De raad voor maatschappelijk welzijn keurde op 26 oktober 2020 (jaarnummer 45) het Kaderbesluit Basisprincipes Ondersteuningsbeleid goed. Het Kaderbesluit legt de regels vast die van toepassing zijn op alle ondersteuningen die het OCMW verstrekt.
De raad voor maatschappelijk welzijn heeft in het verleden geen concessiereglementen voor het gebruik van vastgoed als ondersteuning goedgekeurd.
De wet van 14 november 1983 over de controle op de toekenning en aanwending van toelagen.
Het kaderbesluit basisprincipes ondersteuningsbeleid zoals goedgekeurd door de raad voor maatschappelijk welzijn op 26 oktober 2020 (jaarnummer 45) en zoals integraal van toepassing is verklaard op het door de fusie nieuw opgerichte OCMW op 31 maart 2025 (jaarnummer 25).
Artikel 77 §3 van het Decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de raad voor maatschappelijk welzijn bevoegd is voor het vaststellen van reglementen van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.
Het is aangewezen dat er voor het OCMW een reglement ter beschikking stellen vastgoed voor ondersteuning wordt goedgekeurd.
Het voorliggend reglement is van toepassing op alle ter beschikkingstellingen van vastgoed in het kader van ondersteuningsbeleid. Dit is vastgoed dat ter beschikking wordt gesteld tegen een lagere vergoeding dan de geschatte recente marktprijs en lager dan de Totale Kosten Indicator (TKI). Vastgoed dat aan derden ter beschikking gesteld wordt voor een beleidsdoelstelling waarbij de stad de regierol voert, het volledige inhoudelijke programma bepaalt én instaat voor de financiering, valt hier niet onder.
Het reglement is tweeledig:
Er wordt een ondersteuningsbasis opgemaakt en geagendeerd voor goedkeuring op het vast bureau en/of de raad voor maatschappelijk welzijn. In de ondersteuningsbasis wordt de ondersteuning door middel van vastgoed vermeld en wordt verwezen naar de vastgoedovereenkomst. De vastgoedovereenkomst wordt opgemaakt en goedgekeurd door AG Vespa. Na goedkeuring dient de vastgoedovereenkomst eenvoudig te raadplegen zijn voor de betrokken diensten van het OCMW.
Het OCMW streeft enerzijds naar een performante en beheer(s)bare vastgoedportefeuille (we waarderen het patrimonium op, en we sturen aan op een slankere, maar performante portefeuille zodat het voldoet aan de geldende energie- en (brand)veiligheidsnormen) en anderzijds naar slim en gedeeld ruimtegebruik (we streven naar een hogere bezettingsgraad door gedeeld ruimtegebruik actief te faciliteren en stimuleren). Gedeeld ruimtegebruik kan echter verschillende vormen aannemen. Uitgangspunt daarbij is dat de terbeschikkingstelling geen rechten creëert om een vastgoedobject exclusief te gebruiken. Eerder heeft de vastgoedondersteuning betrekking op het ter beschikking stellen van tijd en (bij voorkeur gedeelde) ruimte in een vastgoedobject.
Voor de toekenning van vastgoedondersteuning moet een ondersteuningsopdracht worden goedgekeurd, ook wanneer de betrokken organisatie geen financiële ondersteuning krijgt. Het vastgoed kan met andere woorden de ondersteuning zelf zijn. Dit ontslaat de ondersteunde organisatie echter niet van het correct onderhouden en beheren van het terbeschikkinggestelde vastgoed, zoals vastgelegd in de vastgoedovereenkomst. In het collegebesluit van 20 januari 2023 (jaarnummer 9678) werden twee hoofdmodellen van vastgoedovereenkomsten vastgelegd, welke evenwel kunnen aangepast worden aan de bijzondere vereisten van elk dossier mits motivatie en in overeenstemming tussen het OCMW en AG Vespa. De kosten voor het onderhoud moeten steeds gedekt zijn, alvorens een vastgoedondersteuning toegekend wordt. De “kost van de ondersteuning vastgoed” is het verschil tussen de TKI en de te betalen vergoeding aangerekend aan de organisatie, bepaald in de ondersteuningsbasis.
De TKI wordt niet vermeld in de vastgoedovereenkomst maar wordt wel in de subsidielijst weergegeven. Het bedrag van “de kost ondersteuning vastgoed” wordt ook niet vermeld in de vastgoedovereenkomst maar wel in de subsidielijst en in het besluit van het vast bureau. Dit omwille van maximale transparantie en kostenbewustzijn en met voorzichtigheid voor aanwijsbare risico’s.
Overgangsmaatregelen
De nieuwe analyse en de criteria m.b.t. het vastgoed dienen vastgelegd te worden in het jaar voorafgaand aan het jaar wanneer de lopende vastgoedovereenkomst eindigt. 2025, 2026 en 2027 zijn overgangsjaren. Voor 2025 en 2026 is de deadline voor deze analyse 31 december 2026. Voor 2027 is de deadline 31 december 2027. De Huisvestingscommissie bereidt dit voor in samenwerking met de betrokken bedrijfsdirecteuren.
Voor organisaties met ter beschikking gesteld vastgoed die:
Dit reglement doet geen afbreuk aan de mogelijkheid van het OCMW om financiële ondersteuning te verstrekken voor het betrekken van vastgoed op de private markt door de ondersteuningsontvanger.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het reglement over de terbeschikkingstelling van vastgoed voor ondersteuning goed met ingang van 1 januari 2026.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de voormelde overgangsmaatregelen goed met betrekking tot de opzegtermijnen van de lopende overeenkomsten.
De raad voor maatschappelijk welzijn delegeert aan het vast bureau de bevoegdheid om de bedragen van de vergoeding vast te leggen, rekening houdend met de TKI.
De raad voor maatschappelijk welzijn delegeert aan het vast bureau de bevoegdheid om bijkomende informatievragen en modaliteiten op te leggen.
Het vast bureau geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
| AG Vespa |
|
Bedrijfseenheden |
|
| Bestuurszaken |
|
| Bestuurszaken en AG Vespa |
|
| Bedrijfseenheden en AG Vespa |
|