Terug
Gepubliceerd op 14/04/2025

2025_CBS_02759 - District Borgerhout. Wilrijkstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 11/04/2025 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer m.b.t. één of meerdere gewestwegen.

Samenstelling

Aanwezig

Elisabeth van Doesburg, waarnemend burgemeester; Koen Kennis, schepen; Patrick Janssens, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Lien Van de Kelder, schepen; Ken Casier, schepen; Karim Bachar, schepen; Nathalie van Baren, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Johan Klaps, schepen; Stijn De Rooster, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Elisabeth van Doesburg, waarnemend burgemeester
2025_CBS_02759 - District Borgerhout. Wilrijkstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2025_CBS_02759 - District Borgerhout. Wilrijkstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Wilrijkstraat in het district Borgerhout:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 9 januari 2015 (jaarnummer 91);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Borgerhout Intra-muros Zuid";
  • maakt deel uit van het gebied “Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20steeeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

Het college keurde op 26 juni 2020 (jaarnummer 5618) het overkoepelend aanvullend verkeersreglement "beperkt eenrichtingsverkeer voor speed pedelecs, aanpassing onderborden" goed. Dit wordt nu uitgevoerd.
Om de verkeersveiligheid te verbeteren en de straat te vergroenen, werd de Wilrijkstraat heringedeeld. Er werd een voetpaduitstulping voorzien ter hoogte van de aansluiting met de Sterlingerstraat (oneven zijde) en een plateau ter hoogte van de huisnummers 25 tot 29. Dit heeft tot gevolg dat er niet langer kan geparkeerd worden aan de even zijde van de straat.
Om de garage van huisnummer 6 makkelijk bereikbaar te maken, zal er aan de overkant een verdrijvingsvlak aangebracht worden.
Onderzoek wees tevens uit dat de voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van huisnummer 20 niet langer in gebruik is.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2024 (jaarnummer 701) waarbij de statutenwijziging van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werd goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld;
  • Ministeriële rondzendbrief van 3 april 2001 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 19 december 2001 (jaarnummer 13659) met de richtlijnen voor het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap;
  • Ministeriële rondzendbrief van 25 april 2003 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 6 juli 2007 (jaarnummer 8652) betreffende parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap.

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Argumentatie

Een aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:

  • bestuurders van speed pedelecs worden toegelaten om in beide richtingen te rijden (artikel 1);
  • inrichten van een parkeerverbod aan de even zijde van de straat (artikel 2);
  • aanbrengen van een verdrijvingsvlak tegenover huisnummer 6 (artikel 3);
  • verwijderen van de voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap ter hoogte van het nummer 20.
    Onderzoek heeft uitgewezen dat de voorbehouden parkeerplaats niet langer in gebruik is.

De parkeerbalans neemt af met vier plaatsen.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Districtsraad Borgerhout, advies van 31 maart 2025 (jaarnummer 28) Gunstig advies
Verkeerspolitie, advies van 18 februari 2025 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Wilrijkstraat in het district Borgerhout goed, ter vervanging van het aanvullend reglement dat goedgekeurd werd door het college op 9 januari 2015 (jaarnummer 91).

Artikel 2

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter goedkeuring wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen