Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2024165272 |
Gegevens van de aanvrager: | BV LACAGRO met als contactadres Tolstraat 83 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | Cogels-Osylei 41 te 2600 Berchem (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 22 sectie A nr. 11F2 |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | wijzigen van een eengezinswoning met realiseren van een nieuwe uitbouw en isoleren van het dak |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed:
https://inventaris.onroerenderfgoed.be/erfgoedobjecten/11083;
- 11/04/1984: beschermd als monument:
https://id.erfgoed.net/aanduidingsobjecten/6538;
- 10/01/1980: beschermd stads-of dorpsgezicht: https://id.erfgoed.net/aanduidingsobjecten/6401;
- 26/04/1972: vergunning (197117692) voor verbouwingswerken;
- 27/07/1897: toelating (1897#1126) voor het bouwen van drie nieuwe huizen.
Vergunde toestand
- functie:
- bouwvolume:
- inrichting:
Bestaande toestand
- functie ongewijzigd;
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Nieuwe toestand
- functie ongewijzigd;
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- wijzigen van een eengezinswoning;
- wijzigen van het bouwvolume:
- bijhorende wijzigen van de scheimuren;
- doorvoeren van interne constructieve werken;
- wijzigen van de achtergevel;
- isoleren en wijzigen van het dak;
- vernieuwen van het voorgevelschrijnwerk;
- wijzingen verhardingen in de achtertuin.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Onroerend Erfgoed | 25 februari 2025 | 31 maart 2025 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Water | 25 februari 2025 | 13 maart 2025 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 25 februari 2025 | 28 maart 2025 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: Afbakeningslijn grootstedelijk gebied Antwerpen.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen). In gebieden en plaatsen van culturele, historische en/of esthetische waarde wordt de wijziging van de bestaande toestand onderworpen aan bijzondere voorwaarden, gegrond op de wenselijkheid van het behoud, (Artikel 6 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
- Publiciteit: het besluit van de Vlaamse regering van 12 mei 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen.
(De verordening publiciteit kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Gewestelijke publiciteitsverordening 2023)
De gewestelijke publiciteitsverordening is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 maart 2024 en in werking getreden op 15 juli 2024.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
er worden geen fietsstalplaatsen op eigen terrein voorzien.
- Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.
(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. De berekende impactscore is kleiner dan 1%. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder toekomstig (2050) klimaat (score B).
Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
(Kijk de score van uw project na op https://www.waterinfo.be/informatieplicht)
- Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag heeft betrekking op een grondgebonden eengezinswoning. De functie wonen blijft behouden.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De gelijkvloerse aanbouw wordt gesloopt en vervangen door een nieuwe gelijkvloerse aanbouw met perceelbreed een bouwdiepte tot 21,08 meter. Deze bouwdiepte sluit maximaal aan bij de bouwdiepte van de links aanpalende woning en bij de bouwdiepte van de lopende aanvraag van de rechts aanpalende woning. Dit sluit ook aan bij de bouwdiepte van het vergunde gelijkvloers.
De gelijkvloerse aanbouw heeft een hoogte van 4,3 meter, voorziet achteraan grote ramen en een groot dakraam. Dit komt de leefkwaliteit van de gelijkvloerse verblijfsruimtes ten goede.
De centrale uitbreiding met toilet achteraan de tweede verdieping wordt verwijderd. Hiertegen geen bezwaar.
Het niet-vergunde dakterras achteraan de tweede verdieping wordt uitgebreid na sloop van het toilet-volume. Zowel de bestaande toestand van het dakterras als de nieuwe toestand van het dakterras zorgen voor een rechtstreekse inkijk naar de aanpalende woning. Het voorzien van dit dak als een terras zal worden uitgesloten uit de vergunning.
Achteraan de eerste verdieping werd links een dakterras ingericht. Dit bevind zich tussen de eigen aanbouw en hogere scheimuur van de links aanpalende buur. Tegen dit dakterras geen bezwaar.
Cultuurhistorische aspecten
Het pand is beschermd als monument en gelegen in beschermd stadsgezicht (Kb 10/1/1980- 11/4/1984). Gelet op de hoge erfgoedwaarde werd het advies van het Vlaamse Agentschap Onroerend Erfgoed en de stedelijke dienst monumentenzorg gevraagd.
Het Vlaamse Agentschap Onroerend Erfgoed stelt geen bezwaar tegen de afbraak van de niet-originele aanbouwen en het vervangen door een nieuwe gelijkvloerse aanbouw en geeft een gunstig advies voor de wijze waarop de voorgevel gereinigd wordt.
Wel wordt er een ongunstig advies gegeven tegen het vervangen van het buitenschrijnwerk.
De stedelijke dienst monumentenzorg sluit zich aan bij het advies van de hogere overheid. Het vervangen van het buitenschrijnwerk dient uitgesloten te worden uit de vergunning.
Visueel-vormelijke elementen
De gelijkvloerse achtergevel wordt afgewerkt in zandkleurige pleister met houten schrijnwerk en zinken dakrand. Dit deel van de achtergevel is niet zichtbaar vanuit de straat. Tegen deze uitwerking geen bezwaar.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Het perceel met garage langs de Generaal Capiaumontstraat werd bij deze woning toegevoegd. De exacte toestand van deze garage en de bijhorende perceelgrenswijziging maken geen onderdeel uit van de voorliggende aanvraag.
In voorwaarden wordt opgelegd de verharding achter de woning en achter deze garage te beperken tot maximaal 1/3de van de tuinzone.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Er worden geen fietsstalplaatsen voorzien op eigen terrein. Voor de meeste erfgoedpanden van deze aard is het niet mogelijk om dit op een kwalitatieve manier op het eigen terrein te voorzien. Dankzij de garage langsheen de Generaal Capiaumontstraat is er bij deze woning wel de mogelijkheid om te voldoen aan artikel 33 van de bouwcode. Dit wordt in voorwaarden opgelegd.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. Het platte dak rechts achteraan de tweede verdieping aan de badkamer (bovenop het dak van de eerste verdieping) te voorzien als dakterras wordt uitgesloten uit de vergunning.
2. Het vervangen van het buitenschrijnwerk wordt uitgesloten uit de vergunning.
3. De verharding in de tuinzone achter de woning en achter de garage langs de Generaal Capiaumontstraat te beperken tot maximaal 1/3de van de tuinzone.
4. Fietsstalplaatsen te voorzien conform de bepalingen uit artikel 33 van de bouwcode.
5. Het platte dak van de gelijkvloerse aanbouw aan te leggen als een groendak.
6. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
7. Een septische put te voorzien conform de bepalingen van artikel 21 van de bouwcode.
8. De voorwaarden uit het advies van het Agentschap Onroerend Erfgoed na te leven.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 20 december 2024 |
Volledig en ontvankelijk | 25 februari 2025 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 26 april 2025 |
Verslag GOA | 4 april 2025 |
Naam GOA | Wim Van Roosendael |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd. Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. Het platte dak rechts achteraan de tweede verdieping aan de badkamer (bovenop het dak van de eerste verdieping) te voorzien als dakterras wordt uitgesloten uit de vergunning.
2. Het vervangen van het buitenschrijnwerk wordt uitgesloten uit de vergunning.
3. De verharding in de tuinzone achter de woning en achter de garage langs de Generaal Capiaumontstraat te beperken tot maximaal 1/3de van de tuinzone.
4. Fietsstalplaatsen te voorzien conform de bepalingen uit artikel 33 van de bouwcode.
5. Het platte dak van de gelijkvloerse aanbouw aan te leggen als een groendak.
6. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
7. Een septische put te voorzien conform de bepalingen van artikel 21 van de bouwcode.
8. De voorwaarden uit het advies van het Agentschap Onroerend Erfgoed na te leven.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.