Terug
Gepubliceerd op 14/04/2025

2025_CBS_02602 - Omgevingsvergunning - OMV_2024165272. Cogels-Osylei 41. District Berchem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 11/04/2025 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Elisabeth van Doesburg, waarnemend burgemeester; Koen Kennis, schepen; Patrick Janssens, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Lien Van de Kelder, schepen; Ken Casier, schepen; Karim Bachar, schepen; Nathalie van Baren, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Johan Klaps, schepen; Stijn De Rooster, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Elisabeth van Doesburg, waarnemend burgemeester
2025_CBS_02602 - Omgevingsvergunning - OMV_2024165272. Cogels-Osylei 41. District Berchem - Goedkeuring 2025_CBS_02602 - Omgevingsvergunning - OMV_2024165272. Cogels-Osylei 41. District Berchem - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024165272

Gegevens van de aanvrager:

BV LACAGRO met als contactadres Tolstraat 83 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Cogels-Osylei 41 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 22 sectie A nr. 11F2

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

wijzigen van een eengezinswoning met realiseren van een nieuwe uitbouw en isoleren van het dak

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis  

-          29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed:

https://inventaris.onroerenderfgoed.be/erfgoedobjecten/11083;

-          11/04/1984: beschermd als monument:

https://id.erfgoed.net/aanduidingsobjecten/6538;

-          10/01/1980: beschermd stads-of dorpsgezicht: https://id.erfgoed.net/aanduidingsobjecten/6401;

-          26/04/1972: vergunning (197117692) voor verbouwingswerken;

-          27/07/1897: toelating (1897#1126) voor het bouwen van drie nieuwe huizen.

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • wonen – eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen (onder de kroonlijst) met hoge daklaag;
  • perceelsbrede bouwdiepte gelijkvloers is circa 21,3 m;
  • perceelsbrede bouwdiepte verdiepingen is circa 16,3 m;

-          inrichting:

  • open tuinzone achteraan het perceel.

 

Bestaande toestand

-          functie ongewijzigd;

-          bouwvolume:

  • bouwdiepte gelijkvloers rechts is 18,94 m, links is 21,61 m;
  • bouwdiepte eerste verdieping rechts is circa 16,4 m, links is 16,5 m (inclusief dakterras;
  • bouwdiepte tweede verdieping rechts is circa 16,4 m (inclusief dakterras), links is circa 12,1 m;

-          gevelafwerking:

  • hoofddak in asbestleien;
  • buitenschrijnwerk in wit geschilderd hout;
  • voorgevel in wit rijkelijk gedetailleerd simili-pleisterwerk;
  • plint in blauwe hardsteen;

-          inrichting:

  • verhard terras achteraan het bebouwd volume.

Nieuwe toestand

-          functie ongewijzigd;

-          bouwvolume:

  • perceelsbrede bouwdiepte van 21,18 m;

-          gevelafwerking:

  • hoofddak in cementleien;
  • traliewerk op de dakterrassen van de eerste en tweede verdieping achteraan;
  • achtergevel gelijkvloerse verdieping in zandkleurige pleister;
  • schuiframen in de achtergevel in bruin hout;

-          inrichting:

  • nieuwe verharding achteraan het bebouwd volume.

 

Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen van een eengezinswoning;

-          wijzigen van het bouwvolume:

  • slopen van de bestaande veranda;
  • realiseren van een nieuwe uitbouw;
  • wijzigen van het bouwvolume verdiepingen in functie van dakterrassen;

-          bijhorende wijzigen van de scheimuren;

-          doorvoeren van interne constructieve werken;

-          wijzigen van de achtergevel;

-          isoleren en wijzigen van het dak;

-          vernieuwen van het voorgevelschrijnwerk;

-          wijzingen verhardingen in de achtertuin.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Onroerend Erfgoed

25 februari 2025

31 maart 2025

Voorwaardelijk gunstig

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Water

25 februari 2025

13 maart 2025

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

25 februari 2025

28 maart 2025

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: Afbakeningslijn grootstedelijk gebied Antwerpen.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen). In gebieden en plaatsen van culturele, historische en/of esthetische waarde wordt de wijziging van de bestaande toestand onderworpen aan bijzondere voorwaarden, gegrond op de wenselijkheid van het behoud, (Artikel 6 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

-         Publiciteit: het besluit van de Vlaamse regering van 12 mei 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen.
(De verordening publiciteit kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Gewestelijke publiciteitsverordening 2023)
De gewestelijke publiciteitsverordening is niet van toepassing op de aanvraag.

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 maart 2024 en in werking getreden op 15 juli 2024.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 20 Daken:
    het dak van de nieuwe uitbreiding is niet voorzien als groendak.
  • Artikel 21 Rioleringselementen:
    er wordt géén septische put voorzien.
  • Artikel 33 Fietsparkeren maximaal op eigen terrein:

er worden geen fietsstalplaatsen op eigen terrein voorzien.

-          Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.

(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving)

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.
 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.

Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. De berekende impactscore is kleiner dan 1%. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).

Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder toekomstig (2050) klimaat (score B).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag heeft betrekking op een grondgebonden eengezinswoning. De functie wonen blijft behouden.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De gelijkvloerse aanbouw wordt gesloopt en vervangen door een nieuwe gelijkvloerse aanbouw met perceelbreed een bouwdiepte tot 21,08 meter. Deze bouwdiepte sluit maximaal aan bij de bouwdiepte van de links aanpalende woning en bij de bouwdiepte van de lopende aanvraag van de rechts aanpalende woning. Dit sluit ook aan bij de bouwdiepte van het vergunde gelijkvloers.

 

De gelijkvloerse aanbouw heeft een hoogte van 4,3 meter, voorziet achteraan grote ramen en een groot dakraam. Dit komt de leefkwaliteit van de gelijkvloerse verblijfsruimtes ten goede.

 

De centrale uitbreiding met toilet achteraan de tweede verdieping wordt verwijderd. Hiertegen geen bezwaar.

 

Het niet-vergunde dakterras achteraan de tweede verdieping wordt uitgebreid na sloop van het toilet-volume. Zowel de bestaande toestand van het dakterras als de nieuwe toestand van het dakterras zorgen voor een rechtstreekse inkijk naar de aanpalende woning. Het voorzien van dit dak als een terras zal worden uitgesloten uit de vergunning.

 

Achteraan de eerste verdieping werd links een dakterras ingericht. Dit bevind zich tussen de eigen aanbouw en hogere scheimuur van de links aanpalende buur. Tegen dit dakterras geen bezwaar.

 

Cultuurhistorische aspecten

Het pand is beschermd als monument en gelegen in beschermd stadsgezicht (Kb 10/1/1980- 11/4/1984). Gelet op de hoge erfgoedwaarde werd het advies van het Vlaamse Agentschap Onroerend Erfgoed en de stedelijke dienst monumentenzorg gevraagd.

 

Het Vlaamse Agentschap Onroerend Erfgoed stelt geen bezwaar tegen de afbraak van de niet-originele aanbouwen en het vervangen door een nieuwe gelijkvloerse aanbouw en geeft een gunstig advies voor de wijze waarop de voorgevel gereinigd wordt.

 

Wel wordt er een ongunstig advies gegeven tegen het vervangen van het buitenschrijnwerk.

 

De stedelijke dienst monumentenzorg sluit zich aan bij het advies van de hogere overheid. Het vervangen van het buitenschrijnwerk dient uitgesloten te worden uit de vergunning.

 

Visueel-vormelijke elementen

De gelijkvloerse achtergevel wordt afgewerkt in zandkleurige pleister met houten schrijnwerk en zinken dakrand. Dit deel van de achtergevel is niet zichtbaar vanuit de straat. Tegen deze uitwerking geen bezwaar.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het perceel met garage langs de Generaal Capiaumontstraat werd bij deze woning toegevoegd. De exacte toestand van deze garage en de bijhorende perceelgrenswijziging maken geen onderdeel uit van de voorliggende aanvraag.

 

In voorwaarden wordt opgelegd de verharding achter de woning en achter deze garage te beperken tot maximaal 1/3de  van de tuinzone.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Er worden geen fietsstalplaatsen voorzien op eigen terrein. Voor de meeste erfgoedpanden van deze aard is het niet mogelijk om dit op een kwalitatieve manier op het eigen terrein te voorzien. Dankzij de garage langsheen de Generaal Capiaumontstraat is er bij deze woning wel de mogelijkheid om te voldoen aan artikel 33 van de bouwcode. Dit wordt in voorwaarden opgelegd.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Het platte dak rechts achteraan de tweede verdieping aan de badkamer (bovenop het dak van de eerste verdieping) te voorzien als dakterras wordt uitgesloten uit de vergunning.

2. Het vervangen van het buitenschrijnwerk wordt uitgesloten uit de vergunning.

3. De verharding in de tuinzone achter de woning en achter de garage langs de Generaal Capiaumontstraat te beperken tot maximaal 1/3de van de tuinzone.

4. Fietsstalplaatsen te voorzien conform de bepalingen uit artikel 33 van de bouwcode.

5. Het platte dak van de gelijkvloerse aanbouw aan te leggen als een groendak.

6. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

7. Een septische put te voorzien conform de bepalingen van artikel 21 van de bouwcode.

8. De voorwaarden uit het advies van het Agentschap Onroerend Erfgoed na te leven.

 

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

20 december 2024

Volledig en ontvankelijk

25 februari 2025

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

26 april 2025

Verslag GOA

4 april 2025

Naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd. Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.

 

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Het platte dak rechts achteraan de tweede verdieping aan de badkamer (bovenop het dak van de eerste verdieping) te voorzien als dakterras wordt uitgesloten uit de vergunning.

2. Het vervangen van het buitenschrijnwerk wordt uitgesloten uit de vergunning.

3. De verharding in de tuinzone achter de woning en achter de garage langs de Generaal Capiaumontstraat te beperken tot maximaal 1/3de van de tuinzone.

4. Fietsstalplaatsen te voorzien conform de bepalingen uit artikel 33 van de bouwcode.

5. Het platte dak van de gelijkvloerse aanbouw aan te leggen als een groendak.

6. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

7. Een septische put te voorzien conform de bepalingen van artikel 21 van de bouwcode.

8. De voorwaarden uit het advies van het Agentschap Onroerend Erfgoed na te leven.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.