Terug
Gepubliceerd op 14/04/2025

2025_CBS_02578 - Omgevingsvergunning - OMV_2025017968. Della Faillelaan 7. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 11/04/2025 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Elisabeth van Doesburg, waarnemend burgemeester; Koen Kennis, schepen; Patrick Janssens, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Lien Van de Kelder, schepen; Ken Casier, schepen; Karim Bachar, schepen; Nathalie van Baren, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Johan Klaps, schepen; Stijn De Rooster, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Elisabeth van Doesburg, waarnemend burgemeester
2025_CBS_02578 - Omgevingsvergunning - OMV_2025017968. Della Faillelaan 7. District Antwerpen - Goedkeuring 2025_CBS_02578 - Omgevingsvergunning - OMV_2025017968. Della Faillelaan 7. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2025017968

Gegevens van de aanvrager:

de heer Nishit Parikh met als adres Hoveniersstraat 30 bus 211 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Della Faillelaan 7 te 2020 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 12 sectie M nrs. 107P en 107R

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

vellen van twee hoogstammige bomen binnen de conventie della Faille

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          03/05/2024: weigering (OMV_2024026852) voor het vellen van een boom;

-          18/02/2022: vergunning (OMV_2021179116) voor het vellen van een boom;

-          28/08/2020: vergunning (OMV_2020093439) voor het vellen van een boom;

-          29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed:

https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/215076

 

Bestaande toestand

-          inrichting:

  • onbebouwd perceel ingericht als tuin behorend tot het vrijstaand hoekhuis Della Faillelaan 7;
  • esdoorn met stamomtrek 1,5 m en op 25 m van de woning zijde Acacialaan;
  • acacia met stamomtrek 3 m en op 21 m van de woning zijde Acacialaan;

 

Nieuwe toestand

-          inrichting:

  • heraanplant acacia op 14 m van de woning en 6 m van de perceelsgrens;
  • heraanplant acacia op 24 m van de woning en 6 m van de perceelsgrens.

 

Inhoud van de aanvraag

-          vellen van twee hoogstammige bomen gelegen binnen de conventie Della Faille.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

Er werden geen externe adviezen gevraagd.

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen

18 februari 2025

19 februari 2025

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: Afbakeningslijn grootstedelijk gebied Antwerpen.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023).
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode:  de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 maart 2024 en in werking getreden op 15 juli 2024. 
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

  • artikel 24 Behoud en groenbescherming:

§ 1: elke aanvraag voor het kappen van bomen die niet onder het Bosdecreet vallen moet grondig worden gemotiveerd en door evenwaardige nieuwe aanplanting op hetzelfde terrein gecompenseerd worden. Dit kan op basis van een attest van een gecertificeerd boomverzorger of andere expertise, om een weigering te voorkomen. Er werd in voorliggende aanvraag na het kappen van de hoogstammige bomen een evenwaardige heraanplant voorzien.

 

-          Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.

(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving).

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van het stikstofdecreet.

De berekende impactscore is kleiner dan 1%. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A). 

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.Het voorliggende project betreft geen bijkomende verharde oppervlakte, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Beleidsmatig gewenste ontwikkelingen

-          Transformatieleidraad: Transformatieleidraad Ruimte geven aan de stad van morgen. Op 21 mei 2024 keurde de gemeenteraad dit plan goed.
Je kan hem raadplagen via Transformatieleidraad.

 

-          Strategische Ruimteplan Antwerpen (SRA): Op 21 mei 2024 keurde de gemeenteraad het nieuwe plan goed.
Je kan meer info raadplegen via Strategisch Ruimteplan Antwerpen.

 

-          Reca Zuid: op de gemeenteraad van 21 oktober 2024 keurde de gemeenteraad dit ruimteplan goed.
Je kan het besluit raadplegen via eBesluitvorming.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De Della Faillelaan wordt gekenmerkt door zeer grote woningen in open bebouwing in een groene omgeving. Naast de voor- en zijtuin is bij de woningen een grote achtertuin aanwezig die gekenmerkt wordt door grote, waardevolle hoogstammige bomen.

 

Visueel-vormelijke elementen

De bomen in voorliggende aanvraag zijn mede beeldbepalend voor verschillende voortuinen. Er is plaats om een nieuwe bomen aan te planten.

 

Cultuurhistorische aspecten

In de Della Faille wijk gelegen langsheen de Berkenlaan en de Accacialaan is de bestaande bebouwing opgericht volgens de bepalingen en voorwaarden van de “Conventie Della Faille” – Akte van 27 mei 1910 – verleden voor notaris Gheyskens te Antwerpen. Deze bepalingen en voorwaarden voorzagen in de oprichting van een “ensemble”(samenhorend geheel) met een “caractère de parc habité avec habitations d’agrément”(karakter van een bewoond park met vakantiehuizen). Alle andere bestemmingen zijn er “à perpétuite” (voor altijd) verboden.
Teneinde de eigenheid van dit woongebied te vrijwaren is het wenselijk de oorspronkelijke bestemmings- en bebouwingsvoorwaarden te behouden. Zo ook het behoud van het parkkarakter, waardoor het vellen van hoogstammige bomen in hoofdzaak niet is toegelaten.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De bedrijfseenheid stadsbeheer/afdeling groen en begraafplaatsen adviseert met volgende afweging:

“De groendienst geeft voor boom 1 (de esdoorn) omwille van volgende reden een gunstig advies:

De boom is aangetast door een parasitaire houtzwam. De zwamaantasting is al in een gevorderd stadium. De boom heeft een verhoogd risico op stambreuk of windworp. Voor de veiligheid is het nodig om deze boom te vellen.

 

De groendienst geeft voor boom 2 (de acacia) omwille van volgende reden een ongunstig advies:

De boom is substantieel of potentieel ecologisch waardevol. Er is geen gegronde reden om deze boom te vellen. De boom heeft een duidelijk groenvolume en goede levensverwachting. Er is geen gegronde reden om deze boom te vellen. Bij de visuele boomveiligheidscontrole, uitgevoerd op 18/02/2025, zijn er verschillende mankementen waargenomen. Het is echter niet zeker of deze mankementen een groot genoeg risico vormen en niet duurzaam oplosbaar zijn met behoud van de boom. Deze mankementen zijn onvoldoende onderzocht. Er zijn twijfels of de vertakkingen die de boomverzorger beschrijft als plakoksels wel degelijk plakoksels zijn. Dit is soms moeilijk uit te sluiten bij deze soort (Robinia pseudoacacia). Los daarvan kan dit probleem opgelost worden d.m.v. vakkundige snoei en/of een kroon verankering.De oude vruchtlichamen van op de foto blijken een onschadelijk gezwel te zijn. Dit vormt geen verhoogd risico. De holte is enkel aangeduid en niet nader onderzocht. Er zijn volgens ons duidelijk aanwijzingen dat de boom op dit mankement reageert door compensatie en mogelijks zelf al heeft opgelost. De holte moet nader onderzocht worden d.mv. meetapparatuur dat de breukgevoeligheid van de boom waarneemt.De grondscheuren die waargenomen zijn na een storm 11/23 en de plotselinge blootstelling zijn te weinig aanwijzingen dat deze boom momenteel instabiel staat. Dit moet nader onderzocht worden d.m.v. meetapparatuur dat de stabiliteit van de boom waarneemt. De topzware takken kunnen opgelost worden d.m.v. vakkundige snoei. Er is geen zekerheid dat de boom natuurlijk verankerd is in de naburige boom en of deze takken stevig genoeg zijn om een noemenswaardig effect te hebben op een boom van dit kaliber.

 

Door het vellen van de esdoorn is er een groot verlies van groenvolume. Stad Antwerpen wil een heraanplanting van een boom van eerste grootte A. De heraanplant moet niet op dezelfde locatie en mag ergens anders op het domein geplaatst worden. De plantmaat moet minstens 14/16 cm zijn. De heraanplanting moet geplant zijn voor het volgende groeiseizoen. Meer informatie over boomsoorten kan u vinden op www.bomenwijzer.be.”

 

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt het advies van de groendienst integraal gevolgd.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Het rooien van boom 2 (de acacia) wordt uitgesloten van vergunning. Als er twijfel is over de stabiliteit of breukgevoeligheid van deze boom kan de aanvrager bijstand vragen aan een gecertificeerd boomverzorger (ETW of ETT). Zonder verslag van een boomverzorger waarin, op basis van meetapparatuur is aangetoond dat er een stabiliteitsprobleem of een breukgevaar is en dat het niet duurzaam is op te lossen, wordt geen gunstig advies gegeven. Info: http://www.bomenbeterbeheren.org/etw-ett/.

2. Een heraanplanting van een boom van eerste grootte A. De plantmaat moet minstens 14/16 cm zijn. De heraanplanting moet geplant zijn voor het volgende groeiseizoen.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

12 februari 2025

Volledig en ontvankelijk

18 februari 2025

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

19 april 2025

Verslag GOA

4 april 2025

Naam GOA

Cynthia Steurs

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Het rooien van boom 2 (de acacia) wordt uitgesloten van vergunning. Als er twijfel is over de stabiliteit of breukgevoeligheid van deze boom kan de aanvrager bijstand vragen aan een gecertificeerd boomverzorger (ETW of ETT). Zonder verslag van een boomverzorger waarin, op basis van meetapparatuur is aangetoond dat er een stabiliteitsprobleem of een breukgevaar is en dat het niet duurzaam is op te lossen, wordt geen gunstig advies gegeven. Info: http://www.bomenbeterbeheren.org/etw-ett/.

2. Een heraanplanting van een boom van eerste grootte A. De plantmaat moet minstens 14/16 cm zijn. De heraanplanting moet geplant zijn voor het volgende groeiseizoen.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.