

Artikel 1

De districtsraad keurt het reglement Speelstraten goed, met een looptijd van 1 maart 2025 tot en met 31 december 2025.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
9.

2025_IP_00036 - Interpellatie van raadslid Tom Verboven: Wachttijd burgerzaken

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Liselotte Leenaerts, voorzitter; Walter Kiebooms, burgemeester; Kristof Van de Velde, districtsschepen; Linda Bresseleers, districtsschepen; Ann Coemans, districtsschepen; Anita Van den Bulck; Luc Couillier; Peter Van Hoof; Hassana Errazzouki; Joseph Spaepen; Alfi Vervloet; Yannick Sysmans; Tom Verboven; Christel Truyts; Peter De Koning; Kathleen Sebreghts, districtssecretaris wnd
Secretaris
Kathleen Sebreghts, districtssecretaris wnd
Voorzitter
Liselotte Leenaerts, voorzitter
9.

2025_IP_00036 - Interpellatie van raadslid Tom Verboven: Wachttijd burgerzaken

2025_IP_00036 - Interpellatie van raadslid Tom Verboven: Wachttijd burgerzaken
Indiener(s)
Tom Verboven
Gericht aan
Kristof Van de Velde
Tijdstip van indienen
di 18/02/2025 - 23:27
Toelichting

Geachte schepen


Enkele weken geleden schreef ik een schriftelijke vraag nadat er verschillende berichten tot bij mij kwamen waaruit bleek dat het enorm moeilijk is om afspraken te maken op de dienst burgerzaken in ons districtshuis om bijvoorbeeld tijdig je identiteitskaart te vernieuwen. 

Mijn echtgenote kreeg een uitnodigingsbrief waarin vermeld staat dat men best binnen de 4 weken een afspraak maakt. Nochtans is de eerst mogelijke afspraak pas binnen 5 weken, slechts enkele dagen voor de vervaldatum van de identiteitskaart. Buiten een klein blokje begin maart, was er zelfs geen enkele andere mogelijkheid, waardoor proactief een afspraak maken en dus zelf anticiperen op de vervaldatum ook niet mogelijk is. Ze was helaas niet alleen, na de publicatie van dit initiatief volgden er nog verschillende en diverse verhalen, telkens viel het terug op een onderbezetting of overbevraging van de dienst burgerzaken. 

Na de infolijn te bevragen, kreeg ik het antwoord dat we ons ook mogen wenden naar de regioloketten van Antwerpen-Harmonie, Deurne, Merksem en Wilrijk. Mijns inziens was net het behouden van een kwalitatieve basisdienstverlening één van de belangrijkste argumenten pro fusie.

U bent als de beste op de hoogte van de onderhandelde transitienota, waaruit ik graag twee artikelen citeer: 

“Op verschillende domeinen zal er een overgangsperiode zijn, tijdens dewelke we de reorganisatie en inkanteling van de diensten uitrollen. In die overgangsperiode wordt er bijzondere aandacht besteed aan de continuïteit van dienstverlening voor de Borsbekenaar.” 

“De Loketwerking en het niveau van ondersteuning van de burger in Borsbeek (verkoop vuilzakken, documenten, ICT-zuil, …) blijft behouden op het huidige niveau. Om vragen van burgers in de overgangsperiode op te vangen, zal een eigen telefonisch onthaalnummer behouden blijven en extra personeel zal hiervoor worden voorzien”

Ik ben blij dat mijn oproep meteen ter harte werd genomen. Extra tijdsloten werden vrijgemaakt. Het euvel werd tijdelijk verholpen. Op het moment van indienen was de wachttijd voor een afspraak voor een identiteitskaart helaas wel weer opgelopen tot meer dan 2 weken. Op zich niet onoverkomelijk, maar het mag uiteraard niet weer uit de hand lopen.

Ik heb hierbij nog enkele vragen:

  • Wie bepaalt hoeveel uren er worden opgesteld voor bijvoorbeeld burgerzaken?
  • Is er een manier dat dit actief gemonitord wordt? Weten jullie hoe lang de wachttijd op welk moment bedraagt?
  • Wat is volgens het districtsbestuur een aanvaardbare wachttijd?

Tenslotte nog een kleine anekdote. Sinds verschillende jaren hebben we een vroedvrouwenpraktijk op de langbaan. Het lijkt me ook logisch dat geboortes die plaatsvinden in Borsbeek alleen maar zullen stijgen. Ik vind het dan ook zeer bizar dat men in ons districtshuis je kind niet kan aangeven. Dit kon uiteraard wel in de gemeente.

  • Kunnen jullie bij de stad aandringen om het aangeven van geboortes ook in Borsbeek en de andere districten (opnieuw) toe te laten?