De gemeenteraad keurde op 22 januari 2024 (jaarnummer 36) de laatste wijziging van het retributiereglement met betrekking tot het parkeren op de openbare weg goed.
Op 6 juni 2025 wordt ter goedkeuring aan het college de laatste wijziging aan het aanvullend reglement tot de politie van het wegverkeer 'Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel' in de districten Antwerpen, Berchem, Borgerhout, Borsbeek, Deurne, Hoboken, Merksem en Wilrijk voorgelegd. Dit besluit bepaalt waar er betalend en waar er schijfparkeren geldt. Bovendien worden hier ook de bewonerszones bepaald.
Op 6 juni 2025 wordt ter goedkeuring aan het college de laatste wijziging van het aanvullend verkeersreglement 'parkeerzonering in alle districten' voorgelegd. Dit besluit bepaalt voor de straten waar betalend parkeren geldt tot welke tariefcode ze horen.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, zoals bijgewerkt tot op heden.
De gecoördineerde Grondwet verleent bij artikels 41, 162/2e, 170/paragraaf 4 en 173 aan de gemeenten fiscale autonomie.
Artikel 40 §3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor de gemeentelijke belastingen en retributies.
I. Geldigheidsduur
Het huidige retributiereglement van stad Antwerpen is geldig tot en met 31 december 2025. Het retributiereglement 'Retributie op parkeren in de blauwe zone' zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van Borsbeek op 27 november 2023 wordt opgeheven. Vanaf 1 oktober 2025 is het retributiereglement parkeren op de openbare weg van toepassing op heel het grondgebied van stad Antwerpen.
II.Definities
Er wordt voor eenduidigheid gekozen door in het retributiereglement en de aanvullende verkeersreglementen enkel nog te spreken van 'een parkeerzone'.
III. Vaststelling tarieven en toepasselijke modaliteiten voor parkeren op parkeerplaatsen waar betalend parkeren van toepassing is
In de aanvullende verkeersreglementen waarvan sprake in aanleiding en context worden de nieuwe parkeerzones C2, F2 en G ingevoerd. De tarieven gekoppeld aan de nieuwe parkeerzones (C2, F2 en G) worden vastgesteld. De bestaande parkeerzones C en F worden gewijzigd naar parkeerzones C1 en F1.
In de parkeerzones A, B en G wijzigt de minimale onderbreking tussen de aankoop van twee opeenvolgende parkeerrechten (conform tarief 2) in dezelfde zonecode van 15 minuten naar 60 minuten. In de parkeerzones C2 en F2 geldt deze minimale onderbreking enkel wanneer de parkeerduurbeperking van maximaal 2 uren van kracht is. Op die manier kan de parkeerduurbeperking ook effectief worden gegarandeerd zonder dat een parkeersessie louter vanop afstand wordt verlengd.
IV. Wijziging vrijstellingen
Artikel 13 van het retributiereglement bepaalt de modaliteiten van de registratieprocedure voor een vrijstelling op betalend parkeren voor motorvoertuigen gebruikt door personen met een handicap. De cumulatieve voorwaarde voor het bekomen van een vrijstelling verdwijnt. De houder van de speciale kaart, zoals bedoeld in artikel 27.4.3 van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, dient enkel nog voorafgaandelijk aan het parkeren van het voertuig de nummerplaat te registreren en tijdig te activeren in de applicatie handyPark.
Er is bijgevolg geen noodzaak meer om de fysieke speciale kaart zichtbaar en leesbaar achter de voorruit van het voertuig, of als er geen voorruit is, op het voorste gedeelte van het voertuig aan te brengen. Hiermee wordt tegemoetgekomen aan de richtlijn van het Europees Parlement en de Raad tot invoering van de Europese kaart voor personen met een handicap en de Europese parkeerkaart voor personen met een handicap.
Tot slot wordt in artikel 8 het toepasselijke btw-percentage verduidelijkt.
V. Wijziging bezwaarprocedure
De bezwaarprocedure voor parkeerretributies wordt gelijk getrokken met de bezwaarprocedure die geldt voor GAS4-overtredingen, met name een bezwaartermijn van 30 kalenderdagen na ontvangst van de kennisgevingsbrief. Bezwaren die worden ingediend buiten deze bezwaartermijn zijn niet-ontvankelijk en zullen bijgevolg niet inhoudelijk behandeld worden. Er is geen mogelijkheid voor de klant om na een niet-ontvankelijk bezwaar een wederantwoord in te dienen.
De bezwaartermijn van 30 kalenderdagen is duidelijker voor de klant en uniform per dossier in tegenstelling tot de huidige bezwaartermijn die loopt tot het verstrijken van de betalingstermijn van de tweede aanmaning.
Omwille van de nieuwe bezwaartermijn van 30 kalenderdagen, wordt de initiële betalingstermijn voor een forfaitaire retributie (conform tarief 1) verlengd naar 30 kalenderdagen na ontvangst van de kennisgevingsbrief.
De termijn van de klant om een wederantwoord met nieuwe bezwaarelementen in te dienen, wordt uitgebreid naar 20 kalenderdagen te rekenen vanaf de ontvangst van het antwoord van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG.
VI. Inwerkingtreding en overige bemerkingen
De wijzigingen aan het retributiereglement parkeren op de openbare weg treden in werking op 1 oktober 2025. Alle wijzigingen (toevoegingen/schrappingen) zijn in het grijs gemarkeerd weergegeven.
De gecoördineerde versie van het retributiereglement parkeren op de openbare weg zal vanaf 1 oktober 2025 van toepassing zijn op het volledige grondgebied van stad Antwerpen.
Hebben zich onhouden: cd&v.
De gemeenteraad keurt de wijzigingen aan het retributiereglement met betrekking tot het parkeren op de openbare weg goed en beslist dat deze in werking treden vanaf 1 oktober 2025.
De gemeenteraad neemt kennis van de gecoördineerde versie van het retributiereglement met betrekking tot het parkeren op de openbare weg en beslist dat deze van toepassing is op het hele grondgebied van stad Antwerpen vanaf 1 oktober 2025.
De gemeenteraad keurt de opheffing van het retributiereglement 'Retributie op parkeren in blauwe zone', zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van Borsbeek op 27 november 2023 (jaarnummer 121), met ingang van 1 oktober 2025, goed.