Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2024162294 |
Gegevens van de aanvrager: | BV FIMMO Projecten met als contactadres Dorpsstraat 11 te 2940 Stabroek |
Ligging van het project: | Walenhoek 33 te 2040 Zandvliet (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 20 sectie C nrs. 213A, 213V2, 213R2, 213X2, 215H en 220F |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | plaatsen van een distributiecabine |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 13/06/2024: vergunning deputatie na vergunning college (OMV_2023049250) voor het bouwen van drie meergezinswoningen met in totaal 23 units en acht eengezinswoningen en verbouwen van een woning met erfgoedwaarde.
Vergunde toestand
- inrichting:
Bestaande toestand
- vergunning met referentie OMV_2023049250 in uitvoering.
Nieuwe toestand
- functie: openbare nutsvoorziening (distributiecabine);
- bouwvolume cabine:
- gevelafwerking: wanden in beton, afgewerkt met groene crepi structuurverf (RAL 6003);
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- plaatsen van een distributiecabine;
- heraanleggen van wadi.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Fluvius System Operator | 10 februari 2025 | 11 februari 2025 | Geen advies |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen | 10 februari 2025 | 7 maart 2025 | Voorwaardelijk gunstig |
Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie | advies gevraagd op 10/2 | 12 februari 2025 | Geen bezwaar |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen | 10 februari 2025 | 21 februari 2025 |
Stadsontwikkeling/ Beheer en Operaties | 10 februari 2025 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu | 10 februari 2025 | 26 februari 2025 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 10 februari 2025 | 26 februari 2025 |
Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte | 10 februari 2025 | 13 februari 2025 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen). In gebieden en plaatsen van culturele, historische en/of esthetische waarde wordt de wijziging van de bestaande toestand onderworpen aan bijzondere voorwaarden, gegrond op de wenselijkheid van het behoud, (Artikel 6 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
- Publiciteit: het besluit van de Vlaamse regering van 12 mei 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen.
(De verordening publiciteit kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Gewestelijke publiciteitsverordening 2023)
De gewestelijke publiciteitsverordening is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 maart 2024 en in werking getreden op 15 juli 2024.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
§1. Het is verplicht om nieuwe daken van meldings- en vergunningsplichtige constructies aan te leggen als een groendak indien deze daken een helling hebben van minder dan 15° en een oppervlakte hebben van ten minste 20 m².
§2. Voor platte daken of delen ervan die niet als groendak of dakterras worden ingericht, is een lichtkleurige dakbedekking verplicht.
Het dak is niet aangelegd als groendak en wordt afgewerkt met een zwarte coating.
- Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.
(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving werd geoordeeld tijdens het volledig- en ontvankelijkheidsonderzoek dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersdragend of een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. De berekende impactscore is kleiner dan of gelijk aan 1%. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
(Kijk de score van uw project na op https://www.waterinfo.be/informatieplicht)
- Rioleringstoets: overeenkomstig artikel 4.3.9 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 moet een omgevingsvergunningsaanvraag getoetst worden aan de zogenaamde rioleringstoets.
De rioleringstoets is niet van toepassing op de aanvraag.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
In het kader van de herontwikkeling van het binnengebied aan de Walenhoek 33 te Zandvliet, een eerder vergund project met een- en meergezinswoningen, wordt een distributiecabine geplaatst van het type Lithobeton TF – GEMINI 2 TFO. Deze cabine moet de elektriciteitsvoorziening waarborgen voor de woningen in het binnengebied.
De aanwezigheid van de distributiecabine kan vanuit die invalshoek verantwoord worden en is functioneel inpasbaar.
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
De distributiecabine heeft een oppervlakte van 5,20 meter op 2,70 meter en een hoogte van 2,47 meter. Ze wordt ingeplant op het terrein op 1 meter van de perceelsgrens met de rechts aanpalende woning Walenhoek 7, aan de zijde waar zich ook de toegang en parking van het project in het binnengebied situeert.
De groenaanleg wordt licht heringericht om de cabine zoveel mogelijk te laten opgaan in de groene buffer. De eerder vergunde wadi krijgt een iets andere vorm maar behoudt zijn volume en infiltratieoppervlakte.
De cabine wordt zorgvuldig ingeplant en omringd door een groenbuffer waardoor deze een zo klein mogelijke impact heeft op de vergunde werken en de omgeving.
Visueel-vormelijke elementen
De distributiecabine wordt door de specifiek gekozen inplanting zoveel mogelijk aan het oog onttrokken. De cabine wordt afgewerkt in groene structuurverf (RAL 6003).
Door de kleurkeuze en de inplanting ervan in de groene buffer, zal de cabine geen storend visueel effect hebben op de omgeving.
Conform artikel 20 van de bouwcode is het verplicht om platte daken of delen ervan die niet als groendak of dakterras worden ingericht, in een lichtkleurige dakbedekking afgewerkt te worden. Deze aangepaste kleurstelling wordt opgenomen als voorwaarde bij de vergunning.
Cultuurhistorische aspecten
Aangezien heel de zone gelegen is in CHE-gebied, werd advies ingewonnen van de stedelijke dienst Monumentenzorg. Zij achten dat het plaatsen van de cabine kadert in de verleende vergunning voor het binnengebied.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Vanuit de stedelijke dienst Groen en begraafplaatsen wordt volgend advies uitgebracht:
“Er wordt een goed uitgewerkt groenontwerp is voorgesteld. De te rooien bomen zijn te verantwoorden. Wel is het belangrijk, om de te behouden bomen effectief te kunnen behouden, dat er correcte boombeschermingsmaatregels genomen worden. Indien hier niet aan voldaan wordt, zullen de te behouden bomen ernstig leiden onder bodemverdichting ten gevolge van de werfomstandigheden en dus de facto uitgesteld geveld worden. Het wordt ten zeerste aangeraden om berschermingsmaatregelen op maat op te laten maken door een gecertificeerd boomverzorger (ETW of ETT).
Volgende voorwaarden worden opgelegd:
De groenzone onder de te behouden bomen moet worden gevrijwaard tijdens de werken. Bij voorkeur wordt de gehele zone omzoomd met hekwerk. In de ruimte wortelzone van de bomen mag men niet rijden, parkeren, materialen en/of substraten opslaan. In de zone vanaf de stam tot op een afstand van 12 keer de diameter van de stam:
- mogen geen wortels dikker dan 4 cm beschadigd worden;
- moet minstens 50 % van de wortels dunner dan 4 cm intact blijven.”
Het advies van de stedelijke Groendienst dient te worden opgevolgd.
Vanuit milieutechnisch oogpunt is er geen bezwaar tegen de aanvraag. Een transformator met een vermogen van 630 kVA is niet meer ingedeeld. Er zijn dan ook geen wijzigingen of uitbreidingen van de reeds vergunde ingedeelde inrichtingen of activiteiten (IIOA’s). De aanvrager wordt erop gewezen dat, indien er voor de plaatsing van de distributiecabine een bemaling noodzakelijk is, de omgevingsvergunning hiervoor verkregen dient te worden vóór de start der werken.
De brandweer brengt een voorwaardelijk gunstig advies uit dat strikt moet worden nageleefd.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De voorwaarden uit het advies van de stedelijke Groendienst dienen te worden nageleefd.
2. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.
3. De dakbedekking van de distibutiecabine is af te werken in een lichte kleur.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 10 januari 2025 |
Volledig en ontvankelijk | 10 februari 2025 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 11 april 2025 |
Verslag GOA | 26 maart 2025 |
Naam GOA | Katrine Leemans |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De voorwaarden uit het advies van de stedelijke Groendienst dienen te worden nageleefd.
2. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.
3. De dakbedekking van de distibutiecabine is af te werken in een lichte kleur.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.