Terug
Gepubliceerd op 24/06/2025

2025_GR_00518 - Sport. Jos Smolderenstraat 45, 2000 Antwerpen - Kuub. Onderhuurovereenkomst. Ondertekening - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 23/06/2025 - 19:30 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, waarnemend burgemeester-voorzitter; Patrick Janssens, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Lien Van de Kelder, schepen; Johan Klaps, schepen; Ken Casier, schepen; Karim Bachar, schepen; Stijn De Rooster, schepen; Nathalie van Baren, schepen; Filip Dewinter, raadslid; Kathleen Van Brempt, raadslid; Bart De Wever, titelvoerend burgemeester; Anke Van dermeersch, raadslid; Koen Laenens, raadslid; Danielle Meirsman, raadslid; Kevin Vereecken, raadslid; Ilse van Dienderen, raadslid; Peter Wouters, raadslid; Sam Van Rooy, raadslid; Sevilay Altintas, raadslid; Tatjana Scheck, raadslid; Meyrem Almaci, raadslid; Goedele Toen, raadslid; Jos D'Haese, raadslid; Bogdan Vanden Berghe, raadslid; Manal Toumi, raadslid; Michael Freilich, raadslid; Ben Van Duppen, raadslid; Céline Gümüs, raadslid; Anne Delespaul, raadslid; Ivan Heyligen, raadslid; Joke Laukens, raadslid; Pieter De Cock, raadslid; Maartje De Vries, raadslid; Ariane Giraneza Birekeraho, raadslid; Kenneth Asseloos, raadslid; Laura Delmas, raadslid; Joël Gemeiner, raadslid; Sven Lievens, raadslid; Lieselot Keymis, raadslid; Sophie Van de Velde, raadslid; Farid Darmach, raadslid; Ben Segers, raadslid; Oskar Seuntjens, raadslid; Vincent Hellemans, raadslid; Kinga Pajak, raadslid; Tim Tubbax, raadslid; Marij Preneel, raadslid; Freya Van Alsenoy, raadslid; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Gerolf Annemans, raadslid

Verontschuldigd

Peter Mertens, raadslid; Liesbeth Homans, raadslid; Annick De Ridder, raadslid; Lise Vandecasteele, raadslid; Mohssine Ben Messaoud, raadslid

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Koen Kennis, waarnemend burgemeester-voorzitter
2025_GR_00518 - Sport. Jos Smolderenstraat 45, 2000 Antwerpen - Kuub. Onderhuurovereenkomst. Ondertekening - Goedkeuring 2025_GR_00518 - Sport. Jos Smolderenstraat 45, 2000 Antwerpen - Kuub. Onderhuurovereenkomst. Ondertekening - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het college gaf in zitting van 5 mei 2017 (jaarnummer 4173) de opdracht aan AG Vespa om een Design & Build bestek op te maken en op de markt te brengen voor het bouwen van een school met sporthal door een private partner, en dit op de grond gelegen te 2000 Antwerpen, Jos Smolderenstraat 45, 11de afdeling, sectie L, (thans) perceel nummers 3925/E5 en 3925/F5.

De grond is eigendom van de stad Antwerpen. Op 25 juni 2018 keurde de gemeenteraad (jaarnummer 438) goed een recht van opstal te verlenen aan AG Vespa op de grond die nodig is voor de realisatie van de school en de sporthal. Het recht van opstal loopt voor een periode van 18 jaar. AG Vespa is vanaf de ingebruikname door de huurders (in eerste instantie GO!, AG SO en de stad) en gedurende deze periode van 18 jaar eigenaar van het gebouw. AG Vespa financiert de bouwkosten van het project en staat in voor het eigenaarsonderhoud.

Intussen zijn de capaciteitsnoden van GO! en AG SO gewijzigd. AG SO wenst haar deel van het schoolgebouw niet langer te huren, terwijl GO! nood heeft aan bijkomende capaciteit. Alle partijen zijn daardoor overeengekomen dat GO! het volledige gebouw in huur zal nemen en AG SO niet meer zal huren. GO! zal het volledige gebouw huren met de mogelijkheid delen onder te verhuren, zo onder meer het onderverhuren van de sportinfrastructuur aan de stad.

Het college keurde op 13 december 2024 (jaarnummer 9734) de uitgangspunten goed op basis waarvan de stad Antwerpen en GO! gesprekken zullen opstarten zodat aan GO! een gebruiksrecht van meer dan 18 jaar zou kunnen worden toegestaan.

Argumentatie

Voor de ingebruikname zal een huurovereenkomst afgesloten worden tussen AG Vespa en het GO! als hoofdhuurder. De stad dient met GO! afspraken maken over de onderhuur via een aparte overeenkomst.

In deze onderhuurovereenkomst worden afspraken gemaakt over het voorwerp, de bestemming, de vergoeding, het huurdersonderhoud (onderhoud en herstellingen), termijn, verzekeringen en het einde van de overeenkomst.

Enerzijds wordt er een jaarlijkse huurvergoeding voor de sportinfrastructuur vastgelegd. Deze bedraagt 86.969,00 EUR en is jaarlijks betaalbaar aan GO!. Deze jaarlijkse huurvergoeding zal jaarlijks geïndexeerd worden. Voor 2025 gaat deze huurvergoeding in vanaf juli 2025 en bedraagt de huurvergoeding aldus 43.484,50 EUR.

Anderzijds werd een verdeelsleutel afgesproken tussen GO! en de stad. Deze is gebaseerd op de procentuele verdeling van gebruikte uren in de sportinfrastructuur. De stad zal instaan voor 40% van de gemaakte onderhoudskosten (huurdersonderhoud). Voor de beheerskosten zal de stad 1% betalen van alle gemaakte en voorgeschoten kosten gerelateerd aan het onderhoud, beheer, exploitatie en gedane herstellingen voor de sportinfrastructuur.

GO! kan op dit moment moeilijk een inschatting maken van de te verwachten kosten voor de sportinfrastructuur van de KUUB. Een eerste inschatting van deze kosten zou 100.000,00 EUR bedragen waarvan de de stad 40% dient te betalen + 1% beheerskosten. Aangezien de huur in 2025 vanaf juli zal starten worden deze onderhoudskosten voor 2025 geraamd op 20.200,00 EUR.

Algemene financiële opmerkingen

De bestelbonnen voor de huurvergoeding en onderhoudskosten zullen via een apart besluit ter goedkeuring aan het college worden voorgelegd en zullen verrekend worden op boekingsadres SUB_NR/INTERN/2025/5114000000/6100/2BRS050101A00000/2SA070742.

Beleidsdoelstellingen

7 - Bruisende stad
2BRS05 - Sport
2BRS0502 - Masterplan Sportinfrastructuur
2BRS050201 - Opmaak Masterplan Sport

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de onderhuurovereenkomst betreffende de KUUB, gelegen te Jos Smolderenstraat 45, 2000 Antwerpen, goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 2. Indelingsplannen.pdf
  • 3. Startverklaring EPB.pdf
  • 4. Vastgoedinformatie deel 1.pdf
  • 4. Vastgoedinformatie deel 2.pdf
  • 5. Watertoets deel 1.pdf
  • 5. Watertoets deel 2.pdf
  • Onderhuurovereenkomst KUUB_finaal.pdf