Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2024151000 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Luc Claes met als adres Weverstraat 7 te 2040 Antwerpen |
Ligging van het project: | Weverstraat 7 te 2040 Berendrecht-Zandvliet-Lillo (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 19 sectie B nrs. 485D en 486K |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed: https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/105069;
- 2/02/2018: vergunning (20172668) voor het gedeeltelijk slopen en verbouwen van een eengezinswoning, gedeeltelijk uitgevoerd maar linkse deel niet winddicht – vervallen;
- 5/06/1997: vergunning (804#185) voor het uitvoeren van verbouwingswerken;
- 24/04/1989: vergunning (86#880580) voor een verbouwing.
Vergunde toestand
- functie: eengezinswoning;
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Bestaande toestand
- uitbreiding tot tegen de linker perceelsgrens uit de vervallen vergunning 20172668, slechts deels uitgevoerd;
- tuinhuis;
- gewijzigd schrijnwerk.
Nieuwe toestand
- functie: eengezinswoning met uitbreiding met 2 ateliers, inkom en (fietsen)berging;
- bouwvolume:
- gevelafwerking nieuwe uitbreiding:
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- uitbreiden van het bouwvolume;
- wijzigen van de gevel van het inventarispand;
- wijzigen van de scheimuren;
- doorvoeren van interne constructieve werken;
- aanleggen van verhardingen;
- aanleggen van een autostalplaats;
- plaatsen van een tuinhuis.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Provincie Antwerpen - Dienst Integraal Waterbeleid | 24 februari 2025 | 25 februari 2025 | Ongunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 24 februari 2025 | 21 maart 2025 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
- Publiciteit: het besluit van de Vlaamse regering van 12 mei 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen.
(De verordening publiciteit kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Gewestelijke publiciteitsverordening 2023)
De gewestelijke publiciteitsverordening is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 maart 2024 en in werking getreden op 15 juli 2024.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
Uit het rioleringsplan kan niet afgeleid worden of er een gescheiden rioleringsstelsel aangelegd wordt tot aan de rooilijn en volgens de specificaties zoals opgelegd door de rioolbeheerder.
- Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.
(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. De berekende impactscore is kleiner dan 1%. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is gelegen in een zone waarvoor de Provincie aangewezen is als adviesinstantie.
Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).
Het project is gelegen in een zone met een kleine fluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C). Het overstromingsveilig bouwpeil bedraagt 4,3 mTAW.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
(Kijk de score van uw project na op https://www.waterinfo.be/informatieplicht)
- Rioleringstoets: overeenkomstig artikel 4.3.9 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 moet een omgevingsvergunningsaanvraag getoetst worden aan de zogenaamde rioleringstoets.
De rioleringstoets is van toepassing op de aanvraag.
- Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft de verbouwing en uitbreiding van een bestaande eengezinswoning, met twee nieuwe atelierruimtes en een fietsenberging. De vergunde woonfunctie blijft ongewijzigd, de functionele inpasbaarheid blijft gewaarborgd.
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
De gevraagde uitbreiding, reeds grotendeels aanwezig op het aparte links bij de woning aansluitend en tot dezelfde eigenaar behorende perceel, komt overeen met de eerder door het college op 2 februari 2018 vergunde volumetrie (gekend onder nr. NBD/B/digitaal/20172668). Doordat de vergunde werken onafgewerkt en niet winddicht zijn binnen de hiervoor geldende wettelijke termijn, is de vergunning komen te vervallen, waardoor het indienen van voorliggende aanvraag zich voordoet.
De uitbreiding voldoet aan de voorschriften van de bouwcode betreffende de ruimtelijke inpassing in de omgeving en de afmetingen in functie van de gebruikskwaliteit. Het plat dak wordt aangelegd als groendak.
De voorgestelde uitbreiding is ruimtelijk past binnen de omgeving, die voornamelijk bestaat uit eengezinswoningen van één à twee bouwlagen.
Verder worden in de tuinzone nog een tuinberging, een serre en een duiventil opgetekend. De serre en de duiventil werden reeds vergund en behoren niet tot deze aanvraag. Voor het tuinhuis bevat het dossier voldoende aantal gegevens, waaruit opgemaakt kan worden dat dit beperkte volume voor vergunning in aanmerking komt.
Uit lezing van het rioleringsplan kan niet afgeleid worden of er een gescheiden rioleringsstelsel aangelegd wordt tot aan de rooilijn en volgens de specificaties zoals opgelegd door de rioolbeheerder. Het voldoen aan artikel 21 van de bouwcode wordt als voorwaarde bij de vergunning opgenomen.
Visueel-vormelijke elementen
De voorgestelde materialen voor de uitbreiding zijn gevelsteen in een kleur gelijkaardig aan die van de bestaande woning. Een deel van de gevel wordt afgewerkt met een lichte bepleistering, een ander deel met een houten gevelbekleding met horizontale planken.
De voorgestelde gevelmaterialen komen overeen met deze uit de vervallen vergunning van 2 februari 2018, komen in de ruime omgeving vaker voor en zijn inpasbaar in deze context.
Cultuurhistorische aspecten
De aanvraag betreft een inventarispand en werd ter advies voorgelegd aan de stedelijke dienst Monumentenzorg. Het advies is voorwaardelijk gunstig en luidt als volgt:
“De bakstenen dorpswoning van twee traveeën en twee bouwlagen onder een met pannen bekleed zadeldak (nok evenwijdig aan de straat) is in 1933 opgetrokken voor werkman Emile Leopold Smits-Pallemans. Het vormt een representatief en gaaf bewaard voorbeeld van de eenvoudige interbellum dorpswoning in Berendrecht. De lijstgevel met knipvoegen heeft een plint en in de toegang traptreden uit granito. Onder de vensteropening is in de borstwering een karakteristieke granitoplaat met ruitvormige versiering aangebracht. Op de bovenverdieping zijn eenvoudige geprofileerde bakstenen borstweringen gemetseld. In de licht getoogde openingen is het oorspronkelijke schrijnwerk bewaard. In de toegang is de blauw geschilderde verzorgde houten paneeldeur met origineel beslag en bovenlicht van gehamerd glas nog aanwezig. De houten schuifraam in de aangelegen vensteropening is versierd met consoles. Omstreeks 1997 is een aanbouw van één travee en één bouwlaag onder lessenaarsdak toegevoegd.
De in 2017 vergunde werken zijn nog niet helemaal voltooid maar de vergunning is vervallen. Vandaag wordt quasi een identieke aanvraag ingediend. Het advies uitgebracht in 2017 wordt vandaag hernomen: ‘De geplande uitbreiding aan de geïnventariseerde dorpswoning is aanvaardbaar. Het enkelhuis van twee bouwlagen met bakstenen lijstgevel onder zadeldak behoud zijn stadslandschappelijke waarde. Het volume, de korrel, materialen en architectuur blijven voldoende afleesbaar. De aanvraag voldoet aan artikel 5§1 van de stedelijke bouwcode.’
We merken wel op dat het oorspronkelijk houten vensterschrijnwerk in de voorgevel intussen vervangen werd door schrijnwerk met een andere verdeling (guillotine op het gelijkvloers werd een t-raam, de t-ramen op de verdieping werden vervangen door schrijnwerk met twee vleugels).
Dit is erg jammer aangezien schrijnwerk een erfgoedelement bij uitstek is dat bijdraagt aan de beeldwaarde van het inventarispand. Op de plannen NT staat de originele verdeling nochtans opgetekend. Schrijnwerk naar oorspronkelijk model (materiaal, indeling, afwerking) is aangewezen. Het huidige voorgevelschrijnwerk dient uitgesloten van vergunning.”
Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt dit advies bijgetreden en wordt het schrijnwerk in de voorgevel (ramen) uitgesloten uit de vergunning. Er dient op termijn nieuw houten schrijnwerk naar oorspronkelijk model te worden geplaatst waarvan detailtekeningen zijn voor te leggen aan de stedelijke dienst Monumentenzorg.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Het perceel is deels gelegen in overstromingsgevoelig gebied volgens de watertoetskaarten. Mogelijke schadelijke effecten zouden kunnen ontstaan door wijziging van het overstromingsregime, aangezien ophogingen, verhardingen en bebouwing een versnelde afvoer van hemelwater, een verlies van ruimte voor water en bijkomende wateroverlast tot gevolg kunnen hebben. Het advies van de provinciale dienst Integraal Waterbeleid hierover is ongunstig:
“Het project is gelegen binnen de T100 contour van de pluviale/fluviale overstromingskaarten.
Om het risico op wateroverlast te beperken binnen het project en naar de omgeving is de bebouwbare oppervlakte binnen de T100 overstromingscontour beperkt tot 10% van de contour op het eigen terrein met op perceelniveau een gegarandeerde bebouwbare oppervlakte van 200 m². De bebouwing dient maximaal uit de T100 contour te worden geweerd. Hieraan is voldaan. Door het overstromingsrisico moet het vloerpeil van het toekomstig aan te leggen gebouw voldoende hoog gekozen worden. Het overstromingsveilig bouwpeil bedraagt 4,3 mTAW. Het is op de plannen niet uit te maken of dit bereikt wordt. Dit geldt voor woningen en ook voor de bijgebouwen (garages, tuinhuizen etc.).”
Wanneer we de watertoetskaart voor dit project bekijken, dan is slechts een deel achteraan het perceel als overstromingsgevoelig aangeduid. Noch de gevraagde uitbreiding van de woning, noch de tuinberging situeren zich in deze aangeduide zone. Voor beide constructies is het risico op wateroverlast dan ook zeer te minimaliseren. Voorliggende aanvraag zal bijgevolg waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaken. Hiermee kan aan het ongunstige advies van de provinciale dienst Integraal Waterbeleid voorbij gegaan worden.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 6 januari 2025 |
Volledig en ontvankelijk | 24 februari 2025 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 25 april 2025 |
Verslag GOA | 27 maart 2025 |
Naam GOA | Katrine Leemans |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd. Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.