Terug
Gepubliceerd op 14/04/2025

2025_CBS_02575 - Omgevingsvergunning - OMV_2025005728. Balansstraat 60. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 11/04/2025 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Elisabeth van Doesburg, waarnemend burgemeester; Koen Kennis, schepen; Patrick Janssens, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Lien Van de Kelder, schepen; Ken Casier, schepen; Karim Bachar, schepen; Nathalie van Baren, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Johan Klaps, schepen; Stijn De Rooster, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Elisabeth van Doesburg, waarnemend burgemeester
2025_CBS_02575 - Omgevingsvergunning - OMV_2025005728. Balansstraat 60. District Antwerpen - Goedkeuring 2025_CBS_02575 - Omgevingsvergunning - OMV_2025005728. Balansstraat 60. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2025005728

Gegevens van de aanvrager:

de heer Christophe Comes met als adres Balansstraat 60 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Balansstraat 60 te 2018 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 11 sectie L nr. 3805H2

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

uitbreiden van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          26/11/1976: vergunning (1976114) voor verbouwingswerken.

 

Vergunde toestand

-          functie: wonen – eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • gesloten bebouwing met 3 bouwlagen met schuin dak; 
  • bouwdiepte;

-          gelijkvloerse en eerste verdieping 8,5 m met uitbouw tegen de rechter perceelsgrens tot 13,80 m;

-          tweede verdieping 8,5 m met uitbouw tegen de rechter perceelsgrens tot 11,5 m;

  • kroonlijsthoogte 10,5 m;

-          gevelafwerking:

  • parement lichtkleurig met bruinkleuring schrijnwerk en plint in arduin;
  • bruinkleurige poort naar inpandige garage;

-          inrichting:

  • tuin van 12 m².

 

Bestaande toestand

-          functie en bouwvolume overeenkomstig vergunde toestand, uitgezonderd het terras op de eerste verdieping.

 

Nieuwe toestand

-          functie: wonen – eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • gesloten bebouwing met 3 bouwlagen met schuin dak; 
  • bouwdiepte;

-          gelijkvloerse verdieping 11,75 m met uitbouw tegen de rechter perceelgrens tot 13,80 m ;

-          eerste verdieping 8,5 m met uitbouw tegen de rechter perceelgrens tot 13,80 m;

-          tweede verdieping 8,5 m met uitbouw tegen de rechter perceelsgrens 11,75 m;

  • kroonlijsthoogte 10,5 m;

-          gevelafwerking:

  • parement in geel-bruine steenstrips met grijs aluminium schrijnwerk en plint in blauwe hardsteen;
  • grijs aluminium poort naar inpandige garage;

-          inrichting:

  • open koer van 4 m²;
  • dakterras van 7 m².

 

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van het volume;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          wijzigen van de scheimuren;

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

De Vlaamse Waterweg - Afdeling Regio Centraal

19 februari 2025

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Water

19 februari 2025

13 maart 2025

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

19 februari 2025

6 maart 2025

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: Afbakeningslijn grootstedelijk gebied Antwerpen.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen). In gebieden en plaatsen van culturele, historische en/of esthetische waarde wordt de wijziging van de bestaande toestand onderworpen aan bijzondere voorwaarden, gegrond op de wenselijkheid van het behoud, (Artikel 6 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023)

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op volgend(e) punt(en):

  • Er wordt een afwijking gevraagd om geen hemelwaterput te steken.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Publiciteit: het besluit van de Vlaamse regering van 12 mei 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen.
(De verordening publiciteit kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Gewestelijke publiciteitsverordening 2023)
De gewestelijke publiciteitsverordening is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 maart 2024 en in werking getreden op 15 juli 2024. 
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 8 Visuele en vormelijke inpassing:
    het wijzigen van het schrijnwerk aan de voorgevel naar schrijnwerk in een ander materiaal, in een andere kleur of met een andere raamverdeling is verboden. Het schrijnwerk aan de voorgevel is gewijzigd van bruinkleurig naar grijs aluminium;
  • artikel 10 Daglichttoetreding, uitzicht en minimale luchttoevoer: het dakvlakraam in slaapkamer 2 bevindt zich boven 2 meter en heeft een oppervlakte kleiner dan 1m²;
  • artikel 22. Maat van de open ruimte:
    de aanvraag bevat een volume-uitbreiding en bevindt zich niet in kernwinkelgebied. Er is slechts 4 m² onbebouwd op het niveau van het maaiveld terwijl dit minstens 13 m² dient te zijn;
  • artikel 33. Fietsparkeren maximaal op eigen terrein:
    de aanvraag betreft een verbouwing en een volume-uitbreiding waarbij er minstens 3  fietsparkeerplaatsen dienen te worden voorzien. Er worden geen fietsparkeerplaatsen voorzien.

-          Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.

(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving)

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving werd geoordeeld tijdens het volledig- en ontvankelijkheidsonderzoek dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van het stikstofdecreet.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).

Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie. Het project is gelegen in een zone met een kleine fluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C). Het project is gelegen in een zone met een middelgrote pluviale overstromingskans (T100) onder huidig klimaat (score D). Het overstromingsveilig pluviaal peil bij een middelgrote kans toekomstig klimaat bedraagt 6,14 mTAW. Bij een middelgrote kans toekomstig klimaat bedraagt de pluviale waterdiepte die gemodelleerd wordt tegen het gebouw aan de straatzijde circa 60 cm. De vloerpas van de gelijkvloerse verdieping zit daaronder. Ook via de kelderverluchting kan overstromingswater het gebouw binnendringen.

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.Eventueel op te leggen voorwaarden met betrekking tot de structurele werken die nodig zijn om bescherming tegen overstromingen te bieden, zouden disproportioneel zijn. De aanvrager wordt wel geadviseerd mobiele beschermingsmiddelen te voorzien om de woning te beschermen tegen overstromingen.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

Op volgende website worden oplossingen aangereikt om gebouwen te beschermen tegen waterindringing of in het geval van onvermijdbare waterindringing de kans op schade te verkleinen. https://www.vmm.be/water/overstromingen/hoe-je-woning-beschermen/

 

-          Rioleringstoets: overeenkomstig artikel 4.3.9 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 moet een omgevingsvergunningsaanvraag getoetst worden aan de zogenaamde rioleringstoets.
De rioleringstoets is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsmatig gewenste ontwikkelingen

-          Transformatieleidraad: Transformatieleidraad Ruimte geven aan de stad van morgen. Op 21 mei 2024 keurde de gemeenteraad dit plan goed.
Je kan hem raadplagen via Transformatieleidraad.

 

-          Strategische Ruimteplan Antwerpen (SRA): Op 21 mei 2024 keurde de gemeenteraad het nieuwe plan goed.
Je kan meer info raadplegen via Strategisch Ruimteplan Antwerpen.

 

-          Reca Zuid: op de gemeenteraad van 21 oktober 2024 keurde de gemeenteraad dit ruimteplan goed.
Je kan het besluit raadplegen via eBesluitvorming.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en komt hiermee overeen met de kenmerkende woonfuncties in de straat.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De woning bestaat uit 3 bouwlagen onder hellend dak en een achterbouw onder een plat dak. De bouwdiepte ter hoogte van de gelijkvloerse en de eerste verdieping bedraagt 8,5 meter ter hoogte van de linker perceelsgrens en 13,80 meter ter hoogte van de rechter perceelsgrens. De tweede verdieping heeft een bouwdiepte van 8,5 meter ter hoogte van de linker perceelsgrens en een bouwdiepte van 11,5 meter ter hoogte van de rechter perceelsgrens.

 

De werken betreffende de volume-uitbreiding bevinden zich achteraan de gelijkvloerse en eerste verdieping. Zo wordt er gelijkvloers een uitbreiding voorzien tot 11,75 meter. Deze uitbreiding past zich in tussen bestaande scheimuren maar verkleind de vergunde koer. Echter is de kwaliteit van deze gelijkvloerse koer, welke zich situeert tussen hoge scheimuren, onvoldoende om als kwalitatieve buitenruimte te dienen. Bovenop deze uitbreiding wordt achteraan de eerste verdieping een dakterras voorzien. Dit dakterras vormt een verlengde van de gelijkvloerse koer, en creëert een kwalitatieve buitenruimte horende bij de leefruimtes. De uitbreidingen zijn vervolgens aanvaardbaar en er kan mits toepassing van artikel 3 van de bouwcode een afwijking worden toegestaan op artikel 22 van de bouwcode.

 

De plannen van de laatst vergunde toestand tonen een volume-uitbreiding achteraan het zadeldak ten behoeve van een badkamer. De plannen uit 1976 tonen dat dit volume niet aansluit aan het hellende dak. De bestaande toestand toont dat dit volume wel aansluit aan het hellende dak. Deze beperkte scheimuurwijziging kan gunstig worden geadviseerd.

 

De overige werken situeren zich binnen het bestaande volume in functie van een beter intern ruimtegebruik. Bijgevolg wordt geoordeeld dat de draagkracht van het perceel, noch de omgeving wordt overschreden.

 

Visueel-vormelijke elementen

De voorgevel in geel-bruine steenstrips met grijs aluminium schrijnwerk en plint in blauwe hardsteen past zich in binnen de omgeving waar gevels in pleisterwerk en steenstrips elkaar afwisselen. De voorgevel is aanvaardbaar.

 

Artikel 8 van de bouwcode legt eisen op betreffende de visuele en vormelijke inpassing van een gebouw. Zo is het vervangen van bestaand schrijnwerk door schrijnwerk in een ander materiaal, in een andere kleur of met een andere raamverdeling verboden aan alle voorgevels en aan zijgevels. Het voorgestelde schrijnwerk past zich in binnen de gevel en het straatbeeld. Mits toepassing van artikel 3 van de bouwcode kan een afwijking worden toegestaan.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De aanvraag wijkt af van de hemelwaterverordening. Er werd hieromtrent advies gevraagd aan de stedelijke dienst Water. Dit advies luidt als volgt: “Het opgevangen hemelwater dient te worden hergebruikt voor elk toilet, een aansluitpunt voor een wasmachine en een buitenkraan. Maar dit is een uitbreiding. In de uitbreiding zelf zit geen toilet. Er hoeft niet gebroken te worden onder/doorheen het bestaande stuk van het gebouw. Ook een buitenkraan lijkt gezien de oppervlakte van de open ruimte niet nuttig.”

 

In het advies van De Vlaamse Waterweg lezen we dat er een gunstig advies gegeven kan worden op voorwaarde dat de mogelijkheden voor het plaatsen van een nieuwe hemelwaterput in de kelder/ het opnieuw in gebruik nemen van de reeds bestaande hemelwaterput in de kelder grondig worden onderzocht. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt bovenstaand advies gevolgd en worden deze voorwaarden overgenomen in de vergunning.

 

Artikel 10 van de bouwcode legt eisen op betreffende de daglichttoetreding, uitzicht en minimale luchttoevoer in verblijfsruimtes. De plannen tonen dat slaapkamer 2 enkel licht krijgt via een hoog gelegen dakraam. Dit voldoet niet aan de bepalingen van artikel 10 van de bouwcode. Deze ruimte kan vervolgens niet als verblijfsruimte voorzien worden.

 

Artikel 33 van de bouwcode legt op dat bij een verbouwing fietsstalplaatsen voorzien moeten worden. De plannen tonen dat er in de gelijkvloerse garage plaats is voor fietsen en een auto. Dit wordt opgelegd in voorwaarden.

 

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. De ruimte 'slaapkamer 2' kan niet voorzien worden als verblijfsruimte.

3. In de garage dient, naast de auto, ook ruimte voorzien te worden voor fietsstalplaatsen.

4.  De voorwaarden opgelegd in het advies van De Vlaamse Waterweg moeten strikt worden nageleefd.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

22 januari 2025

Volledig en ontvankelijk

19 februari 2025

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

20 april 2025

Verslag GOA

4 april 2025

Naam GOA

Cynthia Steurs

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd. Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. De ruimte 'slaapkamer 2' kan niet voorzien worden als verblijfsruimte.

3. In de garage dient, naast de auto, ook ruimte voorzien te worden voor fietsstalplaatsen.

4.  De voorwaarden opgelegd in het advies van De Vlaamse Waterweg moeten strikt worden nageleefd.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.