Terug
Gepubliceerd op 08/05/2025

2025_MOT_00014 - Voorstel tot motie van raadslid Bavo De Mol: Verdichting deelmobiliteit Merksem

districtsraad Merksem
do 27/02/2025 - 20:00 raadzaal
Niet goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Luc Bungeneers, Voorzitter districtsraad; Sonja De Meyer, districtsschepen; Jari Frensch, districtsschepen; Nick Loridan, districtsschepen; Sander Rottiers, districtsschepen; Patrick Van den Bempt, districtsraadslid; Dominique Kums, districtsraadslid; Philippe Elst, districtsraadslid; Jan Penris, districtsraadslid; David Dogge, districtsraadslid; Jan Dumon, districtsraadslid; Mostafa Nassali, districtsraadslid; Imelda Lamigan, districtsraadslid; Tristan Faes, districtsraadslid; Bavo De Mol, districtsraadslid; Lia Somers, districtsraadslid; Luc Sleeckx, districtsraadslid; Peter Platteau, districtsraadslid; Michel Elst, districtsraadslid; Muhamet Kadrija, districtsraadslid; Willem De Ryck, districtsraadslid; Annick Hertsens, districtsraadslid; Mara De Belder, districtsraadslid; Frauke Bieke Cornelia Delanoeije, districtsraadslid; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris

Afwezig

Peter Plompen, districtsraadslid; Sofie Berteloot, adjunct-districtssecretaris

Secretaris

Katia Nauwelaerts, districtssecretaris

Voorzitter

Luc Bungeneers, Voorzitter districtsraad
2025_MOT_00014 - Voorstel tot motie van raadslid Bavo De Mol: Verdichting deelmobiliteit Merksem 2025_MOT_00014 - Voorstel tot motie van raadslid Bavo De Mol: Verdichting deelmobiliteit Merksem

Motivering

Indiener(s)

Bavo De Mol

Gericht aan

Jari Frensch

Tijdstip van indienen

za 22/02/2025 - 23:58

Toelichting

Geachte schepen, 


De voorbije week geraakten er nieuwe cijfers bekend van het velodeelsysteem. Het velosysteem is met meer dan 7 miljoen ritten koploper in Europa als het aankomt op aantal fietsen, ritten en gebruikers in verhouding tot het aantal inwoners.


Naast het nieuws over het velodeelsysteem, werden er ook een aantal andere studies over deelmobiliteit gepubliceerd. Een paar - niet zo verrassende - algemene inzichten zijn dat deelmobiliteit het beste rendeert in steden en vooral door combimobiliteit in staat is om autoverkeer van de baan te halen.


In Merksem zijn er gelukkig heel wat deelsystemen actief. Toch zijn er ondanks de hoge bevolkingsdichtheid in Merksem toch nog heel wat verschillen tussen Merksem en de binnenstad. De dichtheid van stations ligt lager dan in de binnenstad. Dat geldt niet alleen voor het velosysteem maar ook voor de dropzones van Donkey Republic. Een aantal deelsystemen zijn nooit actief geworden in ons district. Denk daarbij bijvoorbeeld aan bakfietsdeelsysteem Cargoroo, dat ondertussen helaas gestopt is maar nooit over het Albertkanaal is gekomen. . 


Ondanks beperkte uitbreidingen van het aantal velostations de voorbije jaren, blijft de stationdekking in Merksem ontoereikend. Dat er ook stations op een aantal plaatsen werden weggehaald, om ze elders te plaatsen, heeft daarbij niet geholpen. Daarnaast veranderen de buurten en dus ook hun noden. Het mobiliteitsknoopunt aan nieuwe Duvelsplein smeekt bijvoorbeeld om extra vervoersmodi. Het is de logische plek voor een bijkomend velostation of een donkey 


Geheet terecht vermeldt het bestuursakkoord daarom de vraag naar bijkomende velostations. De scope van deze vraag is echter te beperkt. Zoals geïllustreerd gaat deelmobiliteit velen verder dan alleen het velosysteem.


Het is daarom aangewezen om een aanvulling te voorzien op het bestuursakkoord. Daarom leg ik graag volgende motie voor met exact dat doel.


Motie


Overwegende het stijgende succes van het velodeelfietssysteem,


Overwegende de positieve impact die deelsystemen in combinatie met andere vervoersmodi kunnen hebben op de verkeersdoorstroming en dus ook de leefbaarheid in onze stad en ons district,


Overwegende dat de hoogte bevolkingsdichtheid in ons district een grote dichtheid van deelsystemen verantwoordt, 


Overwegende dat het bestuursakkoord van het district Merksem zelf de vraag naar extra velostations vermeldt,


Overwegende dat er naast het velosysteem nog vele andere deelsystemen bestaan, waarvan een grote dichtheid wenselijk is in Merksem,


Overwegende dat mensen in Merksem evenveel recht hebben op een vlotte mobiliteit dan mensen in de binnenstad,


Vraagt de districtsraad aan het districtscollege,


  • Om de stad te verzoeken Merksem op gelijke hoogte te behandelen met de binnenstad,
  • En dus naast de uitbreiding van het aantal velostations in Merksem, de stad ook te vragen om maatregelen te nemen om de dichtheid van andere deelsystemen te bevorderen en zeker geen beperkingen opleggen aan deelsystemen waardoor hun actieradius beperkt blijft tot alleen de binnenstad en Merksem uitsluit.



Initiatiefrecht

De districtsraad Merksem keurt het voorstel tot motie niet goed met 18 stemmen tegen en 6 stemmen voor.


Tegen: fracties N-VA, Vooruit, Groen, Vlaams Belang
Voor: fracties Open Vld+MXM Anders, PVDA, CD&V