Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2025092009 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Geert De Bruycker met als adres Kloosterstraat 79 bus 301 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | Kronenburgstraat 8-10 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 11 sectie L nr. 3640R |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | wijzigen van de gelijkvloerse functie detailhandel naar restaurant en café |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 20/12/1946: toelating (18#22304) voor een binnenverandering;
- 11/01/1946: toelating (18#19769) voor het bouwen van een winkelhuis;
- 15/40/1943: toelating (18#17035) voor gevel- en binnenveranderingen.
Vergunde toestand
- functie detailhandel en bedrijvigheid op de gelijkvloerse verdieping, wonen op de andere verdiepingen:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Bestaande toestand
- wijkt af op de vergunde toestand.
Nieuwe toestand
- de aanvraag heeft enkel betrekking op het gelijkvloerse winkelpand;
- functie detailhandel gewijzigd naar restaurant en café:
- bouwvolume ongewijzigd;
- gevelafwerking ongewijzigd, uitgezonderd:
Inhoud van de aanvraag
- de aanvraag heeft enkel betrekking op het gelijkvloerse winkelpand;
- wijzigen van de functie detailhandel naar restaurant en café;
- wijzigen van de voorgevel.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen | 28 augustus 2025 | 17 oktober 2025 | Voorwaardelijk gunstig |
Politiezone Antwerpen / Regio & fenomeen / Regio West | 3 novemeber 2025 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
|
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Maatschappelijke Veiligheid / Stadstoezicht | 3 november 2025 | 3 december 2025 |
Ondernemen en Stadsmarketing / Economie en Toerisme / Investeren | 28 augustus 2025 | 17 september 2025 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 28 augustus 2025 | 12 september 2025 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 28 augustus 2025 | 3 november 2025 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: Afbakeningslijn grootstedelijk gebied Antwerpen.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: Algemene voorschriften, Artikel 2: Zone voor Wonen - (Wo2), Artikel 9 Overdruk - Detailhandel (dh) en Culturele, historische en/of esthetische waarde.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan Binnenstad op volgend(e) punt(en):
- 2.1.1 Culturele, historische en\of esthetische waarde
In dit gebied wordt de wijziging van de bestaande toestand onderworpen aan de wenselijkheid van het behoud. Dit geldt zowel voor het exterieur en het interieur van gebouwen.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan je raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan je raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
- Publiciteit: het besluit van de Vlaamse regering van 12 mei 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen.
(De verordening publiciteit kan je raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Gewestelijke publiciteitsverordening 2023)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de gewestelijke publiciteitsverordening.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan je raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 maart 2024 en in werking getreden op 15 juli 2024.
(De bouwcode kan je raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
Functies anders dan wonen moeten een afgescheiden afvalberging hebben die voorzien wordt van verluchting, met een nettovloeroppervlakte van minimaal 4 vierkante meter per berging;
Bij functiewijziging moet minimaal 20 % van de oppervlakte van het perceel of van het projectgebied waarop de omgevingsvergunningsaanvraag betrekking heeft, op het niveau van het maaiveld onbebouwd zijn;
Er worden geen parkeerplaatsen voorzien.
Er zijn geen fietsplekken voorzien.
- Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.
(De verordening stedenbouwkundige lasten kan je raadplegen via https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving werd geoordeeld tijdens het volledig- en ontvankelijkheidsonderzoek dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs worden vastgesteld dat de voorliggende aanvraag een verkeersdragend of een verkeersgenererend project is. Bijgevolg is het beoordelingskader voor stikstofoxiden veroorzaakt door mobiliteit van toepassing. De stikstofdepositie van het project en de effecten hiervan zijn onderzocht voor de Habitatrichtlijngebieden (SBZ-H) binnen een straal van 20 km rond het projectgebied.
De berekende impactscore is lager dan of gelijk aan de minimis-drempel van 1%.
De kritische depositiewaarde ten aanzien van de SBZ-H wordt door het project niet overschreden. Bijgevolg is de opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van de SBZ-H niet vereist.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie.
Het project is gelegen in een zone met een kleine fluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).
Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)
Op volgende website worden oplossingen aangereikt om gebouwen te beschermen tegen waterindringing of in het geval van onvermijdbare waterindringing de kans op schade te verkleinen. https://vmm.vlaanderen.be/publicaties/individuele-bescherming-tegen-overstromingen.
- Rioleringstoets: overeenkomstig artikel 4.3.9 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 moet een omgevingsvergunningsaanvraag getoetst worden aan de zogenaamde rioleringstoets.
De rioleringstoets is niet van toepassing op de aanvraag.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan je raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan je raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsmatig gewenste ontwikkelingen
- Transformatieleidraad: Transformatieleidraad Ruimte geven aan de stad van morgen. Op 21 mei 2024 keurde de gemeenteraad dit plan goed.
De transformatieleidraad kan je raadplegen via Transformatieleidraad.
- Strategische Ruimteplan Antwerpen (SRA): Op 21 mei 2024 keurde de gemeenteraad het nieuwe plan goed.
Het strategisch ruimteplan Antwerpen kan je raadplegen via Strategisch Ruimteplan Antwerpen.
- Reca Zuid: op de gemeenteraad van 21 oktober 2024 keurde de gemeenteraad dit ruimteplan goed.
Het collegebesluit Reca Zuid kan je raadplegen via Agendapunt Reca Zuid.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
In voorliggende aanvraag wordt de gelijkvloerse handelsfunctie omgevormd naar een koffiezaak.
Het perceel is gelegen in een zone waar het collegebesluit RECA-Zuid, goedgekeurd op 21 oktober 2024, van toepassing is. Om mogelijke overlast afkomstig van recazaken voorafgaandelijk in te schatten moet bijkomend advies ingewonnen worden bij de stedelijke diensten Economie & Toerisme en bestuurlijke handhaving. Ook Politiezone Antwerpen-West moet bevraagd worden; deze leverde binnen de adviestermijn geen advies aan.
Het advies van de stedelijke dienst Maatschappelijke Veiligheid / Stadstoezicht leest ongunstig:
“Om de druk te verlagen die de veelvuldige aanwezigheid van horecaondernemingen voor de omgeving Antwerpen Zuid met zich meebrengt, keurde de Gemeenteraad dd. 21/10/2024 het principebesluit ‘Reca Antwerpen Zuid’ goed om aanvragen voor nieuwe vestigingen te toetsen aan de draagkracht van de buurt. Dit principebesluit werd onderbouwd met administratieve aktes en het rapport ‘Impact horeca op overlast’ van PZA en wordt gehanteerd als beleidsmatig gewenste ontwikkeling (BGO). De Kronenburgstraat is een woonstraat en kent een stijging van het aantal horecazaken. Om te vermijden dat de draagkracht van deze woonbuurt overschreden wordt, adviseert MV/Stadstoezicht om een sluitingsuur (22u) op te nemen in de omgevingsvergunning. Zo kan de overlast nu en in de toekomst beperkt worden ongeacht het type horecaconcept. Indien er geen sluitingsuur mogelijk is, adviseert MV/Stadstoezicht ongunstig. Voor deze locatie adviseert MV/Stadstoezicht dus voorwaardelijk gunstig voor de functiewijziging naar restaurant en café. Voorwaarde: sluitingsuur om 22u.”
Het advies wordt niet bijgetreden.
Het opleggen van sluitingsuren is namelijk niet stedenbouwkundig van aard waardoor deze voorwaarde niet opgenomen wordt bij de vergunning.
Het advies van Ondernemen & Stadsmarketing daarentegen luidt als volgt:
“Gunstig advies voor het wijzigen van de functie handel naar reca op de gelijkvloerse verdieping van een pand gelegen in de zone kernwinkelgebied centrum Antwerpen. De Beleidsnota Detailhandel 2020 stelt dat in deze zones er gestreefd wordt naar een goede mix tussen de functies handel, reca en diensten om op deze manier de aantrekkelijkheid en de verblijftijd van de bezoekers te verhogen. Op deze manier verkleint ook de kans op structurele leegstand in de kernwinkelgebieden.”
Het bovenvermelde gunstig advies wordt bijgetreden vanuit stedenbouwkundig oogpunt. De recafunctie is inpasbaar in de omgeving en in overeenstemming met de bestemmingsvoorschriften van het RUP-Binnenstad.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De werken beperken zich binnen het bestaande en vergunde volume en beogen geen aanpassing van het aantal woongelegenheden waardoor zowel schaal als ruimtegebruik gerespecteerd blijven.
Ondanks de voorziene functiewijziging wordt geen minimum van 20 % open ruimte op het maaiveldniveau voorzien (bouwcode, art. 22). De aanvraag voorziet in 6 % open ruimte.
Momenteel is deze open ruimte gedeeltelijk overdekt en voor het merendeel onderkelderd.
Omdat dit echter in de bestaande en vergunde toestand reeds zo was, kan hier een afwijking worden toegestaan met toepassing van artikel 3 van de bouwcode.
Het voorstel is bijgevolg ruimtelijk aanvaardbaar.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
Gezien de ligging van het pand in een zone die volgens het ruimtelijk uitvoeringsplan werd ingekleurd als een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde, werd het advies ingewonnen van de stedelijke dienst Monumentenzorg. Dit advies laat zich als volgt lezen:
“Vandaag wenst men de horecafunctie te regulariseren en te bestendigen. De houten beplanking tegen de gevel van de voormalige horecazaak wordt gelukkig opnieuw verwijderd. Nieuwe reclame in losse letters, komt in de plaats. Er worden ook twee haakse logo’s voorzien en het pand wordt verlicht.
Vanuit erfgoedoogpunt is er geen bezwaar tegen de herbestemming tot horecazaak. De ingrepen zijn beperkt. Het origineel grondplan blijft afleesbaar. Het is niet geweten of er nog waardevolle interieurelementen bewaard bleven uit de jaren 1940. Indien het geval dienen deze bewaard. Bij intenties tot verwijdering, dient er eerst teruggekoppeld met de stedelijke dienst Monumentenzorg.
Voor panden in che-gebied wordt bijzondere aandacht gevraagd voor de voorgevel. Schrijnwerk vormt hierbij een erfgoedkenmerk bij uitstek dat zeer bepalend is voor de beeld- en belevingswaarde van de gaaf bewaarde gevel. Het houten schrijnwerk ondersteunt de architectuurtaal van de gevel. Aangezien de plannen niet lijken overeen te komen met de reële toestand, waarbij het houten schrijnwerk niet vervangen werd door aluminium, vragen we dat dit bewaard blijft. Indien het huidige schrijnwerk alsnog aluminium zou blijken, dient dit uitgesloten van vergunning en bij een toekomstige wijziging van het schrijnwerk, opnieuw vervangen door houten schrijnwerk naar origineel model.
De reclame dient conform de regelgeving ter zake te worden uitgevoerd. Eén haaks logo volstaat allicht. Ook de gewenste gevelverlichting dient te voldoen aan de regelgeving ter zake.
Voor ingrepen aan handelspanden kan mogelijk beroep gedaan worden op de stedelijke handelspandenpremie.”
Het advies leest voorwaardelijk gunstig met volgende voorwaarden:
- Het origineel houten schrijnwerk van winkelpui dient bewaard. Indien het houten schrijnwerk van de winkelpui toch vervangen zou zijn door aluminium (uitstalramen, toegangsdeur) zoals de plannen aangeven, dient dit uitgesloten van vergunning en op termijn opnieuw gewijzigd door houten schrijnwerk naar origineel model.
- Eventuele waardevolle interieurelementen bewaard blijven of bij intenties tot verwijdering er eerst teruggekoppeld wordt met de stedelijke dienst Monumentenzorg.
- De reclame dient conform de regelgeving ter zake te worden uitgevoerd.
- De gevelverlichting dient te voldoen aan de regelgeving ter zake.
Conform de ligging in CHE-gebied wordt de zaak-gebonden publiciteit uitgevoerd in losse letters. Ook de 2 haakse lichtbakken worden conform artikel 8 van de bouwcode voorzien. Deze ingrepen kunnen gunstig geadviseerd worden.
Het is onduidelijk of de pui wijzigt en hoe de gevelverlichting zal uitgevoerd worden. Op het voorzien van de zaak-gebonden publiciteit na, worden daarom alle werken of wijzigingen aan de gelijkvloerse pui van de vergunning uitgesloten.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Voorgestelde recafunctie vereist een afgesloten afvalberging conform artikel 19 van de bouwcode. Deze kan bijvoorbeeld in de kelder voorzien worden.
Dit wordt in voorwaarden opgenomen.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 32 van de bouwcode van kracht sinds 15 juli 2024, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding, wijzigen van het aantal wooneenheden en wijziging tussen de gedefinieerde subfuncties in paragraaf 3. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en/of functiewijziging. De gelijkvloerse handelsfunctie wordt ingericht als horeca.
De horecafunctie heeft een oppervlakte van 88 m². Omdat het om een beperkte oppervlakte gaat (< 400 m²) wordt er geen parkeerbehoefte bepaald.
De werkelijke parkeerbehoefte is 0.
|
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.
Dit aantal is toereikend.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen. |
Fietsvoorzieningen:
Voor het personeel moet er 1 fietsstalplaats voorzien worden (0.60/100 m²)
De dienst Mobiliteit geeft advies met volgende voorwaarden:
Het advies wordt bijgetreden. Er is voldoende ruimte bovengronds om de fiets overdekt te stallen.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.
2. Bij intenties tot verwijdering van waardevolle interieurelementen dient er eerst teruggekoppeld te worden met de stedelijke dienst Monumentenzorg.
3. Een afvalberging conform artikel 19 van de bouwcode voorzien.
4. Er dient 1 fietsstalplaats conform de inrichtingsprincipes van artikel 33 van de bouwcode voorzien te worden.
5. Op het voorzien van de zaak-gebonden publiciteit na, worden alle werken of wijzigingen aan de gelijkvloerse pui van de vergunning uitgesloten.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 28 juli 2025 |
Volledig en ontvankelijk | 28 augustus 2025 |
Start openbaar onderzoek | 5 september 2025 |
Einde openbaar onderzoek | 4 oktober 2025 |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 11 december 2025 |
Verslag GOA | 17 november 2025 |
Naam GOA | Axel Devroe |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek. Er werden standpunten, opmerkingen en/of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.
Bespreking van de bezwaren
1. Functiewijziging: Het bezwaar tegen de functiewijziging naar reca. Voorgestelde inrichting van de recazaak heeft geen warme keuken en heeft beperkte openingsuren. Het bezwaar stelt dat wanneer een recazaak vergund wordt op het perceel is dit permanent en kan een toekomstige recazaak wel ingericht worden met warme keuken waardoor dampkappen en koelgroepen geplaatst worden en is het plaatsen van geluidsinstallaties niet uitgesloten.
Beoordeling: Het klopt dat de aard en concrete inrichting van een recazaak kan verschillen zowel naar gebruik als openingsuren. Echter werd geoordeeld dat een recafunctie inpasbaar is in de omgeving en in overeenstemming is met de bestemmingsvoorschriften van het RUP-Binnenstad. Indien technieken later geplaatst worden zal dit moeten gebeuren volgens de geldende regelgeving.
Het bezwaar is ongegrond.
2. Functiewijziging: Het bezwaar stelt dat de functieverdeling in de straat onevenwichtig is. In het verleden was de straat een gemengde winkelstraat. Vandaag voert horeca de boventoon. Het verlies aan kleine handelszaken, verminderde diversiteit en toenemende overlast zorgt ervoor de het unieke karakter van de straat onder druk komt te staan. De Kronenburgstraat wordt steeds meer gekenmerkt door een eenzijdig horeca-aanbod terwijl de Nationalestraat te kampen heeft met langdurige leegstand waar recazaken wel een positieve impuls kan geven.
Beoordeling: De functiewijziging werd gunstig geëvalueerd door de stedelijke dienst Economie & Toerisme. De recafunctie is inpasbaar in haar omgeving en in overeenstemming is met de bestemmingsvoorschriften van het RUP-Binnenstad..
Het bezwaar is ongegrond.
3. Geluidsoverlast vanaf de binnenkoer en straat: Het bezwaar tegen het gebruik van de binnenkoer als toegankelijke klantzone. Het gebruik van de ruimte door klanten, zij het als rookzone of terras, zal onvermijdelijk zorgen voor geluidsoverlast zelfs zonder versterkte muziek.
Beoordeling: Het gebruik van een koer gelegen in binnengebied als horecaterras is strijdig met artikel 7 van de bouwcode. Dit vanuit de mogelijke overlast en hinder die een dergelijke inrichting in het binnengebied met zich zou meebrengen. In voorliggende aanvraag wordt de buitenruimte echter niet als terras aangevraagd waar het aspect van mogelijke geluidsoverlast door het gebruik van de buitenruimte als horecaterras niet aan de orde is.
Het bezwaar is deels gegrond.
4. Parkeren: Het bezwaar tegen de verhoogde parkeerdruk die de recazaak met zich meebrengt.
Beoordeling: Gelet op de beperkte oppervlakte van de horecazaak is er geen bijkomende parkeerbehoefte. De stedelijke dienst Mobiliteit brengt een voorwaardelijk gunstig advies uit en stelt dat de parkeerdruk niet toeneemt na functiewijziging naar een recazaak.
Het bezwaar is ongegrond.
Het college sluit zich integraal aan bij:
- de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.
2. Bij intenties tot verwijdering van waardevolle interieurelementen dient er eerst teruggekoppeld te worden met de stedelijke dienst Monumentenzorg.
3. Een afvalberging conform artikel 19 van de bouwcode voorzien.
4. Er dient 1 fietsstalplaats conform de inrichtingsprincipes van artikel 33 van de bouwcode voorzien te worden.
5. Op het voorzien van de zaak-gebonden publiciteit na, worden alle werken of wijzigingen aan de gelijkvloerse pui van de vergunning uitgesloten.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.