Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2024159959 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Lester Reitzer met als adres Milisstraat 36 te 2018 Antwerpen |
Ligging van het project: | Milisstraat 15 te 2018 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 8 sectie H nr. 1103Z2 |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning naar een meergezinswoning met 2 woonentiteiten |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 12/08/2024: statusrapport;
- 24/08/2012: vergunning (3553#9913) voor het verbouwen van een eengezinswoning.
Vergunde toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Bestaande toestand
- overeenkomstig vergunde toestand, uitgezonderd van:
Nieuwe toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- vermeerderen van het aantal woongelegenheden van 1 naar 2;
- uitbreiden van het volume;
- wijzigen van de scheimuren;
- doorvoeren van interne constructieve werken.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Fluvius System Operator | 12 februari 2025 | 18 februari 2025 | Voorwaardelijk gunstig |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen | 12 februari 2025 | 17 maart 2025 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 12 februari 2025 | 13 februari 2025 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 12 februari 2025 | 19 februari 2025 |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Water | 12 februari 2025 | 4 maart 2025 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: Afbakeningslijn grootstedelijk gebied Antwerpen.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
- Publiciteit: het besluit van de Vlaamse regering van 12 mei 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen.
(De verordening publiciteit kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Gewestelijke publiciteitsverordening 2023)
De gewestelijke publiciteitsverordening is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 maart 2024 en in werking getreden op 15 juli 2024.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
het nieuwe volume is atypisch ten opzichte van de aanpalenden en brengt een ongewenste scheimuuraanpassing met zich mee.
de mezzanine/ slaapruimte op de zolderverdieping voldoet niet aan de minimale eisen van de vrije hoogte;
de raamopeningen in de studio voldoen niet aan de minimale eisen betreffende daglichttoetreding, uitzicht en minimale luchttoevoer. Er bevindt zich minder dan 1 m² van de openingen tussen de 1 en 2 meter boven het loopvlak. De mezzanine/slaapruimte op de zolderverdieping heeft geen openingen voor daglichttoetreding, uitzicht en minimale luchttoevoer;
Slaapkamer 5 en de hobbyruimte worden gescheiden van de gelijkvloerse duplex door een gemeenschappelijke ruimte, namelijk de trappenhal. Ze vormen bijgevolg geen aaneengesloten geheel met de wooneenheid.
er wordt geen opstand van minimum 0,30 m voorzien tussen de opgehoogde scheimuur en het hoogst aangrenzende dakvlak;
§ 3 het is onduidelijk of de nieuwe scheidingsmuur ter hoogte van de linkerbuur volwaardig en volgens de regels van goed vakmanschap afgewerkt wordt. Volgens de plannen wordt er enkel isolatie voorzien;
§ 1 de groendaken worden niet voorzien van een niet-brandbare strook met een breedte van 30 cm ter hoogte van dakopstanden en afvoerbuizen;
Het vergunde groendak tegen de scheidingsmuur met de linkerbuur werd niet afgewerkt als groendak. Voor platte daken die niet als groendak of dakterras worden aangelegd, is een lichtkleurige dakbedekking verplicht;
er worden geen autoparkeerplaatsen voorzien;
er worden geen fietsparkeerplaatsen voorzien op eigen terrein.
- Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.
(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving werd geoordeeld tijdens het volledig- en ontvankelijkheidsonderzoek dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersdragend of een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. De berekende impactscore is kleiner dan of gelijk aan 1%. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Het project is gelegen in een zone met een middelgrote pluviale overstromingskans (T100) onder huidig klimaat (score D). Het overstromingsveilig pluviaal peil bij een middelgrote kans toekomstig klimaat bedraagt 5,37 mTAW. Bij een middelgrote kans toekomstig klimaat bedraagt de pluviale waterdiepte die gemodelleerd wordt tegen het gebouw aan de straatzijde circa 50 cm. De vloerpas van de gelijkvloerse verdieping zit daarboven. Via de kelderramen en het kelderrooster kan wel overstromingswater de woning binnendringen. Het project is niet gelegen in een signaalgebied. Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)
Op volgende website worden oplossingen aangereikt om gebouwen te beschermen tegen waterindringing of in het geval van onvermijdbare waterindringing de kans op schade te verkleinen. https://www.vmm.be/water/overstromingen/hoe-je-woning-beschermen/
- Rioleringstoets: overeenkomstig artikel 4.3.9 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 moet een omgevingsvergunningsaanvraag getoetst worden aan de zogenaamde rioleringstoets.
De rioleringstoets is niet van toepassing op de aanvraag.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsmatig gewenste ontwikkelingen
- Transformatieleidraad: Transformatieleidraad Ruimte geven aan de stad van morgen. Op 21 mei 2024 keurde de gemeenteraad dit plan goed.
Je kan hem raadplagen via Transformatieleidraad.
- Strategische Ruimteplan Antwerpen (SRA): Op 21 mei 2024 keurde de gemeenteraad het nieuwe plan goed.
Je kan meer info raadplegen via Strategisch Ruimteplan Antwerpen.
- Reca Zuid: op de gemeenteraad van 21 oktober 2024 keurde de gemeenteraad dit ruimteplan goed.
Je kan het besluit raadplegen via eBesluitvorming.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Voorliggende aanvraag omvat het omvormen van een niet-beschermde eengezinswoning tot meergezinswoning met twee woongelegenheden. De woonfunctie blijft dus behouden. Het pand is in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de Milisstraat.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvrager voorziet één woongelegenheid waarvan de netto-vloeroppervlakte groter is dan 130 m2 en dewelke een aansluitende buitenruimte heeft van minstens 15 m2. De aanvraag voldoet aan artikel 28 van de bouwcode. Door hieraan te voldoen is het opdelen van de niet-beschermde wooneenheid mogelijk.
In voorliggende aanvraag wordt op de gelijkvloerse en 1ste verdieping een duplex met 4 slaapkamers voorzien met bovenliggend een duplex studio onder het hellend dak.
Op de 1ste verdieping wordt het aanwezige entresol-volume haaks uitgebouwd waardoor op 3,81 m afstand van de achtergevel van het hoofdvolume een perceelsbrede uitbouw ontstaat.
De scheimuur met de linkerbuur wordt hierdoor over een lengte van de 6,28 m minstens 1,65 m verhoogd wat een bijkomende negatieve hinder qua bezonning naar het linker buurperceel met zich zal meegeven.
Bijkomend wordt geoordeeld dat bij een dergelijk perceelsbrede uitbouw de leesbaarheid van de entresol-typologie verloren gaat. Ook het voorzien van haaks volume los en terugliggend van de achtergevel van het hoofdvolume kan niet gunstig beoordeeld worden en gaat in tegen het principe van een entresolvolumes die rug aan rug aansluiten en waarbij de open ruimtes gekoppeld worden om maximale daglichttoetreding te garanderen.
Op de 2de verdieping bevinden zich echter nog een slaapkamer 5 en hobbyruimte. Ook hier wordt achteraan tegen de opgaande, blinde scheimuur een bijkomend volume voorzien voor het realiseren van de wasruimte.
Deze ruimtes zijn echter enkel bereikbaar via de trap die toegang verleend tot de studio nieuwe . Gezien de aparte toegang, koppeling aan de traphal en de aanwezigheid van badkamer en toilet; lezen deze ruimtes zich quasi als een aparte wooneenheid ook al geven de plannen weer dat deze tot de gelijkvloerse duplex behoren.
Artikel 11 §4 van de bouwcode stelt dat binnen een gebouw met minstens 2 woningen alle ruimten die onderdeel vormen van een zelfstandige woongelegenheid, met uitzondering van garages, fietsparkeerplaatsen of bergplaatsen, één aaneengesloten geheel moeten vormen. Ze mogen niet van elkaar gescheiden zijn door gemeenschappelijke ruimten zoals traphallen. De voorgestelde indeling is bijgevolg strijdig met dit artikel.
Geadviseerd wordt de aanvraag te weigeren.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De nieuwe verblijfsruimte (mezzanine/slaapruimte) beschikt over onvoldoende vrije ruimte onder de dakhelling (artikel 9, bouwcode) en de positie van de dakvlakramen is strijdig met artikel 10 van de bouwcode. De mezzanine/slaapruimte zelf beschikt niet over openingen voor daglichttoetreding, uitzicht en minimale luchttoevoer. Bovenstaande afwijkingen wijzen erop dat de studio over te weinig woonkwaliteit beschikt.
Bijkomend wordt opgemerkt dat de in voorliggende aanvraag onvoldoende dakopstand voorzien wordt om brandoverslag te vermijden en dat er geen groendak of lichtkleurige dakbedekking voorzien wordt.
Mede hierdoor wordt geadviseerd de aanvraag te weigeren.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische elementen
In voorliggende aanvraag worden geen werken aan de voorgevel voorzien. Het toevoegen van extra dakvlakramen in het zadeldak is aanvaardbaar.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 32 van de bouwcode van kracht sinds 15 juli 2024, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding, wijzigen van het aantal wooneenheden en wijziging tussen de gedefinieerde subfuncties in paragraaf 3. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
De aanvraag betreft het verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning naar een meergezinswoning met 2 woonentiteiten. Het project ligt in centrumgebied op minder dan 800m van een interregionale knoop. De bijhorende parkeernormen uit de bouwcode worden gehanteerd.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaatsen.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding van het aantal wooneenheden van 1 naar 2. Bij projecten tot en met 5 wooneenheden is de parkeernorm 0,85. 1 bijkomende wooneenheid : parkeerbehoefte = 0,85. De werkelijke parkeerbehoefte is 1.
|
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.
In een aantal gevallen genereert een aanvraag een werkelijke parkeerbehoefte maar kunnen de plaatsen om volgende stedenbouwkundige redenen niet (volledig) gerealiseerd worden: Voorliggende aanvraag heeft betrekking op een pand met een voorgevel van minder dan 8 m breed. Volgens artikel 8, §3, 1° (Visuele en vormelijke inpassing) van de bouwcode is een toegangspoort verboden.
|
Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1.
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1 – 0 = 1. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen. |
Fietsvoorzieningen:
Voor het bijkomend appartement met 1 slaapkamer moeten conform artikel 33 van de bouwcode 2 fietsenstallingen voorzien worden. Deze worden bij voorkeur ingericht op het gelijkvloers.
De dienst mobiliteit geeft advies met volgende voorwaarden:
- 2 fietsenstallingen inrichten voor het bijkomend appartement. Deze worden bij voorkeur ingericht op het gelijkvloers.
Dit advies wordt bijgetreden.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften, de goede ruimtelijke ordening en een gegrond bezwaar.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 20 december 2024 |
Volledig en ontvankelijk | 12 februari 2025 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 13 april 2025 |
Verslag GOA | 25 maart 2025 |
Naam GOA | Axel Devroe |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd. Er werden standpunten, opmerkingen en/of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.
Bespreking van de bezwaren
Beoordeling:
Gelet op de oriëntatie van de percelen en de omvang van de verhoging van de scheidingsmuur met minimaal 1,65 m; wordt geoordeeld dat de voorgestelde scheimuurwijziging bijkomende ongunstige hinder qua bezonning en daglichttoetreding naar het buurperceel toe creëert. Daarnaast zijn perceelsbrede bouwvolumes niet kenmerkend voor de specifieke stedelijke omgeving.
Het bezwaar is gegrond.
Het college sluit zich integraal aan bij:
- de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.
De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.