Er werd bij de Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
De gewestelijke omgevingsvergunningscommissie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:
- een openbaar onderzoek te houden;
- advies uit te brengen;
- het dossier aan de gemeenteraad voor te leggen voor beslissing over de zaak van de wegen.
Projectnummer: | OMV_2024086253 |
Gegevens van de aanvrager: | NV AQUAFIN met als adres Dijkstraat 8 te 2630 Aartselaar |
Gegevens van de exploitant: | NV AQUAFIN (0440691388) met als adres Dijkstraat 8 te 2630 Aartselaar |
Ligging van het project: | Boomsesteenweg ZN, Geleegweg ZN, Atomiumlaan ZN te 2610 Wilrijk (Antwerpen) en Boomsesteenweg zonder nummer (zn) te 2610 Wilrijk (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 44 sectie D nrs. 318A6, 466W, 466X, 541B en 541A |
waarvan: |
|
- 20240819-0016 | afdeling 44 sectie D nrs. 318A6, 466W, 466X, 541A en 541B (Bemaling) |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen, exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten |
Voorwerp van de aanvraag: | aanleggen van een gescheiden rioleringsstelsel, het aansluiten van kolken ter hoogte van zone Ikea op een infiltratiebuis, het heraanleggen van de wegenis en het vellen van bomen van de N177 tussen de Atomiumlaan en de Krijgslaan; het tijdelijk exploiteren van een bemaling en een verzoek tot bijstelling van lozingsvoorwaarden |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Bestaande toestand
- functie:
- inrichting:
Nieuwe toestand
- functie:
- inrichting:
- rijbanen in asfaltverharding;
- dubbelrichtingsfietspad in rode asfaltverharding;
- schrik- en reststrook in betonstraatstenen.
Inhoud van de aanvraag
- vellen van 10 platanen;
- aanleggen van een gescheiden rioleringsstelsel;
- heraanleggen van de wegenis.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Artikel 31 en 32 van het Omgevingsvergunningsdecreet stellen dat als de vergunningsaanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, de gemeenteraad een beslissing over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein, neemt voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag.
Adviezen met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Agentschap Wegen en Verkeer - District Antwerpen | 18 maart 2025 | 5 mei 2025 | Voorwaardelijk gunstig |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen | 1 april 2025 | 14 mei 2025 | Voorwaardelijk gunstig |
Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie | 1 april 2025 | 8 april 2025 | Geen bezwaar |
Vlaamse Regering - Stedenbouwkundig Advies | 18 maart 2025 | 13 mei 2025 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen | 1 april 2025 | 4 april 2025 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 1 april 2025 | 4 april 2025 |
Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte | 1 april 2025 | 4 april 2025 |
Toetsing aan de doelstellingen en principes van het gemeentewegendecreet
De aanvraag omvat het aanleggen van een gescheiden rioleringsstelsel, het heraanleggen van de wegenis, het vernieuwen van de halte-infrastructuur en het rooien van bomen.
De aanvraag bevat een rooilijnplan ‘BA_23403_Rooilijnplan 2’ waarin de toekomstige situatie van de rooilijnen van de Geleegweg wordt weergegeven.
De aanvraag bevat een rooilijnplan ‘BA_23403_Rooilijnplan 3’ waarin de toekomstige situatie van de rooilijnen van de Atomiumlaan wordt weergegeven.
De Geleegweg bestaat uit een voetpad in betonstraatstenen met een breedte van 1,77 m, een rijbaan gedeeltelijk uit betonstraatstenen en asfaltverharding met een breedte van 8,41 m en een voetpad met een breedte van 0,85 m dat aan de zijde met de N177 wordt verbreed tot 4,2 m.
In de nieuwe toestand wordt aan de noordzijde een bijkomend fietspad aangelegd in asfaltverharding met een breedte van 1,75 m dat ter hoogte van de kruising afbuigt van de rijbaan. Hier wordt voldoende ruimte voorzien voor voetgangers om de oversteek veilig te kunnen maken. Het voetpad wordt licht verbreed tot 1,84 m. Ook de verkeerssituatie wijzigt door het toevoegen van verkeerslichten aan de kruising met de N177.
De Atomiumlaan heeft momenteel een rijbaan uit asfaltverharding met een breedte variërend van 11,8 m tot 14,7 m ter hoogte van het kruispunt met de N177. Aan de zuidzijde heeft de Atomiumlaan een voetpad in betontegels met een breedte van 1,75 m. Aan de noordzijde heeft de Atomiumlaan een schrikstrook in betontegels met een breedte van 1 m, een fietspad in rode betonstraatstenen met een breedte van 1,85 m en een voetpad in betontegels met een breedte van 4,5 m.
In de nieuwe toestand wordt de breedte aan het einde van de Atomiumlaan teruggebracht tot 11,86 m. Het voetpad aan de zuidzijde wordt verbreed tot 5,12 m. Aan de noordzijde loopt de schrikstrook naar het einde toe breder uit en gaat over in een volwaardig voetpad, zodat voetgangers meer ruimte krijgen om over te steken. Er wordt een nieuw fietspad aangelegd in roodkleurig asfalt met een breedte van 2,42 m, dat ter hoogte van het kruispunt met de N177 afbuigt van de rijbaan. Het voetpad aan de noordzijde heeft in de nieuwe toestand een breedte die varieert van 4,22 m tot 2,3 m.
Om het ontwerp mogelijk te maken is het noodzakelijk om zowel in de Atomiumlaan als in de Geleegweg de rooilijn gedeeltelijk te wijzigen.
Het ontwerp voor de Geleegweg en de Atomiumlaan dient het algemeen belang. De geplande aanpassingen verbeteren de verkeersveiligheid door onder meer de toevoeging van verkeerslichten en de aanleg van afgescheiden fietspaden. Daarnaast wordt de zachte mobiliteit versterkt via bredere voetpaden en nieuwe fietsinfrastructuur, wat bijdraagt aan een fijnmazig netwerk voor zachte weggebruikers en wat de bereikbaarheid van de omgeving verbetert. Deze ingrepen zijn in lijn met het principe dat wijzigingen aan gemeentewegen gericht moeten zijn op het verbeteren van de mobiliteit en veiligheid voor alle weggebruikers, met bijzondere aandacht voor voetgangers en fietsers.
Het college adviseerde in zitting van 30 april 2025 (jaarnummer 3081) volgende voorwaarden voor de Atomiumlaan en de Geleegweg:
Deze voorwaarden ondersteunen de inrichting van een verkeersveilige omgeving en zorgen voor een betere geleiding van het voetgangersverkeer.
De bedrijfseenheid mobiliteit adviseert als volgt met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de Atomiumlaan en de Geleegweg:
“[…]
Er is een plan voor de verbetering (verbreding) van het fietspad langs de Atomiumlaan. Dat plan sloot aan op de bestaande situatie langs de Boomsesteenweg. Graag zouden we nu de mogelijkheid zich voordoet het fietspad van de Atomiumlaan op volle breedte laten doorlopen tot aan de Boomsesteenweg. De plannen moeten op elkaar afgestemd worden.
[…]”
Vanuit de visie van het gemeentewegendecreet wordt de voorwaarde van mobiliteit integraal gevolgd.
Het rooilijnplan bevat geen berekening van de eventuele waardevermindering of waardevermeerdering van de gronden ten gevolge van de wijziging van de gemeenteweg overeenkomstig artikel 28 van het gemeentewegendecreet.
Procedurestap | Datum |
Ontvangst adviesvraag | 18 maart 2025 |
Start openbaar onderzoek | 27 maart 2025 |
Einde openbaar onderzoek | 25 april 2025 |
Advies college | 30 april 2025 |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | 23 juni 2025 |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek. Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.
Informatievergadering
Een informatievergadering was niet vereist en werd niet gehouden.
De gemeenteraad neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de ‘aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg’.
De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de bijgevoegde rooilijnplannen ‘BA_23403_Rooilijnplan 2’ en ‘BA_23403_Rooilijnplan 3’.
De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de ligging, breedte en uitrusting van de Atomiumlaan en de Geleegweg onder volgende voorwaarden:
Voorwaarden