Met 14 stemmen voor en 1 onthouding:
Voor: Walter Kiebooms, Kristof Van de Velde, Linda Bresseleers, Anita Van de Bulck, Peter Van Hoof, Luc Couillier, Ann Coemans, Hassana Errazzouki, Liselotte Leenaerts, Jos Spaepen, Alfi Vervloet, Yannick Sysmans, Tom Verboven, Christel Truyts
Onthouding: Peter De Koning
De districtsraad keurt de notulen van 27 januari 2025 goed.
Het politiek akkoord dat de meerderheidspartijen bereikten na de districtraadsverkiezingen van 13 oktober 2024 werd vertaald naar een bestuursakkoord. Dit bestuursakkoord verduidelijkt de doelstellingen die de nieuwe bestuursploeg voor ogen heeft tijdens de legislatuur 2025-2030.
De financiële gevolgen van de uitvoering van het bestuursakkoord 2025-2030 zullen later vertaald worden in de jaarlijkse budgetten en in de specifieke besluiten die uitvoering geven aan het bestuursakkoord.
Met 11 stemmen voor, 3 stemmen tegen en 1 onthouding
Voor: Walter Kiebooms, Kristof Van de Velde, Linda Bresseleers, Anita Van de Bulck, Peter Van Hoof, Luc Couillier, Ann Coemans, Hassana Errazzouki, Liselotte Leenaerts, Alfi Vervloet, Yannick Sysmans
Tegen: Tom Verboven, Christel Truyts, Peter De Koning
Onthouding: Jos SpaepenDe districtsraad keurt het bestuursakkoord district Borsbeek 2025-2030 goed.
Naar aanleiding van de vrijwillige fusie tussen gemeente Borsbeek en stad Antwerpen, is Borsbeek met ingang van 1 januari 2025 het tiende district van Antwerpen.
Er dient een nieuw huishoudelijk reglement te worden opgesteld voor de organen van het district Borsbeek.
Op 22 december 2017 werd de tekst van het Decreet lokaal bestuur (DLB) goedgekeurd.
Het districtscollege keurde op 10 februari 2025 (jaarnummer 2025_DCBBK_00012) het nieuwe huishoudelijk reglement goed voor de bepalingen die op het districtscollege van toepassing zijn en besliste om het huishoudelijk reglement ter goedkeuring aan de districtsraad voor te leggen.
Overeenkomstig art. 38 en art. 119 van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 (DLB) stelt de districtsraad bij het begin van de zittingsperiode een huishoudelijk reglement vast waarin aanvullende maatregelen worden opgenomen voor de werking van de districtsraad en waarin minstens bepalingen worden opgenomen over:
De districtsraad kan het huishoudelijk reglement op elk moment wijzigen.
Ook in andere (over het DLB verspreide) artikels wordt opgelegd om bepaalde zaken uitdrukkelijk in het huishoudelijk reglement op te nemen.
Overeenkomstig art. 54 en 129 DLB neemt het districtscollege bij de aanvang van de zittingsperiode een huishoudelijk reglement aan waarin het nadere regels vaststelt over zijn werking.
Artikel 133 DLB bepaalt onder andere dat de handelingen en de beslissingen van de districtsraad niet in strijd mogen zijn met de besluiten van de gemeenteraad.
Het Besluit van de Vlaamse Regering houdende het statuut van de lokale mandataris van 6 juli 2018
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Dit reglement regelt de interne werking van de bestuursorganen van het district Borsbeek. Het bevat de bepalingen die worden opgelegd door artikel 38 DLB. Het huishoudelijk reglement vormt een aanvulling op het DLB. Het is beperkt tot zaken die niet geregeld worden door het DLB en waarvoor het bestuur zelf autonomie (of een verplichting) heeft om een regeling uit te werken in het huishoudelijk reglement. Voor een volledig begrip van het regelgevend kader dient het reglement dan ook samen gelezen te worden met het DLB (en de eventueel toepasselijke uitvoeringsbesluiten). Bij de artikels in het reglement wordt verwezen naar de toepasselijke artikels uit het DLB/de uitvoeringsbesluiten.
Artikel 133 DLB bepaalt onder andere dat de handelingen en de beslissingen van de districtsraad niet in strijd mogen zijn met de besluiten van de gemeenteraad. Elke ogenschijnlijke tegenstrijdigheid tussen de bepalingen van het huishoudelijk reglement en deze van het BOSA moet dan ook aldus worden uitgelegd.
De districtsraad keurt het huishoudelijk reglement district Borsbeek goed voor de bepalingen in het reglement die op de districtsraad van toepassing zijn.
Het huishoudelijk reglement zal eind 2025 geëvalueerd worden.
In zitting van 6 januari 2025 werd de nieuwe districtsraad Borsbeek geïnstalleerd.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 6 juli 2018 betreffende het statuut van de lokale mandataris bepaalt de grenzen waarbinnen het bedrag van het presentiegeld zich moet bevinden. Deze grenzen werden vastgelegd op minimaal 28,57 euro en maximaal 124,98 euro, niet-geïndexeerd. Gekoppeld aan de spilindex komen deze bedragen sinds 1 juni 2024 neer op minimaal 59,45 euro en maximaal 260,05 euro.
Op 19 februari 2001 (jaarnummer 342) keurde de gemeenteraad het huidige bedrag van het presentiegeld goed. Het presentiegeld voor districtsraadsleden, voor deelname aan raads- en commissievergaderingen, werd vastgesteld op 3.036,00 Belgische frank (75,16 euro).
Artikel 17 §2 en artikel 119 van het Decreet Lokaal Bestuur: de districtsraad bepaalt het bedrag van de presentiegelden binnen de grenzen die vastgelegd zijn door de Vlaamse Regering.
Het districtscollege opteert ervoor om het bedrag van de presentiegelden als volgt toe te kennen:
Districtsraad:
voorzitter: 100% van het wettelijk toegestane maximumbedrag
raadsleden: 70% van het wettelijk toegestane maximumbedrag
Commissievergaderingen
voorzitter: 50% van het wettelijk toegestane maximumbedrag
raadsleden: 70% van wat de voorzitter van de commissievergadering krijgt als presentiegeld
Themacommissies
Het college beslist per themacommissie, afhankelijk van het onderwerp, of er voor deze bepaalde themacommissie al dan niet een presentiegeld wordt uitbetaald aan de raadsleden. Het presentiegeld is gelijk aan bedrag voor de commissievergaderingen.
Het bedrag van het presentiegeld voor de districtsraden en de districtsraadscommissies wordt vastgelegd door de districtsraad. Het kan niet hoger liggen dan dat van de gemeenteraad.
Bij de organisatie van de commissies (stad-districten) staat iedere raad in voor de betaling van de presentiegelden van de voor deze raad aanwezige raadsleden.
Het budget voor het presentiegeld werd opgenomen in het éénjarig meerjarenplan 2025, dat werd goedgekeurd in zitting van de districtsraad van 27 januari 2025.
Met 13 stemmen voor en 2 stemmen tegen
Voor: Walter Kiebooms, Kristof Van de Velde, Linda Bresseleers, Anita Van de Bulck, Peter Van Hoof, Luc Couillier, Ann Coemans, Hassana Errazzouki, Liselotte Leenaerts, Jos Spaenpen, Alfi Vervloet, Yannick Sysmans, Peter De Koning
Tegen: Tom Verboven, Christel Truyts
De districtsraad keurt de presentiegelden voor de districtsraadsleden als volgt goed:
Districtsraad:
voorzitter: 100% van het wettelijk toegestane maximumbedrag
raadsleden: 70% van het wettelijk toegestane maximumbedrag
Commissievergaderingen:
voorzitter: 50% van het wettelijk toegestane maximumbedrag
raadsleden: 70% van wat de voorzitter van de commissievergadering krijgt als presentiegeld
Themacommissies
Per themacommissie zal het college afzonderlijk beslissen, afhankelijk van het onderwerp, of er voor deze bepaalde themacommissie al dan niet een presentiegeld wordt uitbetaald aan de raadsleden. Het presentiegeld is gelijk aan het bedrag van de commissievergaderingen.
De bedragen worden automatische geïndexeerd.
Volgens het Decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur (hierna DLB) bepaalt het bestuur zelf in het organisatiebeheersingssysteem welke beperkingen/limieten het hanteert voor de kredietbewaking, dit binnen de maximale grenzen van artikel 13 van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen (BVR BBC 2020).
Het district Borsbeek dient goed te keuren onder welke voorwaarden kredieten verschoven kunnen worden en hanteert daarvoor dezelfde richtlijnen als de andere districten.
Verschuiving | Hoogste goedkeurder | Voorwaarde |
tussen beleidsdoelstellingen | districtscollege | |
tussen actieplannen | districtscollege | |
tussen acties | bestuurscoördinator | |
tussen projecten | financieel verantwoordelijke(n) | |
van/naar IVA | districtscollege | |
tussen budgetplaatsen | financieel verantwoordelijke(n) | |
tussen budgetposities > exploitatie > buiten beschikbaarheidscontrole | bestuurscoördinator | |
tussen budgetposities > exploitatie > binnen beschikbaarheidscontrole | financieel verantwoordelijke(n) | |
tussen budgetposities > investeringen >van en naar rubriek investeringstoelagen |
districtscollege | |
tussen budgetposities > investeringen > binnen en tussen rubriek met uitzondering van rubriek investeringstoelagen |
bestuurscoördinator | |
tussen budgetposities > investeringen > binnen beschikbaarheidscontrole | financieel verantwoordelijke(n) | |
gekoppeld aan subsidiefiche | financieel verantwoordelijke(n) | na advies dienst Financiën/Subsidies |
De districtsraad keurt goed dat een interne kredietaanpassing light vanaf 25 februari 2025 mogelijk is volgens onderstaande tabel:
Verschuiving | Hoogste goedkeurder | Voorwaarde |
tussen beleidsdoelstellingen | districtscollege | |
tussen actieplannen | districtscollege | |
tussen acties | bestuurscoördinator | |
tussen projecten | financieel verantwoordelijke(n) | |
van/naar IVA | districtscollege | |
tussen budgetplaatsen | financieel verantwoordelijke(n) | |
tussen budgetposities > exploitatie > buiten beschikbaarheidscontrole | bestuurscoördinator | |
tussen budgetposities > exploitatie > binnen beschikbaarheidscontrole | financieel verantwoordelijke(n) | |
tussen budgetposities > investeringen > van en naar rubriek investeringstoelagen |
districtscollege | |
tussen budgetposities > investeringen > binnen en tussen rubriek met uitzondering van rubriek investeringstoelagen | bestuurscoördinator | |
tussen budgetposities > investeringen > binnen beschikbaarheidscontrole | financieel verantwoordelijke(n) | |
gekoppeld aan subsidiefiche | financieel verantwoordelijke(n) | na advies dienst Financiën/Subsidies |
Op 27 januari 2025 (jaarnummer 75) besliste de gemeenteraad haar bevoegdheid om aanvullende verkeersreglementen vast te stellen opnieuw aan het college over te dragen. Daardoor geldt ze ook voor de gemeentewegen die op het grondgebied van de oude gemeente Borsbeek liggen.
De delegatie aan het college doet geen afbreuk aan de afspraak met de districten om vooraf over aanvullende verkeersreglementen verplicht advies te vragen aan de districten.
Artikel 138 van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat de districtsraad zijn algemene adviesbevoegdheid voor alle aangelegenheden die betrekking hebben op het district geheel of gedeeltelijk kan overdragen aan het districtscollege.
Het begrip speelstraat komt uit het Koninklijk Besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg van 11 december 1975 (artikel 22 septies 1). Om een speelstraat in te richten moet een gemeente een aanvullend verkeersreglement goedkeuren.
Op basis van artikel 5 van het Decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer, delegeerde de gemeenteraad de bevoegdheid om aanvullende reglementen op het wegverkeer goed te keuren, aan het college. Dit Decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer voorziet niet in een machtiging aan de gemeentelijke overheid om deze bevoegdheid te delegeren aan de districten.
Om die reden wordt de bevoegdheid om speelstraten toe te staan en te ondersteunen verdeeld over de stad en de districten. Het college keurt op basis van het reglement 'Toelating tijdelijk gebruik van een straat als speelstraat' het inrichten van speelstraten goed.
De districten kunnen vanuit hun bevoegdheid tot ondersteuning van wijkactiviteiten en projecten in de wijk het organiseren van speelstraten ondersteunen. Districten ontvangen de aanvragen, vragen de adviezen op en bezorgen deze samen met hun eigen advies aan het college voor de goedkeuring van het aanvullend verkeersreglement. Het advies van het district wordt op basis van artikel 138 van het Decreet lokaal bestuur door de districtsraad gegeven. Dit betekent dat de doorlooptijd van de aanvraagprocedure lang is en dit heeft impact op het tijdstip voor het aanvragen van speelstraten door bewoners. Vooral voor ‘korte’ speelstraten (duur 1 tot 2 dagen) kan dat een probleem opleveren omdat bewoners dit het hele jaar door kunnen aanvragen.
Om tot een redelijke doorlooptijd van een aanvraag te komen, is het aangewezen dat de districtsraad zijn algemene adviesbevoegdheid over de aanvullende verkeersreglementen voor speelstraten, overdraagt aan het districtscollege.
De districtsraad beslist om de algemene adviesbevoegdheid over de aanvullende verkeersreglementen voor speelstraten met onmiddellijke ingang te delegeren aan het districtscollege, dat zich er toe verbindt om eenmaal per jaar een overzicht te geven van de goedgekeurde en geweigerde speelstraten.
Op 26 oktober 2020 (jaarnummer 595) keurde de gemeenteraad het Kaderbesluit Basisprincipes Ondersteuningsbeleid goed.
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
Het Kaderbesluit basisprincipes ondersteuningsbeleid zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 26 oktober 2020 (jaarnummer 595) en zoals integraal van toepassing verklaard voor de nieuwe gemeente door de gemeenteraad op 27 januari 2025 (jaarnummer 71).
Binnengemeentelijke decentralisatie
In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districtsraden vastgelegd. Artikel 6 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor
Het district Borsbeek wil straat- en buurtinitiatieven ondersteunen die actief mee vorm geven aan de Borsbeekse samenleving. Het betreft initiatieven op niveau van een straat of buurt in Borsbeek, waarbij zowel initiatiefnemers als deelnemers aangespoord worden in hun deelname aan een harmonieuze samenleving.
Er wordt een nieuw reglement opgesteld voor de ondersteuning van buurtinitiatieven in Borsbeek.
Dit reglement loopt van 1 maart 2025 tot 31 december 2025.
De middelen bevinden zich op onderstaande boekingsadres(sen) in het meerjarenplan:
Budgetplaats: 5095000000 / budgetpositie: 6496500 / functiegebied: 2BBK010401A00000 / subsidie: SUB_NR / fonds: intern / begrotingsprogramma: 2BB090171 / budgetperiode: 2500.
De districtsraad keurt het reglement Buurtinitiatieven goed, met een looptijd van 1 maart 2025 tot en met 31 december 2025.
Op 26 oktober 2020 (jaarnummer 595) keurde de gemeenteraad het Kaderbesluit Basisprincipes Ondersteuningsbeleid goed.
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
Het Kaderbesluit basisprincipes ondersteuningsbeleid zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 26 oktober 2020 (jaarnummer 595) en zoals integraal van toepassing verklaard voor de nieuwe gemeente door de gemeenteraad op 27 januari 2025 (jaarnummer 71).
Binnengemeentelijke decentralisatie
In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districtsraden vastgelegd. Artikel 6 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor:
Het district Borsbeek wil straat- en buurtinitiatieven ondersteunen die actief mee vorm geven aan de Borsbeekse samenleving. Het betreft initiatieven op niveau van een straat of buurt in Borsbeek, waarbij zowel initiatiefnemers als deelnemers aangespoord worden bij te dragen aan een harmonieuze samenleving.
Er wordt een nieuw reglement opgesteld voor de ondersteuning van speelstraten in Borsbeek. Dit reglement loopt van 1 maart 2025 tot 31 december 2025, met een tussentijdse evaluatie na het eerste jaar.
Met 14 stemmen voor en 1 onthouding
Voor: Walter Kiebooms, Kristof Van de Velde, Linda Bresseleers, Anita Van de Bulck, Peter Van Hoof, Luc Couillier, Ann Coemans, Hassana Errazzouki, Liselotte Leenaerts, Jos Spaenpen, Alfi Vervloet, Yannick Sysmans, Christel Truyts, Peter De Koning
Onthouding: Tom Verboven
De districtsraad keurt het reglement Speelstraten goed, met een looptijd van 1 maart 2025 tot en met 31 december 2025.
Geachte schepen
Enkele weken geleden schreef ik een schriftelijke vraag nadat er verschillende berichten tot bij mij kwamen waaruit bleek dat het enorm moeilijk is om afspraken te maken op de dienst burgerzaken in ons districtshuis om bijvoorbeeld tijdig je identiteitskaart te vernieuwen.
Mijn echtgenote kreeg een uitnodigingsbrief waarin vermeld staat dat men best binnen de 4 weken een afspraak maakt. Nochtans is de eerst mogelijke afspraak pas binnen 5 weken, slechts enkele dagen voor de vervaldatum van de identiteitskaart. Buiten een klein blokje begin maart, was er zelfs geen enkele andere mogelijkheid, waardoor proactief een afspraak maken en dus zelf anticiperen op de vervaldatum ook niet mogelijk is. Ze was helaas niet alleen, na de publicatie van dit initiatief volgden er nog verschillende en diverse verhalen, telkens viel het terug op een onderbezetting of overbevraging van de dienst burgerzaken.
Na de infolijn te bevragen, kreeg ik het antwoord dat we ons ook mogen wenden naar de regioloketten van Antwerpen-Harmonie, Deurne, Merksem en Wilrijk. Mijns inziens was net het behouden van een kwalitatieve basisdienstverlening één van de belangrijkste argumenten pro fusie.
U bent als de beste op de hoogte van de onderhandelde transitienota, waaruit ik graag twee artikelen citeer:
“Op verschillende domeinen zal er een overgangsperiode zijn, tijdens dewelke we de reorganisatie en inkanteling van de diensten uitrollen. In die overgangsperiode wordt er bijzondere aandacht besteed aan de continuïteit van dienstverlening voor de Borsbekenaar.”
“De Loketwerking en het niveau van ondersteuning van de burger in Borsbeek (verkoop vuilzakken, documenten, ICT-zuil, …) blijft behouden op het huidige niveau. Om vragen van burgers in de overgangsperiode op te vangen, zal een eigen telefonisch onthaalnummer behouden blijven en extra personeel zal hiervoor worden voorzien”
Ik ben blij dat mijn oproep meteen ter harte werd genomen. Extra tijdsloten werden vrijgemaakt. Het euvel werd tijdelijk verholpen. Op het moment van indienen was de wachttijd voor een afspraak voor een identiteitskaart helaas wel weer opgelopen tot meer dan 2 weken. Op zich niet onoverkomelijk, maar het mag uiteraard niet weer uit de hand lopen.
Ik heb hierbij nog enkele vragen:
Tenslotte nog een kleine anekdote. Sinds verschillende jaren hebben we een vroedvrouwenpraktijk op de langbaan. Het lijkt me ook logisch dat geboortes die plaatsvinden in Borsbeek alleen maar zullen stijgen. Ik vind het dan ook zeer bizar dat men in ons districtshuis je kind niet kan aangeven. Dit kon uiteraard wel in de gemeente.