De Grote Verbinding
Met ‘De Grote Verbinding’ bouwt Antwerpen aan haar internationale reputatie als stad Antwerpen en regio waar het goed is om te wonen, te werken, te ondernemen en op bezoek te komen. De Oosterweelverbinding maakt de Antwerpse Ring rond en de overkapping stuurt de auto’s onder de grond. Zo zorgt stad Antwerpen voor een betere mobiliteit voor Vlaanderen en wordt stad Antwerpen weer verbonden tot één geheel met meer groen en schonere lucht.
De afgelopen jaren hebben stad Antwerpen, Port of Antwerp Bruges (voorheen het Havenbedrijf Antwerpen nv van publiek recht), de burgerbewegingen, Lantis en andere Vlaamse partners, samen met de Intendant voor de Oosterweelverbinding, de plannen vormgegeven. Tijdens de uitvoering zetten zij samen zoveel mogelijk lokaal talent aan het werk.
Van januari 2016 tot juni 2018 werd, onder leiding van Intendant Alexander D’Hooghe, een traject doorlopen om te komen tot concrete en realiseerbare overkappingen en leefbaarheidsprojecten voor de Antwerpse Ring met als ambitie een overkapping van de volledige ring. In maart 2017 is het “Toekomstverbond voor de bereikbaarheid en leefbaarheid – Een ring rond de stad Antwerpen en een ring voor de stad Antwerpen” tussen het Vlaams Gewest, stad Antwerpen en de burgerbewegingen stRaten-generaal, Ademloos en Ringland tot stand gekomen. In het kader van de eerste grote fase in de leefbaarheidsmaatregelen voorzien de Vlaamse Regering, stad Antwerpen en Port of Antwerp Bruges een bedrag van 1,250 miljard euro.
Op 29 juni 2018 (jaarnummer 6145) bekrachtigde het college de selectie van 18 projecten en een aantal reserveprojecten als eindresultaat van het proces “Over de Ring” onder leiding van Intendant Alexander D’Hooghe. Naast deze Ringprojecten is 10,5 miljoen euro voorzien voor verder studiewerk rond onder andere het verkeerskundig systeem op de zuidoostelijke ring, tunnelveiligheid, multimodale knopen en overkappingskansen voor de volgende fasen.
De 18 geselecteerde projecten werden nadien geclusterd in zeven Ringparken en een Scheldebrug. Over de Scheldebrug nam de Vlaamse Regering een beslissing om de voorkeursvariant brug verder uit te werken.
Scheldebrug
In het kader van het Toekomstverbond werd in juni 2018 een ‘vaste oeververbinding’ als een van de 18 leefbaarheidsprojecten geselecteerd om zowel de (verkeers)leefbaarheid als de modal shift in de Antwerpse regio te verbeteren. Door het verbeteren van de Scheldekruisende verbindingen en het sluiten van de Antwerpse ringstructuur voor fietsers- en voetgangers, draagt ze bij aan het realiseren van de vooropgestelde modal shift in de Antwerpse Regio. Ze brengt linker- en rechteroever dichter bij elkaar.
De gemeenteraad keurde op 17 december 2018 (jaarnummer 787) de samenwerkingsovereenkomst tussen stad Antwerpen en De Vlaamse Waterweg nv goed.
Op 7 december 2020 namen stad Antwerpen en Vlaanderen kennis van het eindrapport van de studieopdracht en variantenstudie Scheldeverbinding en spraken af de brug als voorkeursvariant verder uit te werken. In 2021 vroegen stad Antwerpen en Vlaanderen de opmaak van een aantal aanvullende studies, van de projectdefinitie, van de verdere nautische aspecten, van de budgettaire inpassing en van de gunningsprocedure voor de aanduiding van het ontwerpteam verder uit te werken.
Op basis van grondig onderzoek besliste de Vlaamse Regering op 23 december 2022 om de gunningsprocedure uit te werken volgens de aanbestedingsvorm DBM en De Vlaamse Waterweg nv te gelasten met het voeren van de selectiefase, de onderhandelingsfase en de gunningsfase. Het college besliste in zitting van 10 maart 2023 (jaarnummer 1483) om voor de Scheldebrug, in samenwerking met De Vlaamse Waterweg nv, de voorkeursvariant (brug) volgens modaliteiten beslist door de Vlaamse regering op 23 december 2022 verder uit te werken.
De gemeenteraad keurde in zitting van 23 oktober 2023 (jaarnummer 698) de realisatieovereenkomst 'Fiets- en voetgangersbrug over de Schelde' met De Vlaamse Waterweg nv goed en vertrouwde de bevoegdheid voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden voor de overheidsopdracht toe aan het college.
Door de grote samenhang met de realisatie van de Scheldebrug wordt de herinrichting van de Scheldekaaien ter hoogte van het project mee opgenomen in de opdracht.
Het college keurde op 17 november 2023 (jaarnummer 8150) de projectdefinitie heraanleg Scheldekaaien goed. Hierin zijn de specifieke ambities en richtlijnen voor het openbaar domein van de kaaien binnen het projectgebied vastgelegd.
Het college keurde op 30 augustus 2024 (jaarnummer 6937) de opdrachtdocumenten goed.
Cascogebouw
Het Cascogebouw, zoals voorzien in de Projectdefinitie Scheldekaaien (17 november 2023, jaarnummer 8150), werd verder uitgewerkt in de opdrachtdocumenten samen met AG Vespa. Het gebouw is opgenomen in de opdracht van de Scheldebrug als een verplichte optie. Bij gunning zal het al dan niet lichten van de optie gebeuren in afstemming met de betrokken kabinetten en diensten, en ter goedkeuring voorgelegd worden aan het college.
In toepassing van artikel 48 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, kunnen bepaalde specifieke opdrachten voor werken door twee of meerdere aanbestedende overheden gezamenlijk worden geplaatst. De betrokken aanbestedende overheden kunnen één aanbestedende overheid onder hen aanduiden die de plaatsingsprocedure beheert en die optreedt voor rekening van zichzelf en voor rekening van de andere betrokken aanbestedende overheden.
Overeenkomstig artikel 6.2. van de realisatieovereenkomst 'Fiets- en voetgangersbrug over de Schelde' moeten de opdrachtdocumenten worden goedgekeurd door stad Antwerpen.
Het college van burgemeester en schepenen is op basis van artikel 56, §3, 6° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 bevoegd voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten voor de opdrachten waarvoor de gemeenteraad dat nominatief aan het college van burgemeester en schepenen heeft toevertrouwd.
De gemeenteraad besliste in zitting van 23 oktober 2023 (jaarnummer 698) om de bevoegdheid voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden voor de overheidsopdracht nominatief toe te vertrouwen aan het college.
De huidige opdracht voor het Cascogebouw behelst enkel de studie van de gebouwtechnieken, en de realisatie van een minimale installatie, bestaande uit onder andere beperkte toegangscontrole en verplichte noodverlichting.
Voortschrijdend inzicht en bijkomende studie heeft uitgewezen dat een meer doorgedreven uitwerking van de technische installatie aangewezen is om de haalbaarheid van verschillende concessie- scenario's mogelijk te maken, en voldoende flexibiliteit te voorzien in de invullingen. Tegelijkertijd is de ambitie om te voldoen aan de geldende energiewetgeving en toekomstige kapitaalsvernietiging te vermijden ten gevolge van wijzigingen of uitbreidingen aan de technische installatie van het gebouw.
De opdracht wordt daarom geoptimaliseerd met de realisatie van een basisinstallatie van gebouwtechnieken. Deze basisinstallatie kan bij toekomstige concessies eenvoudig uitgebreid worden bij wijze van 'plug- in'- installaties, als antwoord aan de noden en eisen van de actuele concessionaris. Ze wordt gerealiseerd conform de geldende wetgevingen met betrekking tot energie en voorzien op toekomstige verbeteringsmogelijkheden, zoals een eventuele realisatie van energiebesparende maatregelen buiten het projectgebied, zoals bijvoorbeeld de koppeling aan een warmtenet (stadsbreed of Nieuw Zuid).
De bijkomende investeringskost voor de realisatie van deze basisinstallatie wordt begroot op 600.000,00 EUR (inclusief 21% btw en inclusief 15% onvoorziene kosten).
Er is voor het Cascogebouw een geraamd bedrag 2,86 miljoen EUR (inclusief 21% btw, projectbegeleidingskost AG Vespa en 15% onvoorziene kosten) voorzien op budgetpositie 226 functiegebied 2LMS010102.
De bijkomende investering ten gevolge van dit besluit bedraagt 600.000,00 EUR (inclusief 21% btw en 15% onvoorziene kosten), en wordt eveneens voorzien op budgetpositie 226 functiegebied 2LMS010102.
De benodigde budgetten zullen wanneer nodig vanuit de cluster voorzien worden op de doelstelling 2LMS010102M03215.
Bij de 9de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 zal het budget voorzien worden tot 2028. Het budget voor het volledig project zal worden voorzien bij de opmaak van het nieuwe meerjarenplan.
Het college keurt de optimalisatie opdracht cascogebouw goed.