Terug
Gepubliceerd op 24/06/2025

2025_GR_00473 - Cameratoezicht - Plaatsing en gebruik van ANPR camera's voor handhaving busparkeerplaatsen Cockerillkaai. Advies - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 23/06/2025 - 19:30 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, waarnemend burgemeester-voorzitter; Patrick Janssens, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Lien Van de Kelder, schepen; Johan Klaps, schepen; Ken Casier, schepen; Karim Bachar, schepen; Stijn De Rooster, schepen; Nathalie van Baren, schepen; Filip Dewinter, raadslid; Kathleen Van Brempt, raadslid; Bart De Wever, titelvoerend burgemeester; Anke Van dermeersch, raadslid; Koen Laenens, raadslid; Danielle Meirsman, raadslid; Kevin Vereecken, raadslid; Ilse van Dienderen, raadslid; Peter Wouters, raadslid; Sam Van Rooy, raadslid; Sevilay Altintas, raadslid; Tatjana Scheck, raadslid; Meyrem Almaci, raadslid; Goedele Toen, raadslid; Jos D'Haese, raadslid; Bogdan Vanden Berghe, raadslid; Manal Toumi, raadslid; Michael Freilich, raadslid; Ben Van Duppen, raadslid; Céline Gümüs, raadslid; Anne Delespaul, raadslid; Ivan Heyligen, raadslid; Joke Laukens, raadslid; Pieter De Cock, raadslid; Maartje De Vries, raadslid; Ariane Giraneza Birekeraho, raadslid; Kenneth Asseloos, raadslid; Laura Delmas, raadslid; Joël Gemeiner, raadslid; Sven Lievens, raadslid; Lieselot Keymis, raadslid; Sophie Van de Velde, raadslid; Farid Darmach, raadslid; Ben Segers, raadslid; Oskar Seuntjens, raadslid; Vincent Hellemans, raadslid; Kinga Pajak, raadslid; Tim Tubbax, raadslid; Marij Preneel, raadslid; Freya Van Alsenoy, raadslid; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Gerolf Annemans, raadslid

Verontschuldigd

Peter Mertens, raadslid; Liesbeth Homans, raadslid; Annick De Ridder, raadslid; Lise Vandecasteele, raadslid; Mohssine Ben Messaoud, raadslid

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Koen Kennis, waarnemend burgemeester-voorzitter
2025_GR_00473 - Cameratoezicht - Plaatsing en gebruik van ANPR camera's voor handhaving busparkeerplaatsen Cockerillkaai. Advies - Goedkeuring 2025_GR_00473 - Cameratoezicht - Plaatsing en gebruik van ANPR camera's voor handhaving busparkeerplaatsen Cockerillkaai. Advies - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er zijn in de stad Antwerpen maar een beperkt aantal busparkings. Visuele controles op geregelde tijdstippen ter hoogte van de Cockerillkaai te 2000 Antwerpen tonen aan dat de voorbehouden parkeerplaatsen voor bussen frequent worden ingenomen door personenwagens. Hierdoor kunnen bussen niet parkeren op de daarvoor bestemde plaatsen. Deze overtredingen worden bevestigd door klachten van buschauffeurs. De stad Antwerpen is vorig jaar gestart met een project met ANPR-camera’s ('Automatic NumberPlate Recognition' - automatische nummerplaatherkenning) om het rechtmatig parkeren op laad- en loszones op de openbare weg doeltreffender en efficiënter te kunnen controleren en handhaven. Deze aanpak is succesvol gebleken. De stad Antwerpen wil deze technologie ook toepassen ter hoogte van de Cockerillkaai om de problematiek van onrechtmatig ingenomen busparkeerplaatsen doeltreffend te kunnen aanpakken. De stad Antwerpen wenst daarom bewakingscamera’s te plaatsen om gericht te kunnen handhaven op bebording E9d. Dit bord geeft aan dat er op de parkeerplaats enkel mag worden geparkeerd door autocars of bussen. Het betreffen twee camera's in combinatie met een intelligent beeldmanagementsysteem. Doelstelling is het handhaven van parkeerovertredingen (GAS4) op de voorbehouden busparkeerplaatsen via camera’s met nummerplaatherkenning.

De camera's worden ingezet om enerzijds de duurtijd van het geparkeerde voertuig te kunnen bepalen op de voorbehouden busstrook en anderzijds de overtreder, aan de hand van de nummerplaat, te kunnen identificeren. De camera's maken daarvoor op periodieke tijdstippen een beeld van de parkeerzone en herkennen hierbij de unieke voertuigen die op deze zone zijn geparkeerd. Als een voertuig langer dan de ingestelde termijn van 10 minuten geparkeerd staat, wordt het voertuig geregistreerd en wordt de nummerplaat gelezen. De nummerplaat wordt samen met de verzamelde beelden doorgestuurd naar een backoffice systeem. Een beëdigde GAS-parkeerwachter beoordeelt dan aan de hand van de beelden of er een personenwagen staat geparkeerd of een bus. De doorgestuurde registratie van een bus wordt na visuele controle geannuleerd. Als er op basis van de doorgestuurde beelden een ander voertuig dan een bus wordt waargenomen, en er worden geen laad- en/of losactiviteiten vastgesteld, zal de parkeerwachter de vaststelling, met de gelezen nummerplaat, locatie en bijhorende beelden doorzetten naar de OVDB (Overtredingen databank van MPA) waar deze wordt opgepikt door software om de vaststelling verder te verwerken. De bevoegde diensten handelen de vaststelling dan verder af. De personenwagens worden beboet (GAS) op basis van de E9d bebording.

Juridische grond

Wet tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s van 21 maart 2007 (camerawet), zoals bijgewerkt tot op heden.

Wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties van 24 juni 2013, zoals bijgewerkt tot op heden.  

Code van politiereglementen stad Antwerpen (politiecodex), gecoördineerde versie (laatste wijziging: gemeenteraad 31 maart 2025).

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 5 van de wet tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s van 21 maart 2007 bepaalt dat de beslissing tot het plaatsen van één of meer vaste bewakingscamera's in een niet-besloten plaats wordt genomen door de verwerkingsverantwoordelijke nadat de gemeenteraad een positief advies heeft gegeven. De gemeenteraad verstrekt zijn advies na voorafgaandelijk de korpschef van de politiezone waar die plaats zich bevindt, te hebben geraadpleegd.

Argumentatie

Parkeerwachters stellen vast dat op de Cockerillkaai de voorbehouden parkeerplaatsen voor bussen te vaak worden ingenomen door personenwagens. Vandaag gebeurt deze controle door parkeerwachters die observeren ter plaatse. Deze inzet is helaas niet afdoende om het misbruik te ontmoedigen. Klachten die de stad Antwerpen ontvangt, bevestigen deze situatie. Bussen kunnen vaak niet parkeren op de daarvoor bestemde plaatsen. Buschauffeurs moeten noodgedwongen rondrijden op zoek naar alternatieve parkeerplaatsen. Er ontstaan onveilige situaties wanneer buschauffeurs genoodzaakt zijn op niet aangewezen plaatsen te stoppen. Dit leidt tot frustraties bij chauffeurs en passagiers, onder meer door verminderde toegankelijkheid van toeristische attracties en openbare voorzieningen, en tot klachten van busbedrijven over de beperkte bruikbaarheid van de aanwezige parkeerinfrastructuur.

Gerichte en intensievere controles op de voorbehouden parkeerplaatsen en een betere handhaving kunnen bijdragen aan een structurele oplossing voor deze problematiek. Door strategisch geplaatste camera's ter hoogte van de busparkeerplaatsen wordt 24/7 uurstoezicht mogelijk. Het intelligent beeldregistratiesysteem kan de functionaliteit van de busparkeerplaatsen helpen waarborgen. Het gebruik van deze slimme camera's maakt enerzijds gerichte controles mogelijk op de specifieke probleemtijdstippen en leidt anderzijds tot een consequente sanctionering door een strikte toepassing van de GAS-boetes voor overtreders die met personenwagens parkeren op de voorbehouden busparkeerplaatsen. De handhaving wordt aanzienlijk effectiever, consequenter en daadkrachtiger en dit zonder extra druk te leggen op het personeel. De inzet van de slimme camera's, die vandaag succesvol aan de laad- en loszones werden geïnstalleerd, zijn een geschikte cameratechnologie om deze problematiek te remediëren. Het resulteert in het sneller en efficiënter inzetten van medewerkers, zonder de mensen zwaarder te belasten. De vaststellingen worden doeltreffender opgemerkt. De beelden kunnen bovendien bijdragen om misbruik gericht te monitoren.

Overwegende dat:

  • de ANPR camera’s worden ingezet conform de voorwaarden van de camerawet (met het oog op de automatische nummerplaatherkenning, door of in opdracht van de gemeentelijke overheden voor de controle van de naleving van de gemeentelijke reglementen betreffende parkeren). De gecapteerde persoonsgegevens worden gebruikt voor deze legitieme doelstelling meer bepaald om overtreders van GAS stilstaan en parkeren (GAS4) op busstroken te kunnen identificeren en te beboeten. De camera’s zullen dus gebruikt worden voor duidelijk omschreven en gerechtvaardigde doeleinden;
  • het gebruik wordt toevertrouwd aan het bij wet aangewezen personeel om de vaststellingsopdrachten uit te voeren, binnen hun bevoegdheidsgrenzen;
  • de gecapteerde data niet langer dan nodig beschikbaar zijn;
  • de camera’s noch beelden opleveren die de intimiteit van een persoon schenden, noch beelden die gericht zijn op het inwinnen van informatie over de filosofische, religieuze, politieke, syndicale gezindheid, etnische of sociale origine, het seksuele leven of de gezondheidstoestand van de gefilmde personen;
  • de bewoners en de bezoekers van de stad Antwerpen zullen worden ingelicht over het camerasysteem via het camerapictogram, zoals voorzien in de wet;
  • door het verhogen van de pakkans overtredingen voorkomen kunnen worden;
  • het cameragebruik kan bijdragen tot het verhogen van de leefbaarheid, het handhaven van het beoogde parkeerbeleid en een betere mobiliteit;
  • door de inzet van deze camera’s  de stad Antwerpen efficiënter kan omgaan met haar personeelscapaciteit;
  • er een positief advies werd verleend door de korpschef van de politiezone;

wordt er aan de gemeenteraad gevraagd om een gunstig advies te verlenen voor de plaatsing en het gebruik van ANPR-camera’s voor de handhaving van de busparkeerplaatsen (voorzien van verkeersbord E9d) op de Cockerillkaai te 2000 Antwerpen.

Algemene financiële opmerkingen

De plaatsing en het onderhoud van de camera’s worden aangerekend op het budget van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen.

Adviezen

Korpschef van de politiezone Antwerpen Gunstig advies

Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

De gemeenteraad keurt bij monde van de fractievoorzitters volgend besluit goed.
Stemden ja: N-VA, Vooruit en cd&v.
Stemden nee: PVDA. 

Hebben zich onthouden: GROEN en VLAAMS BELANG.

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad verleent een gunstig advies met betrekking tot de plaatsing en het gebruik van ANPR-camera's voor het toezicht en de handhaving van de busparkeerplaatsen op de Cockerillkaai te 2000 Antwerpen.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.