Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2024159760 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Bram Borghs met als contactadres Robert Molsstraat 7 te 2018 Antwerpen, mevrouw Caroline Van Adorp met als contactadres Robert Molsstraat 7 bus 7 te 2018 Antwerpen en BV Kastaar met als adres Robert Molsstraat 7 te 2018 Antwerpen |
Ligging van het project: | De Leescorfstraat 35, Spillemansstraat 32 te 2140 (Borgerhout) Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 26 sectie B nrs. 905Y12 en 905H6 |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | slopen van de bebouwing in het binnengebied en het wijzigen van de functie van het pand aan de Spillemansstraat van bedrijvigheid naar wonen |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 5/06/1989: vergunning (179#12809) voor het plaatsen van lichtreclame;
- 22/09/1975: vergunning (179#12674) voor het gedeeltelijk verhogen van bestaande autobergplaats;
- 20/04/1970: vergunning (179#12481) voor voorgevelveranderingswerken;
- 25/03/1968: vergunning (180#4565) voor verbouwingswerken;
- 10/02/1964: vergunning (180#4578) voor voorgevelveranderings- en verbouwingswerken;
- 20/08/1962: vergunning (180#250) voor het bouwen van verluchtingsschouwen aan werkhuizen.
Vergunde toestand
- geheel De Leescorfstraat – Spillemansstraat:
- bedrijvigheid op het gelijkvloers;
- eengezinswoning op de verdieping aan de zijde met de De Leescorfstraat;
- 2 tot 1 bouwlagen met plat dak;
- bouwdiepte eerste verdieping 10,15 m;
- kroonlijsthoogte De Leescorfstraat 8,02 m;
- kroonlijsthoogte Spillemansstraat 4,99 m;
- volledig perceel bebouwd op niveau van het maaiveld;
- gevelafwerking De Leescorfstraat:
- gevelafwerking Spillemansstraat:
Bestaande toestand
- gebouw De Leescorfstraat:
- gebouw Spillemansstraat:
Nieuwe toestand
- functie:
- gebouw De Leescorfstraat:
- 3 bouwlagen met plat dak;
- bouwdiepte gelijkvloers 17 m;
- bouwdiepte eerste en tweede verdieping 10,29 m;
- uitbreiding eerste verdieping tot 17,14 m;
- kroonlijsthoogte 10,47 m;
- lichtgrijze, betonnen plint;
- beige gevelsteen;
- bronskleurige, aluminium raamdorpel;
- bronskleurig, aluminium buitenschrijnwerk;
- garagedorpel in blauwe hardsteen;
- poort naar inpandige garage en voordeur bekleed met bronskleurig, aluminium bekleding met verticale profilering;
- terras aansluitend aan de woning over de volledige breedte en met een oppervlakte van 36,2 m²;
- gebouw Spillemansstraat:
- 4 bouwlagen met plat dak;
- bouwdiepte 36,55 m;
- bouwdiepte hoofdvolume eerste verdieping 11,22 m;
- bouwdiepte hoofdvolume tweede en derde verdieping 9 m;
- volume aanbouw met 2de bouwlaag;
- kroonlijsthoogte hoofdvolume 11,68 m;
- lichtgrijze, betonnen plint;
- beige gevelsteen;
- bronskleurige, aluminium raamdorpel;
- bronskleurig, aluminium buitenschrijnwerk;
- garagedorpel in blauwe hardsteen;
- stalen, gegalvaniseerde poort naar inpandige garage;
- patio halverwege het gelijkvloers volume.
Inhoud van de aanvraag
- wijzigen van de functie van ‘wonen en bedrijvigheid’ naar ‘wonen’;
- slopen van een gedeelte van de bestaande bebouwing;
- nieuwbouw van volumes;
- wijzigen van de voorgevels;
- wijzigen van de scheimuren en tuinmuren;
- doorvoeren van interne constructieve werken.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Er werden geen externe adviezen gevraagd.
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 25 februari 2025 | 5 maart 2025 |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 25 februari 2025 | 4 maart 2025 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 25 februari 2025 | 6 maart 2025 |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu | 25 februari 2025 | 13 maart 2025 |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Water | 25 februari 2025 | 14 maart 2025 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: Afbakeningslijn grootstedelijk gebied Antwerpen.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op volgend punt:
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
- Publiciteit: het besluit van de Vlaamse regering van 12 mei 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen.
(De verordening publiciteit kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Gewestelijke publiciteitsverordening 2023)
De gewestelijke publiciteitsverordening is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 maart 2024 en in werking getreden op 15 juli 2024.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
- Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.
(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving werd geoordeeld tijdens het volledig- en ontvankelijkheidsonderzoek dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersdragend of een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. De berekende impactscore is kleiner dan of gelijk aan 1%. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
(Kijk de score van uw project na op https://www.waterinfo.be/informatieplicht)
- Rioleringstoets: overeenkomstig artikel 4.3.9 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 moet een omgevingsvergunningsaanvraag getoetst worden aan de zogenaamde rioleringstoets.
De rioleringstoets is van toepassing op de aanvraag.
De aanvraag voldoet aan de bepalingen van de rioleringstoets.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is van toepassing op de aanvraag. De aanvraag is hiermee in overeenstemming.
Beleidsmatig gewenste ontwikkelingen
- Transformatieleidraad: Transformatieleidraad Ruimte geven aan de stad van morgen. Op 21 mei 2024 keurde de gemeenteraad dit plan goed.
Je kan hem raadplegen via Transformatieleidraad.
- Strategische Ruimteplan Antwerpen (SRA): Op 21 mei 2024 keurde de gemeenteraad het nieuwe plan goed.
Je kan meer info raadplegen via Strategisch Ruimteplan Antwerpen.
- Reca Zuid: op de gemeenteraad van 21 oktober 2024 keurde de gemeenteraad dit ruimteplan goed.
Je kan het besluit raadplegen via eBesluitvorming.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft het volledig omvormen van een perceel waarop een groot magazijn en een woning aanwezig zijn naar uitsluitend wonen in de vorm van twee eengezinswoningen. Dit is inpasbaar binnen het woongebied.
Omdat de aanvraag het supprimeren van een groot magazijn bevat, heeft de aanvrager een ‘ruimtelijke economische nota’ toegevoegd. De stedelijke dienst ‘Ondernemen en Stadsmarketing’ sluit zich aan bij de bevindingen uit de nota en formuleert geen bezwaar.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Sloop
Het overgrote deel van de bouwvolumes op de site worden gesloopt met uitzondering van het ateliergebouw over 2 bouwlagen dat gelegen is achter de links aanpalende woning te Spillemansstraat nr. 34.
Dit gebouw veroorzaakt reeds in bestaande toestand een hinderlijke context waarbij de daglichttoetreding (in de tuin) en zichten van de (bijkomende) gebruikers in de rand van het bouwblok gehinderd wordt.
Het ontwikkelen van dit gebouwdeel naar wonen wordt ongunstig beoordeeld wat ook in voorbespreking is meegegeven.
Spillemansstraat
De nieuwe woning te Spillemansstraat nr. 32 wordt voorzien tot een bouwdiepte van 26,4 m zonder het ateliergebouw en tot 36,26 m inclusief het ateliergebouw. Dit betreft een grote overschrijding van de draagkracht van de omgeving.
Dit is niet aanvaardbaar.
Het voorzien van deze woning wordt uitgesloten uit de vergunning.
De Leescorfstraat
De nieuwe woning te De Leescorfstraat nr. 35 betreft 3 bouwlagen en wordt voorzien van een gelijkvloerse bouwdiepte van 17 m en 10,15 m op de verdiepingen.
Dit sluit aan bij de context van de omliggende woningen.
Dit wordt gunstig geadviseerd.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Hemelwaterverordening:
Het perceel is groter dan 120 m². De hemelwaterput moet in principe overlopen in een (bovengrondse) infiltratievoorziening.
Het perceel is echter verontreinigd als gevolg van de vroegere bedrijvigheid in het magazijn.
Gelet op deze context geeft de waterexpert voor de gevraagde afwijking een gunstige advies. De specifieke aard van de vervuiling en het volume aan te infiltreren water is niet combineerbaar, zelfs na de nieuwe leeflaag van 70 cm.
Bouwcode artikel 18 en 20
Alle daken groter dan 20 m² moeten als groendak aangelegd worden en de kleinere daken dienen van een lichte dakbedekking voorzien te worden. Dit is onvoldoende verduidelijkt op de aangeleverde plannensets.
De scheimuren grenzend aan deze daken moeten ook van een voldoende brandopstand voorzien worden. Dit is niet overal het geval in de aanvraag. Bij de groendaken van de Leescorfstraat zal een horizontale buffer in voorwaarden opgelegd worden om brandoverslag te voorkomen.
Visueel-vormelijke elementen
Spillemansstraat
Bij het voorgevelontwerp van de woning in de Spillemansstraat nr. 32 staat schaal van het gelijkvloers niet in verhouding met straatbeeld.
Een poort is bovendien in strijd met artikel 6 van de bouwcode. In voorgevels van minder dan 8 meter breed is een toegangspoort verboden.
De Leescorfstraat
Het voorgevelontwerp van de woning in de De Leescorfstraat betreft een eenvoudig baksteenontwerp in beide steen met rollagen boven de gevelopeningen en bronskleurig aluminium schrijnwerk.
Ook de raamdorpels en dakrand worden in zelfde bronskleurig aluminium voorzien. Dit sluit onvoldoende aan bij het straatbeeld waar een rijkelijkere detaillering kenmerkend is. Hierdoor heeft de gevel een zeer vlakke uitstraling.
In voorwaarden wordt een vooruitstekende kroonlijst en vooruitstekende natuurstenen raamdorpels opgelegd.
De arrière-corps is een veel voorkomend detail bij aaneengesloten bebouwing. Ter hoogte van de perceelsgrens springt het gevelvlak terug, en dit over de volledige gevelhoogte. Dit levert een verticale ritmering op die percelering in het straatbeeld nuanceert. Het is wenselijk om dit detail eigen aan de stedelijke context te behouden.
Wanneer er zich in de bestaande toestand openbare verlichtingsarmaturen (of andere elementen van nutsvoorzieningen) bevinden aan de gevel moeten deze na het uitvoeren van de werken opnieuw gemonteerd worden aan de gevel op een duurzame manier (eventueel met een achterliggende constructie).
Deze elementen moeten ten allen tijde kunnen hersteld worden of weggenomen worden. Indien nodig wordt hiervoor contact opgenomen met de dienst openbaar domein.
Wanneer de nieuwe constructie tot op het openbaar domein komt moet er rekening mee worden gehouden dat het voetpad in de toekomst hersteld kan worden zonder dat er aan de voorgevel ingrepen moeten gebeuren. Dit kan door de bestaande stoeptegel voor de werken weg te nemen en na de werken terug te plaatsen.
De garagepoort is circa 4 m breed, wat niet verboden wordt in de bouwcode bij een gevel van 9 m. Echter wordt de garagepoort verder visueel doorgezet tot aan de voordeur. Dit wordt ongunstig geadviseerd.
In voorwaarden wordt opgelegd het gedeelte tussen de garagepoort en de voordeur massief te voorzien in metselwerk met onderaan een natuurstenen plint.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 32 van de bouwcode van kracht sinds 15 juli 2024, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding, wijzigen van het aantal wooneenheden en wijziging tussen de gedefinieerde subfuncties in paragraaf 3. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats.
De aanvraag betreft slopen van de bebouwing in het binnengebied en het wijzigen van de functie van het pand aan de Spillemansstraat van bedrijvigheid (garage/werkplaats) naar wonen. Het project ligt in centrumgebied op meer dan 800m van een interregionale knoop / regionale knoop / P&R. De bijhorende parkeernormen uit de bouwcode worden gehanteerd. De parkeerbehoefte wordt bepaald op het inrichten van 1 bijkomende wooneenheid. Bij projecten tot en met 5 wooneenheden is de parkeernorm 1 De werkelijke parkeerbehoefte is 1.
|
De plannen voorzien in 1 nuttige autostal- en autoparkeerplaats.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1.
Dit aantal is toereikend.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.
|
Fietsvoorzieningen:
Voor de woning in de De Leescorfstraat bedraagt de fietsparkeerbehoefte 5 (4+1), er werden 6 fietsstalplaatsen ingetekend. De hart op hart afstand is te beperkt, deze dient 60 cm te zijn. Achter alle fietsen dient verder ook minimaal 1,7m opstelruimte te zijn, dit is niet het geval. Daarnaast is de doorgang tussen de auto en de gestalde fietsen onvoldoende om vlot uit de garage te geraken als de andere fietsstalplaatsen in gebruik zijn, deze dient minimaal over de breedte van 1m vrij te zijn.
Voor de woning in de Spillemansstraat bedraagt de fietsparkeerbehoefte 5 (4+1). Achter alle fietsen dient minimaal 1,7 m opstelruimte voorzien te worden om de stalplaats vlot te kunnen gebruiken, dit is met de huidige intekening niet het geval, er is echter wel voldoende ruimte om de fietsen op een bruikbare manier te stallen mits ze anders gepositioneerd worden.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bouw van de woning langs de Spillemansstraat en het omvormen van het ateliergebouw dat gelegen is achter de links aanpalende woning te Spillemansstraat nr. 34 wordt uitgesloten uit de vergunning.
2. Achter alle fietsstalplaatsen minimaal 1,7 m opstelruimte te voorzien.
3. De hart op hart afstand van gestalde fietsen minimaal 60 cm te voorzien.
4. De doorgang naar de fietsstalplaatsen overal minimaal 1 m breed te voorzien.
5. In de voorgevel van de woning te De Leescorfstraat 35 de post tussen de voordeur en garagepoort, met een breedte van 1,12 m, te voorzien in zelfde metselwerk en natuurstenen plint als de overige delen van de gelijkvloerse gevel links naast de deur en rechts naast de poort.
6. De ramen in de voorgevel van de woning te De Leescorfstraat te voorzien van vooruitstekende natuurstenen raamdorpels.
7. De voorgevel van de woning te De Leescorfstraat bovenaan af te werken met een vooruitstekende kroonlijst in analogie met het straatbeeld.
8. De daken van de woning te De Leescorfstraat te voorzien conform de bepalingen van artikel 20 van de bouwcode.
9. Het gedeelte van het dak, gelegen naast de scheidingsmuren die geen opstand hebben van minimaal 0,30 m ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, is te voorzien van: een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed voorzien tussen het groendak en de scheidingswand.
10. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
11. De arrière-corps te behouden. De arrière-corps moet vrij blijven van materiaal en isolatie.
12. De elementen voor straatverlichting of nutsvoorzieningen die zich aan de gevel bevinden in de bestaande toestand, integraal te verplaatsen.
13. De nieuwe constructie te laten aansluiten op het openbaar domein op die manier dat toekomstige werkzaamheden aan het openbaar domein kunnen plaats vinden los van herstelwerken aan de nieuwe constructie.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 24 december 2024 |
Volledig en ontvankelijk | 25 februari 2025 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 26 april 2025 |
Verslag GOA | 4 april 2025 |
Naam GOA | Wim Van Roosendael |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd. Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bouw van de woning langs de Spillemansstraat en het omvormen van het ateliergebouw dat gelegen is achter de links aanpalende woning te Spillemansstraat nr. 34 wordt uitgesloten uit de vergunning.
2. Achter alle fietsstalplaatsen minimaal 1,7 m opstelruimte te voorzien.
3. De hart op hart afstand van gestalde fietsen minimaal 60 cm te voorzien.
4. De doorgang naar de fietsstalplaatsen overal minimaal 1 m breed te voorzien.
5. In de voorgevel van de woning te De Leescorfstraat 35 de post tussen de voordeur en garagepoort, met een breedte van 1,12 m, te voorzien in zelfde metselwerk en natuurstenen plint als de overige delen van de gelijkvloerse gevel links naast de deur en rechts naast de poort.
6. De ramen in de voorgevel van de woning te De Leescorfstraat te voorzien van vooruitstekende natuurstenen raamdorpels.
7. De voorgevel van de woning te De Leescorfstraat bovenaan af te werken met een vooruitstekende kroonlijst in analogie met het straatbeeld.
8. De daken van de woning te De Leescorfstraat te voorzien conform de bepalingen van artikel 20 van de bouwcode.
9. Het gedeelte van het dak, gelegen naast de scheidingsmuren die geen opstand hebben van minimaal 0,30 m ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, is te voorzien van: een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed voorzien tussen het groendak en de scheidingswand.
10. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
11. De arrière-corps te behouden. De arrière-corps moet vrij blijven van materiaal en isolatie.
12. De elementen voor straatverlichting of nutsvoorzieningen die zich aan de gevel bevinden in de bestaande toestand, integraal te verplaatsen.
13. De nieuwe constructie te laten aansluiten op het openbaar domein op die manier dat toekomstige werkzaamheden aan het openbaar domein kunnen plaats vinden los van herstelwerken aan de nieuwe constructie.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.