Terug
Gepubliceerd op 08/04/2025

2025_DCAN_00197 - Districten Antwerpen en Borgerhout. Sinksenfoor - Proefopstelling. Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring

districtscollege Antwerpen
ma 07/04/2025 - 13:30 Districtshuis Antwerpen - Zaal Christy
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Samuel Markowitz, districtsschepen; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Vincent Gysels, districtsschepen; Ludo Van Campenhout, districtsschepen; Fatima Ezzarhouni, districtsschepen; Herald Claeys, districtssecretaris

Secretaris

Herald Claeys, districtssecretaris

Voorzitter

Paul Cordy, voorzitter districtscollege
2025_DCAN_00197 - Districten Antwerpen en Borgerhout. Sinksenfoor - Proefopstelling. Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring 2025_DCAN_00197 - Districten Antwerpen en Borgerhout. Sinksenfoor - Proefopstelling. Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op 18 april 2014 besliste het college (jaarnummer 3439) om de Sinksenfoor vanaf 2015 op de site Spoor Oost te organiseren, onder voorbehoud van het bereiken van een akkoord over het gebruik van de gronden.

Op 20 maart 2015 keurde het college (jaarnummer 2224) het principe goed om het betalend parkeren in de omgeving van Spoor Oost toe te passen tot 22.00 uur en op zondag gedurende de periode van de Sinksenfoor.

Op 29 april 2016 keurde het college (jaarnummer 3684) de aangepaste proefopstelling goed. De zone werd lichtjes anders afgebakend.

Op 15 november 2024 keurde het college (jaarnummer 8842) de meest recente wijzigingen aan het aanvullend reglement voor de politie van het wegverkeer 'Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel' in de districten Antwerpen, Berchem, Borgerhout, Deurne, Hoboken, Merksem en Wilrijk goed. 

Op 20 december 2024 keurde het college (jaarnummer 10004) de data voor verschillende kermissen goed. De Sinksenfoor krijgt een nieuwe editie op Spoor Oost, van 7 juni 2025 tot en met 13 juli 2025.

De zone voor deze editie wordt afgebakend conform de proefopstellingen van de voorbije jaren.

Juridische grond

  • Artikel 130bis van de Nieuwe Gemeentewet bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer;
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Argumentatie

Op 18 april 2014 besliste het college om de Sinksenfoor vanaf 2015 op de site Spoor Oost te organiseren. Hierover werd met de foorkramers een overeenkomst bereikt. Jaarlijks trekt de Sinksenfoor ongeveer tussen de 800.000 en 1.200.000 bezoekers, met op topdagen 100.000 bezoekers per dag. Het organiseren van een dergelijk groot evenement vraagt de nodige mobiliteitsmaatregelen om al deze bezoekers op een veilige en comfortabele manier naar het evenement te brengen. Daarom maakte stad Antwerpen een evenementenvervoerplan op in functie van de Sinksenfoor.

Eén van de maatregelen in dit evenementenvervoerplan is het toepassen van een flankerend parkeerbeleid in de onmiddellijke omgeving van Spoor Oost. Er worden diverse mobiliteitsmaatregelen genomen gedurende de Sinksenfoor om de verkeersoverlast rond Spoor Oost ten gevolge van de Sinksenfoor zo beperkt mogelijk te houden. Elk jaar wordt er een beschrijvende evaluatie gemaakt van deze maatregelen, die wordt voorgelegd aan het college.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) en Mobiliteit en Parkeren Antwerpen (MPA) stellen voor om voor deze editie van de Sinksenfoor, naar analogie met de vorige edities, het betalend parkeren binnen de Singel uit te breiden tot 22.00 uur en op zondag in de zone Stuivenberg (oostelijk deel van de spoorweg boven Park Spoor Noord tot aan Schijnpoortweg) en een gedeelte in zone Borgerhout Intra Muros Noord (met als westgrens de volgende straten die nog inbegrepen zijn: Bothastraat/Drossaardstraat/Potgieterstraat/Pothoekstraat), meer bepaald de parkeerzone AN076. Dit parkeerregime tot 22.00 uur geldt momenteel ook het hele jaar door in zone Dam (AN027), met het oog op de evenementen in het Sportpaleis en de Lotto Arena.

De keuze voor dit tijdelijke avondparkeer-regime werd gestaafd door parkeermetingen die in juni en september 2024 werden uitgevoerd rondom Spoor Oost door studiebureau MINT nv. De onderzoeken wezen uit dat zowel buiten als tijdens de periode van de Sinksenfoor er een grote parkeerdruk heerst in de directe omgeving van Spoor Oost. Buiten de periode van de Sinksenfoor kampt deze buurt tijdens de piekuren al met bezettingsgraden tussen de 94% en 105%, die tijdens de Sinksenfoor nog slechts met enkele procenten verhogen. Bijkomende parkeermaatregelen rondom Spoor Oost tijdens de Sinksenfoor, bovenop het betalend parkeren tot 22.00u, zijn dus niet noodzakelijk aangezien de impact van de Sinksenfoor in deze wijken nauwelijks merkbaar is door de hoge parkeerdruk die al continu aanwezig is. MPA onderzoekt verder de mogelijkheden om de parkeerdruk in deze buurt over het hele jaar te verminderen.

De nodige afspraken werden met Indigo gemaakt over de opening van de parking Bernaerts tijdens de Sinksenfoor (zelfde openingsuren als die van de Sinksenfoor, 7,00 EUR/ parkeerbeurt).

Verder bleek uit een mobiliteitsonderzoek van 2022 dat ongeveer een kwart van de bezoekers met de privéwagen naar de Sinksenfoor van 2022 kwam. Het overige deel kwam toen met een alternatieve (duurzamere) vervoersmodus. Vergeleken met de editie van 2015 was dit gebruik van de auto gehalveerd. Ook voor de komende Sinksenfoor wordt dus verwacht dat de grote meerderheid van de bezoekers niet met de privéwagen naar de Sinksenfoor komt, maar eerder te voet, met de fiets, met het openbaar vervoer, met deelmobiliteit of met andere duurzame vervoersmodi.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) en MPA stellen voor om de proefopstelling goed te keuren, en leggen dit nu ter advies voor aan district Antwerpen.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling en Mobiliteit en Parkeren Antwerpen zullen de nodige signalisatie aanpassen. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0107 - Adviesbevoegdheid
2ANT010704 - Mobiliteit
2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het districtscollege antwerpen beslist:

Artikel 1

Het districtscollege geeft gunstig advies voor de proefopstelling voor deze editie van de Sinksenfoor (zones Stuivenberg en Borgerhout Intra Muros Noord) voor de periode van 7 juni 2025 tot en met 13 juli 2025.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • Event_Geheel_Stippellijn_2-gecomprimeerd.pdf