Terug
Gepubliceerd op 08/12/2025

2025_VB_00319 - Ondersteuningsbeleid - Terbeschikkingstelling vastgoed. Reglement - Goedkeuring

Vast Bureau
vr 05/12/2025 - 21:15 Extra digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Patrick Janssens, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Lien Van de Kelder, schepen; Johan Klaps, schepen; Ken Casier, schepen; Karim Bachar, schepen; Stijn De Rooster, schepen; Nathalie van Baren, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur; Elisabeth van Doesburg, waarnemend burgemeester

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Elisabeth van Doesburg, waarnemend burgemeester
2025_VB_00319 - Ondersteuningsbeleid - Terbeschikkingstelling vastgoed. Reglement - Goedkeuring 2025_VB_00319 - Ondersteuningsbeleid - Terbeschikkingstelling vastgoed. Reglement - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

De raad voor maatschappelijk welzijn keurde op 26 oktober 2020 (jaarnummer 45) het Kaderbesluit Basisprincipes Ondersteuningsbeleid goed. Het Kaderbesluit legt de regels vast die van toepassing zijn op alle ondersteuningen die het OCMW verstrekt.

De raad voor maatschappelijk welzijn heeft in het verleden geen concessiereglementen voor het gebruik van vastgoed als ondersteuning goedgekeurd.

Juridische grond

De wet van 14 november 1983 over de controle op de toekenning en aanwending van toelagen.

Het kaderbesluit basisprincipes ondersteuningsbeleid zoals goedgekeurd door de raad voor maatschappelijk welzijn op 26 oktober 2020 (jaarnummer 45) en zoals integraal van toepassing is verklaard op het door de fusie nieuw opgerichte OCMW op 31 maart 2025 (jaarnummer 25).

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 77 §3 van het Decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de raad voor maatschappelijk welzijn bevoegd is voor het vaststellen van reglementen van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.

Argumentatie

Het is aangewezen dat er voor het OCMW een reglement ter beschikking stellen vastgoed voor ondersteuning wordt goedgekeurd.

Het voorliggend reglement is van toepassing op alle ter beschikkingstellingen van vastgoed in het kader van ondersteuningsbeleid. Dit is vastgoed dat ter beschikking wordt gesteld tegen een lagere vergoeding dan de geschatte recente marktprijs en lager dan de Totale Kosten Indicator (TKI). Vastgoed dat aan derden ter beschikking gesteld wordt voor een beleidsdoelstelling waarbij de stad de regierol voert, het volledige inhoudelijke programma bepaalt én instaat voor de financiering, valt hier niet onder.

Het reglement is tweeledig:

  • enerzijds stipuleert het de criteria op basis waarvan de het OCMW een afweging maakt of ondersteuning via vastgoed is aangewezen. De motivatie wordt opgenomen in een ondersteuningsopdracht.
  • anderzijds opsomming van de criteria die nodig zijn om de nood en vereisten van het vastgoed in functie van de activiteit te omschrijven op basis waarvan AG VESPA adviseert over de beschikbaarheid van geschikt vastgoed binnen de vastgoedportefeuille.

Er wordt een ondersteuningsbasis opgemaakt en geagendeerd voor goedkeuring op het vast bureau en/of de raad voor maatschappelijk welzijn. In de ondersteuningsbasis wordt de ondersteuning door middel van vastgoed vermeld en wordt verwezen naar de vastgoedovereenkomst. De vastgoedovereenkomst wordt opgemaakt en goedgekeurd door AG Vespa. Na goedkeuring dient de vastgoedovereenkomst eenvoudig te raadplegen zijn voor de betrokken diensten van het OCMW.

Het OCMW streeft enerzijds naar een performante en beheer(s)bare vastgoedportefeuille (we waarderen het patrimonium op, en we sturen aan op een slankere, maar performante portefeuille zodat het voldoet aan de geldende energie- en (brand)veiligheidsnormen) en anderzijds naar slim en gedeeld ruimtegebruik (we streven naar een hogere bezettingsgraad door gedeeld ruimtegebruik actief te faciliteren en stimuleren). Gedeeld ruimtegebruik kan echter verschillende vormen aannemen. Uitgangspunt daarbij is dat de terbeschikkingstelling geen rechten creëert om een vastgoedobject exclusief te gebruiken. Eerder heeft de vastgoedondersteuning betrekking op het ter beschikking stellen van tijd en (bij voorkeur gedeelde) ruimte in een vastgoedobject.

Voor de toekenning van vastgoedondersteuning moet een ondersteuningsopdracht worden goedgekeurd, ook wanneer de betrokken organisatie geen financiële ondersteuning krijgt. Het vastgoed kan met andere woorden de ondersteuning zelf zijn. Dit ontslaat de ondersteunde organisatie echter niet van het correct onderhouden en beheren van het terbeschikkinggestelde vastgoed, zoals vastgelegd in de vastgoedovereenkomst. In het collegebesluit van 20 januari 2023 (jaarnummer 9678) werden twee hoofdmodellen van vastgoedovereenkomsten vastgelegd, welke evenwel kunnen aangepast worden aan de bijzondere vereisten van elk dossier mits motivatie en in overeenstemming tussen het OCMW en AG Vespa. De kosten voor het onderhoud moeten steeds gedekt zijn, alvorens een vastgoedondersteuning toegekend wordt. De “kost van de ondersteuning vastgoed” is het verschil tussen de TKI en de te betalen vergoeding aangerekend aan de organisatie, bepaald in de ondersteuningsbasis.

De TKI wordt niet vermeld in de vastgoedovereenkomst maar wordt wel in de subsidielijst weergegeven. Het bedrag van “de kost ondersteuning vastgoed” wordt ook niet vermeld in de vastgoedovereenkomst maar wel in de subsidielijst en in het besluit van het vast bureau. Dit omwille van maximale transparantie en kostenbewustzijn en met voorzichtigheid voor aanwijsbare risico’s.

Overgangsmaatregelen

De nieuwe analyse en de criteria m.b.t. het vastgoed dienen vastgelegd te worden in het jaar voorafgaand aan het jaar wanneer de lopende vastgoedovereenkomst eindigt. 2025, 2026 en 2027 zijn overgangsjaren. Voor 2025 en 2026 is de deadline voor deze analyse 31 december 2026. Voor 2027 is de deadline 31 december 2027. De Huisvestingscommissie bereidt dit voor in samenwerking met de betrokken bedrijfsdirecteuren.

Voor organisaties met ter beschikking gesteld vastgoed die:

  • niet voldoen aan de voorwaarden van het nieuwe reglement wordt de vastgoedovereenkomst stopgezet met een billijke opzegperiode van maximaal 1 jaar startend vanaf het moment dat de nieuwe criteria zijn vastgelegd.
  • voldoet aan de voorwaarden van het nieuwe reglement wordt een ondersteuningsopdracht en een nieuwe vastgoedovereenkomst opgemaakt die passen bij de stedelijke vastgoedstrategie. Dit kan betekenen dat een ondersteunde organisatie nog een aantal jaar aan de bestaande voorwaarden gebruik maakt van het huidig ter beschikking gesteld vastgoed, tot dat een alternatieve of geschikte locatie beschikbaar is. In elk geval moeten het perspectief en de duurtijd van de overgangsperiode in de loop van 2026 duidelijk zijn.

Dit reglement doet geen afbreuk aan de mogelijkheid van het OCMW om financiële ondersteuning te verstrekken voor het betrekken van vastgoed op de private markt door de ondersteuningsontvanger.

Besluit

Het vast bureau legt het volgende voor aan de raad voor maatschappelijk welzijn:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het reglement over de terbeschikkingstelling van vastgoed voor ondersteuning goed met ingang van 1 januari 2026.

Artikel 2

De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de voormelde overgangsmaatregelen goed met betrekking tot de opzegtermijnen van de lopende overeenkomsten.

Artikel 3

De raad voor maatschappelijk welzijn delegeert aan het vast bureau de bevoegdheid om de bedragen van de vergoeding vast te leggen, rekening houdend met de TKI.

Artikel 4

De raad voor maatschappelijk welzijn delegeert aan het vast bureau de bevoegdheid om bijkomende informatievragen en modaliteiten op te leggen.

Artikel 5

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 6

Het vast bureau geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

AG Vespa
  • Lijst van vastgoedovereenkomsten die zullen stoppen eind 2025 of in de loop van 2026 aan de BE’s bezorgen.
  • Revisie hoofdmodellen vastgoedovereenkomsten.
  • Opmaak inventaris stedelijk vastgoed met per pand: gebruiker, ondersteuningsbasis, huidige gebruiks- en/of vastgoedovereenkomst, TKI.

Bedrijfseenheden

  • Deze lijst toetsen aan de principes van het ondersteuningsbeleid en het nieuwe reglement terbeschikkingstelling vastgoed.
  • Een voorstel tot vergoedingen formuleren, op basis van de vastgelegde principes.
  • Opmaken plan van aanpak voor uitrol en (technische) inwerkingtreding van de bepalingen in dit besluit, inclusief de raming van benodigde financiële middelen.
Bestuurszaken
  • In samenwerking met de beleidsdomeinen een uitgewerkt procesverloop vastleggen.
  • Voorstel tot aanvulling van onderhavig reglement, opgedeeld per beleidsdomein (indien nodig) en voorstel tot vergoedingen aan respectievelijk gemeenteraad en college voorleggen.
Bestuurszaken en AG Vespa
  • In samenwerking met de beleidsdomeinen een uitgewerkt procesverloop vastleggen.
Bedrijfseenheden en AG Vespa
  • Organisaties die in aanmerking komen voor vastgoedondersteuning krijgen een uitgewerkt voorstel binnen de opgelegde termijn. 

Bijlagen

  • OCMW reglement.pdf