Er werd bij de deputatie een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:
- een openbaar onderzoek te houden;
- advies uit te brengen.
Projectnummer: | OMV_2024124049 |
Gegevens van de aanvrager: | zie exploitant |
Gegevens van de exploitant: | VZW Koninklijke Sportschuttersvereniging De Ciebel vzw (0461015561) met als contactadres Edegemsesteenweg 100 te 2610 Antwerpen |
Ligging van het project: | Edegemsesteenweg zonder nummer te 2610 Wilrijk (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 42 sectie C nr. 68T5 |
waarvan: |
|
- 20240604-0102 | afdeling 42 sectie C nr. 68T5 (VZW de Ciebel) |
Vergunningsplichten: | exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten |
Voorwerp van de aanvraag: | exploitatie van een schietstand |
Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Voorgeschiedenis
Aan de vzw Schietsportpromotie werd een milieuvergunning uitgereikt met kenmerk MLAV/05-36. De vergunning verloopt op 16 juni 2025.
Inhoud van de aanvraag
De aanvraag betreft een hervergunning en wijziging van een schietstand aan het Fort 6 in Wilrijk.
Aangevraagde rubriek(en)
Aangevraagde rubriek(en) VZW de Ciebel
Rubriek | Omschrijving | Gevraagd voor |
32.7.1°a) | schietstanden voor niet vuurwapens waarbij de Ek1 kleiner of gelijk is aan 50 joule; | 7,50 joule |
32.7.2°c) | schietstanden voor vuurwapens waarbij de Ek1 groter is dan 250 joule. | 4.400 joule |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:
Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.
Adviezen
Er werden geen adviezen gevraagd.
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: Afbakeningslijn grootstedelijk gebied Antwerpen.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor gemeenschapsuitrusting en openbare nutsvoorziening. Onder gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen dient te worden begrepen voorzieningen die gericht zijn op de bevordering van het algemeen belang en die ten dienste van de gemeenschap worden gesteld. De idee van dienstverlening (verzorgende sector) aan de gemeenschap is derhalve rechtstreeks aanwezig. Artikel 4.4.8.van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening schrijft voor dat in gebieden die op de gewestplannen zijn aangewezen als gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen, handelingen van algemeen belang en de daarmee verbonden activiteiten te allen tijde kunnen worden toegelaten, ongeacht het publiek of privaatrechtelijk statuut van de aanvrager of het al dan niet aanwezig zijn van enig winstoogmerk. Als gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen kunnen eveneens worden beschouwd een school, een voor het publiek toegankelijke toegangsweg tot een vergund gebouwencomplex in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen en neveninrichtingen naast een autosnelweg. Alhoewel in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen in principe geen gebouwen met een woonfunctie zijn toegelaten, heeft de Raad van State bovendien niettemin geoordeeld dat service-flats voor bejaarden kunnen worden vergund in dergelijk gebied. Ook een nomadenkamp werd door de Raad van State beschouwd als een gemeenschapsvoorziening en openbare nutsvoorziening, (Artikel 17 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor dagrecreatie. De gebieden voor dagrecreatie bevatten enkel de recreatieve en toeristische accommodatie, bij uitsluiting van alle verblijfsaccommodatie, (Artikel 16 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Het voorwerp van de aanvraag betreft de hervergunning en wijziging van de schietstand. Vanuit stedenbouwkundig standpunt is er geen bezwaar.
Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen en activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu
Het voorwerp van de aanvraag betreft een schietstand van categorie A2 en categorie A1, voor respectievelijk de 25 m en 50 m schietstand.
In beide schietstanden wordt op doel geschoten met lange of korte vuurwapens.
- Op de 25 m schietstand (A2) wordt geschoten met munitie waarbij de kinetische energie van de kogel, gemeten op 1 meter van de loopmonding, kleiner is dan of gelijk is aan 2.500 joule.
- Op de 50 m schietstand (A1) wordt geschoten met munitie waarbij de kinetische energie van de kogel, gemeten op 1 meter van de loopmonding, kleiner is dan of gelijk is aan 5.000 joule.
Verder wordt er ook op de luchtschietstand (categorie D) geschoten met luchtdrukwapens waarbij de kinetische energie van het projectiel, gemeten op 1 meter van de loopmonding, kleiner is dan of gelijk is aan 7,5 joule. De luchtschietstand (10 banen) voldoet aan de vereisten in verband met de aanschietbaarheid van alle oppervlakken voor de schietlijn. Hiermee bedoelt de aanvrager dat de wanden, de vloer en de zoldering voldoende projectielbestendig zijn.
De 25 m schietstand en 50 m schietstand werden gemoderniseerd om te voldoen aan de huidige wetgeving. Dit betekent:
- De muren werden voorzien van kogelvangende vezelplaten met een dikte van 5 cm tot minstens 10 cm voor de schietlijn(en).
- De vloer werd voorzien van een aanschietbare chape over de volledige lengte en met overal een minimale dikte van 8 cm.
- De verluchting werd vernieuwd en behaalt een luchtsnelheid van 0,2 m/s (voor statisch schieten) en werd voorzien van de nodige luchtfilters.
- Gezien de ondergrondse ligging, dikte van de muren en de aanwezigheid van een sas tussen de schietstand en de buitendeur wordt er geen geluidsoverlast verwacht.
- De volledige elektrische installatie werd vernieuwd en zo aangelegd dat er geen aanschietbare leidingen zijn.
- De kogelvanger (zandberg) van de 50 m schietstand werd aangevuld om te voldoen aan de vereisten voor categorie A1.
- De kogelvanger (lamellen) van de 25 m schietstand voldoet aan de vereisten voor categorie A2.
De club is elke dinsdag en donderdag open van 19.00 uur tot en met 22.30 uur. Gemiddeld komen er ongeveer 14 personen per clubavond. De meeste van de leden komen met de wagen en maken gebruik van de 2 parkings ter hoogte van de ingang van Fort 6 en ter hoogte van de topsportschool.
Voor de evaluatie van de potentiële milieueffecten werd een immissiemeetverslag van het geluid bijgevoegd. Het verslag kan als dusdanig niet geëvalueerd worden. In tegenstelling tot industrielawaai of ontspanningsinrichtingen ingedeeld onder rubriek 32.1, wordt het specifieke geluid van een schietstand anders bepaald. Het wordt afgeleid van het gemiddeld knalgeluid, uitgedrukt als LAeq,1s én berekend in functie van het aantal schoten per uur. Vervolgens wordt het specifieke geluid afgetoetst aan de geldende milieukwaliteitsnorm voor geluid in openlucht of inpandig in voorkomend geval.
Gelet op de ligging van de schietstand, wordt verondersteld dat er voldaan kan worden aan de geluidsnorm. Dit zal voornamelijk afhangen van de ligging van het immissiemeetpunt.
Het is aan de vergunningverlenende overheid om, op basis van alle onafhankelijk uitgebrachte deskundige adviezen, tot een gemotiveerde en integrale beslissing te komen.
Advies van het college
Het college verleent gunstig advies om de gevraagde hervergunning goed te keuren.
Geadviseerde rubriek(en)
Rubriek | Omschrijving | Geadviseerd voor |
32.7.1°a) | schietstanden voor niet vuurwapens waarbij de Ek1 kleiner of gelijk is aan 50 joule; (inrichting VZW de Ciebel) | 7,50 joule |
32.7.2°c) | schietstanden voor vuurwapens waarbij de Ek1 groter is dan 250 joule. (inrichting VZW de Ciebel) | 4.400 joule |
Procedurestap | Datum |
Ontvangst adviesvraag | 19 februari 2025 |
Start openbaar onderzoek | 1 maart 2025 |
Einde openbaar onderzoek | 30 maart 2025 |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste adviesdatum | 10 april 2025 |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek. Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.
Informatievergadering
Een informatievergadering was niet vereist en werd niet gehouden.
Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag.