De districtsraad vergaderde op 27 februari 2025.
Artikel 278 van het Decreet lokaal bestuur stelt dat de notulen alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat werd gegeven aan de punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen, vermelden in chronologische volgorde.
Artikel 132 en 277 van het Decreet Lokaal Bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen van de districtsraad.
Artikel 32 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de notulen worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van de districtsraad.
De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen. De originelen van de notulen van de districtsraad worden, na goedkeuring, door de voorzitter van de districtsraad en de districtssecretaris ondertekend.
De districtsraad keurt de notulen van 27 februari 2025 goed.
Met het besluit van 18 oktober 2007 (jaarnummer 1598) besliste de districtsraad dat het districtscollege maandelijks kennis geeft van alle opdrachten van dagelijks bestuur die betrekking hebben op de buitengewone dienst.
In de artikels 6 en 7 van het gemeenteraadsbesluit van 24 juni 2019 (jaarnummer 00458) verplicht de gemeenteraad het college om per kwartaal kennis te geven aan de gemeenteraad van alle opdrachten op het investeringsbudget waarvoor het geraamde bedrag (excl. btw) de drempel voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking overschrijdt. De gemeenteraad beslist om aan de districtsraden te suggereren dat zij een gelijkaardige kennisgevingsplicht per kwartaal voorzien van districtscollege aan districtsraad, naar analogie met de kennisgevingsplicht van college aan gemeenteraad.
Volgens artikel 134 §1 1° van het Decreet Lokaal Bestuur kan de gemeenteraad de bevoegdheden van gemeentelijk belang waarover hij beschikt en die hij nader bepaalt, overdragen aan de districtsraden.
Volgens artikel 134 §2 1° van het Decreet Lokaal Bestuur kan het college de bevoegdheden van gemeentelijk belang waarover het beschikt en die het nader bepaalt, overdragen aan de districtscolleges.
De artikelen 41 en 56 van het Decreet lokaal bestuur bepalen de bevoegdheidsverdeling tussen gemeenteraad en college, onder meer inzake overheidsopdrachten.
In de maand februari 2025 nam het districtscollege een aantal beslissingen die voldoen aan de voorwaarden om ter kennisgeving voorgelegd te worden aan de districtsraad.
Omschrijving | Raming | Bestelbonnummer | Budgetplaats | Goedgekeurd besluit |
Bestelling houtige gewassen voorjaar 2025 Boot & Dart Boomkwekerij BV | 28.787,19 EUR | 4005655900 | 5074000000 | Zitting 20 februari 2025 jaarnummer 34 |
Wegeniswerken Laaglandlaan Opdracht SWPR14049A VHP Wegenbouw BV | 106.439,78 EUR | 4005655257 | 5072500000 | Zitting 20 februari 2025 jaarnummer 30 |
Wegeniswerken Laaglandlaan Opdracht SWPR14394A VHP Wegenbouw BV | 36.214,97 EUR | 4005658159 | 5072500000 | Zitting 20 februari 2025 jaarnummer 31 |
Heraanleg fontein Burgemeester Jozef Nolfplein Verbruggen BV | 718.958,26 EUR inclusief btw en 10% herzieningen | 4005659357 | 5072500000 | Zitting 20 februari 2025 jaarnummer 35 |
De Moeshofstraat in het district Merksem:
De verschillende proefopstellingen betreffende het aanbrengen van parkeervakken en parkeerstroken in de straat, worden tevens voorgelegd ter bestendiging.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Moeshofstraat in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 16 februari 2018 (jaarnummer 1479).
Geachte Mijnheer de Schepen,
De fiets-as tussen de Groenendaallaan en Nieuwdreef is een zeer belangrijke verbinding van de fietsbrug over het Albertkanaal naar Merksem, Schoten, Brasschaat, Ekeren, Kapellen, … De meeste fietspaden op deze drukbezette verbinding werden de afgelopen jaren heraangelegd of nieuw voorzien. Echter bleef het fietspad in de Gildestraat, Constant De Jongstraat en de Terlindenhofstraat tot aan de Nieuwdreef in erbarmelijke toestand, terwijl er heel wat fietsers dagelijks dit fietspad nemen om van en naar hun werk te rijden, een bezoek te brengen aan de Stad enz.
Nochtans was reeds lang gepland om deze fiets-as aan te pakken. Het meest concreet werd dit in 2022, toen binnen de minder-hinder projecten van Lantis gepland werd om deze fietspaden te vernieuwen en er concrete budgetten voorzien werden. Echter bleek deze heraanleg niet uitgevoerd te zijn geworden en werden deze werken opnieuw gepland na het bouwverlof van 2023. Helaas ook toen werden deze werken niet uitgevoerd. Wat was het probleem nu? De fietspaden in de Gildestraat, Constant De Jongstraat en de Terlindenhofstraat tot aan de Nieuwdreef heraanleggen is enkel zinvol als ook de voetpaden worden meegenomen. Voor dat stuk dient het district of de stad bij te leggen.
Het is dan ook een beetje cynisch dat het geld voor deze fietspaden reeds jaren klaarligt omdat Lantis, de bouwheer van Oosterweel, deze fietspaden op eigen kosten wil heraanleggen als minder-hinder maatregel, maar tegelijkertijd stad en district een robbertje uitvechten over wie voor de voetpaden moet betalen. Begrijpen wie begrijpen kan, aangezien het dezelfde partij is die op beide bestuursniveaus de schepen van mobiliteit leveren.
Enkele maanden geleden, in oktober 2024, werden diezelfde fiets- en voetpaden door de firma Besix opengelegd om nutsleidingen aan te leggen. Voor de effectieve heraanleg is geen geld, maar wel om alles open te breken en in dezelfde toestand terug toe te smijten. Dit is mijns inziens onverantwoord omgaan met belastingsgeld én buurtbewoners in hun hemd zetten. De burger betaalt twee keer, de buurtbewoners zullen twee keer met de overlast te maken hebben.
De heraanleg van dit fietspad wordt opnieuw opgenomen in de modal shift projectfiches van Lantis bij de laatste voortgangsrapportage van het Toekomstverbond. Plan van aanpak in 2025, budget van Lantis van €270.000. Voor deze uitvoering dienen de Stad en het district nog steeds de nodige verantwoordelijkheid te nemen en een financiële inspanning te leveren.
Er wordt in dit dossier al geruime tijd een welles-nietes spelletje en dat terwijl het geld voor de nieuwe fietspaden in de enveloppe stof ligt te vergaren en de honderden fietsers dagelijks over een fietspad moeten rijden dat zich in erbarmelijk toestand bevindt. Laat staan dat voetgangers een voetpad voorgeschoteld krijgen dat te smal en allesbehalve in goede staat is.
Daarom volgende vragen:
1. Hoe ver staat het in dit dossier dat nu toch al enkele jaren aansleept?
2. Hoe is het mogelijk dat het jaren heeft geduurd voordat dit project gerealiseerd kan worden?
3. In hoeverre is het district bereid om de heraanleg van de bovengenoemde voetpaden mee te financieren? Of kijkt het district hiervoor naar de stad?
4. Welke garanties zijn er dat dit dossier eindelijk in 2025 uitgevoerd zal worden?
Het volledige debat is opgenomen en digitaal raadpleegbaar via de website.
di 01/04/2025 - 10:51Net zoals vorig jaar worden we nu ook geconfronteerd met een pop-up moskee in de Vrijhandelstraat te Merksem.
Onze fractie heeft zich hier als enige partij openlijk tegen verzet en wel omwille van volgende redenen:
Het volledige debat is opgenomen en digitaal raadpleegbaar via de website.
di 01/04/2025 - 10:52Tussenkomst raadsleden Dominique Kums, Patrick Van den Bempt, Philippe Elst en Bavo De Mol
Antwoord: districtsschepen Sonja De Meyer
Geachte schepen,
De situatie van onze Bredabaan en de aanslepende leegstand zijn een thema waar vele Merksemnaren van wakker liggen.
Het thema is ook al meermaals ter sprake gekomen in de vergaderingen van de districtsraad.
Leegstand van commerciële panden is niet goed voor Merksem. Zeker niet voor onze handelaars op de Bredabaan.
Het District Merksem is niet bevoegd voor vergunningsbeleid of andere zaken waarmee we rechtstreeks de leegstand kunnen aanpakken. Maar we zijn wel bevoegd voor lokale cultuur.
In die optiek wil vandaag graag een voorstel lanceren dat tenminste tijdelijk voor meer levendigheid en variatie op onze baan kan zorgen, en dat ook het culturele leven in ons district een boost kan geven.
Enerzijds kampt de Bredabaan met leegstaande panden die niet ingevuld geraken, anderzijds zijn vele kunstenaars in ons district op zoek naar expositieruimte.
Waarom zorgen we niet dat 1 + 1 2 kan worden? Op die manier blijft de straat levendig en wordt de impact van de leegstand op de middenstanders verminderd.
Daarom leggen wij graag volgende motie voor
het districtsbestuur onderzoekt de mogelijkheid om leegstaande panden op de Bredabaan in te zetten als tijdelijke expositieruimte voor Merksemse kunstenaars
Tegen: fracties, N-VA, Vooruit, Groen en Vlaams Belang
Voor: fracties: Open Vld+MXM Anders, PVDA, cd&v
Het volledige debat is opgenomen en digitaal raadpleegbaar via de website.
Tussenkomst raadsleden Peter Platteau, Philippe Elst, Patrick Van den Bempt en Dominique Kums
Antwoord: districtsburgemeester Luc Bungeneers
Woensdag 12 maart werden er kogelgaten aangetroffen in een deur in straat Distelhoek, op een boogscheut van het gelijknamige park en speeltuin.
Helaas is dit geen uniek gegeven meer in Merksem. Naast meer ”klassieke” misdaden zoals inbraken en diefstal, zien we steeds meer geweld met wapens, gaande van vuurwapens tot bommen en granaten. Wat ook de aanleiding is: De Merksemnaar wil het gevoel kunnen koesteren dat hij in een veilige omgeving woont. Dat is ook zijn goed recht.
We mogen dan ook geen kans onbenut laten om - hoewel het district zelf niet bevoegd is voor veiligheid - te pleiten voor zoveel mogelijk instrumenten, middelen en acties in de strijd tegen criminaliteit bij die overheden die daar wel voor bevoegd zijn.
De afgelopen decennia is er al veel geïnvesteerd in het verhogen van de veiligheid, zijnde ofwel preventieve maatregelen ofwel ingrepen die handhaving, vervolging en opsporing faciliteren. Een van die ingrepen is de uitrol van camera’s over heel de stad. Ook in Merksem zijn er de voorbije legislaturen camera’s bij gekomen, met name op en rond de Bredabaan.
In tegenstelling tot de stad binnen de ring vormen deze camera’s echter geen sluitend net. Aan de ring is er immers een cameraschild gebouwd dat toelaat om bewegingen in en uit de stad waar te nemen. Dat het aantal plaatsen om de stad binnen de ring in en uit te rijden beperkt is, maakt natuurlijk de installatie van zo’n cameraschild gemakkelijker.
Merksem heeft een gelijkaardig voordeel. Het aantal manieren om Merksem te bereiken is door onze ligging tussen de E19 en het Albertkanaal ook beperkt. Dat laat het eigenlijk toe om gemakkelijker dan bij een aantal andere delen van de stad een sluitend cameranetwerk- of schild uit te bouwen.
Een cameraschild is uiteraard geen totaaloplossing op zichzelf. Maar het kan wel bijdragen tot het voorkomen van bepaalde criminele fenomenen alsook tot beter onderzoek naar criminele feiten en opsporing van de plegers, vooral natuurlijk wanneer het gaat over criminelen die zich van en naar Merksem begeven. Het kan met andere woorden deel uitmaken van een sterker veiligheidsbeleid.
Omdat mensen in Merksem evenveel recht op veiligheid en het gevoel van veiligheid hebben, leg ik daarom onderstaand voorstel van motie voor aan de districtsraad.
Motie:
De districtsraad van Merksem veroordeelt alle vormen van criminaliteit en betreurt dat verschillende buurten in ons district slachtoffer zijn geworden van wapengeweld en vraagt, gegeven dat veiligheid een basisrecht is, ook voor Merksemnaren, aan het stadsbestuur, om de mogelijkheden om Merksem onder te brengen in een cameraschild of te integreren in het cameraschild van de stad grondig te onderzoeken en bij positieve evaluatie zo snel mogelijk te realiseren.
Tegen: fracties N-VA, Vooruit, Groen en Vlaams Belang
Voor: fracties Open Vld+MXM Anders, cd&v
Onthouding: fractie PVDA
Het volledige debat is opgenomen en digitaal raadpleegbaar via de website.