Terug
Gepubliceerd op 07/04/2025

2025_CBS_02369 - Omgevingsvergunning - OMV_2024139228. Jan De Voslei 6. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 04/04/2025 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Elisabeth van Doesburg, waarnemend burgemeester; Koen Kennis, schepen; Patrick Janssens, schepen; Lien Van de Kelder, schepen; Johan Klaps, schepen; Ken Casier, schepen; Karim Bachar, schepen; Stijn De Rooster, schepen; Nathalie van Baren, schepen; Karin De Craecker, waarnemend algemeen directeur

Verontschuldigd

Nabilla Ait Daoud, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Karin De Craecker, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Elisabeth van Doesburg, waarnemend burgemeester
2025_CBS_02369 - Omgevingsvergunning - OMV_2024139228. Jan De Voslei 6. District Antwerpen - Goedkeuring 2025_CBS_02369 - Omgevingsvergunning - OMV_2024139228. Jan De Voslei 6. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024139228

Gegevens van de aanvrager:

AUTOGEMB Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen met als contactadres Frankrijklei 71/73 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Jan De Voslei 6 te 2020 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 9 sectie I nr. 2293B3

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een school met interne constructieve wijzigingen, ontharding van de open ruimtes en vernieuwen van de toegang naar de fietsenstalling

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed:

https://id.erfgoed.net/aanduidingsobjecten/103092;

-          31/03/2017: vergunning (20162824) voor het renoveren en bouwen van nieuw sanitair van een school;

-          03/04/1955: beschermd als monument:

https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/7447.

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • gemeenschapsvoorziening – school;

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen met plat dak; 
  • bouwhoogte is 13,85 m;

-          inrichting:

  • toegang naar half-ondergrondse fietsenstalling;
  • zowel een overdekte- als een open speelplaats.

 

Bestaande toestand

-          functie, bouwvolume en inrichting ongewijzigd;

-          gevelafwerking:

  • voorgevel in beige silex;
  • voorgevel gelijkvloerse verdieping inkom in donkergrijze gevelsteen;
  • voorgevel verdiepingen inkom in beige gevelsteen;
  • voorgevel rechtse gedeelte in bruine gevelsteen;
  • buitenschrijnwerk in antraciet.

Nieuwe toestand

-          functie, bouwdiepte en gevelafwerking ongewijzigd;

-          inrichting:

  • gewijzigde toegang naar half-ondergrondse fietsenstalling;
  • zit- en trapelementen ter hoogte van de speelplaats.

 

Inhoud van de aanvraag

-          verbouwen van een schoolgebouw;

-          doorvoeren van interne constructieve werken;

-          vernieuwen toegang fietsenstalling;

-          deels ontharden van de speelplaats;

-          plaatsen van zit- en trapelementen ter hoogte van de speelplaats.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer - District Antwerpen

12 februari 2025

5 maart 2025

Voorwaardelijk gunstig

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

12 februari 2025

21 maart 2025

Voorwaardelijk gunstig

Onroerend Erfgoed

11 maart 2025

13 maart 2025

Voorwaardelijk gunstig

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

12 februari 2025

13 februari 2025

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu

 

6 maart 2025

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

12 februari 2025

10 maart 2025

Talentontwikkeling en Vrijetijdsbeleving/ Onderwijsbeleid/ Capaciteit

12 februari 2025

13 februari 2025

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: Afbakeningslijn grootstedelijk gebied Antwerpen.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening toegankelijkheid.

 

-          Publiciteit: het besluit van de Vlaamse regering van 12 mei 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen.
(De verordening publiciteit kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Gewestelijke publiciteitsverordening 2023)
De gewestelijke publiciteitsverordening is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 maart 2024 en in werking getreden op 15 juli 2024. 
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

 

-          Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.

(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving)

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.
 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving werd geoordeeld tijdens het volledig- en ontvankelijkheidsonderzoek dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
Mobiliteitsgerelateerde projecten:

Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersdragend of een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. De berekende impactscore is kleiner dan of gelijk aan 1%. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009. 
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag. 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Het betreft de verbouwing van een bestaande school zonder uitbreiding. De functionele inpasbaarheid blijft hierdoor gegarandeerd.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Schaal en ruimtegebruik zijn gunstig. Het volume blijft ongewijzigd.

De aanvraag omvat het vernieuwen van de toegang tot de fietsenstalling, interne renovatiewerken en het renoveren van de luifel en de speelplaats.

 

Centraal in het schoolgebouw bevindt zich het sanitair voor de leerlingen met aangrenzend een aantal administratieve functies gelegen. Al deze ruimten worden geoptimaliseerd, beantwoordend aan de huidige noden, met een maximaal behoud van de bestaande structuur.

 

De open speelplaats wordt heringericht met volledige vernieuwing van de riolering.

Waar voorheen de speelplaats opgedeeld was in 2 zones door de positie van de overdekte speelplaats, worden in het nieuwe ontwerp beide zones met elkaar verbonden. Ook wordt de speelplaats maximaal onthard en vergroend. De bestaande bomen blijven hierbij zoveel mogelijk bewaard. Bijkomende bomen worden aangeplant, steeds op afstand van meer dan 2m ten opzichte van de perceelsgrens. Voor een groene wand worden er nog leibomen aangeplant tegen de bestaande tuinmuur. Hun hoogte blijft beperkt tot de hoogte van de bestaande tuinmuur.

 

Voor de bestaande overdekte speelplaats blijven de structurele renovatiewerken beperkt tot het vernieuwen van de betonnen kolommen. Door middel van zit- en trapelementen sluit de verhoogde zone aan bij de lager gelegen speelplaats.

 

Aan de hoofdtoegang van het schoolgebouw wordt de bestaande fietsenhelling (dwars op de straat) tot de half ondergrondse fietsenstalling aangepast door een nieuwe helling te maken die evenwijdig loopt met de straat. Dit met als doel om een veiligere uitgang van de fietsenstalling naar de straat te maken.

 

Visueel-vormelijke elementen en Cultuurhistorische aspecten

De aanvraag heeft betrekking op een scholencomplex, opgenomen in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed (https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/7447). Het oudste deel van de school, op de hoek van de Pestalozzistraat en de Jan De Voslei, werd gebouwd in 1929-1931 naar een ontwerp van stadsbouwmeester Emiel Van Averbeke en is beschermd als monument. In de jaren 1960 werd de school uitgebreid aan de zijde van de Jan De Voslei. De geplande heraanleg van de achterliggende buitenruimte en wijziging van de fietshelling aan de straatzijde Jan De Voslei houden voldoende rekening met de historische, architecturale kenmerken en de aanwezige erfgoedwaarde van het jaren '60 complex.

Ter hoogte van het beschermde gebouw worden 2 lokalen gerenoveerd. Voor deze ingrepen dient een toelating te worden bekomen van het agentschap Onroerend Erfgoed.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De gehele speelplaats wordt vernieuwd en alle nieuwe verhardingen wateren af op eigen terrein. De groenzone en zone in boomschors bedraagt in totaal 368 m² voor een afwaterende oppervlakte van 807 m². De regenafvoeren van de bestaande luifel worden vernieuwd. Het hemelwater zal worden opgevangen in 3 hemelwaterputten met een totale inhoud van 45.000 liter voor de spoeling van toiletten (32 wc's en 8 urinoirs). Dit regenwater liep in de bestaande toestand rechtstreeks naar de openbare riolering. Dit betekent een aanzienlijke verbetering ten opzichte van de huidige situatie. De overloop van deze regenwaterputten worden aangesloten op een ondergrondse infiltratievoorziening.

 

In de huidige situatie is de speelplaats van de school grotendeels verhard. Er wordt een groenere speelplaats ingericht.

 

Het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer is als voorwaardelijk gunstig opgeladen in het omgevingsloket, maar het is een gunstig advies zonder voorwaarden. Om die reden kunnen geen voorwaarden uit dit advies overgenomen worden.

 

Het advies van de stedelijke dienst Talentontwikkeling en Vrijetijdsbeleving/Onderwijsbeleid/Capaciteit is gunstig.

 

Het advies van de stedelijke dienst Milieu is gunstig:

De aanvraag betreft het verbouwen van een school met interne constructieve wijzigingen, ontharding van de open ruimtes en vernieuwen van de toegang naar de fietsenstalling te Jan De Voslei 6 in 2020 Antwerpen. Milieutechnisch is de exploitatie van het Stedelijk Lyceum vergund in 2020. De aanvraag wordt gunstig geadviseerd.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

Er wordt een nieuwe fietshelling voorzien naar de ondergronse fietsenstalling. Momenteel is deze te bereiken via een steile helling die dwars uitkomt op het voetpad. Hierdoor is er vaak een conflict tussen fietsers en voetgangers omdat er te weinig opstelruimte is voor de fietsers. Er wordt nu een nieuwe helling voorzien die evenwijdig met het voetpad komt te liggen. Er ontstaat hierdoor een verbreed voetpad, als een buffer met de straat voor de schoolgaande jongeren wat gunstig is.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.
  1. Het advies van het Agentschap Onroerend Erfgoed maakt integraal deel uit van de vergunning en dient strikt te  worden nageleefd.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

17 december 2024

Volledig en ontvankelijk

12 februari 2025

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

13 april 2025

Verslag GOA

25 maart 2025

Naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

  1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.
  1. Het advies van het Agentschap Onroerend Erfgoed maakt integraal deel uit van de vergunning en dient strikt te  worden nageleefd.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.