Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2025011895 |
Gegevens van de aanvrager: | BV AVITUS met als adres Dwarsdreef 52A te 2970 Schilde en de heer Dimitri Baele met als contactadres Van den Nestlaan 19 te 2520 Ranst |
Ligging van het project: | Putsebaan 27 te 2040 Zandvliet (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 20 sectie B nr. 226P2 |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwen, uitbreiden en gedeeltelijk wijzigen van de functie naar kantoren, dienstverlening en vrije beroepen |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 17/10/1991: vergunning (19911864) voor het verbouwen van een bakkerij;
- 29/08/1975: vergunning (197583135) voor een autobergplaats;
- 27/07/1973: vergunning (1973892) voor een winkelhuis.
Vergunde toestand
- functie: handelswoning: eengezinswoning met bakkerij en winkel;
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting: vrijstaande garage van 1 bouwlaag in rode gevelsteen.
Bestaande toestand
overeenkomstig de vergunde toestand, uitgezonderd:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Nieuwe toestand
- functie: handelswoning: eengezinswoning met schoonheidssalon en winkel;
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- wijzigen van de functie van bakkerij met winkel naar schoonheidssalon met winkel op het gelijkvloers van de handelswoning;
- wijzigen van de voorgevels;
- wijzigen van het bouwvolume;
- wijzigen van de scheimuren;
- doorvoeren van interne constructieve werken.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen | 10 februari 2025 | 6 maart 2025 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 10 februari 2025 | 13 februari 2025 |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 10 februari 2025 | 13 februari 2025 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 10 februari 2025 | 3 maart 2025 |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu | 10 februari 2025 | 6 maart 2025 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
- Publiciteit: het besluit van de Vlaamse regering van 12 mei 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen.
(De verordening publiciteit kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Gewestelijke publiciteitsverordening 2023)
De gewestelijke publiciteitsverordening is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 maart 2024 en in werking getreden op 15 juli 2024.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
- Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.
(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving werd geoordeeld tijdens het volledig- en ontvankelijkheidsonderzoek dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van het stikstofdecreet.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
(Kijk de score van uw project na op https://www.waterinfo.be/informatieplicht)
- Rioleringstoets: overeenkomstig artikel 4.3.9 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 moet een omgevingsvergunningsaanvraag getoetst worden aan de zogenaamde rioleringstoets.
De rioleringstoets is niet van toepassing op de aanvraag.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft het omvormen van een bakkerij met winkel naar een schoonheidssalon met winkel vooraan op het gelijkvloers van de handelswoning.
Het advies werd ingewonnen bij de stedelijke dienst Ondernemen en Marketing en luidt als volgt:
“De functiewijziging past binnen de algemene ontwikkeling van de Putsebaan als een zone met gemengde functies. De aanvraag is conform de beleidsnota Ruimtelijke Economie van Antwerpen, waarin functieverweving en een gevarieerd aanbod van bedrijvige milieus worden gestimuleerd?.”
De aanvraag is functioneel inpasbaar in de omgeving.
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
Het hoekpand bestaat uit een hoofdvolume van twee bouwlagen plus een zadeldak met daarachter aanbouwen tot een bouwdiepte van 23 meter. Het schoonheidssalon met winkel heeft een inkom aan de zijde van de Putsebaan.
Het achterste gedeelte van deze aanbouw werd, afwijkend van de vergunde toestand, verbreed en gebouwd tot tegen de rechter perceelsgrens.
Het dak van deze uitbreiding heeft een oppervlakte van 51 m². De bouwcode legt in artikel 20 op dat nieuwe daken als groendak aangelegd moeten worden. Dit wordt als voorwaarde bij de vergunning opgenomen.
Ter hoogte van de nieuwe scheidingsmuur op de rechter perceelsgrens wordt geen opstand van 30 cm ten opzichte van het hoogste dakvlak voorzien, zoals voorgeschreven in artikel 18 van de bouwcode. Dit dient geremedieerd te worden door het aanleggen van en brandvrije strook naast de scheidingsmuur. Dit wordt eveneens als voorwaarde bij de vergunning opgenomen.
Het hoekperceel grenst eveneens aan het Verbrandstraatje. De inkom van de woning situeert zich aan deze zijde van het perceel. De voortuinstrook is volledig verhard. Volgens artikel 23 van de bouwcode betreffende de inrichting van de open ruimte zijn in voortuinen enkel volgende verhardingen toegelaten: paden palend aan de bebouwing en toegangspaden met een maximumbreedte van 1,5 meter, opritten naar een autoparkeerplaats met een maximumbreedte van 3 meter, halfverharding onder fietsverankeringsystemen, halfverharding voor het parkeren van wagens in de voortuin op voorwaarde dat dit niet kan of mag in de zij- of achtertuin, het perceel breder is dan 8 meter en het groene karakter behouden kan blijven. De bestaande vrijstaande garageboxen en tuinhuis, bereikbaar via het Verbrandstraatje, beschikken reeds over een 7 meter brede verharde oprit. De overige aanwezige verharding dient conform artikel 23 te worden aangepast. Behoudens een toegangspad van 1,50 meter breed tot de voordeur en rondom de woning dient de volledige voortuinstrook aan de zijde van het Verbrandstraatje te worden onthard en groen aangelegd te worden. Dit wordt als voorwaarde bij de vergunning opgenomen.
Visueel-vormelijke elementen
De aanvraag houdt het wijzigen van de voorgevel. De rode bakstenen gevel wordt in wit gekaleid en het schrijnwerk vervangen door pvc schrijnwerk.
Deze kleur- en materiaalkeuze zijn inpasbaar in het straatbeeld.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Door de herinrichting van het gelijkvloers ontstaat daarnaast een kwalitatieve woning die aan de huidige normen inzake woon- en leefkwaliteit voldoet.
De aanvraag werd ter advies aan de brandweer voorgelegd. De voorwaarden uit dit advies moeten strikt opgevolgd worden.
Er is geen afvalberging voorzien voor de nieuwe functie, hoewel er in toepassing van artikel 19 van de bouwcode bij functies anders dn wonen een afgescheiden berging van 4 m² voorzien moet worden. Dit wordt als voorwaarde bij de vergunning opgenomen.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 32 van de bouwcode van kracht sinds 15 juli 2024, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding, wijzigen van het aantal wooneenheden en wijziging tussen de gedefinieerde subfuncties in paragraaf 3. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.
De aanvraag betreft het omvormen van een bakker naar schoonheidssalon. Gezien de beperkte oppervlakte van de zaak is de toekomstige parkeerbehoefte 0.
|
De plannen voorzien in 0 bijkomende nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
De bestaande vrijstaande garageboxen op het perceel blijven behouden.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.
2. Het gedeelte van het dak, gelegen naast de scheidingsmuren die geen opstand hebben van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, is te voorzien vaneen niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 0,0 meter breed voorzien tussen het groendak en de scheidingswand.
3. Er moet een afvalberging van minstens 4 m² worden voorzien.
4. Het plat dak van de achterste aanbouw is te voorzien als groendak.
5. Behoudens een toegangspad van 1,50 meter breed tot de voordeur en rondom de woning dient de volledige voortuinstrook aan de zijde van het Verbrandstraatje te worden onthard en groen aangelegd te worden.
6. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 4 februari 2025 |
Volledig en ontvankelijk | 10 februari 2025 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 11 april 2025 |
Verslag GOA | 25 maart 2025 |
Naam GOA | Katrine Leemans |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd. Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.
2. Het gedeelte van het dak, gelegen naast de scheidingsmuren die geen opstand hebben van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, is te voorzien vaneen niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 0,0 meter breed voorzien tussen het groendak en de scheidingswand.
3. Er moet een afvalberging van minstens 4 m² worden voorzien.
4. Het plat dak van de achterste aanbouw is te voorzien als groendak.
5. Behoudens een toegangspad van 1,50 meter breed tot de voordeur en rondom de woning dient de volledige voortuinstrook aan de zijde van het Verbrandstraatje te worden onthard en groen aangelegd te worden.
6. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.