Terug
Gepubliceerd op 09/12/2025

2025_CBS_08627 - Omgevingsvergunning - OMV_2025095410. Berkenveldplein 39. District Wilrijk - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 05/12/2025 - 21:15 Extra digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Patrick Janssens, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Lien Van de Kelder, schepen; Johan Klaps, schepen; Ken Casier, schepen; Karim Bachar, schepen; Stijn De Rooster, schepen; Nathalie van Baren, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur; Elisabeth van Doesburg, waarnemend burgemeester

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Elisabeth van Doesburg, waarnemend burgemeester
2025_CBS_08627 - Omgevingsvergunning - OMV_2025095410. Berkenveldplein 39. District Wilrijk - Goedkeuring 2025_CBS_08627 - Omgevingsvergunning - OMV_2025095410. Berkenveldplein 39. District Wilrijk - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2025095410

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw An Pauwels met als adres Berkenveldplein 39 te 2610 Antwerpen en Hans Simon met als adres Berkenveldplein 39 te 2610 Antwerpen

Ligging van het project:

Berkenveldplein 39 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 43 sectie A nrs. 399X6 en 399Y6

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          29/07/2005: vergunning (20051759) voor het schilderen van de buitengevel (niet uitgevoerd);

-          11/06/2004: vergunning (20041758) voor het uitbreiden van een woning.

 

Vergunde toestand

-          functie: wonen – eengezinswoning.

-          bouwvolume:

  • voorbouw van 2 bouwlagen onder zadeldak met dakkapel aan de achterzijde;
  • aanbouw van 1 bouwlaag onder plat dak;
  • bouwhoogte van 8 m;
  • bouwdiepte van 17 m;
  • open ruimte van 423 m² waarvan 38 m² verhard.

-          gevelafwerking:

  • rood parement;
  • wit schrijnwerk en aluminium inkomdeur.

 

Bestaande toestand

-          afwijkend.
 

Nieuwe toestand

-          functie: wonen – eengezinswoning.

-          bouwvolume:

  • voorbouw van 2 bouwlagen onder zadeldak;
  • gewijzigde aanbouw van 1 bouwlaag onder plat groendak;
  • optopping van 1 bouwlaag onder plat groendak boven aanbouw tegen achtergevel voorbouw;
  • bouwhoogte van 8,37 m;
  • bouwdiepte van 17,08 m;
  • open ruimte van 435 m² waarvan 66 m² verhard.

-          gevelafwerking:

  • donker oranje gekaleid parement met grijze natuurstenen plint;
  • wit pvc schrijnwerk en witte pvc kroonlijst;
  • poortje naar tuin in zwart aluminium.

 

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van het volume;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          aanleggen van verharding;

-          wijzigen van de rechterscheimuur;

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

Er werden geen externe adviezen gevraagd.

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

6 oktober 2025

31 oktober 2025

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: Afbakeningslijn grootstedelijk gebied Antwerpen.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan je raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan je raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Publiciteit: het besluit van de Vlaamse regering van 12 mei 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen.
(De verordening publiciteit kan je raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Gewestelijke publiciteitsverordening 2023)
De gewestelijke publiciteitsverordening is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan je raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 maart 2024 en in werking getreden op 15 juli 2024.
(De bouwcode kan je raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 8 Visuele en vormelijke inpassing:
    §3 a: Donker oranje gekaleid parement is in strijd met het kenmerkend straatbeeld.
    §3 c: Het schrijnwerk is vervangen door schrijnwerk in wit pvc met een gewijzigde raamverdeling.
  • Artikel 9 Minimale hoogte van ruimten:
    De slaapkamer vooraan de eerste verdieping met een vergunde vrije hoogte van 2,5 m wordt omgevormd tot een bureau met een vrije hoogte van 2,33 m na het voorzien van een vals plafond.
  • Artikel 20 Daken:
    De niet-brandbare stroken zijn minder breed dan de minimaal vereiste 30 cm.
  • Artikel 24 Behoud en groenbescherming:
    In de tuinzone worden 3 bomen verplaatst of vervangen door nieuwe bomen. Aanwezige bomen moeten maximaal behouden blijven.
  • Artikel 33 Fietsparkeren maximaal op eigen terrein:
    Er worden na de verbouwings- en uitbreidingswerken geen 2 fietsstalplaatsen voorzien.

-          Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.

(De verordening stedenbouwkundige lasten kan je raadplegen via https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving)

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving werd geoordeeld tijdens het volledig- en ontvankelijkheidsonderzoek dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-         Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van het stikstofdecreet. 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

Kijk de score van uw project na op https://www.waterinfo.be/informatieplicht.

Op volgende website worden oplossingen aangereikt om gebouwen te beschermen tegen waterindringing of in het geval van onvermijdbare waterindringing de kans op schade te verkleinen. https://vmm.vlaanderen.be/publicaties/individuele-bescherming-tegen-overstromingen.

-          Rioleringstoets: overeenkomstig artikel 4.3.9 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 moet een omgevingsvergunningsaanvraag getoetst worden aan de zogenaamde rioleringstoets.
De rioleringstoets is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan je raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan je raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsmatig gewenste ontwikkelingen

-          Transformatieleidraad: Transformatieleidraad Ruimte geven aan de stad van morgen. Op 21 mei 2024 keurde de gemeenteraad dit plan goed.
De transformatieleidraad kan je raadplegen via Transformatieleidraad.

-          Strategische Ruimteplan Antwerpen (SRA): Op 21 mei 2024 keurde de gemeenteraad het nieuwe plan goed.
Het strategisch ruimteplan Antwerpen kan je raadplegen via Strategisch Ruimteplan Antwerpen.

 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Het volume van de gelijkvloerse uitbreiding wordt aangepast en een bijkomende uitbreiding op de eerste verdieping wordt voorzien.

De bebouwing rondom het plein wordt gekenmerkt door bescheiden woningen die vooral op het gelijkvloers zijn voorzien van een uitbreiding. Enkele van de panden beschikken reeds over een uitbreiding op de eerste verdieping. De omvang van de uitbreidingen zijn over het algemeen fors tegenover de oorspronkelijke bebouwing.

Het voorstel waarbij er op het gelijkvloers een bouwdiepte van 17,08 meter wordt voorzien en op de eerste verdieping een bouwdiepte van 13,00 meter is niet vreemd in de omgeving en ook reeds terug te vinden bij de panden met huisnummer 38, 41 en 43.

Het voorstel is ruimtelijk aanvaardbaar.

 

In de tuinzone wordt een tuinhuis voorzien met een hoogte van 3,15 meter en een oppervlakte van 24 m². Dit is stedenbouwkundig aanvaardbaar.

 

Tegenover de bestaande toestand worden de 3 bomen in de tuinzone verplaatst of vervangen door nieuwe bomen. Het dossier bevat hierover geen duidelijkheid. Aanwezige bomen moeten maximaal behouden blijven en beschermd worden.

Het rooien van de bomen zal worden uitgesloten van vergunning.

 

Op de locatie van de verplaatste of vervangen bomen wordt deels een wadi en een tuinhuis voorzien. Deze dient zo voorzien te worden zodat deze geen onaanvaardbare negatieve invloed heeft op de ondergrondse ruimte die nodig is voor de aanwezige bomen.

Door de locatie aan te passen is het mogelijk om een gelijkwaardige wadi en tuinhuis te voorzien zonder dat deze is gelegen in de volwassen kroonprojectie van de bomen. Dit zal in voorwaarde worden opgenomen.

 

Visueel-vormelijke elementen en Cultuurhistorische aspecten

Tuinwijk Korenbloem-Berkenveld is weerhouden voor opname in de inventaris bouwkundig erfgoed tijdens de recente herinventarisatie van Wilrijk. Omwille van deze reden is er advies gevraagd aan de stedelijke dienst Monumentenzorg. Dit advies is voorwaardelijk gunstig met volgende afweging: ‘In het kader van de grote woningnood na de Eerste Wereldoorlog werden er vanaf 1921 rond het Koornbloemplein en het Berkenveldplein eengezinswoningen naar verschillende ontwerpen van het architectenduo Cols en De Roeck gebouwd.

Ingrepen

Voor tuinwijken wordt de erfgoedwaarde voornamelijk gedefinieerd door het uniform uitzicht van het geheel, mede bepaald door opbouw, materialisatie en geleding en door de groenstructuren. Het pand wordt uitgebreid en intern verbouwd. De zijgevel wordt geïsoleerd en gekaleid. De voorgevel gekaleid.

Beoordeling

Vanuit erfgoedoogpunt is er geen bezwaar tegen de realisatie van de uitbouw en de interne werkzaamheden. Deze doen geen fundamentele afbreuk aan de erfgoedwaarde van de wijk. In tuinwijken wordt wel bijzondere aandacht gevraagd voor de zichtgevels en in het bijzonder voor de voorgevel. De zijgevel zou geïsoleerd worden en gekaleid terwijl de verantwoordingsnota spreekt over isoleren en afwerking met een steenstrip. De voorgevel wordt niet geïsoleerd maar zou ook gekaleid worden. Kaleien is een atypische manier om gevels af te werken in tuinwijken zoals Berkenveld, waar de bebouwing wordt gekenmerkt door een gecombineerd gevelparement bestaande uit baksteen en pleister.

Advies

Op basis van bovenstaande argumentatie wordt over deze aanvraag een voorwaardelijk gunstig advies uitgebracht:

        Het kaleien van zij- en voorgevel uitgesloten wordt van vergunning.

        De zijgevel kan geïsoleerd worden en zoals in de beschrijvende nota vermeld, voorzien worden van een steenstrip, op voorwaarde dat het bestaande uitzicht hernomen wordt en de aansluiting op de voorgevel teruggekoppeld wordt met onze dienst.’

Er is geen aanleiding of voldoende motivatie om het advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg niet te volgen. De voorwaarden uit het advies zullen overgenomen worden.

Mits toepassing van artikel 3 van de bouwcode kan een afwijking op punt c van paragraaf 3 van artikel 8 van de bouwcode toegestaan worden.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De bureauruimte op de eerste verdieping dient voorzien te worden van een maximale vrije hoogte om zo voldoende kwalitatief te zijn. Het voorzien van een vals plafond zal worden uitgesloten van vergunning.

 

De groendaken moeten geplaatst worden volgens de voorschriften van artikel 20 van de bouwcode. Aan dakopstanden, rond lichtkoepels, afvoerbuizen enzovoort moet eveneens een niet-brandbare strook van 30 cm aangebracht worden om branduitbreiding te beperken. Dit zal in voorwaarde worden opgenomen.

 

De aanvraag is niet in overeenstemming met artikel 33 van de bouwcode. Er worden geen 2 fietsstalplaatsen voorzien. De gewenste tuinberging beschikt over voldoende oppervlakte om hier ruimte te voorzien als fietsenstalling. Dit zal in voorwaarde worden opgenomen.

 

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Het rooien van bomen wordt uitgesloten van vergunning.

2. De wadi en het tuinhuis niet te voorzien in de volwassen kroonprojectie van de bomen.

3. De groendaken te voorzien conform de bepalingen van artikel 20 van de bouwcode.

4. Twee fietsstalplaatsen in het tuinhuis te voorzien.

5. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

6. De steenstrips van de zijgevel te voorzien van een uitzicht gelijk aan deze van de voorgevel en de aansluiting op de voorgevel teruggekoppeld met de stedelijke dienst Monumentenzorg.

7. Het kaleien van zij- en voorgevel wordt uitgesloten van vergunning.

8. Het voorzien van een vals plafond in de bureauruimte op de eerste verdieping wordt uitgesloten van vergunning.


Standpunt college:

Het college sluit zich aan bij de intenties uit het advies van de stedelijke dienst monumentenzorg om bij tuinwijken, vanuit het uniform uitzicht van het geheel, bijzondere aandacht te vragen voor de zichtgevels. In de specifieke context van het Berkenveldplein werd dit uniform karakter reeds bij verschillende gevels doorbroken. Vanuit dat oogpunt is het college als vergunningverlenende overheid van oordeel dat het kaleien van de voor- en zijgevel niet uitgesloten moet worden uit de vergunning.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

15 september 2025

Volledig en ontvankelijk

6 oktober 2025

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

5 december 2025

Verslag GOA

17 november 2025

Naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd. Er werden standpunten, opmerkingen en/of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.

 

Bespreking van de bezwaren

De bezwaarindieners vragen een technisch onderzoek naar de stabiliteit van de scheidingsmuur. De bezwaarindieners geven namelijk aan dat de scheidingsmuur onvoldoende is gefundeerd. Bijkomend vragen de bezwaarindieners een plaatsbeschrijving voor de aanvang van de werken.

Evaluatie: Het bezwaar is niet stedenbouwkundig van aard. Het is de taak van de architect om dit volgens de regels van de kunst op te lossen en er voor te zorgen dat de hinder voor de aanpalende beperkt blijft.

Het bezwaar is ongegrond.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt. 

Het college sluit zich  gedeeltelijk aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar  en voorziet in haar eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Het rooien van bomen wordt uitgesloten van vergunning.

2. De wadi en het tuinhuis niet te voorzien in de volwassen kroonprojectie van de bomen.

3. De groendaken te voorzien conform de bepalingen van artikel 20 van de bouwcode.

4. Twee fietsstalplaatsen in het tuinhuis te voorzien.

5. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

6. De steenstrips van de zijgevel te voorzien van een uitzicht gelijk aan deze van de voorgevel en de aansluiting op de voorgevel teruggekoppeld met de stedelijke dienst Monumentenzorg.

7. Het voorzien van een vals plafond in de bureauruimte op de eerste verdieping wordt uitgesloten van vergunning.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.