Er werd bij de deputatie een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:
- een openbaar onderzoek te houden;
- advies uit te brengen.
Projectnummer: | OMV_2025003654 |
Gegevens van de aanvrager: | BV EXXONMOBIL PETROLEUM & CHEMICAL met als adres Polderdijkweg 3 te 2030 Antwerpen |
Gegevens van de exploitant: | BV EXXONMOBIL PETROLEUM & CHEMICAL (0416375270) met als adres Polderdijkweg 3 te 2030 Antwerpen |
Ligging van het project: | Polderdijkweg 3 te 2030 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 14 sectie A nrs. 38L, 38N, 51F, 120T, 134T4, 305P2 en 305R2 |
waarvan: |
|
- 20180720-0027 | afdeling 14 sectie A nrs. 305P2, 51F, 120T, 134T4, 38L en 305R2 (ExxonMobil Raffinaderij) |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen, exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten |
Voorwerp van de aanvraag: | Plaatsen van bureelcontainers en bouwen van een tijdelijke voetgangersbrug; |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 14/08/2015: vergunning (HVN/B/20151162) voor het tijdelijk plaatsen van een voetgangersbrug over de Polderdijkweg. Deze vergunning werd verleend voor een termijn van 8 jaar, ingaand vanaf de dag dat de vergunning werd verleend, en is dus vervallen. De plannen van de voetgangersbrug werden aldus verkeerdelijk benoemd als een combinatie van bestaande, vergunde en nieuwe toestand. De vergunde toestand dient een plan zonder voetgangersbrug te zijn.
Vergunde toestand
- functie:
- inrichting:
Bestaande toestand
- de tijdelijke voetgangersbrug diende ten laatste 14 augustus 2023 afgebroken te worden. Dit is niet uitgevoerd waardoor de voetgangersbrug sindsdien onvergund is.
Nieuwe toestand
- functie: industrie en bedrijvigheid;
- bureelcontainers:
- voetgangersbrug:
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- plaatsen van tijdelijke bureelcontainers;
- bouwen van een tijdelijke voetgangersbrug over de Polderdijkweg (regularisatie).
Gezien de aanvraag enkel tijdelijke constructies betreft, dient de site bij afloop van de vergunningstermijn terug in oorspronkelijke toestand hersteld te zijn.
Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Voorgeschiedenis
Op 23 december 2010 werd door de deputatie van de provincie Antwerpen een milieuvergunning verleend voor het verder exploiteren van een raffinaderij, voor een termijn verstrijkend op 23 december 2030. Nadien werden er nog diverse vergunningen verleend voor veranderingen.
Inhoud van de aanvraag
Het voorwerp van de aanvraag betreft de exploitatie van airconditioning in een tijdelijk kantoorgebouw.
Aangevraagde rubriek(en)
Rubriek | Omschrijving | Gevraagd voor |
16.3.1° | koelinstallaties, warmtepompen en airconditioninginstallaties, met een gezamenlijke hoeveelheid van meer dan 2.000 ton CO2–equivalent; | 13,50 ton CO2–equivalent |
16.3.2°b) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van meer dan 200 kW. | 32,25 kW |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:
Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Haven van Antwerpen-Brugge, subadvies milieu | 18 februari 2025 | 3 maart 2025 | Gunstig |
Defensie | 17 maart 2025 | Nog geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
|
Petrochemical Pipeline Services BV | 17 maart 2025 | 20 maart 2025 | Ongunstig |
Rotterdam Antwerpen Pijpleiding (België) | 17 maart 2025 | 20 maart 2025 | Gunstig |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn.
De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.
Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.
Het goed is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd als Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven.
Zulk gebied is bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied als onderdeel van de haven van Antwerpen. Het is bestemd voor zeehavengebonden en zeehavengerelateerde industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur.
Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming en voor de exploitatie van de haven en de bedrijven zijn toegelaten.
Daartoe worden ook de volgende werken, handelingen, voorzieningen, en wijzigingen gerekend:
- de aanleg en het onderhoud van infrastructuur die nodig is voor de toegankelijkheid of voor verbindingen langs de waterzijde en langs de landszijde;
- het laguneren of op een andere wijze bergen of verwerken van baggerspecie.
Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van tijdelijke ecologische infrastructuur toegelaten.
In het gebied zijn eveneens gebouwen of lokalen voor bewakingspersoneel toegelaten.
In het gebied zijn kantoorgebouwen niet toegelaten, tenzij ze noodzakelijk zijn voor en een inherent onderdeel zijn van de exploitatie van haven- en industriële activiteiten. De bestaande kantoorgebouwen kunnen behouden blijven binnen het bestaande bouwvolume op het moment van definitieve vaststelling van dit gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. Uitbreidingen zijn niet toegelaten.
Over de aanvraag lopen twee overdrukken met als aanduiding Hoogspanningsleiding en Leidingstraat.
In het gebied, aangeduid met de overdruk Hoogspanningsleiding, zijn alle handelingen toegelaten voor de aanleg, de exploitatie en de wijzigingen van een hoogspanningsleiding en haar aanhorigheden. De aanvragen voor vergunningen voor een hoogspanningsleiding en aanhorigheden worden beoordeeld rekening houdend met de in grondkleur aangegeven bestemming.
De in grondkleur aangegeven bestemming is van toepassing voor zover de aanleg, de exploitatie en wijzigingen van de bestaande hoogspanningsleiding niet in het gedrang worden gebracht.
In het gebied, aangeduid met de overdruk Leidingstraat, zijn alle handelingen toegelaten voor de aanleg, de exploitatie en wijzigingen van transportleidingen en hun aanhorigheden. Nieuwe leidingen worden gerealiseerd in functie van het optimaal ruimtegebruik van de leidingstraat. De aanvragen voor vergunningen voor een transportleiding en aanhorigheden worden beoordeeld rekening houdend met de in grondkleur aangegeven bestemming.
De in grondkleur aangegeven bestemming is van toepassing voor zover de aanleg, de exploitatie en wijzigingen van de leidingen en hun aanhorigheden niet in het gedrang worden gebracht
De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.
Voor een straal van 500 meter rond de aanvraag is het voormelde GRUP tevens van toepassing. Hier gelden de volgende bestemmingsvoorschriften:
- Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven;
- Gebied voor waterweginfrastructuur voor het Hansadok en het Industriedok;
- Gebied voor verkeers- en vervoersinfrastructuur voor de Scheldelaan;
- overdrukken Hoogspanningsleiding en Leidingstraten.
Ten zuiden van de Scheldelaan is het gewestplan Antwerpen nog van toepassing met als bestemmingen Natuurgebied, Bijzonder natuurgebied en Bestaande waterweg.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
De gewestelijke verordening hemelwater is niet van toepassing op de voetgangersbrug.
De gewestelijke verordening hemelwater is wel van toepassing op de bureelcontainers. Opgemerkt wordt dat er geen dakenplan is toegevoegd waardoor de afwatering van het hemelwater niet geverifieerd kan worden. Volgens de aanvrager watert het hemelwater dat op de bureelcontainers valt, af richting twee gekoppelde hemelwaterputten met elk een inhoud van 15.000 liter (totale inhoud 30.000 liter). Het opgevangen hemelwater zal hergebruikt worden voor het spoelen van de toiletten. De dimensionering van deze putten (kleiner dan gevraagd door de verordening) en het bijhorende hergebruik worden echter niet gestaafd met een rekennota.
Volgens de aanvrager wordt de overloop van de hemelwaterputten aangesloten op het bestaande rioleringscircuit van de raffinaderij waar het, na zuivering in de bedrijfswaterzuiveringsinstallatie, zal hergebruikt worden in de chemische processen. Echter wordt dit hergebruik nergens aangetoond of gestaafd in voorliggende aanvraag. Bovendien is het niet wenselijk (niet-verontreinigd) hemelwater en afvalwater te mengen in een rioleringscircuit, dat na de waterzuiveringsinstallatie wel degelijk uitgeeft op een lozingspunt. Er is dus geen zekerheid over het (nuttig) hergebruik van dit hemelwater. Een (bovengrondse) infiltratievoorziening dient aldus voorzien te worden om te voldoen aan de hemelwaterverordening. De gevraagde afwijkingen kunnen niet gunstig geadviseerd worden.
Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.
De gewestelijke verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag aangezien er alleen maar kantoren voorzien worden in de bureelcontainers. Het is wel aangeraden ook rekening te houden met eventuele werknemers die tijdelijk of permanent gebruik maken van een rolstoel.
Publiciteit: het besluit van de Vlaamse regering van 12 mei 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen.
De gewestelijke verordening publiciteit is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Ter hoogte van de inrit van een raffinaderij worden op een bestaande verharding nieuwe bureelcontainers geplaatst. Deze bureelcontainers worden voor een periode van 7 jaar aangevraagd en staan in functie van de turnaround die gepland is in 2026. Na deze turnaround zullen de bureelcontainers gebruikt worden voor de voorbereiding van de volgende turnaround en voor andere renovatieprojecten waar personeel en contractors tijdelijk voor moeten geherlokaliseerd worden de komende jaren. De bureelcontainers dienen circa 100 personen te kunnen huisvesten. Op de locatie van de bureelcontainers bevindt zich momenteel een busparking die niet meer in gebruik is volgens de aanvrager.
De voetgangersbrug over de Polderdijkweg is reeds aanwezig en creëert een verbinding voor voetgangers tussen de AET-area en de hoofdsite van de raffinaderij. Deze verbinding is noodzakelijk in het logistiek plan voor de komende turnaround. Door deze brug wordt de AET-area ontsloten en worden voetgangers en voertuigen van elkaar gescheiden.
Zowel de bureelcontainers als de voetgangersbrug staan in functie van komende turnarounds en renovatieprojecten en worden tijdelijk aangevraagd (voor 7 jaar). De bureelcontainers bieden plaats aan eigen werknemers en contractoren en bevatten ruimtes met ondersteunende functies (burelen, keukens en sanitair) waardoor het als nevenfunctie en als inherent onderdeel van de aanwezige industriële hoofdfunctie wordt beschouwd. De aanvraag draagt bij tot de verdere exploitatie van het bedrijf waardoor de aanvraag functioneel inpasbaar is.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De voetgangersbrug loopt over de Polderdijkweg waarbij deze een vrije hoogte heeft onder de brug van 8,4 meter. De bureelcontainers worden op een bestaande verharding geplaatst en hebben een beperkte grondoppervlakte (382,9 m²) ten opzichte van de bestaande gebouwen in de omgeving. De vrije hoogte in de bureelcontainers bedraagt 2,5 meter.
Een ruimte die langdurig gebruikt wordt als werkplaats dient voor haar gebruikers en bewoners voldoende kwalitatief te zijn. Een voldoende vrije hoogte voor verblijfsruimten garandeert dat elk vertrek over een minimale verblijfskwaliteit beschikt. Bovendien zijn gebouwen met een grotere vrije hoogte meer flexibel naar toekomstige aanpassing, hergebruik of functiewijziging. De functionele levensduur van gebouwen met lagere verdiepingshoogte dan 2,60 meter voor verblijfsruimten is beperkter. Aangezien het om een tijdelijke constructie gaat en de periode van ingebruikname beperkt blijft tot maximum 7 jaar, is flexibiliteit minder aan de orde en is de 2,5 meter vrije hoogte aanvaardbaar voor deze beperkte duurtijd.
Visueel-vormelijke elementen
De voetgangersbrug is opgetrokken in staal. De prefab bureelcontainers zijn bekleed met geprofileerde stalen beplating in een lichtgrijze kleur. De aluminium ramen hebben een blauwe kleur. Het type constructie zelf is weinig architecturaal en weinig visueel aantrekkelijk. Door de ligging op een sterk zichtbare locatie, vlakbij de hoofdingang en de Polderdijkweg, draagt het niet bij tot een aangenaam straatbeeld.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De vergunningverlenende overheid heeft het advies ingewonnen van de Brandweerzone Antwerpen. Op moment van opmaak van dit verslag was het advies nog niet verleend. Ook het college hecht belang aan dit advies.
Wegens de situering van de aanvraag in de directe nabijheid van pijpleidingen werd tevens het advies ingewonnen van de beheerders van deze leidingen.
- Het advies van Rotterdam Antwerpen Pijpleiding (RAPL) is gunstig.
- Het advies van Petrochemical Pipeline Services (PPS) is voorwaardelijk gunstig voor wat de tijdelijke bureelcontainers betreft. Voor de voetgangersbrug adviseert PPS ongunstig met volgende motivatie:
PPS-Pipelines concludeert dat de aanwezige brug in 2015 beoordeeld is als een tijdelijke situatie. Deze situatie is nu 10 jaar oud, de nieuwe vergunningaanvraag voorziet wederom in een periode van circa 8 jaar. Aan het einde van de vergunningsduur zal de tijdelijke constructie dan circa 18 jaar aanwezig zijn. Voor PPS-Pipelines is dit geen tijdelijke situatie meer, maar een permanente situatie. Er is geen wettelijk verplicht vooroverleg geweest over het verlengen van de tijdelijke vergunning. Er is geen informatie beschikbaar in de vorm van certificering of veiligheidsgaranties over de staat van de brug die aangelegd is als tijdelijke voorziening. Derhalve is het niet mogelijk om in te schatten of er risico’s ontstaan als het gevolg van het verlengen van de tijdelijke vergunning met wederom 7 à 8 jaar. Zij verzoeken de aanvrager om bij PPS-Pipelines aantoonbaar te maken dat de brug voldoet aan de huidige veiligheidseisen en in overleg te treden met PPS-Pipelines om aan te tonen dat deze veiligheidseisen gerespecteerd zullen worden. De vergunningsaanvraag dient aan de huidige geldende wet- en regelgeving te voldoen.
De standpunten van PPS-Pipelines over de eerder permanente situatie en de veiligheidseisen aan de constructie kunnen bijgetreden worden. Het huidige gebruik van de voetgangersbrug voor een periode van 7 jaar kan gunstig geadviseerd worden op voorwaarde dat deze voldoet aan de veiligheidseisen. Bij afloop van de aangevraagde vergunningstermijn dient de voetgangersbrug onverwijld verwijderd te worden. Het is aangewezen in tussentijd reeds te werken aan een duurzame en veilige toekomstige ontsluiting van de AET-area.
- Het advies van het Ministerie van Defensie (NAVO) werd nog niet ontvangen en zal rechtstreeks via het Omgevingsloket aan de vergunningverlenende overheid overgemaakt worden. De aanvrager is wettelijk verplicht om voor de start van de werken een KLIP-aanvraag in te dienen.
De toetsing aan artikel 4.3.9 (‘rioleringstoets’) uit de Vlaamse Codex voor Ruimtelijke Ordening kan niet gebeuren, gezien er geen volledig rioleringsplan toegevoegd werd. Het huishoudelijk afvalwater van het nieuwe gebouw (gestapelde bureelunits) wordt volgens het plan aangesloten op een niet-ingetekende ‘bestaande septische put’. Het huishoudelijk afvalwater dient echter aangesloten te worden op een operationele waterzuiveringsinstallatie, anders mag geen vergunning verleend worden. Het is aangewezen dat de aanvrager een volwaardig rioleringsplan toevoegt aan de aanvraag waarin de rioleringssituatie verduidelijkt wordt.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Er worden 100 werknemers gehuisvest in de bureelcontainers. Er wordt niet verduidelijkt met welk vervoersmodi deze werknemers naar de site zullen komen en waar deze dienen te parkeren.
In de nabije omgeving van de bureelcontainers bevinden zich een grootschalige fietsenstalling (316 parkeerplaatsen) en parkings B en D. Gezien er echter duidelijk sprake is van 100 extra personen op de site, lijkt het weinig waarschijnlijk dat de bestaande faciliteiten hierop reeds voorzien zijn. De aanvrager dient op eigen terrein te voorzien in voldoende parkeergelegenheid. Dit wordt opgelegd als voorwaarde. Daarnaast dient de bouwheer op eigen terrein de nodige (organisatorische) acties te ondernemen met het oog op een vlotte interne verkeersdoorstroming, opdat er geen hinder op de openbare weg ontstaat.
Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen en activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu
Exxon Mobil Petroleum & Chemical baat aan de Scheldelaan een raffinaderij uit. Aan de hoofdingang van de raffinaderij plant de aanvrager een nieuw tijdelijk kantoorgebouw. De exploitant wenst dit gebouw te voorzien van airconditioning.
Het nieuwe kantoorgebouw zal worden uitgerust met een gelijkvloers en twee verdiepingen, er zullen bijgevolg drie airconditioningsinstallaties worden geplaatst met een individueel vermogen van 10,75 kW. De toestellen werken met 20 kg koelmiddel R32. Er wordt dus een uitbreiding gevraagd van rubriek 16.3.2.b met 32,25 kW. Koelmiddel R32 heeft een laag global warming potential (GWP) of aardopwarmingsvermogen, meer bepaald 675. Het CO2-equivalent van de nieuwe toestellen is in totaal 13,5 ton, rubriek 16.3.1 wordt dan ook met deze hoeveelheid verhoogd.
Gelieve er rekening mee te houden dat sommige koelmiddelen aan uitfasering onderworpen zijn om in het kader van duurzaamheid en in geval van accidentele vrijstelling, de impact op het milieu te milderen. Meer informatie over in de toekomst toegelaten koelmiddelen en hun eventuele uitfaseringstermijn kan teruggevonden worden op https://www.vlaanderen.be/veka/energie-en-klimaatbeleid/energie-en-klimaatbeleid-voor-ondernemingen/f-gassen/regelgeving-inzake-het-gebruik-van-f-gassen.
Gelet op het onlosmakelijk verband met de stedenbouwkundige handelingen wordt ook geadviseerd om de airco’s maar tijdelijk te vergunnen.
Het is aan de vergunningverlenende overheid om, op basis van alle onafhankelijk uitgebrachte deskundige adviezen, tot een gemotiveerde en integrale beslissing te komen.
Advies van het college
Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning onder voorwaarden.
Dit advies werd opgemaakt op basis van PIV 4.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. Er dient een bovengrondse infiltratievoorziening geplaatst te worden voor het hemelwater dat op de bureelcontainers valt conform de hemelwaterverordening.
2. De dimensionering van de hemelwaterputten en het voorziene hergebruik dienen gestaafd te worden met een rekennota.
3. De aanvrager dient aan te tonen dat voldaan wordt aan artikel 4.3.9 §1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (de zogenaamde ‘rioleringstoets’) voor wat het huishoudelijk afvalwater van de bureelcontainers betreft.
4. De aanvrager dient op eigen terrein voldoende parkeermogelijkheden te voorzien voor de werknemers die in de bureelcontainers tewerkgesteld zullen worden.
5. De bouwheer dient op eigen terrein de nodige (organisatorische) acties te ondernemen met het oog op een vlotte interne verkeersdoorstroming, opdat er geen hinder op de openbare weg ontstaat.
6. De aanvrager dient aan te tonen dat de bestaande tijdelijke voetgangersbrug voldoet aan alle wettelijke veiligheidseisen voor gebruik nabij pijpleidingen conform het advies van PPS-Pipelines.
7. Alle aangevraagde constructies dienen vóór afloop van de vergunningstermijn verwijderd te worden en het terrein dient hersteld te worden in de oorspronkelijke toestand.
Geadviseerde rubriek(en)
Rubriek | Omschrijving | Geadviseerd voor |
16.3.1° | koelinstallaties, warmtepompen en airconditioninginstallaties, met een gezamenlijke hoeveelheid van meer dan 2.000 ton CO2–equivalent; | 13,50 ton CO2–equivalent |
16.3.2°b) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van meer dan 200 kW. | 32,25 kW |
Geadviseerde bijzondere milieuvoorwaarden
1. De airconditioningsinstallaties dienen vergund te worden met dezelfde tijdelijkheid als de bureelcontainers. |
Procedurestap | Datum |
Ontvangst adviesvraag | 13 februari 2025 |
Start openbaar onderzoek | 22 februari 2025 |
Einde openbaar onderzoek | 23 maart 2025 |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste adviesdatum | 4 april 2025 |
De aanvraag werd onderworpen aan een openbaar onderzoek. Er werden standpunten, opmerkingen en/of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.
Bespreking van de bezwaren
Standpunten werden ontvangen van pijpleidingbeheerder Fluxys in het kader van het openbaar onderzoek. Men geeft een gunstig advies op voorwaarde dat de specifieke voorschriften en veiligheidsmaatregelen nageleefd worden voor werken in de nabijheid van de vervoersinstallaties van Fluxys.
Informatievergadering
Een informatievergadering was niet vereist en werd niet gehouden.
Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag, onder volgende voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. Er dient een bovengrondse infiltratievoorziening geplaatst te worden voor het hemelwater dat op de bureelcontainers valt conform de hemelwaterverordening.
2. De dimensionering van de hemelwaterputten en het voorziene hergebruik dienen gestaafd te worden met een rekennota.
3. De aanvrager dient aan te tonen dat voldaan wordt aan artikel 4.3.9 §1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (de zogenaamde ‘rioleringstoets’) voor wat het huishoudelijk afvalwater van de bureelcontainers betreft.
4. De aanvrager dient op eigen terrein voldoende parkeermogelijkheden te voorzien voor de werknemers die in de bureelcontainers tewerkgesteld zullen worden.
5. De bouwheer dient op eigen terrein de nodige (organisatorische) acties te ondernemen met het oog op een vlotte interne verkeersdoorstroming, opdat er geen hinder op de openbare weg ontstaat.
6. De aanvrager dient aan te tonen dat de bestaande tijdelijke voetgangersbrug voldoet aan alle wettelijke veiligheidseisen voor gebruik nabij pijpleidingen conform het advies van PPS-Pipelines.
7. Alle aangevraagde constructies dienen vóór afloop van de vergunningstermijn verwijderd te worden en het terrein dient hersteld te worden in de oorspronkelijke toestand.
Geadviseerde bijzondere milieuvoorwaarden
1. De airconditioningsinstallaties dienen vergund te worden met dezelfde tijdelijkheid als de bureelcontainers. |