Terug
Gepubliceerd op 15/04/2025

2025_DCAN_00218 - District Antwerpen. Lange Slachterijstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtscollege Antwerpen
ma 14/04/2025 - 13:30 Districtshuis Antwerpen - Zaal Christy
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Samuel Markowitz, districtsschepen; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Vincent Gysels, districtsschepen; Fatima Ezzarhouni, districtsschepen; Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris

Afwezig

Ludo Van Campenhout, districtsschepen

Secretaris

Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris

Voorzitter

Paul Cordy, voorzitter districtscollege
2025_DCAN_00218 - District Antwerpen. Lange Slachterijstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2025_DCAN_00218 - District Antwerpen. Lange Slachterijstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Lange Slachterijstraat in district Antwerpen:

  • behoort tot het beheer van stad Antwerpen;
  •      
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 9 oktober 2020 (jaarnummer 8471);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als 'omgeving Lange Lobroekstraat';   
  • maakt deel uit van het reglement 'Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en 20ste-eeuwse gordel' met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart. 

Door een gewijzigde verkeerssituatie (de Korte Slachterijstraat is doodlopend geworden na heraanleg) is de Lange Slachterijstraat voor vrachtverkeer enkel toegankelijk via deze route. Om te allen tijde de doorgang in de bocht te garanderen voor het vrachtverkeer, wordt een parkeerverbod ingevoerd vanaf het nummer 7 tot het nummer 29.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) ontving eveneens een melding omtrent de voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap. Deze plaats werd onderzocht.

Tot slot bleek uit onderzoek dat het aanvullend verkeersreglement niet meer overeenstemt met de huidige situatie in deze straat. Het reglement wordt daarom nu geactualiseerd.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2024 (jaarnummer 701) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld;
  • Ministeriële rondzendbrief van 3 april 2001 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 19 december 2001 (jaarnummer 13659) met de richtlijnen voor het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap;
  • Ministeriële rondzendbrief van 25 april 2003 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 6 juli 2007 (jaarnummer 8652) betreffende parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:

  • plaatsen van een parkeerverbod, langs de oneven zijde, van nummer 7 tot nummer 29 (artikel 2);
  • verwijderen van een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van het nummer 3 (artikel 5).
  • Onderzoek heeft uitgewezen dat deze plaats niet meer gebruikt wordt. 
Door het instellen van het parkeerverbod wordt de doorgang in de bocht gegarandeerd. De parkeerbalans vermindert met vijf plaatsen.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 3 april 2025 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0107 - Adviesbevoegdheid
2ANT010704 - Mobiliteit

Besluit

Het districtscollege antwerpen legt het volgende voor aan de districtsraad antwerpen:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Lange Slachterijstraat in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 9 oktober 2020 (jaarnummer 8471).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen