De stad Antwerpen heeft nood aan een manager om een transversaal camerabeleid uit te werken voor de groep stad Antwerpen (stad Antwerpen, Politiezone Antwerpen …) en hiervoor draagvlak te creëren. Iemand die met de nieuwste technologieën de stedelijke uitdagingen aangaat op het vlak van leefbaarheid, mobiliteit en veiligheid, en daarbij alle stedelijke partners verbindt.
Met het collegebesluit van 1 oktober 2021 (2021_CBS_07991) werd de dienstverleningsovereenkomst tussen stad Antwerpen en AG Digipolis goedgekeurd om het bovenstaande te verwezenlijken. De dienstverleningsovereenkomst ving aan op 1 oktober 2021 en eindigt op 30 juni 2025.
In toepassing van artikel 30 §1 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten worden de volgende voorwaarden bepaald voor het in-house-toezicht waardoor de opdracht buiten het toepassingsgebied van de wet overheidsopdrachten valt:
1° de aanbestedende overheid oefent op die rechtspersoon toezicht uit zoals op haar eigen diensten;
2° meer dan 80 % van de activiteiten van de gecontroleerde rechtspersoon behelst de uitvoering van taken die hem zijn toegewezen door de controlerende aanbestedende overheid of door andere, door diezelfde aanbestedende overheid gecontroleerde rechtspersonen; en
3° er is geen directe participatie van privékapitaal in de gecontroleerde rechtspersoon, met uitzondering van geen controle of blokkerende macht opleverende vormen van participatie van privékapitaal, vereist krachtens de nationale wetgeving, in overeenstemming met de verdragen, die geen beslissende invloed uitoefenen op de gecontroleerde rechtspersoon.
Een overheidsopdracht die geplaatst wordt door een aanbestedende overheid bij een privaat- of publiekrechtelijke rechtspersoon, valt buiten het toepassingsgebied van deze wet, indien aan elk van de volgende voorwaarden is voldaan.
Artikel 56 §3, 4° van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
De stad Antwerpen en AG Digipolis Antwerpen spreken af dat een personeelslid van AG Digipolis Antwerpen deze opdracht op zich neemt op vraag van de stad Antwerpen. Deze persoon zal werken voor team P&O/CDO en nauw samenwerken met de Chief Digital Officer (CDO), de bedrijfsdirecteurs Maatschappelijke Veiligheid (MV) en Stadsontwikkeling (SW), AG Digipolis Antwerpen, Politiezone Antwerpen (PZA), andere stadsdiensten en partijen buiten de stad zoals andere overheden. De dienstverleningsovereenkomst (goedgekeurd op 1 oktober 2021) tussen AG Digipolis Antwerpen en de stad Antwerpen loopt af op 30 juni 2025.
Het is wenselijk om deze dienstverleningsovereenkomst te verlengen tot 31 december 2025 met als doelstelling in overleg met de betrokken partners (CDO, MV, SW, PZA,…) in twee stappen toe te werken naar een concreet en realistisch voorstel tot governance (strategische sturing, advisering, operationeel uitrollen, IT-beheer):
AG Digipolis Antwerpen zal de geleverde diensten per kwartaal factureren. De kosten bestaan uit een personeelskost en een bijkomende werkingskost.
De stad Antwerpen betaalt de effectief uitbetaalde loonkosten voor de geleverde prestaties van de medewerker terug verhoogd met een werkingskost. Op 14 maart 2025 werd hiervoor bestelbon 4005663261 goedgekeurd via de centrale collegelijst (2025_CBS_01912).
Het college keurt de verlenging van de dienstverleningsovereenkomst met AG Digipolis goed voor de periode van 1 juli 2025 tot 31 december 2025.