Op 16 september 2002 (jaarnummer 1816) besliste de gemeenteraad om AG VESPA op te richten.
Op 16 december 2002 (jaarnummer 2787) keurde de gemeenteraad de oorspronkelijke statuten van AG VESPA goed. De statuten werden laatst gewijzigd bij besluit van de gemeenteraad van 28 januari 2020 (jaarnummer 68).
De huidige beheerovereenkomst werd goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 november 2019 (jaarnummer 652) en loopt (na verlenging) tot 31 december 2025.
Het college keurde op 14 februari 2025 (jaarnummer 829) de door de extern verzelfstandigde entiteiten te gebruiken evaluatiefiche goed, in uitvoering van artikel 227, derde lid Decreet Lokaal Bestuur. Het college keurde in hetzelfde besluit de oprichting van de governance cel dochters onder leiding van de strategische coördinator goed, met als opdracht:
In de zitting van 4 juli 2025 (jaarnummer 4964) keurde het college sjablonen goed van de beheers- en samenwerkingsovereenkomst als praktisch instrument voor de opmaak of update van de beheers- of samenwerkingsovereenkomsten met de verzelfstandigde entiteiten van de groep stad Antwerpen.
Op grond van artikel 227, derde lid, van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 legt elk gemeentelijk extern verzelfstandigd agentschap in de loop van het eerste jaar na de volledige vernieuwing van de gemeenteraden een evaluatieverslag voor aan de gemeenteraad over de uitvoering van de beheers- of samenwerkingsovereenkomst sinds de inwerkingtreding ervan. Dat verslag omvat ook een evaluatie van de verzelfstandiging, waarover de gemeenteraad zich binnen drie maanden uitspreekt.
Op grond van artikel 234 van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 wordt tussen de stad en het autonoom gemeentebedrijf na onderhandeling een beheersovereenkomst gesloten.
Op grond van artikel 41,5° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 is de gemeenteraad bevoegd voor het goedkeuren van een beheersovereenkomst zoals vermeld in artikel 234 van het Decreet over het lokaal bestuur.
De huidige beheersovereenkomst met AG VESPA loopt af op 31 december 2025. Daarom moet er een nieuwe overeenkomst afgesloten worden die een aantal specifieke bepalingen bevat die op de samenwerking tussen stad Antwerpen en het autonoom gemeentebedrijf van toepassing zijn.
Een beheersovereenkomst wordt afgesloten om een aantal specifieke bepalingen rond de samenwerking tussen de stad en het verzelfstandigd agentschap vast te leggen.
De beheersovereenkomst bepaalt onder meer hoe de wederzijdse samenwerking dient te verlopen in termen van planning, rapportage, evaluatie, systeem van organisatiebeheersing, ....
Deze beheersovereenkomst wordt afgesloten voor de periode van 1 januari 2026 tot en met 30 juni 2031.
De gemeenteraad neemt kennis van de evaluatie van de beheersovereenkomst tussen de stad en het autonoom gemeentebedrijf VESPA voor de periode van 1 januari 2020 tot en met (na verlenging) 31 december 2031.
De gemeenteraad keurt het behouden van het autonoom gemeentebedrijf VESPA goed.
De gemeenteraad keurt de beheersovereenkomst tussen de stad en het AG VESPA goed voor de periode van 1 januari 2026 tot en met 30 juni 2031.
Het college van burgemeester en schepenen geeft opdracht aan:
| Dienst | Taak |
| Financiën | In het licht van een goede organisatiebeheersing van het autonoom gemeentebedrijf een voorstel uit te werken waarbij beslissingen over investeringsuitgaven die een passende materialiteitsdrempel van het autonoom gemeentebedrijf overschrijden en die niet nominatief in de meerjarenbegroting van het autonoom gemeentebedrijf zijn opgenomen, ter goedkeuring dienen te worden voorgelegd aan het college. |