Terug
Gepubliceerd op 24/06/2025

2025_GR_00524 - Kansspelinrichtingen klasse IV - Convenant Bleekhofstraat 1, 2018 Antwerpen - Weigering

gemeenteraad
ma 23/06/2025 - 19:30 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, waarnemend burgemeester-voorzitter; Patrick Janssens, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Lien Van de Kelder, schepen; Johan Klaps, schepen; Ken Casier, schepen; Karim Bachar, schepen; Stijn De Rooster, schepen; Nathalie van Baren, schepen; Filip Dewinter, raadslid; Kathleen Van Brempt, raadslid; Bart De Wever, titelvoerend burgemeester; Anke Van dermeersch, raadslid; Koen Laenens, raadslid; Danielle Meirsman, raadslid; Kevin Vereecken, raadslid; Ilse van Dienderen, raadslid; Peter Wouters, raadslid; Sam Van Rooy, raadslid; Sevilay Altintas, raadslid; Tatjana Scheck, raadslid; Meyrem Almaci, raadslid; Goedele Toen, raadslid; Jos D'Haese, raadslid; Bogdan Vanden Berghe, raadslid; Manal Toumi, raadslid; Michael Freilich, raadslid; Ben Van Duppen, raadslid; Céline Gümüs, raadslid; Anne Delespaul, raadslid; Ivan Heyligen, raadslid; Joke Laukens, raadslid; Pieter De Cock, raadslid; Maartje De Vries, raadslid; Ariane Giraneza Birekeraho, raadslid; Kenneth Asseloos, raadslid; Laura Delmas, raadslid; Joël Gemeiner, raadslid; Sven Lievens, raadslid; Lieselot Keymis, raadslid; Sophie Van de Velde, raadslid; Farid Darmach, raadslid; Ben Segers, raadslid; Oskar Seuntjens, raadslid; Vincent Hellemans, raadslid; Kinga Pajak, raadslid; Tim Tubbax, raadslid; Marij Preneel, raadslid; Freya Van Alsenoy, raadslid; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Gerolf Annemans, raadslid

Verontschuldigd

Peter Mertens, raadslid; Liesbeth Homans, raadslid; Annick De Ridder, raadslid; Lise Vandecasteele, raadslid; Mohssine Ben Messaoud, raadslid

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Koen Kennis, waarnemend burgemeester-voorzitter
2025_GR_00524 - Kansspelinrichtingen klasse IV - Convenant Bleekhofstraat 1, 2018 Antwerpen - Weigering 2025_GR_00524 - Kansspelinrichtingen klasse IV - Convenant Bleekhofstraat 1, 2018 Antwerpen - Weigering

Motivering

Aanleiding en context

Op 27 februari 2025 werd namens de BV MY GROUP (RPR 0843.561.290) met maatschappelijke zetel aan de Boekstraat 75b te 2610 Wilrijk, een aanvraag ingediend om een convenant af te sluiten voor de exploitatie van een kansspelinrichting klasse IV, genoemd ‘My Score', gelegen aan de Bleekhofstraat 1 te 2018 Antwerpen.

De BV MY GROUP beschikte over een kansspelvergunning F2 voor de exploitatie van de kansspelinrichting klasse IV op dit adres, geldig tot en met 27 april 2025 (149451). De BV MY GROUP wenst deze kansspelvergunning F2 te hernieuwen op de eerstvolgende zitting van de Kansspelcommissie.

De uitbating van een vaste kansspelinrichting klasse IV moet op grond van de artikelen 43/4, §1 en 43/5, 6° van de Wet van 7 mei 1999 op de kansspelen, de kansspelinrichtingen en de bescherming van de spelers (verder: Kansspelwet) geschieden krachtens een convenant dat voorafgaandelijk wordt gesloten tussen de gemeente van vestiging en de uitbater. Deze bepalingen werden ingevoerd door de wet van 7 mei 2019 tot wijziging van de Kansspelwet van 7 mei 1999. Artikel 36 van de wijzigingswet bepaalde dat de houders van een kansspelvergunning F2, die op het tijdstip van de inwerkingtreding van deze wet over een vergunning beschikten, hun activiteiten onder dezelfde voorwaarden konden voortzetten. Pas ten vroegste twee jaar na de inwerkingtreding van de wet moesten ze voldoen aan deze voorwaarde. De wetswijziging trad in werking op 25 mei 2019. Dit betekent dat alle aanvragen voor een hernieuwing van een bestaande kansspelvergunning F2 vanaf 25 mei 2021 vergezeld dienden te zijn van een convenant.

Thans moet bij de aanvraag om hernieuwing dus rekening gehouden worden met voormelde voorwaarden. Dit betekent eveneens dat de aanvrager ervoor dient te zorgen dat de kansspelinrichting klasse IV niet gevestigd wordt in de nabijheid van onderwijsinstellingen, ziekenhuizen, plaatsen die vooral door jongeren bezocht worden, zulks behoudens met redenen omklede afwijking die door de gemeente wordt toegestaan.

Om de kansspelvergunning F2 te hernieuwen bij de Kansspelcommissie is een convenant nodig tussen de BV MY GROUP en de stad Antwerpen.

Juridische grond

Kansspelinrichtingen klasse IV zijn, op basis van artikel 43/4, §1 van de Kansspelwet, plaatsen die uitsluitend bestemd zijn voor het aannemen van weddenschappen. Het aannemen van weddenschappen vereist een kansspelvergunning F2. Behoudens de uitzonderingen bepaald in §5 van voormeld artikel, is het verboden weddenschappen aan te nemen buiten een kansspelinrichting klasse IV. De uitbating van een vaste kansspelinrichting klasse IV moet geschieden krachtens een convenant dat voorafgaandelijk wordt gesloten tussen de gemeente van vestiging en de uitbater. Het convenant bepaalt waar de kansspelinrichting wordt gevestigd alsook de nadere voorwaarden. In het convenant worden de openings- en sluitingsuren én de openings- en sluitingsdagen bepaald van de kansspelinrichtingen klasse IV en wordt vastgelegd wie het gemeentelijk toezicht waarneemt.

Om een kansspelvergunning klasse F2 te kunnen verkrijgen moet de aanvrager volgens artikel 43/5 van de Kansspelwet:

  1. indien het gaat om een natuurlijk persoon, onderdaan zijn van een lidstaat van de Europese Unie; indien het gaat om een rechtspersoon, deze hoedanigheid naar Belgisch recht of naar het recht van een lidstaat van de Europese Unie bezitten;
  2. indien het gaat om een natuurlijk persoon, volledig zijn burgerlijke en politieke rechten genieten en zich gedragen op een wijze die beantwoordt aan de vereisten van de functie; indien het gaat om een rechtspersoon, moeten de bestuurders en zaakvoerders volledig hun burgerlijke en politieke rechten genieten en zich gedragen op een wijze die beantwoordt aan de vereisten van de functie;
  3. het reglement van de weddenschappen, evenals iedere wijziging hiervan aan de commissie meedelen en zich ertoe verbinden hiervan een exemplaar uit te hangen;
  4. een advies overleggen van de Federale Overheidsdienst Financiën en de gewestelijke belastingadministratie waaruit blijkt dat alle vaststaande en onbetwiste belastingschulden werden voldaan;
  5. ervoor zorgen dat de kansspelinrichting klasse IV niet gevestigd wordt in de nabijheid van onderwijsinstellingen, ziekenhuizen, plaatsen die vooral door jongeren worden bezocht, behoudens een met redenen omklede afwijking toegestaan door de gemeente; en
  6. het convenant kunnen voorleggen dat werd gesloten tussen de kansspelinrichting klasse IV en de gemeente waar die inrichting gevestigd is onder de voorwaarde dat de vergunning van klasse F2 wordt verkregen.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 43/4 van de wet van 7 mei 1999 op de kansspelen, de kansspelinrichtingen en de bescherming van de spelers (Belgisch Staatsblad 30 december 1999).

De gemeenteraad heeft een algemene regelgevende bevoegdheid voor zaken van gemeentelijk belang tenzij de bevoegdheid is toegewezen aan een ander orgaan van de gemeente (artikel 40 Decreet Lokaal Bestuur).

Argumentatie

De BV MY GROUP baat de kansspelinrichting klasse IV gelegen aan de Bleekhofstraat 1 te 2018 Antwerpen uit. Hiervoor beschikte zij over een kansspelvergunning F2 die nu hernieuwd moet worden. De hernieuwing van de kansspelvergunning F2 gebeurt driejaarlijks. Voorafgaandelijk moet nu een convenant afgesloten worden met de gemeente zoals bepaald in de wijzigingswet van 7 mei 2019. Voor bestaande kansspelinrichtingen moet elke aanvraag vanaf 25 mei 2021 vergezeld zijn van een convenant.

De voorwaarden waar de aanvrager conform artikel 43/5 van de Kansspelwet aan moet voldoen om een kansspelvergunning F2 te kunnen verkrijgen, gelden eveneens voor het hernieuwen van dergelijke vergunning. Het gegeven dat er reeds een kansspelvergunning werd uitgereikt, doet geen afbreuk aan het feit dat er thans, na inwerkingtreding van de artikelen 43/4, §1 en 43/5, 6°, alsnog een convenant moet worden afgesloten. Aangezien deze wetswijziging pas in werking trad nadat de eerdere kansspelvergunning werd uitgereikt, behoudt de gemeente haar discretionaire bevoegdheid om te beslissen of, en onder welke voorwaarden, er thans een convenant wordt afgesloten. Het is immers pas na deze wetswijziging dat de gemeente door de convenantverplichting de bevoegdheid heeft gekregen daadwerkelijk een rol te spelen in de verkrijgingsprocedure voor een kansspelvergunning. 

Artikel 43/5, 5° van de Kansspelwet bepaalt ondubbelzinnig dat "De aanvrager van het convenant ervoor moet zorgen dat een kansspelinrichting klasse IV niet gevestigd wordt in de nabijheid van onderwijsinstellingen, ziekenhuizen, plaatsen die vooral door jongeren worden bezocht, zulks behoudens met redenen omklede afwijking die door de gemeente wordt toegestaan."

De parlementaire voorbereiding stipuleert verder dat: "Het convenant bepaalt waar de kansspelinrichting wordt gevestigd, inzonderheid rekening houdend met onderwijsinstellingen, ziekenhuizen, plaatsen die vooral door jongeren worden bezocht, plaatsen waar erediensten worden gehouden of gevangenissen." De concrete omstandigheden die een weigering om een convenant te kunnen sluiten, kunnen verantwoorden zijn derhalve niet beperkt tot de inrichtingen die uitdrukkelijk vermeld staan in hoger geciteerd artikel uit de Kansspelwet. Dit werd bevestigd door een arrest van het Grondwettelijk Hof van 9 december 2021 (arrest nr. 177/2021).

Er moet bij de beoordeling om al dan niet over te gaan tot het afsluiten van een convenant nagegaan worden of de voorgestelde locatie al dan niet in de nabijheid van dergelijke inrichtingen gelegen is. De ingevoerde bepaling strekt ertoe om de risico’s in verband met de ligging van een vaste kansspelinrichting klasse IV te beperken en kwetsbare spelers te beschermen. Dergelijk nabijheidsonderzoek is een determinerend motief in de afweging van de gemeente om in een individueel dossier te beslissen om al dan niet het convenant af te sluiten.

De stad Antwerpen investeert in een coherent en geïntegreerd drugbeleid. Naast middelenverslavingen wordt binnen dit beleid ook aandacht geschonken aan gedragsverslavingen, zoals gamen en gokken. Het is daarbij belangrijk om preventief en voor aanvang van de problematiek in te grijpen. Bijgevolg zijn uiterst belangrijke doelgroepen voor verslavingspreventie jongeren en kwetsbare personen.

Onderzoek toont aan dat het in contact komen met middelen of verslavende gedragingen op jonge leeftijd, het risico op verslaving op latere leeftijd verhoogt. Dit heeft te maken met de ontwikkeling van de hersenen: "Hoe eerder iemand begint, hoe meer invloed dit heeft op de ontwikkeling van de hersenen, hoe impulsiever iemand wordt, wat dan weer de kans op verslaving verhoogt. Dit is voor gokken net zo: problematische gokkers bleken telkens vroeger te zijn gestart met gokken - vaak al rond de leeftijd van 10 jaar - dan leeftijdsgenoten die (niet problematisch) gokken." (Shead, Derevensky & Gupta, 2010, Geel en Fisher in Bowden-Jones & Georges, 2015).

Antwerpen is een bruisende studentenstad en heeft ook heel wat (middelbare) scholen op het grondgebied. Geld inzetten op sportwedstrijden is de gokvorm die het meest frequent wordt beoefend door de Vlaamse studenten, zo blijkt uit onderzoek van de VAD. (Van Damme et al., 2022). Nog problematischer, hoewel gokken onder de 18 jaar verboden is, is de vaststelling dat 0,9% van de middelbare schooljongeren een regelmatige speler is bij sportweddenschappen en 7,7% aangeeft ooit te hebben gespeeld. (Rossiers, VAD Webinar, 2021, 19:38). Er kan bijgevolg niet aan voorbijgegaan worden dat hier zeer strikt op moet toegezien worden.

Uit bronnenonderzoek (Google Maps en Stad in Kaart) blijkt dat het wedkantoor aan de Bleekhofstraat 1 te 2018 Antwerpen niet voldoet aan de wettelijke nabijheidsregels.

De locatie is niet geschikt voor de implementatie van een wedkantoor, zoals blijkt uit de administratieve akte met het nummer 004293/25 van 26 februari 2025. Het wedkantoor ligt in een gedeelte van de stad waar de leefbaarheid reeds onder druk staat door verschillende soorten van overlast en criminaliteit. Vanwege de aanwezigheid van verschillende scholen, sportinfrastructuren, sociale instellingen en hotspots die in trek zijn bij jongeren uit de directe omgeving van het wedkantoor. Het wedkantoor is bovendien gelegen in een wijk waar veel sociaal kwetsbare families leven. Het is belangrijk dat kwetsbare groepen zoals jongeren en sociaal kwetsbare families beschermd worden tegen de risico’s van het gokken.

In de administratieve akte met het nummer 004293/25 van 26 februari 2025 maakt de Politiezone Antwerpen melding van volgende locaties die in de nabijheid van het wedkantoor zijn gevestigd:  

  1. Kras Jeugdwerk, Kroonstraat 169 te 2140 Borgerhout gelegen op 210 meter wandelafstand (geen vogelvlucht) van het wedkantoor;
  2. Straatvoetbalveld, Bloemstraat (den Bleek) gelegen op 270 meter wandelafstand (geen vogelvlucht) van het wedkantoor;
  3. JES Antwerpen aan de Borgerhoutsestraat 34 te 2018 Antwerpen gelegen op 290 meter wandelafstand (geen vogelvlucht) van het wedkantoor;
  4. Scouts 18BP Corneel Mayné, Langstraat 12/14 te 2140 Borgerhout gelegen op 350 meter wandelafstand (geen vogelvlucht) van het wedkantoor;
  5. Basic Fit Borgerhout, Bouwenstraat 37 te 2140 Borgerhout gelegen op 400 meter wandelafstand (geen vogelvlucht) van het wedkantoor. 

Op basis van open bronnenonderzoek, met name Google Maps en Stad in Kaart, blijken er nog een aantal andere inrichtingen gelegen in de nabijheid van het wedkantoor.

De openbare bibliotheek 'Bibliotheek Vrede', gelegen aan het Moorkesplein 19 te 2140 Borgerhout, ligt op een wandelafstand (geen vogelvlucht) van 700 meter. In deze bibliotheek worden studeerplekken aangeboden en computers ter beschikking gesteld, dewelke gratis zijn voor jongeren tot 26 jaar. 

De Scouts en Gidsen 20-72 Zurenborg gelegen aan de Lange van Ruusbroecstraat 43A te 2018 Antwerpen, ligt op een wandelafstand (geen vogelvlucht) van 500 meter van het wedkantoor. Deze scouts organiseert al hun activiteiten op zondag van 9u30 tot 12u30 of tot 16u indien het activiteiten zijn die een hele dag omvatten. Tenzij anders vermeld starten en eindigen hun activiteiten in het scoutslokaal aan de Lange van Ruusbroecstraat 43A.

De organisatie Filet Divers is gelegen aan de Rolwagenstraat 49 te 2018 Antwerpen op 350 meter wandelafstand (geen vogelvlucht) van het wedkantoor. Het is een sociale VZW die zich richt op kwetsbare mensen en mensen in armoede. Ze organiseren onder andere een winkel voor mensen met een laag inkomen die enkel toegankelijk is na doorverwijzing, een ontmoetingsruimte die geopend is op maandag, woensdag en vrijdag van 9:00 uur tot 12u30 en op maandag en woensdag ook van 13:30 uur tot 15:00 uur en hulp- en dienstverlening aan mensen in nood in hun sociale dienst die geopend is op donderdag van 9:00 uur tot 10:30 uur.

De Vzw Wijkcentrum De Shelter is gelegen aan de Langstraat 102 te 2140 Borgerhout op 600 meter wandelafstand (geen vogelvlucht) van het wedkantoor. De Vzw Wijkcentrum De shelter is een sociaal centrum waar verschillende sociale partners onderdak hebben, waaronder onder andere de Vzw Elegast. Vzw Elegast is een dynamische organisatie in Antwerpen die zich, in haar hulp- en dienstverlening, richt tot jongeren en hun gezin. In Wijkcentrum de Shelter zit de dienst Elegast-Begeleid Zelfstandig Wonen (Elegast BZW). Jongeren vanaf 17 jaar kunnen, na doorverwijzing door het Comité voor Bijzondere Jeugdzorg of de Jeugdrechtbank, beroep doen op de dienst Elegast BZW. Dat wil zeggen dat ze alleen gaan wonen, mits ondersteuning op verschillende domeinen. Deze organisatie die zich richt tot kwetsbare jongeren verleent haar werking vanuit het wijkcentrum De Shelter, waardoor kwetsbare jongeren zich regelmatig op deze locatie dienen aan te bieden.

Het Fitnesscentrum JLadySports gelegen aan de Kroonstraat 138 te 2140 Borgerhout ligt op 300 meter wandelafstand (geen vogelvlucht) van het wedkantoor. Het is een fitnes waar naast vrij fitnessen verschillende groepslessen kunnen worden gevolgd. De doelgroep van deze fitness zijn vrouwelijke tieners, jonge adolescenten, studenten – die genieten van een voordelig studenten abonnement - en (jong)volwassenen. 

Ook de nabijheid van volgende secundaire onderwijsinstellingen is zorgwekkend:

Het stedelijk secundair onderwijs ‘De Resonant’ aan de Larmonièrestraat 16 te 2018 Antwerpen is gelegen op 550 meter wandelafstand (geen vogelvlucht) van het wedkantoor. Deze middelbare school biedt secundaire opleidingen van de eerste graad tot en met de derde graad in diverse richtingen. Daarnaast biedt het ook OKAN onderwijs aan. De onthaalklas voor anderstalige nieuwkomers biedt een intensief jaarprogramma voor jongeren van 12 tot 18 jaar die pas in ons land zijn en geen Nederlands spreken.

De basisschool en middelbare school Jesode Hatora Beth Jacob aan de Lange van Ruusbroeckstraat 12 te 2018 Antwerpen zijn gelegen op 550 meter wandelafstand (geen vogelvlucht) van het wedkantoor. Deze school biedt onderwijs aan voor alle jeugd van de joodse gemeenschap met een meisjes- en jongensafdeling vanaf de bassischool tot en met de drie graden van de middelbare school.

Het avAnt Provinciaal Onderwijs, gelegen aan de Brialmontlei 45 te 2018 Antwerpen, biedt secundaire opleidingen van de eerste graad tot en met de derde graad in diverse richtingen. Deze school ligt op 600 meter wandelafstand (geen vogelvlucht) van het wedkantoor. 

De middelbare school GO! Spectrumschool Campus Plantijn, is gelegen aan de Plantin en Moretuslei 165 te 2140 Borgerhout, op een wandelafstand (geen vogelvlucht) van 450 meter van het wedkantoor. Hier is een aanbod voor de eerste graad middelbaar onderwijs en biedt drie verschillende opties aan (maatschappij en welzijn, moderne talen-wetenschappen en stem-technieken). 

Verder liggen volgende gebedshuizen in de onmiddellijke nabijheid van het wedkantoor:

  • De Belz Synagoge, gelegen op de Van spangenstraat 6 te 2018 Antwerpen, ligt op 350 meter wandelafstand (geen vogelvlucht) . 
  • De synagoge, Machzikei Hadas Oosten Shul, gelegen op de Oostenstraat 43 te 2018 Antwerpen, ligt op 550 meter wandelafstand (geen vogelvlucht) .
  • De Romi Goldmuntz Synagoge, gelegen in de Oostenstraat 2 te 2018 Antwerpen, ligt op 350 meter wandelafstand (geen vogelvlucht) . 
  • De synagoge Pshevorsk, gelegen aan de Mercatorstraat 56 te 2018 Antwerpen, ligt op 500 meter wandelafstand (geen vogelvlucht). 
  • De synagoge Yshuot Moshee Synagaoog Chaside Wisnitz Vzw, gelegen in de Sint Jacobsstraat 29/33 te 2018 Antwerpen, ligt op 650 meter wandelafstand (geen vogelvlucht).
  • De synagoge Machsike Hadass, gelegen in de Jacob Jacobsstraat 22 te 2018 Antwerpen, ligt op 650 meter wandelafstand (geen vogelvlucht). 
  • De orthodoxe synagoge Satmar, gelegen aan de Jacob Jacobsstraat 6 te 2018 Antwerpen, ligt op 700 meter wandelafstand (geen vogelvlucht). 
  • De moskee El-Nour, gelegen in de Wipstraat 16 te 2018 Antwerpen, ligt op 160 meter, zijnde 2 minuten wandelen. Elke zaterdag en zondag kunnen kinderen van 6 jaar tot 13 jaar Arabische lessen volgen van 12:00 uur tot 14:00 uur.
  • De moskee Hamza, gelegen in de Kroonstraat 210 te 2140 Borgerhout, ligt op 350 meter wandelafstand (geen vogelvlucht). 
  • De moskee Attawaasol, gelegen in de Van der Meydenstraat 20 te 2140 Borgerhout, ligt op 500 meter wandelafstand (geen vogelvlucht). 
  • De moskee Ennassr, gelegen in de Kroonstraat 72 te 2140 Borgerhout, ligt op 500 meter wandelafstand (geen vogelvlucht). De moskee organiseert regelmatig jongerenactiviteiten zoals een jongerennacht met gastsprekers en reciteurs of een lezing over het de Koran in het dagelijkse leven van een moslim. Daarnaast heeft de moskee een educatief jeugdcentrum, VZW De Kroon, die onder andere lessen en activiteiten organiseert voor kinderen en jongeren.
  • De moskee Al Iman, gelegen in de Lange Kievitstraat 88 te 2140 Borgerhout, ligt op 400 meter wandelafstand (geen vogelvlucht). De moskee Al Iman organiseert Arabische lessen voor beginners op dinsdag van 18:00 uur tot 19:30 uur voor jongeren vanaf 16 jaar oud.
  • De moskee ‘Islamitische Vereniging Masjid Es Salam’, gelegen in de Montensstraat 23 te 2140 Borgerhout, ligt op 550 meter wandelafstand (geen vogelvlucht).

Vanwege de aanwezigheid van verschillende religieuze instellingen is er veel passage van jongeren die deze gebedshuizen bezoeken. 

Uit het bovenvermelde blijkt dat het wedkantoor gelegen is nabij verschillende onderwijsinstellingen hetgeen op zich volstaat om het convenant te weigeren op grond van artikel 43/5, 5° van de Kansspelwet.

Dit wordt tevens bevestigd door rechtspraak van de Raad van State: “Te dezen vermeldt de bestreden beslissing de afstanden van de onderwijsinstellingen tot de kansspelinrichting en aldus doet zij blijken van een in concreto onderzoek. Het nabijheidsverbod voor onderwijsinstellingen wil de scholieren behoeden voor de verleiding om een speelautomatenhal op te zoeken omdat zij de inrichting niet ver verwijderd weten of omdat het slechts een minimale inspanning vergt om ze te bereiken. De concrete beoordeling van de nabijheid betreft ipso facto de aantrekkingskracht van de kansspelinrichting en van de inspanning om er te geraken. De gedetailleerde opgave van de afstand tot de kansspelinrichting voor wat onder meer een aantal onderwijsinstellingen betreft, volstaat om te gewagen van een aantrekkingskracht die van de kansspelinrichting op die scholieren uitgaat.
(…)
De verzoekende partij maakt ook niet aannemelijk dat de vermelde afstanden voldoende ruim zijn opdat de scholieren een zekere inspanning moeten doen om de kansspelinrichting te bereiken. 

Het motief betreffende de nabijheid van onderwijsinstellingen, dat de wettigheidstoetsing heeft doorstaan, volstaat op zich om de weigering van het gevraagde convenant te verantwoorden. (RvS, nr. 208.789 van 9 november 2010).”

Ook de nabijheid van elk van bovengenoemde plaatsen waar voornamelijk jongeren samenkomen, volstaat om het sluiten van het convenant te weigeren op grond van artikel 43/5, 5° van de Kansspelwet. 

Vanwege de nagestreefde sociale bescherming van jongeren betreft de vestigingsplaats van het wedkantoor aldus een ongeschikte locatie gezien de wet uitdrukkelijk verbiedt dat kansspelinrichtingen gelegen zijn in de buurt van plaatsen die vooral door jongeren worden bezocht.

Dit wordt ook uitdrukkelijk door de Raad van State bevestigd: “Tevergeefs brengt verzoekster tegen die beoordeling in dat er dan blijkbaar geen enkele locatie in het centrum van Kortrijk aan de voorwaarden voor XII-3866-13/21 het sluiten van een convenant kan voldoen. Daargelaten de feitelijke juistheid hiervan, gaat verzoekster er blijkbaar van uit dat een kansspelinrichting in het centrum mogelijk moet zijn. De Raad van State is geen dergelijk voorschrift bekend. Daarentegen bestaat er wel een wetsvoorschrift dat kansspelinrichtingen in de buurt van plaatsen die vooral door jongeren worden bezocht, verbiedt.
(…)
Wanneer dan ook de weigering op dat motief berust volstaat het ten aanzien van de formele-motiveringseis dat de prohibitieve nabijheid afdoende met redenen wordt omkleed. Te dezen is daaraan voldaan. Immers preciseert de bestreden beslissing welke door het voorschrift bedoelde inrichtingen of plaatsen te dicht bij de vestigingsplaats van verzoekster gelegen zijn en waarom, namelijk op welke afstand ze zich ten opzichte van de kansspelinrichting (slechts) bevinden.” (RvS nr. 197.781 van 13 november 2009)."

Het is immers net deze groep van jongeren die de wetgever wil beschermen, en terecht. De fysieke nabijheid of makkelijke beschikbaarheid van gokgelegenheden verhoogt de participatie aan gokken bij de bewoners uit de buurt. Zij zullen ook meer geld uitgeven aan gokspelen. Alsook de prevalentie van problematisch gokgedrag neemt toe (Vasiliadis, Jackson, Christensen & Francis, 2013; St-Pierre, Walker, Derevensky & Gupta, 2014), zeker bij jongeren. Onderzoek toont immers aan dat het in contact komen met middelen of verslavende gedragingen op jonge leeftijd, het risico op verslaving op latere leeftijd verhoogt. Dit heeft te maken met de ontwikkeling van de hersenen: hoe eerder iemand begint, hoe meer invloed dit heeft op de ontwikkeling van de hersenen, hoe impulsiever iemand wordt, wat dan weer de kans op verslaving verhoogt. Het aantal uitsluitingen bij de Kansspelcommissie is al jaren in stijgende lijn aan het verlopen (Kansspelcommissie, 2021). Dit duidt op een toenemend aantal mensen die aangeven (of door bewindvoerders, belanghebbenden, enzovoort) problemen te ervaren met hun gokgedrag. Als er bovendien geweten is dat het gros van de opbrengsten van sportweddenschappen offline wordt gegenereerd (Kansspelcommissie, 2021), is het noodzakelijk tegenwoordig extra alert te zijn voor de risico’s indien wedkantoren gesitueerd zijn in een buurt waarin veel kwetsbare personen, zoals jongeren, aanwezig zijn. 

Het gegeven dat het wedkantoor in de onmiddellijke nabijheid ligt, met name op slechts enkele minuten wandelen, van verschillende secundaire onderwijsinstellingen evenals tal van plaatsen waar veel jongeren samenkomen is problematisch. Het wedkantoor is gevestigd in een zeer drukbevolkte buurt, met veel passage van kinderen en jongeren op weg naar school of werk.

Gelet op het geheel van deze omstandigheden is er geen enkele reden om af te wijken van de wettelijke nabijheidsregels. 

Door de BV MY GROUP wordt thans op geen enkele wijze verduidelijkt hoe kan worden geremedieerd aan deze nabijheidsrisico’s.

Ten overvloede wordt nog meegegeven dat de locatie ook om andere redenen niet geschikt is voor de implementatie van een wedkantoor, zoals blijkt uit meerdere politionele aktes:

  • de bestuurlijke akte van 033788/22 van 3 december 2022 waarin de inrichting gelegen aan de Bleekhofstraat 1 te 2140 Borgerhout wordt omschreven als overlastinstelling. Er zouden enorm veel klachten van buurtbewoners komen over geluidsoverlast. Er wordt vastgesteld dat "hoewel de bestuurders regelmatig veranderen, blijven er inbreuken betreffende de uitbating van het gokkantoor vastgesteld worden. Het feit dat de rechtspersoon MY GROUP duidelijk lak heeft aan de regels betreffende het uitbaten van een gokkantoor doet ons vermoeden dat zij ook de geluidshinder die de buren ondervinden niet erg serieus nemen".
  • Administratieve akte met nummer 006044/25 van 21 maart 2025: de buurt is gekend als plaats waar de leefbaarheid onder druk staat onder meer door druggerelateerde incidenten, vechtpartijen, veelvuldige verkeersovertredingen, gebruik van lachgas en geluidsoverlast afkomstig van klanten, die op straat een sigaret staan te roken. In 2024 had het wijkteam van de politiezone Antwerpen een dossier gehad aangaande overlast afkomstig van klanten van het wedkantoor. De klanten staan voor de zaak een sigaret te roken en gooien nadien hun sigaret weg op de openbare weg, wat sluikstort is. Alsook zouden de bewoners last hebben van de klanten, welke dan luidruchtig een gesprek voeren, wat een vorm van geluidsoverlast is. Tevens was er ook sprake van drugsdealen en klanten die een joint smoren voor het wedkantoor. 

Tot slot dient te worden opgemerkt dat de verplichting voor wedkantoren om te voorzien in toepassing van het ‘Excluded Persons Information System’ (EPIS), dienaangaande geen voldoende remediërende factor is. Middels dit elektronisch identificatiesysteem zouden alle spelers die niet mogen deelnemen aan kansspelen en weddenschappen (vanwege beroepsredenen, maar ook kwetsbare groepen zoals personen onder de 21 jaar, personen met een gokverslaving, spelers die op eigen aanvraag werden geschrapt, enzovoort) de toegang ontzegd worden. Het wordt in de aanvraag van de BV MY GROUP niet toegelicht hoe ze dit systeem zouden toepassen. Daarenboven moet worden opgemerkt dat de gebeurlijke toegangsbeperking van de in nabijheid aanwezige kwetsbare personen niet verhindert dat zij op de desbetreffende locatie worden geconfronteerd met de aanwezigheid van een wedkantoor met de voorziene reclame, wat op zich al kan aanzetten tot gokken. De loutere verplichting te voorzien in de toepassing van het EPIS-systeem volstaat derhalve niet om de risico’s die de kansspelwetgeving wil indijken, volledig in te dammen.

De aanwezigheid van tal van kwetsbare inrichtingen in de omgeving van het wedkantoor betreffen concrete lokale omstandigheden die de stad Antwerpen ertoe dwingen om het afsluiten van een convenant met de BV MY GROUP, met maatschappelijke zetel aan de Boekstraat 75b te 2610 Wilrijk, voor de exploitatie van een kansspelinrichting klasse IV, genoemd ‘My Score’, gelegen aan de Bleekhofstraat 1 te 2018 Antwerpen, te weigeren.

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad weigert om met de BV MY GROUP (RPR 0843.561.290), met maatschappelijke zetel aan de Boekstraat 75B te 2610 Wilrijk, een convenant af te sluiten voor de exploitatie van een kansspelinrichting klasse IV, genoemd ‘My Score’, gelegen aan de Bleekhofstraat 1 te 2018 Antwerpen.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.