Terug
Gepubliceerd op 14/04/2025

2025_CBS_02756 - Districten Antwerpen en Borgerhout. Noordersingel (Gewest) - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 11/04/2025 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer m.b.t. één of meerdere gewestwegen.

Samenstelling

Aanwezig

Elisabeth van Doesburg, waarnemend burgemeester; Koen Kennis, schepen; Patrick Janssens, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Lien Van de Kelder, schepen; Ken Casier, schepen; Karim Bachar, schepen; Nathalie van Baren, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Johan Klaps, schepen; Stijn De Rooster, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Elisabeth van Doesburg, waarnemend burgemeester
2025_CBS_02756 - Districten Antwerpen en Borgerhout. Noordersingel (Gewest) - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2025_CBS_02756 - Districten Antwerpen en Borgerhout. Noordersingel (Gewest) - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Noordersingel in de districten Antwerpen en Borgerhout:

  • is een gewestweg waarvan de verkeerssignalisatie, uitgezonderd het parkeren, geregeld wordt door het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad op 17 december 2007 (jaarnummer 2798);
  • maakt deel uit van het reglement "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

Een deel van de schoolbusparking van de Plantin en Moretuslei verdwijnt omdat er een bushalte voor de Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn aangelegd wordt. Deze schoolbusparking werd vaak gebruikt en wordt daarom gecompenseerd op de Noordersingel.
In 2019 werd de herinrichting van de Noordersingel volledig voltooid. Het aanvullend verkeersreglement wordt nu geactualiseerd.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2024 (jaarnummer 701) waarbij de statutenwijziging van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werd goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld;
  • Ministeriële rondzendbrief van 3 april 2001 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 19 december 2001 (jaarnummer 13659) met de richtlijnen voor het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap;
  • Ministeriële rondzendbrief van 25 april 2003 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 6 juli 2007 (jaarnummer 8652) betreffende parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap.

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Argumentatie

Een aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:

  • inrichten van een laad- en loszone, over een afstand van 25 meter, ter hoogte van muziekcentrum TRIX (artikel 1);
  • inrichten van in totaal zes voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap, ter hoogte van Spoor Oost (artikel 2);
  • inrichten van buszones:
    • in noordelijke richting ter hoogte van kilometerpaal 4 (schoolbussen) (artikel 3);
    • in zuidelijke richting ter hoogte van muziekcentrum 'TRIX' (autocars) (artikel 4).
      Uit onderzoek blijkt dat deze inrichtingen mogelijk zijn.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Districtsraad Borgerhout, advies van 31 maart 2025 (jaarnummer 27) Gunstig advies
Verkeerspolitie, advies van 11 februari 2025 Gunstig advies
Districtsraad Antwerpen, advies van 17 maart 2025 (jaarnummer 36) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Noordersingel in de districten Antwerpen en Borgerhout goed, ter vervanging van het aanvullend reglement dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad op 17 december 2007 (jaarnummer 2798).

Artikel 2

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter goedkeuring wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen