Terug
Gepubliceerd op 14/04/2025

2025_CBS_02627 - Omgevingsvergunning - OMV_2024161925. Jules Moretuslei 187-189. District Wilrijk - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 11/04/2025 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Elisabeth van Doesburg, waarnemend burgemeester; Koen Kennis, schepen; Patrick Janssens, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Lien Van de Kelder, schepen; Ken Casier, schepen; Karim Bachar, schepen; Nathalie van Baren, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Johan Klaps, schepen; Stijn De Rooster, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Elisabeth van Doesburg, waarnemend burgemeester
2025_CBS_02627 - Omgevingsvergunning - OMV_2024161925. Jules Moretuslei 187-189. District Wilrijk - Goedkeuring 2025_CBS_02627 - Omgevingsvergunning - OMV_2024161925. Jules Moretuslei 187-189. District Wilrijk - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024161925

Gegevens van de aanvrager:

NV ANTVERPIA KOELTECHNIEK EN AIRCONDITIONING met als adres Jules Moretuslei 189 te 2610 Antwerpen

Ligging van het project:

Jules Moretuslei 187-189 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 43 sectie A nr. 203V2

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

wijzigen van een gemengd gebouw met realisatie vier woonentiteiten, interne constructieve werken, wijzigen van de scheimuur en de gevels en plaatsen van een dakterras

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          12/11/2024: statusrapport;

-          06/08/1973: vergunning (222#3542) voor het plaatsen van lichtreclame.

-          20/03/1972: vergunning (222#3125) voor verbouwingswerken winkel/woning.

-          18/02/1963: vergunning (222#43) voor het vergroten van een magazijn/ garage.

-          04/02/1963: vergunning (238#11771) voor nieuwbouw na afbraak op huisnummer 189 en opbouwen van een 2de verdieping op huisnummer 187.

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • gelijkvloers:
    • winkel met verbruikszaal;
    • werkplaats/ magazijn;
    • garage.
  • verdiepingen:
    • wonen -  meergezinswoning met 4 woonentiteiten.

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen met plat dak.

-          gevelafwerking:

  • poort naar inpandige garage (huisnummer 189).

 

Bestaande & Nieuwe toestand

-          functie:

  • gelijkvloers:
    • kantoren met showroom;
    • magazijn;
    • garage.
  • verdiepingen:
    • wonen - meergezinswoning met 4 woonentiteiten.

-          bouwvolume:

  • bewoonbaar volume uitgebreid;
  • terras achteraan de eerste en tweede verdieping.

-          gevelafwerking:

  • buitenschrijnwerk in wit aluminium;
  • voorgevel in rode gevelsteen;
  • dorpel in blauwe steen;
  • verwijderde garagepoort aan de voorgevel/ gesupprimeerde doorrit naar achterliggende garage en magazijn.

-          inrichting:

  • volledig bebouwd perceel.

 

Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen van de gevels;

-          wijzigen van de scheimuren;

-          supprimeren van inpandige buitenruimtes;

-          plaatsen van een dakterras en een uitpandig terras.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer - District Antwerpen

17 februari 2025

7 maart 2025

Voorwaardelijk gunstig

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

17 februari 2025

3 april 2025

Voorwaardelijk gunstig

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

17 februari 2025

28 februari 2025

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

17 februari 2025

18 februari 2025

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

17 februari 2025

25 februari 2025

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: Afbakeningslijn grootstedelijk gebied Antwerpen.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Publiciteit: het besluit van de Vlaamse regering van 12 mei 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen.
(De verordening publiciteit kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Gewestelijke publiciteitsverordening 2023)
De gewestelijke publiciteitsverordening is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 maart 2024 en in werking getreden op 15 juli 2024. 
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af op de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

  • Artikel 8 Visuele en vormelijke inpassing:
    De indeling van het schrijnwerk in de voorgevel is gewijzigd.

-          Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.

(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving)

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving werd geoordeeld tijdens het volledig- en ontvankelijkheidsonderzoek dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersdragend of een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. De berekende impactscore is kleiner dan of gelijk aan 1%. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).

Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsmatig gewenste ontwikkelingen

-          Transformatieleidraad: Transformatieleidraad Ruimte geven aan de stad van morgen. Op 21 mei 2024 keurde de gemeenteraad dit plan goed.
Je kan hem raadplegen via Transformatieleidraad.

-          Strategische Ruimteplan Antwerpen (SRA): Op 21 mei 2024 keurde de gemeenteraad het nieuwe plan goed.
Je kan meer info raadplegen via Strategisch Ruimteplan Antwerpen.

-          Reca Zuid: op de gemeenteraad van 21 oktober 2024 keurde de gemeenteraad dit ruimteplan goed.
Je kan het besluit raadplegen via eBesluitvorming.

 

 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag omvat enkel wijzigingen die van toepassing zijn op de eerste en tweede verdieping. De kelder- en gelijkvloerse verdieping zijn geen eigendom van de aanvrager. De bestaande functie van meergezinswoning op de verdiepingen blijft behouden.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De nieuwe uitpandige buitenruimtes op de eerste en tweede verdieping komen niet in aanmerking voor een gunstige beoordeling. Deze bevinden zich buiten de kenmerkende bouwdiepte in dit deel van de Jules Moretuslei, houden geen rekening met een mogelijk privacy hinder naar omwonenden en de afwerking ter hoogte van de scheidingsmuur is niet conform artikel 18 van de bouwcode.

Bijkomend hypothekeren deze buitenruimtes de doelstellingen van de transformatieleidraad om aan de zijde van de R11 ontwikkeling te voorzien waarbij er aan de randen van het bouwblok volume mogelijk is en het binnengebied gevrijwaard blijft.

 

Een buitenruimte bij het linkse appartement met twee slaapkamers op de eerste verdieping betekent een grote meerwaarde in de woonkwaliteit. Daarom kan gezocht worden naar een oplossing binnen de vergunde bouwdiepte. Zo kan er, in samenspraak met de eigenaar van het gelijkvloers, een buitenruimte voorzien worden rechts van het diepere volume.

Voor het rechtse appartement op de tweede verdieping is er onvoldoende aanleiding om een oplossing te onderzoeken. Dit appartement beschikte over een aanvaardbare en kwalitatieve buitenruimte in de vergunde toestand.

In voorwaarde zal daarom opgenomen worden om de vergunde toestand te herstellen.

De vergunde buitenruimtes voor de andere appartementen (rechts eerste verdieping en links tweede verdieping) zijn aanvaardbaar. De voorgestelde toestand heeft een onaanvaardbaar negatief effect op de woonkwaliteit in deze appartementen en is bijgevolg niet aanvaardbaar. Dit zal in voorwaarde worden opgenomen.

 

Visueel-vormelijke elementen

Verder voorziet de aanvraag wijzigingen aan het schrijnwerk, zowel in de voor- als in de achtergevel. De wijzigingen aan de voorgevel zijn stedenbouwkundig aanvaardbaar. De bestaande voorgevel uit rood gevelmetselwerk, uitstekende kroonlijst en elementen in natuursteen blijft behouden. Op die manier blijft het pand zich inpassen in het bouwblok waar gevels met gelijkaardige detaillering kenmerkend zijn.

Mits toepassing van artikel 3 van de bouwcode kan een afwijking op artikel 8 van de bouwcode toegestaan worden.

 

De wijzigingen aan het schrijnwerk in de achtergevel hebben allen invloed op de buitenruimtes. Door de beoordeling in het onderdeel Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid van dit verslag is het niet mogelijk de wijzigingen in verband met het schrijnwerk aan de achtergevel te vergunnen.

Deze zullen dan ook uitgesloten worden.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer is als voorwaardelijk gunstig opgeladen in het omgevingsloket, maar het is een gunstig advies zonder voorwaarden. Om die reden kunnen geen voorwaarden uit dit advies overgenomen worden.

 

Het gelijkvloers maakt geen deel uit van de aanvraag. Alle handelingen, werken en wijzigingen op het gelijkvloers tegenover de vergunde toestand zullen worden uitgesloten.

 

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

3. De wijzigingen aan de buitenruimtes van het rechtse appartement op de eerste verdieping en de appartementen op de tweede verdieping worden uitgesloten van vergunning.

4. Alle handelingen, werken en wijzigingen voor het dakterras achteraan de eerste verdieping worden uitgesloten van vergunning.

5. Alle handelingen, werken en wijzigingen voor het uitpandige terras achteraan de tweede verdieping worden uitgesloten van vergunning.

6. Alle handelingen, werken en wijzigingen voor de aanpassingen aan het schrijnwerk in de achtergevel worden uitgesloten van vergunning.

7. Alle handelingen, werken en wijzigingen op het gelijkvloers worden uitgesloten van vergunning.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

30 december 2024

Volledig en ontvankelijk

17 februari 2025

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

18 april 2025

Verslag GOA

4 april 2025

Naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd. Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

3. De wijzigingen aan de buitenruimtes van het rechtse appartement op de eerste verdieping en de appartementen op de tweede verdieping worden uitgesloten van vergunning.

4. Alle handelingen, werken en wijzigingen voor het dakterras achteraan de eerste verdieping worden uitgesloten van vergunning.

5. Alle handelingen, werken en wijzigingen voor het uitpandige terras achteraan de tweede verdieping worden uitgesloten van vergunning.

6. Alle handelingen, werken en wijzigingen voor de aanpassingen aan het schrijnwerk in de achtergevel worden uitgesloten van vergunning.

7. Alle handelingen, werken en wijzigingen op het gelijkvloers worden uitgesloten van vergunning.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.